Det har regnat REJÄLT idag, hela dagen. Precis när jag skulle lägga mig såg jag det som syns på bilderna från fönstret i hallen (ligger i en utbyggnad i vinkel). Visst ser det ut som att det runnit vatten mellan råspont och takstol?

Vi har nyss bytt råspont, lagt diff.öppen underlagsduk och sedan läkt och pannor på det. Alla skarvar i duken är tejpade och det är spiktejp mellan ströläkt och duk. Råsponten är vänd på "rätt" håll. Dubbla övervik av duken över nock. Snart helt klara med taket har vi tänkt, bara vindskivor och hängrännor kvar...

Jag förstår inte hur det kan ha blivit såhär.
 
  • Vattenskada på råspont under takstol, nytt byggtak med fukt efter regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Våt råspont och takstol med tecken på vattenläckage i anslutning till fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Schäfer och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Ja jag tycker också det ser ut som att vatten... Att vattnet bara verkar vara vid takstolarna är väl kanske en viss indikation på vars det läcker genom duken men inte vars det läcker genom pannorna.

Eftersom det inte finna nått annat att säga så vill jag fråga vilken diffusionsöppen duk har du använt och varför har du använt den när det ser ut att vara luftat som det ska?
 
Redigerat:
Det är Bison DiffTak 175. Vi kommer renovera insidan senare och har valt att köra cellulosa direkt mot råsponten. Då våra takstolar är ganska klena så finns det dåligt med plats för luftspalt innanför råsponten och vi vill maximera mängden isolering i facken.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Ja jag tycker också det ser ut som att vatten... Att vattnet bara verkar vara vid takstolarna är väl kanske en viss indikation på vars det läcker genom duken men inte vars det läcker genom pannorna.

Eftersom det inte finna nått annat att säga så vill jag fråga vilken diffusionsöppen duk har du använt och varför har du använt den när det ser ut att vara luftat som det ska?
 
  • Gilla
dashrec
  • Laddar…
Rickard.
Finns det någon logiskt förklaring varför just där? Eller ser det ut så på fler ställen?

Min första tanke är att det måste vara mycket vatten som kommer under pannorna för att det ska kunna ha en chans att trycka igenom.
 
  • Gilla
Jens_json och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för tatäckning?
Det skulle kunna vara så att det kapilärsuger in vatten via spikarna.
Men mycket vatten hamnar ju tydligen under tatäckning....
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Finns det någon logiskt förklaring varför just där? Eller ser det ut så på fler ställen?

Min första tanke är att det måste vara mycket vatten som kommer under pannorna för att det ska kunna ha en chans att trycka igenom.
Det är facket bredvid skorstenen och plåt kragen har inte kommit på än. Det ösregnade på tvären i princip hela dagen igår så jag förstår om det kommit in mycket vatten under pannorna just där. Men vad jag inte förstår är hur så mycket vatten kan ta sig genom takduken, som ju ska vara tät, OCH in under råsponten.

Jag tog en titt imorse också och tyckte att det fanns en antydan till väta på ett par ställen till. Men det är jag inte helt säker på.
 
Har du luftad nock
 
  • Gilla
NiLo och 1 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Har du luftad nock
Nope. Det är den inte. Råspont hela vägen upp, dubbla lager takduk sen nockband över nockbrädan ut på pannorna.
 
Rickard.
J Joakim88 skrev:
Det är facket bredvid skorstenen och plåt kragen har inte kommit på än. Det ösregnade på tvären i princip hela dagen igår så jag förstår om det kommit in mycket vatten under pannorna just där. Men vad jag inte förstår är hur så mycket vatten kan ta sig genom takduken, som ju ska vara tät, OCH in under råsponten.

Jag tog en titt imorse också och tyckte att det fanns en antydan till väta på ett par ställen till. Men det är jag inte helt säker på.
Ja tyvärr kommer mina inlägg speglas av min stora skeptism mot att lägga en tunn folie av PP på detta sätt och för att göra det ännu värre saknar jag några som helst erfarenheter av det men jag är inte särskilt förvånad. Det ser ju verkligen ut som att det kryper in längs spikarna vid takstolarna.

Har du bara ströläkt på takstolarna eller har du också mellan?
 
  • Gilla
Jonis82
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ja tyvärr kommer mina inlägg speglas av min stora skeptism mot att lägga en tunn folie av PP på detta sätt och för att göra det ännu värre saknar jag några som helst erfarenheter av det men jag är inte särskilt förvånad. Det ser ju verkligen ut som att det kryper in längs spikarna vid takstolarna.

Har du bara ströläkt på takstolarna eller har du också mellan?
Du menar att duken läcker/släpper in så mycket vatten att vattnet kryper in längs spikarna där råsponten är spikad i takstolarna? Inte att det skulle vara något hål alltså?

Jag känner spontant att det borde se ut såhär över hela taket isåfall. Jag har inte heller läst något om att andra har haft den typen av problem. DiffTak 175 som jag har använt har ju funnits i ett antal år nu så det känns som att denna problematiken borde vara välkänd isåfall.
 
Rickard.
Nej jag tror snarare att spiken du använt för läkten är det som orsakar problemen men det är ju bara en chansning utifrån en bild.

Du skrev väll att det var en otät skorsten här så det är väl den som orsakar det. Ett välgjort panntak ska i princip klara sig utan underlag så det är inte säkert att du någonsin hade märkt det annars.

Angående det sista brukar jag fundera på varför giganter som icopal och mataki VALT att inte sälja en diff.öppen produkt för att montera såhär. (ps. jag vet varför en av dom inte gör det)
 
  • Gilla
Jörgen63
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nej jag tror snarare att spiken du använt för läkten är det som orsakar problemen men det är ju bara en chansning utifrån en bild.

Du skrev väll att det var en otät skorsten här så det är väl den som orsakar det. Ett välgjort panntak ska i princip klara sig utan underlag så det är inte säkert att du någonsin hade märkt det annars.

Angående det sista brukar jag fundera på varför giganter som icopal och mataki VALT att inte sälja en diff.öppen produkt för att montera såhär. (ps. jag vet varför en av dom inte gör det)
Det är väl en möjlighet. Borde dock inte vara det då vi har använt spiktejp under ströläkten vilket ska förhindra detta.
 
Rickard.
Nu ser jag att ni inte ens har ströläkten på takstolen så där rök nog mest troligt den teorin men vad sitter den med?? Ser inga spikar.

Du får helt enkelt göra jobbet och lyfta pannor och söka efter läckaget, går det att se innifrån kan det vara en bra hjälp.
 
J Joakim88 skrev:
Det är facket bredvid skorstenen och plåt kragen har inte kommit på än. Det ösregnade på tvären i princip hela dagen igår så jag förstår om det kommit in mycket vatten under pannorna just där. Men vad jag inte förstår är hur så mycket vatten kan ta sig genom takduken, som ju ska vara tät, OCH in under råsponten.

Jag tog en titt imorse också och tyckte att det fanns en antydan till väta på ett par ställen till. Men det är jag inte helt säker på.
Pappen ska hålla för regn utan pannor. Så där mycket vatten ska inte kunna komma via någon/ några spikar. Något annat är boven i dramat.

Sitter underbeslaget på plats runt skorstenen? Är det korrekt gjort vid skorstenen? Det vanliga är att det läcker vis skorsten och in men då brukar det inte se ut som dina bilder visar.

Det måste helt enkelt komma in vatten på något ställe där duken är trasig/ felmonterad. På din första bild tycker jag det ser ut som det spridit sig ut på råsponten på någon ställe. Du får lyfta undan pannorna och försöka följa läckan.
 
  • Gilla
Gornor Ulragh och 6 till
  • Laddar…
Jag har själv "modern takduk" från Mataki och det ser likadant ut hos mig, vid hällregn och när det är.packad snö på taket som smälter så kommer det regn in under pannorna och tar sig igenom den värdelösa duken.
Råspont och takstolar blir blöta.

Med gamla taket och gammal hederlig tjock tjärpapp var det aldrig några problem.


Jag kommer att riva upp alla pannor och lägga kallasfalt under ströläkten.
Vattnet kommer in vid spikar trots att jobbet är gjort enligt anvisningar.
 
  • Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.