Hej alla.
Jag har nyligen köpt en villa och då man lagt en smärre förmögenhet på huset så går man runt och är orolig för allt som kan hända med det. Det hjälper ju inte heller att man är näst intill helt novis på allt som har med hus att göra haha.
I besiktningsprotokollet så gjordes en notering på en fuktfläck på innertaket som kan ses från kallvinden. Det noterades också att skivorna på innertaket var något böjda, som att de hade varit fuktiga tidigare. Det noterades också att fläcken verkade torr. Men nu när det har regnat i två dygn så var jag uppe och tittade och om jag känner med fingret så kan jag känna att det är fuktigt på skivorna (som jag tror är i masonit). Jag kunde känna detta på två ställen. Det känns att det är fuktigt, men inte så pass att det droppar eller att det skulle gå sönder. Skulle jag sätta ett papper så tror jag inte pappret skulle bli blött. Men det är ändå, ja fuktigt (lite kallare, lite mjukare) och jag kan inte se någon mögel (osäker på hur mögel ser ut dock). Min gissning är att om det slutar regna och jag låter det vara så kommer det att torka.
Huset är byggt 91 och allt är original vad jag vet. Mina fråga är helt enkelt om jag bör göra något åt det? Vad kan man göra i så fall?
Fuktfläck och lätt böjda masonitskivor på undersidan av ett kallvindstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktfläck på brun innertaksbeklädnad från kallvinden med synlig deformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från kallvinden visar böjd masonitskiva med fuktfläck och fästelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
De där vinklarna, håller de fast någon stege eller snörasskydd som är bultat genom yttertaket?
Jag skulle nog kolla på yttertaket och försöka täta genomföringar till att börja med.
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
ta en blyertspenna och rita runt fläckarna så du kan hålla koll om de växer eller inte i framtiden
 
B breakman skrev:
De där vinklarna, håller de fast någon stege eller snörasskydd som är bultat genom yttertaket?
Jag skulle nog kolla på yttertaket och försöka täta genomföringar till att börja med.
Ja det går en "gång" eller "stege" (eller vad det nu heter) på utsidan. Så man kan gå på taket bort till skorstenen utan att behöva gå på teglet. Jag skulle gissa att fästen för dessa för förankrade i dessa vinklar. Jag gick upp igen och knäppte några bilder från takluckan. Den värsta fläcken är vid luckan i närheten av där fästet går "mellan" tegelpannorna. Jag kan ju inte säga med säkerhet att det är där dock. Vad tror ni?
Säkerhetssteg för takgång vid skorstenen och fästet mellan tegelpannor, nära takluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstege fäst vid svart takpanna med mossbeväxt yta och en närbild på fästelement och bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju masonittak så helt tätt blir det aldrig, det blir alltid lite genomslag med den typen av tak.
 
T tergo skrev:
ta en blyertspenna och rita runt fläckarna så du kan hålla koll om de växer eller inte i framtiden
Jag fick det tipset av besktningsmannen, Så det har jag gjort sedan någon månad tillbaka. Den gamla fläcken (som numera är torr) har inte blivitr större. Denna fäck har lixom börjat innanför. Tänk att det vart fuktigt, torkat och nu har det börjat bli fuktigt igen, men inte gått längre än vad den gamla gjort.
 
Konstruktionen är en snålvariant och dålig sålänge man inte punktmarkerar innertaket efter kraftiga regn och kontrollerar takpannorna noga med jämna mellanrum.
 
Det förefaller ganska säkert att läckaget beror på gångstegens infästning.
Dessa tak med oljeboard (oljehärdad/impregnerad masonit) blir fuktiga om det läcker in vatten från yttertaket. Det klarar de, länge, men det är lämpligt att inspektera årligen.
Alla former av genomföringar och infästningar bör undvikas då det är svårt/omöjligt att få det helt tätt. (Dessa tak blir mer eller mindre helt genomfuktade med årstider, väder och vind, samt att de då rör sig väldigt mkt.)

T Tjalve_85 skrev:
I besiktningsprotokollet så gjordes en notering på en fuktfläck på innertaket som kan ses från kallvinden. Det noterades också att skivorna på innertaket var något böjda, som att de hade varit fuktiga tidigare.
Uppenbarligen en besiktningsman som inte hade koll på den typen av undertak.
Skivorna spikas fast med lite häng så att vatten samlas i mitten och rinner ner. Man vill inte att vattnet ska rinna in i överlappen vid takstolarna. Ja, de blir fuktiga under vintern och torkar ut under vår och sommar. När de blir fuktiga hänger de ner lite mer än när de är torra.
Om de är dåligt infästa kan de rasa ner mellan takstolarna, därför är det bra att inspektera, och gärna i förebyggande syfte sätta tvärribbor under sådana som hänger extra mkt. De är fruktansvärt svåra att få tillbaka om de väl släppt, en del är helt omöjliga.

Det finns olika varianter på dessa skivor. Jag har hittat 3 olika typer av skivor i mina tak. Dels klassiska tjocka oljeboardskivor (6 mm), och dels ngn tunn pappliknande historia med tunt svart plastlager på ovansidan, och dels armerade skivor.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det förefaller ganska säkert att läckaget beror på gångstegens infästning.
Dessa tak med oljeboard (oljehärdad/impregnerad masonit) blir fuktiga om det läcker in vatten från yttertaket. Det klarar de, länge, men det är lämpligt att inspektera årligen.
Alla former av genomföringar och infästningar bör undvikas då det är svårt/omöjligt att få det helt tätt. (Dessa tak blir mer eller mindre helt genomfuktade med årstider, väder och vind, samt att de då rör sig väldigt mkt.)


Uppenbarligen en besiktningsman som inte hade koll på den typen av undertak.
Skivorna spikas fast med lite häng så att vatten samlas i mitten och rinner ner. Man vill inte att vattnet ska rinna in i överlappen vid takstolarna. Ja, de blir fuktiga under vintern och torkar ut under vår och sommar. När de blir fuktiga hänger de ner lite mer än när de är torra.
Om de är dåligt infästa kan de rasa ner mellan takstolarna, därför är det bra att inspektera, och gärna i förebyggande syfte sätta tvärribbor under sådana som hänger extra mkt. De är fruktansvärt svåra att få tillbaka om de väl släppt, en del är helt omöjliga.

Det finns olika varianter på dessa skivor. Jag har hittat 3 olika typer av skivor i mina tak. Dels klassiska tjocka oljeboardskivor (6 mm), och dels ngn tunn pappliknande historia med tunt svart plastlager på ovansidan, och dels armerade skivor.
Tack för den matnyttiga informationen. Så ni tycker inte att jag behöver vara orolig eller göra något nämnvärt åt det? Det skulle kännas bättre om det fanns något jag kunde göra för att det i alla fall skulle bli mindre fukt. Jag tänker att om det blir så här efter lite över en dag med regn, hur blir det då under hösten när det kan regna 4 veckor i streck? Om jag ska försöka täta utifrån (då det verkar vara en dålig ide att försöka ta bort skivorna innifrån), hur skulle jag göra det i så fall? Kan man lägga nått under pannorna? Byta ut pannor?
Jag kan ju se att det är en springa mellan pannorna (syns på bilden) där stegen/gången är monterad. Kan man lägga in något där?

Då taket är 30 år så inser jag att jag kommer behöva lägga om det så småningom. Jag hoppas dock att jag ska klara mig minst 10 år till och då vill jag göra vad jag kan för att undvika skador under tiden. Tacksam för alla tips & råd jag kan få.
 
Problemet här är takrampen. Den skulle aldrig satts upp. Men, det finns troligen (förhoppningsvis) en god anledning, och det är sannolikt inte ett alternativa att ta bort den och återställa pannorna?
Jag har också fått krav från sotarfirman om fast takstege. Vi har plåttak, så stegen är fäst i bärläkten och/eller plåten. Undertaket är opåverkat.

Den springande punkten är ju om denna extra fuktbelastning är skadlig. Det kan vara så att masoniten blir fuktig/ful men att det inte påverkar livslängd eller ger upphov till fuktproblem såsom mögel. Nu tycker ju jag att lite mögel på en kallvind inte har ngn nämnvärd betydelse, men det är naturligtvis aldrig bra rent principiellt.

Vi har en distinkt fuktgenomslagsfläck på ett av våra tak, men jag är normalt bara uppe där under sommaren ngn enstaka ggn och det har alltid varit torrt, men jag vet ju inte hur det är under vintrarna. Jag vet inte heller om det är en gammal skada eller en pågående. Jag har tittat lite lätt över plåttaket och kan inte se något som indikerar att regn kan tränga in någonstans på den takhalvan. Förmodligen borde man gå över hela taket med lupp... Taket är troligtvis 30-40 år gammalt. Det finns inget direkt synbart mögel, bara den mörka fuktfläcken samt att masoniten är lite extra bucklig där, se bild nedan.

Mörk fuktfläck på en masonitskiva i ett tak mellan träbjälkar, indikerar möjlig fuktgenomträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa oljeimpregnerade (tallolja) masonitskivor är gjorda för att tåla att bli fuktiga så därför tror jag att det inte är ngn panik. Gissningsvis kan man dra på ett lager trätjära eller roslagsmahogny på masoniten från fuktfläcken och nedåt. Det kanske hjälper till att minska fuktgenomslaget. (På ovansidan som man kommer åt genom att lyfta på pannorna.)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Problemet här är takrampen. Den skulle aldrig satts upp. Men, det finns troligen (förhoppningsvis) en god anledning, och det är sannolikt inte ett alternativa att ta bort den och återställa pannorna?
Jag har också fått krav från sotarfirman om fast takstege. Vi har plåttak, så stegen är fäst i bärläkten och/eller plåten. Undertaket är opåverkat.

Den springande punkten är ju om denna extra fuktbelastning är skadlig. Det kan vara så att masoniten blir fuktig/ful men att det inte påverkar livslängd eller ger upphov till fuktproblem såsom mögel. Nu tycker ju jag att lite mögel på en kallvind inte har ngn nämnvärd betydelse, men det är naturligtvis aldrig bra rent principiellt.

Vi har en distinkt fuktgenomslagsfläck på ett av våra tak, men jag är normalt bara uppe där under sommaren ngn enstaka ggn och det har alltid varit torrt, men jag vet ju inte hur det är under vintrarna. Jag vet inte heller om det är en gammal skada eller en pågående. Jag har tittat lite lätt över plåttaket och kan inte se något som indikerar att regn kan tränga in någonstans på den takhalvan. Förmodligen borde man gå över hela taket med lupp... Taket är troligtvis 30-40 år gammalt. Det finns inget direkt synbart mögel, bara den mörka fuktfläcken samt att masoniten är lite extra bucklig där, se bild nedan.

[bild]

Dessa oljeimpregnerade (tallolja) masonitskivor är gjorda för att tåla att bli fuktiga så därför tror jag att det inte är ngn panik. Gissningsvis kan man dra på ett lager trätjära eller roslagsmahogny på masoniten från fuktfläcken och nedåt. Det kanske hjälper till att minska fuktgenomslaget. (På ovansidan som man kommer åt genom att lyfta på pannorna.)
Min gissning är att den byggdes för att sotarna skulle kunna komma bort till skorstenen. Jag skulle säga att det inte är något riktigt alternativ att ta bort den. Eller ja, om det står mellan att ha kvar den eller att hela taket blir förstört och måste läggas om, ja då är det klart att jag hellre tar bort dem haha.
Sedan har jag en ide om att sätta upp solpaneler sedan när det är dags och då kommer jag ju ändå behöva ha någon form av genomförning som panelerna sitter fast på.

Ah du tänker att jag borde kunna ta bort panelen utifrån och smeta på trätjära så att ev fukt "rinner av" neråt?
Det sitter ju nära takluckan, men det är ju nära den där takstegen så jag vet ej hur lätt det är att flytta pannorna. Men jag antar att jag borde kunna vänta tills det ska vara upphåll i en vecka och sedan testa att flytta någon av pannorna för att se hur det ser ut från ovansidan?
 
T Tjalve_85 skrev:
Min gissning är att den byggdes för att sotarna skulle kunna komma bort till skorstenen. Jag skulle säga att det inte är något riktigt alternativ att ta bort den.
Någonting sådant ja, och inget reellt alt att ta bort den heller. Det var väntat.

T Tjalve_85 skrev:
Ah du tänker att jag borde kunna ta bort panelen utifrån och smeta på trätjära så att ev fukt "rinner av" neråt?
Ja. (Det står panelen, men det är väl felstavningsfunktionen som inte begriper att det ska vara pannorna antar jag.) Precis, testa hur det verkar kunna fungera. När du väl kommit på tricket att lyfta en panna så bör det gå relativt lätt. Du har ju inte bara bärläkten att stå på utan även takgången.

Trätjära är liksom talloljan fuktgenomsläpplig i viss utsträckning så den bör ha liknande egenskaper, och båda kommer ju från fura. Träspån på taket tjärades ibland förr. Tjäran är fuktavvisande och flexibel och har inga problem med att masoniten rör på sig. Så den bör minska problemet. Du får också testa hur mkt masoniten suger, dvs hur många strykningar som behövs.
Jag har en verkstadsdörr som jag bytte panel på för några år sedan. den hade masonit innanför panelen. Gissningsvis oljeboard. Den tjärade jag 3 ggr, och hade nog kunnat lägga på ytterligare ett par omgångar för att få den maximalt mättad så hela ytan hade varit fet och blank. Kräver såklart att masoniten är torr.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Någonting sådant ja, och inget reellt alt att ta bort den heller. Det var väntat.


Ja. (Det står panelen, men det är väl felstavningsfunktionen som inte begriper att det ska vara pannorna antar jag.) Precis, testa hur det verkar kunna fungera. När du väl kommit på tricket att lyfta en panna så bör det gå relativt lätt. Du har ju inte bara bärläkten att stå på utan även takgången.

Trätjära är liksom talloljan fuktgenomsläpplig i viss utsträckning så den bör ha liknande egenskaper, och båda kommer ju från fura. Träspån på taket tjärades ibland förr. Tjäran är fuktavvisande och flexibel och har inga problem med att masoniten rör på sig. Så den bör minska problemet. Du får också testa hur mkt masoniten suger, dvs hur många strykningar som behövs.
Jag har en verkstadsdörr som jag bytte panel på för några år sedan. den hade masonit innanför panelen. Gissningsvis oljeboard. Den tjärade jag 3 ggr, och hade nog kunnat lägga på ytterligare ett par omgångar för att få den maximalt mättad så hela ytan hade varit fet och blank. Kräver såklart att masoniten är torr.
Stort tack för hjälpen. Jag ska ge mig upp och försöka flytta några pannor och se hur det ser ut under. Ev återkommer jag med bilder för att få vidare råd/Tips. Jag tackar i alla fall för hjälpen så länge! Återkommer med info när jag haft möjlighet att titta!
 
Jag fick ett tips av en kollega om att skaffa lite takfog och lägga lite runt gångstegens infästning. Kan det vara något? Tänker att det borde ju inte skada ialla fall? Jag tänkte i så fall lägga i kanten mellan pannorna och gångstegens fäste.
 
Känner ej till närmare vad takfog är för någon produkt, men antar att det är ngn form av tätmassa?
Det bör vara värt att prova.
(Det är ett bra sätt att lära sig om olika produkter och hur det kan användas. Ibland fungerar det inte som man hoppas men då har man iaf lärt sig ngt. Bara det inte är för dyra läropengar, men det bör det inte vara i detta fall tycker jag.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.