R Rkarlsson skrev:
De 2 sätten är inte så enkla.
1. Ja man kan flytta, men hur blir livskvaliten om man flyttar ifrån sin familj och får längre. Skolan blir drabbad och jag blir tvingad att ha bil ändå.
2. Jobb är inte så lätt som man kan tro om man vill ha livskvaliten med familj. Låter som arbetsförmedlingen som försökte tvinga folk att flytta 20-50 mil för ett struntjobb.
Och jag byter ju inte ett "livssäkert" jobb mot något mindre säkert jobb.

Nackdelen uppå det blir ju även att det blir sämre skola här. Längre från stan osv.

Nackdelen är ju som jag märkt att det finns inga elbilar någon verkar veta med säkerhet klara 8 mil om dagen året runt i alla väder för max 150 tusen :p
Nej naturligtvis inte så lätt i praktiken. Jag menar att du tar familjen med dig i flytten. Exemplet var att hela familjen pendlade till stan. Flera av oss har flyttat ut från stan för att sedan resa dit varje dag.
 
Scout Scout skrev:
Njae de få köpcentrum jag sett som har laddning har det tidsbegränsat och med låg kapacitet så det ersätter inte "ladda hemma".
Men har man gratis laddning på jobbet så är ju det fint... dock så är det ju skattepliktigt så det gäller att man har en "flexibel" arbetsgivare :cool:
Jag laddade nyss 22kW gratis på matvaruaffären (max 3h, men då har man ju nästan laddat fullt fruns bil). Samma sak på köpcentret i min stad. Strömmen begränsas dock om det är väldigt många som laddar 3-fas samtidigt, men det är det inte så långa som gör.
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu börjar ju klart intressanta alternativ dyka upp i Kia EV6!
  • 510 km range
  • 4,5 min laddning ger dig en
    räckvidd på 100 km.
  • 18 min ultrasnabb laddning från
    10 till 80 procent.
  • 3.5 sek 0-100 km/h acceleration som en extra lite bonus i GT modellen!
  • 1600 kg dragvikt
  • Privatleasing från ca. 4600kr/mån
Skulle välja den över ID.4 alla dagar i veckan! :)
Jag tror att man framför allt ska misstro laddhastigheten på en sån bil. Det är inte direkt gott om 800 voltladdare i Sverige, så laddtiderna är lite akademiska.

Å andra sidan är det kanske ultrasnabba laddtider som får snabbpissarna att se elbil som ett alternativ, och då är det väl bra så.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag laddade nyss 22kW gratis på matvaruaffären (max 3h, men då har man ju nästan laddat fullt fruns bil). Samma sak på köpcentret i min stad. Strömmen begränsas dock om det är väldigt många som laddar 3-fas samtidigt, men det är det inte så långa som gör.
Men det är ju bra!
Här är det viktigt att läsa på spec innan man köper bilen...
Verkar som Skodan bara kan ladda med 11 kw och då är snabbladdare ett måste
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att man framför allt ska misstro laddhastigheten på en sån bil. Det är inte direkt gott om 800 voltladdare i Sverige, så laddtiderna är lite akademiska.

Å andra sidan är det kanske ultrasnabba laddtider som får snabbpissarna att se elbil som ett alternativ, och då är det väl bra så.
Nä det är väl bara Ionity-nätverket som har upp till 350kw å då blir det tämligen dyrt.
Men om Tesla öppnar sitt nätverk av laddare så kan det ju bli lite konkurrens.
 
Men det är väl fortfarande bara 400 V, så mängden laddare som Kia och Hyundai kommer kunna utnyttja sin maxeffekt på måste vara väldigt begränsat.

Eller har vi 800 V-laddare i någon omfattning?
 
P Pin skrev:
Nej naturligtvis inte så lätt i praktiken. Jag menar att du tar familjen med dig i flytten. Exemplet var att hela familjen pendlade till stan. Flera av oss har flyttat ut från stan för att sedan resa dit varje dag.
Med familj menar jag föräldrar, syskon, syskonbarn osv osv.
Jag känner endast kollegor vid arbetet och de är inga jag vill umgås med utanför betald tid ;) Och enda som finns där på fritiden är skog, så för att hitta på något annat så måste man köra därifrån.

Sambon har inget körkort och hade fått sluta arbeta då det finns ingen kollektivtrafik där jag arbetar heller =) Hon har det dock bra med tåg och åker det.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En liten justering av hur man campar här hemma kanske går att göra. Takbox, lättare packning, klurighet.
Du har med andra ord inte tittat på hur min packning ser ut. Den är just extremt minimerad jämfört med de flesta andra tältcampare. Takbox har vi alltid haft.
 
Det är en rolig fixering vid @Nerre:s kombiönskemål. Klart han kan få vilja ha en kombi och beklaga att det inte finns sådana elbilar (om han nu beklagar det, känns kanske inte som el är vad han främst vill ha). Jag har också flera mer eller mindre irrationella krav på en bil, som dragkrok. Även om jag inte nyttjar den ofta vägrar jag ha en bil som inte minst kan dra ett 750-släp.

Så det är klart @Nerre ska ha en kombi. Det är hans pengar och hans val! :)(y)
 
R Rkarlsson skrev:
Med familj menar jag föräldrar, syskon, syskonbarn osv osv.
Jag känner endast kollegor vid arbetet och de är inga jag vill umgås med utanför betald tid ;) Och enda som finns där på fritiden är skog, så för att hitta på något annat så måste man köra därifrån.

Sambon har inget körkort och hade fått sluta arbeta då det finns ingen kollektivtrafik där jag arbetar heller =) Hon har det dock bra med tåg och åker det.
Men då låter det som det är jobbet som är off och inte din bostad.
 
Scout Scout skrev:
Men det är ju bra!
Här är det viktigt att läsa på spec innan man köper bilen...
Verkar som Skodan bara kan ladda med 11 kw och då är snabbladdare ett måste
Ja, försäljaren hos Fiat lärde sig mer om dina bilar än vad hon körde oss. Bilförsäljarna är verkligen inte pålästa när det gäller egenskaperna i eldriften på bilarna. De kunde inte ens berätta vilken laddkabel man skulle köpa, de rekommenderade att man går till Biltema.

Tillverkarnas informationsblad hjälper ju inte heller...
 
Eftersom vi bara har en bil i hushållet (bara jag som har körkort) kan jag ju inte göra som majoriteten av elbilsförespråkarna (ha dubbla bilar).

Och om jag nu skulle få för mig att skaffa dubbla bilar så är det ju klar förmånligare att köpa två bensinare med 5-6 år på nacken till samma pris som en elbil skulle kosta.

Om jag inte skaffar en kombi kommer jag ju bara köra 600 mil om året med elbilen (och behöva hyra en kombi för de resterande 200 milen). Och det är ingen höjdare att sätta sig och långköra i en hyrbil man aldrig kört förr. Ska jag långköra föredrar jag en bil jag är van vid.

På 600 mil om året tar det väldigt många år att spara ihop det högre inköpspriset på lägre milkostnad.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är en rolig fixering vid @Nerre:s kombiönskemål. Klart han kan få vilja ha en kombi och beklaga att det inte finns sådana elbilar (om han nu beklagar det, känns kanske inte som el är vad han främst vill ha). Jag har också flera mer eller mindre irrationella krav på en bil, som dragkrok. Även om jag inte nyttjar den ofta vägrar jag ha en bil som inte minst kan dra ett 750-släp.

Så det är klart @Nerre ska ha en kombi. Det är hans pengar och hans val! :)(y)
Porsche Taycan CS räknas som kombi, om än med bara plats för fyra och begränsat bagage. Men det finns en specialdesignad takbox att köpa till.
 
P Pin skrev:
Men då låter det som det är jobbet som är off och inte din bostad.
Jag bodde i centrala Göteborg och konstaterade att jag alltid sökte mig bort från stan när jag var ledig. Visst jag hade nära till jobbet, men jag trivdes inte i stan. Jag flyttade därför utanför, frun och barnen fick jobb/skola nära, men jag fick lite längre till jobbet. Iom att vi hade bra kollektivtrafik så var det inte något bekymmer dock.

Sedan bestämde man sig i Göteborg för att optimera kollektivtrafiken, Dvs man minimerade olönsamma linjer och ökade turtätheten på de lönsamma. Resultatet blev att väldigt många nu måste ta bilen till bussen.ä, men i praktiken så tar man då bilen hela vägen (det går numera lika snabbt för mig att cykla mina 28km som att ta bilen till bussen och därefter åka kollektivt till jobbet). Problemet är att mål och start ytterst sällan ligger längs samma linje. Totalt sett så hade vi dock rätt korta resor med bil innan barnen började med idrotter. Sen var det kört. Tävlingar runt hela västra Götaland, träningar i hela Göteborgsområdet. Träningar som inte passade ned skoltiderna osv. Det hade inte varit bättre om vi bott i stan heller.

Poängen är att bilen används för att lösa vardagslogistiken som inte kollektivtrafiken klarar av. För många så räcker det då med en laddhybrid för att det skall gå att klara sig ned bara eldrift till vardags (även om det är på gränsen för mig). Det är långresorna som sållar agnarna från vetet. Med fruns elbil så skulle vi klara de flesta medellånga resorna på el också, så det är besöken i nordligaste delen av landet för att hälsa på släkten där som inte riktigt fungerar med el. Det fungerar ju inte att hyra en elbil på plats efter en tågresa upp heller...

Det grundläggande problemet är ändock att de flesta i Sverige vill bo i en villa på landsbygden, medan de vill ha jobb som bara finns i städerna. Det går inte att lösa utan en bil och då är nog ändå eldrift det bästa alternativet.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är en rolig fixering vid @Nerre:s kombiönskemål. Klart han kan få vilja ha en kombi och beklaga att det inte finns sådana elbilar (om han nu beklagar det, känns kanske inte som el är vad han främst vill ha). Jag har också flera mer eller mindre irrationella krav på en bil, som dragkrok. Även om jag inte nyttjar den ofta vägrar jag ha en bil som inte minst kan dra ett 750-släp.

Så det är klart @Nerre ska ha en kombi. Det är hans pengar och hans val! :)(y)
Höddedu vi bor i Sverige.
Är en bil inte en kombi så är det inte en bil. :D Man ska bara kunna rycka upp bakluckan och hiva in allting, och även fälla säten.
Allt annat är en ryggsäck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.