1 467 420 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nej naturligtvis inte så lätt i praktiken. Jag menar att du tar familjen med dig i flytten. Exemplet var att hela familjen pendlade till stan. Flera av oss har flyttat ut från stan för att sedan resa dit varje dag.R Rkarlsson skrev:De 2 sätten är inte så enkla.
1. Ja man kan flytta, men hur blir livskvaliten om man flyttar ifrån sin familj och får längre. Skolan blir drabbad och jag blir tvingad att ha bil ändå.
2. Jobb är inte så lätt som man kan tro om man vill ha livskvaliten med familj. Låter som arbetsförmedlingen som försökte tvinga folk att flytta 20-50 mil för ett struntjobb.
Och jag byter ju inte ett "livssäkert" jobb mot något mindre säkert jobb.
Nackdelen uppå det blir ju även att det blir sämre skola här. Längre från stan osv.
Nackdelen är ju som jag märkt att det finns inga elbilar någon verkar veta med säkerhet klara 8 mil om dagen året runt i alla väder för max 150 tusen
Jag laddade nyss 22kW gratis på matvaruaffären (max 3h, men då har man ju nästan laddat fullt fruns bil). Samma sak på köpcentret i min stad. Strömmen begränsas dock om det är väldigt många som laddar 3-fas samtidigt, men det är det inte så långa som gör.Scout skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Jag tror att man framför allt ska misstro laddhastigheten på en sån bil. Det är inte direkt gott om 800 voltladdare i Sverige, så laddtiderna är lite akademiska.anders07 skrev:Nu börjar ju klart intressanta alternativ dyka upp i Kia EV6!
Skulle välja den över ID.4 alla dagar i veckan!
- 510 km range
- 4,5 min laddning ger dig en
räckvidd på 100 km.- 18 min ultrasnabb laddning från
10 till 80 procent.- 3.5 sek 0-100 km/h acceleration som en extra lite bonus i GT modellen!
- 1600 kg dragvikt
- Privatleasing från ca. 4600kr/mån
Å andra sidan är det kanske ultrasnabba laddtider som får snabbpissarna att se elbil som ett alternativ, och då är det väl bra så.
Men det är ju bra!pacman42 skrev:
Här är det viktigt att läsa på spec innan man köper bilen...
Verkar som Skodan bara kan ladda med 11 kw och då är snabbladdare ett måste
Nä det är väl bara Ionity-nätverket som har upp till 350kw å då blir det tämligen dyrt.Nötegårdsgubben skrev:
Men om Tesla öppnar sitt nätverk av laddare så kan det ju bli lite konkurrens.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Men det är väl fortfarande bara 400 V, så mängden laddare som Kia och Hyundai kommer kunna utnyttja sin maxeffekt på måste vara väldigt begränsat.
Eller har vi 800 V-laddare i någon omfattning?
Eller har vi 800 V-laddare i någon omfattning?
Med familj menar jag föräldrar, syskon, syskonbarn osv osv.P Pin skrev:
Jag känner endast kollegor vid arbetet och de är inga jag vill umgås med utanför betald tid Och enda som finns där på fritiden är skog, så för att hitta på något annat så måste man köra därifrån.
Sambon har inget körkort och hade fått sluta arbeta då det finns ingen kollektivtrafik där jag arbetar heller =) Hon har det dock bra med tåg och åker det.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Det är en rolig fixering vid @Nerre:s kombiönskemål. Klart han kan få vilja ha en kombi och beklaga att det inte finns sådana elbilar (om han nu beklagar det, känns kanske inte som el är vad han främst vill ha). Jag har också flera mer eller mindre irrationella krav på en bil, som dragkrok. Även om jag inte nyttjar den ofta vägrar jag ha en bil som inte minst kan dra ett 750-släp.
Så det är klart @Nerre ska ha en kombi. Det är hans pengar och hans val!
Så det är klart @Nerre ska ha en kombi. Det är hans pengar och hans val!
Men då låter det som det är jobbet som är off och inte din bostad.R Rkarlsson skrev:Med familj menar jag föräldrar, syskon, syskonbarn osv osv.
Jag känner endast kollegor vid arbetet och de är inga jag vill umgås med utanför betald tid Och enda som finns där på fritiden är skog, så för att hitta på något annat så måste man köra därifrån.
Sambon har inget körkort och hade fått sluta arbeta då det finns ingen kollektivtrafik där jag arbetar heller =) Hon har det dock bra med tåg och åker det.
Ja, försäljaren hos Fiat lärde sig mer om dina bilar än vad hon körde oss. Bilförsäljarna är verkligen inte pålästa när det gäller egenskaperna i eldriften på bilarna. De kunde inte ens berätta vilken laddkabel man skulle köpa, de rekommenderade att man går till Biltema.Scout skrev:
Tillverkarnas informationsblad hjälper ju inte heller...
Eftersom vi bara har en bil i hushållet (bara jag som har körkort) kan jag ju inte göra som majoriteten av elbilsförespråkarna (ha dubbla bilar).
Och om jag nu skulle få för mig att skaffa dubbla bilar så är det ju klar förmånligare att köpa två bensinare med 5-6 år på nacken till samma pris som en elbil skulle kosta.
Om jag inte skaffar en kombi kommer jag ju bara köra 600 mil om året med elbilen (och behöva hyra en kombi för de resterande 200 milen). Och det är ingen höjdare att sätta sig och långköra i en hyrbil man aldrig kört förr. Ska jag långköra föredrar jag en bil jag är van vid.
På 600 mil om året tar det väldigt många år att spara ihop det högre inköpspriset på lägre milkostnad.
Och om jag nu skulle få för mig att skaffa dubbla bilar så är det ju klar förmånligare att köpa två bensinare med 5-6 år på nacken till samma pris som en elbil skulle kosta.
Om jag inte skaffar en kombi kommer jag ju bara köra 600 mil om året med elbilen (och behöva hyra en kombi för de resterande 200 milen). Och det är ingen höjdare att sätta sig och långköra i en hyrbil man aldrig kört förr. Ska jag långköra föredrar jag en bil jag är van vid.
På 600 mil om året tar det väldigt många år att spara ihop det högre inköpspriset på lägre milkostnad.
Porsche Taycan CS räknas som kombi, om än med bara plats för fyra och begränsat bagage. Men det finns en specialdesignad takbox att köpa till.Nötegårdsgubben skrev:Det är en rolig fixering vid @Nerre:s kombiönskemål. Klart han kan få vilja ha en kombi och beklaga att det inte finns sådana elbilar (om han nu beklagar det, känns kanske inte som el är vad han främst vill ha). Jag har också flera mer eller mindre irrationella krav på en bil, som dragkrok. Även om jag inte nyttjar den ofta vägrar jag ha en bil som inte minst kan dra ett 750-släp.
Så det är klart @Nerre ska ha en kombi. Det är hans pengar och hans val!
Jag bodde i centrala Göteborg och konstaterade att jag alltid sökte mig bort från stan när jag var ledig. Visst jag hade nära till jobbet, men jag trivdes inte i stan. Jag flyttade därför utanför, frun och barnen fick jobb/skola nära, men jag fick lite längre till jobbet. Iom att vi hade bra kollektivtrafik så var det inte något bekymmer dock.P Pin skrev:
Sedan bestämde man sig i Göteborg för att optimera kollektivtrafiken, Dvs man minimerade olönsamma linjer och ökade turtätheten på de lönsamma. Resultatet blev att väldigt många nu måste ta bilen till bussen.ä, men i praktiken så tar man då bilen hela vägen (det går numera lika snabbt för mig att cykla mina 28km som att ta bilen till bussen och därefter åka kollektivt till jobbet). Problemet är att mål och start ytterst sällan ligger längs samma linje. Totalt sett så hade vi dock rätt korta resor med bil innan barnen började med idrotter. Sen var det kört. Tävlingar runt hela västra Götaland, träningar i hela Göteborgsområdet. Träningar som inte passade ned skoltiderna osv. Det hade inte varit bättre om vi bott i stan heller.
Poängen är att bilen används för att lösa vardagslogistiken som inte kollektivtrafiken klarar av. För många så räcker det då med en laddhybrid för att det skall gå att klara sig ned bara eldrift till vardags (även om det är på gränsen för mig). Det är långresorna som sållar agnarna från vetet. Med fruns elbil så skulle vi klara de flesta medellånga resorna på el också, så det är besöken i nordligaste delen av landet för att hälsa på släkten där som inte riktigt fungerar med el. Det fungerar ju inte att hyra en elbil på plats efter en tågresa upp heller...
Det grundläggande problemet är ändock att de flesta i Sverige vill bo i en villa på landsbygden, medan de vill ha jobb som bara finns i städerna. Det går inte att lösa utan en bil och då är nog ändå eldrift det bästa alternativet.
Höddedu vi bor i Sverige.Nötegårdsgubben skrev:Det är en rolig fixering vid @Nerre:s kombiönskemål. Klart han kan få vilja ha en kombi och beklaga att det inte finns sådana elbilar (om han nu beklagar det, känns kanske inte som el är vad han främst vill ha). Jag har också flera mer eller mindre irrationella krav på en bil, som dragkrok. Även om jag inte nyttjar den ofta vägrar jag ha en bil som inte minst kan dra ett 750-släp.
Så det är klart @Nerre ska ha en kombi. Det är hans pengar och hans val!
Är en bil inte en kombi så är det inte en bil. Man ska bara kunna rycka upp bakluckan och hiva in allting, och även fälla säten.
Allt annat är en ryggsäck.