HeineA HeineA skrev:
En tvårumslägenhet behöver du Inte bygga om, om syftet med köpet var att få två rum och köp, att köpa ett rum och kök för att sen bygga om till två rum och kök, med allt arbete med cent och VVS är en stort skillnad, eller vad menar du?
Vad spelar det för roll, om man lägger till eller tar bort ett rum eller ändrar planlösning så länge det inte påverkar någon annan.
En bostad som är 100 kvm kommer fortfarande vara 100 kvm även om du lägger till eller tar bort ett rum eller ändrar planlösning.
 
A Andy78 skrev:
Vad spelar det för roll, om man lägger till eller tar bort ett rum eller ändrar planlösning så länge det inte påverkar någon annan.
En bostad som är 100 kvm kommer fortfarande vara 100 kvm även om du lägger till eller tar bort ett rum eller ändrar planlösning.
Det har inget med yta att göra, föreningen har ansvar för stammar och vent, inget som en medlem ska pilla i, nybyggda lgh har torr och våtzoner som hantverkare som bygger om struntar i att följa så länge de får betalt, om en vattenläcka uppstår i ett kök som var ett kök från början så finns det skydd för det, men flyttar man köket så är det inte säkert att det skyddet följer med samt att föreningen tappar kontroll över husritningen, hoppas att du inte äger en bostadsrätt, för detta borde du känna till.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
Det har inget med yta att göra, föreningen har ansvar för stammar och vent, inget som en medlem ska pilla i, nybyggda lgh har torr och våtzoner som hantverkare som bygger om struntar i att följa så länge de får betalt, om en vattenläcka uppstår i ett kök som var ett kök från början så finns det skydd för det, men flyttar man köket så är det inte säkert att det skyddet följer med samt att föreningen tappar kontroll över husritningen, hoppas att du inte äger en bostadsrätt, för detta borde du känna till.
Men stammen förblir ju detsamma.
 
  • Älska
SnällKyckling
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
Det har inget med yta att göra, föreningen har ansvar för stammar och vent, inget som en medlem ska pilla i, nybyggda lgh har torr och våtzoner som hantverkare som bygger om struntar i att följa så länge de får betalt, om en vattenläcka uppstår i ett kök som var ett kök från början så finns det skydd för det, men flyttar man köket så är det inte säkert att det skyddet följer med samt att föreningen tappar kontroll över husritningen, hoppas att du inte äger en bostadsrätt, för detta borde du känna till.
Så du menar att man ej heller kan renovera ett befintligt kök?
 
  • Älska
SnällKyckling
  • Laddar…
J
För att förtydliga lite för TS så filtrerar en kolfilterfläkt endast bort själva matoset men all vattenånga måste självklart också ta vägen nånstans. Detta brukar gemene man inte alltid tänka på. En kolfilterfläkt kan alltså inte helt ersätta en konventionell fläkt. Det behövs en imkanal för detta.
 
  • Gilla
  • Älska
maria01 och 7 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Så du menar att man ej heller kan renovera ett befintligt kök?
Mm har du sett trådskaparens bilder? Det är ganska tydligt att kök flyttad till vardagsrum.
 
HeineA HeineA skrev:
Mm har du sett trådskaparens bilder? Det är ganska tydligt att kök flyttad till vardagsrum.
För att svara mig själv, man kan renovera ett befintligt kök om det är i sitt ursprungliga läge, TS vill dock flytta köket till vardagsrummet, herregud jag är så glad att jag inte bor i bostadsrätt längre utan bor i villa, så många duster jag haft som ordförande med glada amatörer som tror dom kan göra som dom vill.
 
  • Gilla
TTperra och 3 till
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
För att svara mig själv, man kan renovera ett befintligt kök om det är i sitt ursprungliga läge, TS vill dock flytta köket till vardagsrummet, herregud jag är så glad att jag inte bor i bostadsrätt längre utan bor i villa, så många duster jag haft som ordförande med glada amatörer som tror dom kan göra som dom vill.
Jag är amatör, men jag frågar för jag har ett intresse att göra rätt ifrån mig, anlita rätt personer och följa dem regelverk som finns. Sen ser jag det positivt med att medlemmar i en förening renoverar, man förbättrar fastigheten, höjer värdet och det tjänar hela föreningen på i slutändan. Tycker du har väldigt tråkig inställning.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eftersom du beskrev att det redan finns likvärdiga lägenheter med den lösning som du vill ha, fråga föreningen eller kommunen efter ritningar på ventilationsanläggningen. Kopiera konstruktionen och dimensioneringen som finns i en likvärdig lägenhet. Det borde övertyga styrelsen. Se till att en ventilationsfirma bygger om och justerar in systemet.
Tack det ska jag göra! En fråga efter att ha läst det du skriver om äldre lägenheter osv och du känns väldigt duktig... tycker du kolfilterfläkt är ens bra lösning i mitt fall? Jag kan absolut tänka mig andra lösningar av ventilation, bara man har något som drar bra för fläkten som finns nu känns som den knappt drar något.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
För att svara mig själv, man kan renovera ett befintligt kök om det är i sitt ursprungliga läge, TS vill dock flytta köket till vardagsrummet, herregud jag är så glad att jag inte bor i bostadsrätt längre utan bor i villa, så många duster jag haft som ordförande med glada amatörer som tror dom kan göra som dom vill.
Och om man inte är glad amatör eller en firma gör jobbet enligt konstens alla regler vad är problemet då?
 
J Jocke Best skrev:
För att förtydliga lite för TS så filtrerar en kolfilterfläkt endast bort själva matoset men all vattenånga måste självklart också ta vägen nånstans. Detta brukar gemene man inte alltid tänka på. En kolfilterfläkt kan alltså inte helt ersätta en konventionell fläkt. Det behövs en imkanal för detta.
Tack väldigt tydligt hade ingen aning... och då gissar jag på att en fläkt som blåser ut inte får stå i närheten av kolfilter, för det blir fel effekt? Finns det några bestämmelser vart iså fall den ska stå. För som vi ser på mina bilder så kommer befintliga blås ut vara ovanför köket, kanske inte vid spisen direkt men i närheten... eller detta är bättre ta med ventilations expert? Jag har bokat in någon nu nästa vecka för jag känner har mycket mer kött på benen efter alla som förklarat här.
 
HeineA HeineA skrev:
Mm har du sett trådskaparens bilder? Det är ganska tydligt att kök flyttad till vardagsrum.
Jag har sett bilder, ja han vill flytta köket, ser ut som en bra planlösning från befintlig, läty att dra avlopp och ventilation vidare.
 
  • Gilla
  • Älska
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Och om man inte är glad amatör eller en firma gör jobbet enligt konstens alla regler vad är problemet då?
Att man flyttar stammar och vent från den plats som VVS ingenjör och byggare placerade dom från början, det är inte en slump att de sitter där, fortfarande du äger inte din lgh det är föreningen som gör det, sorry trådskaparen men mina svar är inte riktade till dig, utan till Andy, förstår att du vill göra rätt och riktigt, och för att inte förstöra TS tråd så tycker jag att Andy och jag avslutar våran diskussion med att vara överens att vi tycker annorlunda.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
Att man flyttar stammar och vent från den plats som VVS ingenjör och byggare placerade dom från början, det är inte en slump att de sitter där, fortfarande du äger inte din lgh det är föreningen som gör det, sorry trådskaparen men mina svar är inte riktade till dig, utan till Andy, förstår att du vill göra rätt och riktigt, och för att inte förstöra TS tråd så tycker jag att Andy och jag avslutar våran diskussion med att vara överens att vi tycker annorlunda.
TS ska inte riva en stam, denna ska flytta köket, man ansluter avloppet till befintliga avloppsstammar och ventilation till befintliga kanaler, ventilationen anpassas förståss betrf luftflöde etc.
Var med om en bad och köksrenovering för några veckor sedan varför ändrade man en planlösning så dusch och avlopp hamnade på andra sidan?
Varför gjrode man det istället för att ha golvbrunnen i väggen och rör innanför en lucka backom våtrumstapeten om nu någon ingenjör och byggare placerade det där 1976 om man nu inte kan ändra något?

Har jag frågat om ägarförhållanden i en bostadsrättsförening?
Nu är det så här att det är man själv som är ansvarig för kök och badrum det har man rätt att renovera själv, föreningen är ansvarig för vattenledningar och avlopp och är det en seriös förening så ska dom stå för golvbrunnen och tätskicktet.

Iomed att man har rätt att renovera så faller det sig naturligt att man för en dialog med föreningen i samband med renoveringen då man vill ändra något eller förbättra något även om det inte är något som ska förändras.
Vilket TS gör och det gör han rätt i.

Om det stenhårt inte skulle gå att förändra något bara för att det är en bostadsrätt så skulle vi ha mängder med gamla lägenheter i stan bla med 60 år gammal dålig planlösning.

Föreningen du satt med i kanske tycker det också var skönt att du flyttade till hus?
 
Redigerat:
  • Gilla
justmakemyday och 4 till
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
Det har inget med yta att göra, föreningen har ansvar för stammar och vent, inget som en medlem ska pilla i, nybyggda lgh har torr och våtzoner som hantverkare som bygger om struntar i att följa så länge de får betalt, om en vattenläcka uppstår i ett kök som var ett kök från början så finns det skydd för det, men flyttar man köket så är det inte säkert att det skyddet följer med samt att föreningen tappar kontroll över husritningen, hoppas att du inte äger en bostadsrätt, för detta borde du känna till.
Vilken våtzon hänvisar du till och vilket skydd pratar du om, är det kaklet på väggen eller läkageskyddet under diskbänken, berätta kan ju vara bra för ts att veta.
Jodå det känner jag till, och kanske jag äger en bostadsrätt men det har inte med saken att göra.
 
Du måste ha frånluft från köksdelen så enkelt är det. Eftersom det är flera lägenheter anslutna så måste en behörig ventilationsfirma ordna detta. Till att börja med måste ritningar fram över ventilationen. Det kan du fixa på egen hand. Sen tar du kontakt med en ventilationsfirma för konsultation. Styrelsen måste underrättas. Efter ok med dom så flyttar du ditt kök och ventilationsfirma fixar resten. Vad det kostar är jättesvårt att säga för det beror helt på förutsättningarna och hur stammarna är dragna. Du kan i alla fall räkna 4 siffrigt minst och uppåt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.