Meningslösheten kvarstår dock med biogasen eftersom det inte går att producera biogas till 1 miljard bilar utan att offra något annat, som tex vår matproduktion. Det är dessutom ett ruskigt inneffektivt sätt att samla in och lagra solenergi på.
 
P
;)
 
[QUOTE="STB, post: 4330827, member:

En korrekt använd laddhybrid kommer i 99% av fallet vara mer miljövänlig än både en bensinbil och en elbil. Om alla med daglig laddmöjlighet skulle skaffa en laddhybrid idag så skulle en rimlig produktion av biobränslen kunna räcka till 100% av bränslebehovet till personbilsflottan. Helt plötslig skulle all biltrafik bli fossilfri.
Det skulle ta ca 10 ggr så lång tid för alla att köpa elbilar eftersom de kräver 10 ggr så mycket batterier vilket är den trånga sektorn just nu.[/QUOTE]

Här skriver du nått jag tänkt länge. Om vi satsade på laddhybrider isf rena elbilar (som långt från alla kan ha) skulle vi fortare nå målen. Tyvärr verka få insett den saken.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Inte ens jag som är motiverad och engagerad orkade åkta runt och småladda hybriden, när jag hade en sån, för att ha kräm i det lilla batteriet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
Kunde du inte ladda hemma?
 
TRJBerg
MathiasS MathiasS skrev:
Nej du har inte riktigt bra koll. Faktum är att det blivit mest fel hittills...:)

Så här är det:

Vill du ha en kombination av släp och bil som alla kan köra när du ska ta en tupplur så ska du se till att sammanlagda totalvikten för bil och släpvagn inte överstiger 3500kg. Där går gränsen för behörighet B. När du kopplat ihop bil och släp som uppfyller det villkoret får du lasta släpvagnen upp till bilens maximala dragvikt (släpets tjänstevikt och last ska vara mindre eller lika med bilens maximala dragvikt). Givetvis får du inte heller lasta mer än släpets maxlast.

Exakt samma regler gäller för ett BE men där får totalvikten för släpet vara 3500kg. Har du ett äldre BE finns ingen totalviktsbegränsning alls. I övrigt samma regler som ovan.

I tillägg till ovan får man alltid dra en lätt släpvagn.

Givet detta kan du dra det stora släpet med den gula bilen på BE men inte alls på B och med BE får du lasta släpet med 300kg eftersom tjänstevikten är 500kg.
Vad är "lätt släpvagn"?
 
P pmd skrev:
Kunde du inte ladda hemma?
I princip bara där jag laddade.
 
P
Hemma i princip bara där du laddade? Jag förstår inte riktigt.
Var kunde du ladda?
 
Laddhybrider är mycket mer komplicerade än elbilar. Utöver ett eldriftsystem ska de också ha ett system för förbränningsmotor. Och så ska de passa ihop.

En elbil är en mycket enklare och billigare konstruktion. Det är bara batteripriserna som gör att de fortfarande är relativt dyra. Så lär det väl vara ett antal år till, men det är övergående. Att då kortsiktigt satsa på en återvändsgränd som el-/gashybrider lär inte hända.
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är "lätt släpvagn"?
Det är en släpvagn med en totalvikt om max 750kg. Släpet är också lätt om totalvikt för bil och släp understiger 3500kg. En släpvagn som inte är lätt är istället tung.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Laddhybrider är mycket mer komplicerade än elbilar. Utöver ett eldriftsystem ska de också ha ett system för förbränningsmotor. Och så ska de passa ihop.

En elbil är en mycket enklare och billigare konstruktion. Det är bara batteripriserna som gör att de fortfarande är relativt dyra. Så lär det väl vara ett antal år till, men det är övergående. Att då kortsiktigt satsa på en återvändsgränd som el-/gashybrider lär inte hända.
Att satsa på laddhybrider skulle alltså vara klimatvänligare, enligt STB. Det finns en del antaganden i resonemanget som jag inte vet om de är korrekta, men det är inget fel på resonemanget.
 
P pmd skrev:
Att satsa på laddhybrider skulle alltså vara klimatvänligare, enligt STB. Det finns en del antaganden i resonemanget som jag inte vet om de är korrekta, men det är inget fel på resonemanget.
Antagandet att en "korrekt" använd laddhybrid kan köras på el till 99% låter som hittepå enligt min egna erfarenhet av laddhybrid.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Laddhybrider är mycket mer komplicerade än elbilar. Utöver ett eldriftsystem ska de också ha ett system för förbränningsmotor. Och så ska de passa ihop.

En elbil är en mycket enklare och billigare konstruktion. Det är bara batteripriserna som gör att de fortfarande är relativt dyra. Så lär det väl vara ett antal år till, men det är övergående. Att då kortsiktigt satsa på en återvändsgränd som el-/gashybrider lär inte hända.
Att slippa allt vad service och underhåll på drivlina och avgasreningssystem innebär är för mig ett så stort plus att en hybrid är utesluten. Jag hoppas verkligen att övriga tillverkare följer tesla och slopar kravet på service för att garantin ska gälla.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Den servicen är byte av olja och filter en gång per år. Det kostar 300kr om du gör det själv. Knappast en storkostnad.
 
  • Wow
Peter2400
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att satsa på laddhybrider skulle alltså vara klimatvänligare, enligt STB. Det finns en del antaganden i resonemanget som jag inte vet om de är korrekta, men det är inget fel på resonemanget.
Hur vet du att det inte är fel på resonemanget om du inte kan bedöma antagandena?

Jag har själv kört gasbil för en 6–10 år sen och den (en Subaru) behövde en lågiblandning av bensin för att gå bra. Det var väl kanske inte den bästa konstruktionen av gasmotor då den var efterkonverterad, men ändå. En gasmotor som behövde slå på och av så mycket som bensinmotorn i en hybrid gör skulle jag vara skeptisk till.

Och oavsett vilket är ju gasen kolväten som kommer släppa ut koldioxid vid förbränning. Det är klart att biogas där är bättre än naturgas (som i sin tur är bättre än bensin och diesel), men det är i mina ögon en klen tröst.

Laddhybrider är en återvändsgränd, med eller utan gas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.