Hej,

Jag hade tänkt flytta mitt kök till vardagsrummet och göra om planlösning från 1:a till 2:a. I det nya köket installerar jag kolfilterfläkt. Jag trodde det var ett vanligt ingrepp som många gör i Stockholm när man bor litet, men nu försöker min styrelse sätta stopp för mina planer och jag förstår inte varför.

Man har bett mig anlita en ventilationsexpert som ska ge skriftigt intyg att min ändring är ok, ytterst underligt tycker jag för när fastigheten byggdes 2002 så fick man av Skanska välja om man ska ha köket i vardagsrummet.

Nu har jag ring till en ventilationsexpert och får som information jag måste ha luft utsug i det nya köket. Vad är det, jag har inget luftutsug i befintliga köket, eller jag har ett som jag måste slå på? Kan någon snäll själ hjälpa mig navigera rätt här. Samt vad kostar ett sådant intyg?

Före- och efterritningar som visar planlösningen av en lägenhetsombyggnad, från 1:a till 2:a med nytt kök i vardagsrummet.
Rum med textanvisningar om var det nya köket ska installeras och befintliga ventilationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kokar ner till att ingreppet och förändring av ventilation ska uppfylla OVK-besiktningar gällande luftombyte (m3/h) och inte påverka övriga lägenheter/ventilation i form av buller eller lukt.

Om du har varit i kontakt med en vent.expert så är det väl det svaret som du får utgå från.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
En fastighet måste ha en godkänd ventilationskontroll, OVK. I en förening är det styrelsen som är ansvarig. Då ska det finnas en utsugskanal i köket. Om du flyttar kök till ett rum utan sådan kanal utan med endast kolfilterfläkt kommer OVK troligen inte att bli godkänd. Det är detta som styrelsen ber dig kontrollera. Det kan vara klokt att anlita det företag som gjort husets OVK. En möjlighet kan vara att bygga en kanal från det nya köket till det nuvarande köket
 
K klimt skrev:
En fastighet måste ha en godkänd ventilationskontroll, OVK. I en förening är det styrelsen som är ansvarig. Då ska det finnas en utsugskanal i köket. Om du flyttar kök till ett rum utan sådan kanal utan med endast kolfilterfläkt kommer OVK troligen inte att bli godkänd. Det är detta som styrelsen ber dig kontrollera. Det kan vara klokt att anlita det företag som gjort husets OVK. En möjlighet kan vara att bygga en kanal från det nya köket till det nuvarande köket
Tack det var tydligt svar. Okej men det finns ingen utsugskanal idag i det befintliga köket, förutom en köksfläkt man manuellt måste slå på. Varför måste det finnas då något i det nya som hela tiden suger ut luft?

Samt blir jag orolig att sovrummet kommer bli "luftlöst", måste jag installera någon som skjuter in luft där nu också när det blir instängt?

Det här är sååååå krångligt. /Ledsen kyckling
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Har några andra i föreningen gjort en liknande ombyggnad, om ja, kolla hur de i så fall har gjort.
 
BirgitS
Alla sovrum ska ha tilluft så det kan vara så att det där röret som nu blåser ut luft där du har tänkt att ha köket måste ledas om så att det i stället blåser ur i sovrummet och dessutom i en del av sovrummet som är långt bort från dörren.
 
Förmodligen funkar köksfläkten både som frånluft köksfläkt. Dvs när inte fläkten är igång är det ett lägre grundflöde på luften.

Det normala är att man har frånluft i kök och badrum och tilluft i vardagsrum/sovrum. Eftersom det i princip blir tvärtom efter din ombyggnad så förstår jag att det behövs lite kompletterande uppgifter.
 
  • Gilla
Mgrape och 10 till
  • Laddar…
Kan du ta en bild på din köksfläkt, kökstaket samt i skåpet där du säger att det finns masa rör?
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Tack för ni försöker hjälpa mig - uppskattas verkligen! Jag har inget emot göra alla ventilationsändringar som behövs, men jag har fått höra att styrelser brukar oftast neka ändringar i ventilationssystem, därför är så jag så rädd att röra dem.

Här kommer mer bilder, först har vi i vardagsrummet en stor box som blåser ut luft. Köket kommer placeras under den så egentligen vill jag byta riktningen på denna, men vågar inte säga det till styrelsen.
Ventilationsutblås ovanför ett vitt skåp i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsutblås och rör i taket ovanför framtida köksplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen finns det rör som jag inte tror har någon med ut luft i vardagsrummet, utan dem går hela vägen till köksfläkten.
Ventilationsutlopp vid taket ovanför en dörr och en vit pelare i ett rum med ljus interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida av ventilationssystem med synligt rör och ventilationsdämpare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I hörnet av köket en annan box men samma rör från ovan.
Vy inuti ett skåp som visar en sektion av ventilationssystemet med isolerade rör och stödstrukturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och till köksfläkten
Köksskåp med tomma hyllor och ett ventilationsrör, samt en öppen köksfläkt under skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Sista bilden: Det där ser ut som en spiskåpa som har ständigt frånluftsflöde.

SnällKyckling Kycklingen skrev:
men jag har fått höra att styrelser brukar oftast neka ändringar i ventilationssystem, därför är så jag så rädd att röra dem.
Du måste ändra ventilationen om du ska få din köksflytt godkänd. Både av styrelsen i förväg och av OVK som sker med några års mellanrum.

SnällKyckling Kycklingen skrev:
Köket kommer placeras under den så egentligen vill jag byta riktningen på denna, men vågar inte säga det till styrelsen.
Nej, så kan du inte göra. Frånluften från kök, imkanalen, måste gå separat ända ut till taket. Om du börjar trycka in luft i "boxen" så kommer ditt matos att tryckas ut i andra rum, inkl. grannars rum.

Därför måste spiskåpan eller ventilationsdonet i nya köket kopplas in på det rör som går till spiskåpan idag.
 
  • Gilla
  • Älska
redep och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Därför måste spiskåpan eller ventilationsdonet i nya köket kopplas in på det rör som går till spiskåpan idag.
...och luften som kommer ut i vardagsrummet i dag måste ledas till gamla köket och nya sovrummet istället.
 
  • Gilla
  • Älska
mellansorken och 3 till
  • Laddar…
Tack nu förstår jag, hoppas dem godkänner att jag gör sådana ändringar då :(
 
Det borde inte vara några problem om du tar hjälp av en ventilationsfirma som vet vad som ska göras.
 
  • Gilla
Anonymiserad 385710 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det borde inte vara några problem om du tar hjälp av en ventilationsfirma som vet vad som ska göras.
men påverkar det inte grannarna, om jag ändrar på ventilation så jag får in lite luft i sovrummet osv så kanske lägenheten under/ovanför mig helt plötsligt får mindre luft och börjar klaga...

Kan inte sånt men känner mig lugnare nu i det här forumet.
 
  • Gilla
BTott
  • Laddar…
Om du blåser in luft och matos i det som är utblås i vardagsrummet i dag så kommer grannarna definitivt att klaga...
Om du kopplar rätt men ändrar flödena dramatiskt så kommer det att påverka grannarna. Anlitar du en ventfirma för installationen så kommer dom att justera in flödet så att allt blir som innan.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.