Rickard.
Det är väldigt vanligt att det inte stämmer och att specerna är npgon sorts schablon bara. Det är ju slutsumman (ev. Efter ROT) och vad man får för det som är relevant för kunden men jag håller med om att ditt är onormalt högt men en extra dag går fort om det minsta lilla skiter sig så.

Det kan också vara så att dom helt enkelt ville tjäna X för att det skulle vara värt att göra jobbet (ja jag vet att vi hantverkare inte får tänka så här) och la det på timmar=ROT. Moraliskt tveksamt kanske men kunden är knappast offret ;)

Får du nått vettigt svar får du gärna skriva ner de här sen.
 
A arowe17 skrev:
Lägg upp en bild på den ifyllda avtalsmallen så får vi ju svart på vitt vad ni har avtalat. Då slipper vi sitta här och argumentera som hobbypolitiker.

Eller är det kanske inte det du vill med denna tråd? Vill du diskutera det moraliska i att en hantverkare fakturerar 35h när de endast jobbat 12h?
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är väldigt vanligt att det inte stämmer och att specerna är npgon sorts schablon bara. Det är ju slutsumman (ev. Efter ROT) och vad man får för det som är relevant för kunden men jag håller med om att ditt är onormalt högt men en extra dag går fort om det minsta lilla skiter sig så.

Det kan också vara så att dom helt enkelt ville tjäna X för att det skulle vara värt att göra jobbet (ja jag vet att vi hantverkare inte får tänka så här) och la det på timmar=ROT. Moraliskt tveksamt ja men kunden är knappast offret ;)
Nybygge, så ingen ROT. Får ta "hela" smällen av arbetat tid.
 
Skumpe
K Krillehus skrev:
Resekostnad är angiven som 6 kr per kilometer i vårt avtal. Han har ganska precis 50 km enkel väg, vilket motsvarar 50 km t.o.r. 5 gånger, alltså totalt 500 km i fakturering. Medans körd sträcka är 50 km tor 2 gånger.

Nej han var ensam, jag var på plats under hela arbetet. Jag arbetade med annat så jag vet precis hur länge han var där.
Jag kör alltid "vad får jag för slutresultat" mot "vad betalar jag totalt". Jag har tröttnat på påslag, restider och allmänt fifflande. För min del kan de få ta femtusen för en mutter om de vill, jag bryr mig bara om vad jag totalt betalar mot vad jag till slut får.

Jag kan varmt rekommendera denna tankens frigörelse. Sluta läs hantverkares specifikationer och kontrollera bara att sista raden stämmer. Det gör gott för blodtrycket.
 
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Jag hade tagit in ett par kostnadsförslag för att utföra ett jobb.

Jag valde ut en hantverkare efter totalpris och referens.

Där var det specificerat att jobbet skulle ta 35 timmar. Kostnaden för material var en egen post, samt reseersättning som motsvarar 5 resor tor.
Enligt avtal så skulle allting extra ske mot en extra kostnad.

Jag valde att anlita hantverkaren.

När det var dags att utföra jobbet så löste han det på 1.5 dag. Dvs 12 timmar total på plats. Det blev inget extra.
Jag är väldigt nöjd med utfört jobb, så har ingenting att klaga på där.

Däremot när jag fick fakturan så var den mycket riktigt specificerad som 35 timmars arbete och reseersättning motsvarande 5 resor tor.

Vad tycker ni? Är det OK att fakturera enligt kostnadsförslaget fast arbetstiden var typ en tredjedel?

Eller borde det finnas lite moral med här och justera kostnaden efter faktiskt arbetsinsats?
Ibland kan man inte se allt när man ska räkna på ett jobb utan då måste man räkna att med att det kan ta längre tid. Det kan också lösa sig snabbare och känns det givetvis lite tråkigt som konsument. Man måste i det fallet fråga sig hade jag velat betala mer om hantverkaren använt mer tid. Det hade i detta fallet troligen varit billigare att ta det på löpande räkning. Det är oftast billigare med en bra hantverkare. Skönt att du är nöjd med jobbet.
 
Sittställning
T Tbr53 skrev:
Ibland kan man inte se allt när man ska räkna på ett jobb utan då måste man räkna att med att det kan ta längre tid. Det kan också lösa sig snabbare och känns det givetvis lite tråkigt som konsument. Man måste i det fallet fråga sig hade jag velat betala mer om hantverkaren använt mer tid. Det hade i detta fallet troligen varit billigare att ta det på löpande räkning. Det är oftast billigare med en bra hantverkare. Skönt att du är nöjd med jobbet.

Men om man ska göra enligt den modellen borde det gå båda hållen.. varför ska den ena alltid gå vinnare ?

Här har man försökt vara tydlig och Speca timmar i förhand och sen har hantverkaren utnyttjat det som jag ser..hur kommer det sig att hantverkare alltid jobbar så jäkla bra med fast pris och löpande så kan man ta det lite lugnt...

Takpris är att föredra, man anger sin smärtgräns och det är upp till hantverkare att hålla nere kostnaderna gör han det och ett bra jobb så får han mer jobb annars hejdå!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Men om man ska göra enligt den modellen borde det gå båda hållen.. varför ska den ena alltid gå vinnare ?

Här har man försökt vara tydlig och Speca timmar i förhand och sen har hantverkaren utnyttjat det som jag ser..hur kommer det sig att hantverkare alltid jobbar så jäkla bra med fast pris och löpande så kan man ta det lite lugnt...

Takpris är att föredra, man anger sin smärtgräns och det är upp till hantverkare att hålla nere kostnaderna gör han det och ett bra jobb så får han mer jobb annars hejdå!
Om ett företag lämnar en offert som kunden accepterar varför ska man då sen backa från den. Finns ju ingen anledning att lägga en massa jobb på att räkna på jobb då utan då tar vi det löpande. Hur många gånger tror du att man räknar på jobb som man inte får? Sen har kunden förhoppningsvis bett om fler anbud för att jämföra och valt det som verkar bäst.
Visst takpris skulle kunna användas men då måste man ändå skriva in klausuler för om det inte ser ut som man tror. Säg att du river upp golv och bjälklaget är angripet och måste bytas ska takpriset för att lägga nytt golv då golv fortfarande. Man får se så mycket konstigt i väggar när man river. Folk har dragit rör och el på egenhand utan kunskap vad som gäller. Jag får inte strunta i detta som yrkesman utan måste se till att det åtgärdas.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Jag hade tagit in ett par kostnadsförslag för att utföra ett jobb.

Jag valde ut en hantverkare efter totalpris och referens.

Där var det specificerat att jobbet skulle ta 35 timmar. Kostnaden för material var en egen post, samt reseersättning som motsvarar 5 resor tor.
Enligt avtal så skulle allting extra ske mot en extra kostnad.

Jag valde att anlita hantverkaren.

När det var dags att utföra jobbet så löste han det på 1.5 dag. Dvs 12 timmar total på plats. Det blev inget extra.
Jag är väldigt nöjd med utfört jobb, så har ingenting att klaga på där.

Däremot när jag fick fakturan så var den mycket riktigt specificerad som 35 timmars arbete och reseersättning motsvarande 5 resor tor.

Vad tycker ni? Är det OK att fakturera enligt kostnadsförslaget fast arbetstiden var typ en tredjedel?

Eller borde det finnas lite moral med här och justera kostnaden efter faktiskt arbetsinsats?
Har du någonstans berättar vilket jobb som skulle utföras? Om det är superstandard så är ju en missräkning på 200% påtaglig, men i vissa fall kan prisuppskattning vara svårt. Jag har haft hantverkare som sagt ”det där vill jag inte lämna fastpris eller uppskattning på, då så mycket överraskningar kan dyka upp (i ert gamla hus) så då måste jag lägga på oskäligt många timmar”. Jobben har sedan inte dragit iväg.

Kan det vara så att du fått fastpris på ett inte självklart jobb?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Men om man ska göra enligt den modellen borde det gå båda hållen.. varför ska den ena alltid gå vinnare ?

Här har man försökt vara tydlig och Speca timmar i förhand och sen har hantverkaren utnyttjat det som jag ser..hur kommer det sig att hantverkare alltid jobbar så jäkla bra med fast pris och löpande så kan man ta det lite lugnt...

Takpris är att föredra, man anger sin smärtgräns och det är upp till hantverkare att hålla nere kostnaderna gör han det och ett bra jobb så får han mer jobb annars hejdå!
tror det är ganska mänskligt. Om du ska skriva en rapport på ditt jobb så går det säkert fortare om du får betalt en viss summa när den är klar än vanlig timlön. Därför har många säljare en låg timlön och provisionen står för kanske halva lönen. Kör numera bara löpande med hantverkare jag känner och som vi räknar med att det kan bli mer jobb längre fram. Obekanta hantverkare alltid fast pris och tydlig spec. Även om de har bra referenser.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sittställning
Ab
S Simsgrodan skrev:
tror det är ganska mänskligt. Om du ska skriva en rapport på ditt jobb så går det säkert fortare om du får betalt en viss summa när den är klar än vanlig timlön. Därför har många säljare en låg timlön och provisionen står för kanske halva lönen. Kör numera bara löpande med hantverkare jag känner och som vi räknar med att det kan bli mer jobb längre fram. Obekanta hantverkare alltid fast pris och tydlig spec. Även om de har bra referenser.
Absolut mänskligt men då bör man avisera den modellen innan
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Ab


Absolut mänskligt men då bör man avisera den modellen innan
Ja, det är för att jag kommit fram till det av (dålig) erfarenhet som jag skriver här i förhoppning om att jag kanske kan bidra till att någon slipper liknande erfarenheter. Erfarenheterna som trådskaparen gjort är inte mycket att göra åt nu i efterhand mer än att hitta sätt att vara nöjd trots allt.
 
Sittställning
S Simsgrodan skrev:
Ja, det är för att jag kommit fram till det av (dålig) erfarenhet som jag skriver här i förhoppning om att jag kanske kan bidra till att någon slipper liknande erfarenheter. Erfarenheterna som trådskaparen gjort är inte mycket att göra åt nu i efterhand mer än att hitta sätt att vara nöjd trots allt.

Ett missförstånd bör ju kunna lösas på mitten, åtminstone inte ta ersättning för resor som inte gjorts det är lite väl sniket även om man anser det är fast pris.
 
elpaco elpaco skrev:
Har du någonstans berättar vilket jobb som skulle utföras? Om det är superstandard så är ju en missräkning på 200% påtaglig, men i vissa fall kan prisuppskattning vara svårt. Jag har haft hantverkare som sagt ”det där vill jag inte lämna fastpris eller uppskattning på, då så mycket överraskningar kan dyka upp (i ert gamla hus) så då måste jag lägga på oskäligt många timmar”. Jobben har sedan inte dragit iväg.

Kan det vara så att du fått fastpris på ett inte självklart jobb?
Är nybygge så inga överraskningar. Montera rätt saker på rätt plats enligt ritning helt enkelt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Ett missförstånd bör ju kunna lösas på mitten, åtminstone inte ta ersättning för resor som inte gjorts det är lite väl sniket även om man anser det är fast pris.
ja, som jag skrev i ett tidigare inlägg, reseersättning är just ersättning för gjorda resor, inte en del av timkostnaden. Att ”lösa något på mitten”, om du med det menar att omförhandla ingångna avtal så är det att lägga upp för strul.
För att gå vidare med min parallell med ett restaurangbesök, jag accepterar en rätt till ett visst pris, vill jag ha biffen rare så säger jag till vid beställningen, jag går inte in till kocken och har synpunkter medan han lagar rätten. Däremot kan jag när den kommer till bordet underkänna den om den är genomstekt.
 
Man kan ju tycka hantverkare också skulle vilja slippa sådana här diskussioner.
Varför inte lägga till en rad som säger "DETTA ÄR ETT FASTPRIS" eller vad som. Så att det är glasklart, och de slipper missförstånd.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Dannnnnnne
K Krillehus skrev:
Om du läser tråden så erkänner jag ju redan att jag har gjort en miss.
Jag har inte bett om ett förtydligande kring hur Offerten ska tolkas. Men det har heller inte framkommit att priset är fast någonstans. Men jag ska göra saker annorlunda framöver, det är helt klart och tråden fungerar som råd till andra om extrem tydlighet.

När det gäller avtal så har vi inget i juridisk mening annat än att jag har skriftligen (via email) specificerat vilket jobb som ska utföras efter ritning och att jag fått en offert på det. Sedan kom vi överens om vilken dag han skulle börja.

Hantverksformuläret fick jag ifyllt via mail samma morgon som jobbet påbörjades. Jag läste den faktiskt inte förens efter avslutat jobb då jag var på plats på bygget under den veckan. Jag har heller inte skrivit på det.
Men det finns det en referens till att arbete som ska utföras är enligt offert och pris enligt offert.

[bild]
För att klargöra det hela så tycker jag att det är fel att du fått betala för resor som inte har hänt och att timmarna låter lite saftigt. Som tidigare nämnts så tar man höjd när man lämnar fast pris då man oftast inte vet alla förutsättningar innan man påbörjar arbetet, och inte vill jobba gratis.

Men som sagt så står det i sektion D i hantverksavtalet om det är ett fast, löpande eller uppskattat pris.
Sen tycker jag det är väldigt konstigt att snickaren påbörjar ett arbete utan att du skriftligt godkänt kostnaden av arbetet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.