Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Handyman 1 skrev:
Kan man tolka det på annat sätt än att utan intyg blir man betraktad som vaccinmotståndare i dina ögon?
det får du förklara isf, använd gärna härskarteknik om det känns bekvämt
Ja, man kan tolka det på annat sätt. Jag inser faktiskt inte hur man kan tolka det som du. Hur får du det till att jag eftersträvar ett samhälle där man måste visa upp intyg för slippa bli vaccinerad?
 
A
P pmd skrev:
Det finns inga enkla svar på dina resonemang helt enkelt för att kunskapsläget inte är hugget i sten.
Exakt. Därför blir de så polariserade diskussionerna ganska ointressanta då de inte tar hänsyn till att allt inte är svart eller vitt. Det finns inte alltid enkla svar på komplexa frågor.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Jag tycker debatten kring vaccinering (som så mycket annat kring covid) är ganska onyanserad då det är typ: vaccinera=bra, inte vaccinera=dåligt eller tvärtom beroende på vem man frågar.
Givetvis finns det personer som inte bör vaccinera sig av hälsoskäl, men för de allra flesta är det bättre att vaccinera sig än att inte göra det. Det är även bra för samhällets mål att minska smittspridningen att så många som möjligt vaccinerar sig.

Vad gäller vaccinering av personer som har haft covid-19 är det kanske inte lika självklart. Det finns flera komplicerande faktorer. Deltamutationens egenskaper, hur länge det finns en bra nivå av antikroppar efter genomgången sjukdom jämfört med vaccinering, huruvida man tillhör en riskgrupp (då bör man nog inte genomgå sjukdomen så vaccinering så tidigt om möjligt är en no-brainer), och säkert fler.

Att uppnå flockimmunitet genom att så många som möjligt genomgår sjukdomen är dåligt av flera skäl. Det kommer att belasta sjukvården enormt mycket. Rätt många kommer att dö. För att uppnå flockimmunitet är det helt enkelt nödvändigt att så många som möjligt vaccinerar sig, men det krävs förstås inte hundraprocentig uppslutning.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har inte sett några hot överhuvudtaget faktiskt.
Men det är fascinerande att vissa har så svårt att se hur läget faktiskt är.

Vi skall vara glada att den stora majoriteten inser vad det handlar om, det är tack vare det vi lämnat den akuta krisen för samhället. I Sverige alltså. :)
Nä man kan läsa och tolka på olika sätt.
Jag antar att ingen här har sagt någonting om straff eller liknande om de som inte vill vaccinera sig. Tja... Oavsett så behöver man inte bete sig som en barn unge och trycka ner dessa människor. Om ni är så bra... Varför bemöter ni inte alla lika?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Fairlane
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Fauci tog patent på Coronavirus 19 april 2002. Dvs innan det bröt ut första gången.
Så vem är det som tjänar pengar på detta? hmm
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
”Viruset” har aldrig blivit isolerat. Man har alltså skapat ett ”vaccin” mot något som aldrig har blivit identifierat.
Hmm, man har alltså skapat ett virus och tagit patent på det, men inte lyckats identifiera det?
Du ser inte någon logisk brist i detta?

OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Det är lättare att lura folk än att få dem att inse att de har blivit lurade.
Det här är nog den enda meningen i dina inlägg jag håller med om.
Man har lyckats lura en hel drös människor att det togs patent på viruset redan 2002 och andra dumheter, men att få dessa människor att inse att de blivit lurade är en snudd på omöjlig uppgift.
 
  • Gilla
  • Haha
mugatu och 8 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Givetvis finns det personer som inte bör vaccinera sig av hälsoskäl, men för de allra flesta är det bättre att vaccinera sig än att inte göra det. Det är även bra för samhällets mål att minska smittspridningen att så många som möjligt vaccinerar sig.

Vad gäller vaccinering av personer som har haft covid-19 är det kanske inte lika självklart. Det finns flera komplicerande faktorer. Deltamutationens egenskaper, hur länge det finns en bra nivå av antikroppar efter genomgången sjukdom jämfört med vaccinering, huruvida man tillhör en riskgrupp (då bör man nog inte genomgå sjukdomen så vaccinering så tidigt om möjligt är en no-brainer), och säkert fler.

Att uppnå flockimmunitet genom att så många som möjligt genomgår sjukdomen är dåligt av flera skäl. Det kommer att belasta sjukvården enormt mycket. Rätt många kommer att dö. För att uppnå flockimmunitet är det helt enkelt nödvändigt att så många som möjligt vaccinerar sig, men det krävs förstås inte hundraprocentig uppslutning.
Ja, men tvångsvaccinering kanske inte behövs, det kanske räcker med väldigt bra kommunikation och argumentation för att få ihop tillräckligt många frivilliga. Vi har ju hög vaccinvilja i Sverige generellt.

I slutändan kanske de som inte vill vaccinera sig av olika skäl inte spelar någon större roll för slutresultatet så de kanske kan få vara. Alla glada och nöjda förhoppningsvis…
 
P
tusenett skrev:
Ja, men tvångsvaccinering kanske inte behövs, det kanske räcker med väldigt bra kommunikation och argumentation för att få ihop tillräckligt många frivilliga. Vi har ju hög vaccinvilja i Sverige generellt.
Tvångsvaccinering finns inte på kartan. Det skulle kräva att regeringsformen ändras och den är en grundlag. För att ändra en grundlag måste riksdagen fatta beslut om det två gånger med ett riksdagsval mellan. Det kan alltså ta ganska lång tid och jag tvivlar starkt på att det finns någon majoritet för en sådan ändring i riksdagen, och även om det skulle finns en majoritet för det så får svenska folket chansen att ändra på det i det mellanliggande valet.
I slutändan kanske de som inte vill vaccinera sig av olika skäl inte spelar någon större roll för slutresultatet så de kanske kan få vara. Alla glada och nöjda förhoppningsvis…
Det är åtminstone min förhoppning att det blir så.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Tvångsvaccinering finns inte på kartan. Det skulle kräva att regeringsformen ändras och den är en grundlag. För att ändra en grundlag måste riksdagen fatta beslut om det två gånger med ett riksdagsval mellan. Det kan alltså ta ganska lång tid och jag tvivlar starkt på att det finns någon majoritet för en sådan ändring i riksdagen, och även om det skulle finns en majoritet för det så får svenska folket chansen att ändra på det i det mellanliggande valet.

Det är åtminstone min förhoppning att det blir så.
Ja, jag menade nog mer detta med att ovaccinerade inte ska få gå på restaurang och besöka affärer m.m. vilket många vill och som kan ses lite som ett ”tvång” eller iaf som ett stort tryck på att vaccinera sig.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Sådana restriktioner behöver inte nödvändigtvis staten vara upphov till. Varje affärsinnehavare (inklusive restauranger) har rätt att ställa sådana krav. Det strider inte mot diskrimineringslagen.

Men det ska nog mycket till innan affärsinnehavare tar till sånt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Självklart är människor inte lika värda. Hade de varit det skulle såväl du som jag delat med oss av vårt överflöd och lite till. Men det för vi inte, eftersom vi värdesätter oss själva mycket mer än någon okänd människa på andra sidan jordklotet. Redan vid att välja mellan våra egna och grannens ungar vid en katastrof, är valet givet. Sannolikt skulle vi försöka att själa deras mat för att rädda våra egna från att svälta ihjäl. Så lägg av med tramset om allas lika värde.

Att det finns länder som inte har resurser att ta hand om ett ökat antal lik gör inte vår situation sämre för det. För här var det ett antal tusen som dog i förtid, mycket tack vare vår frånvarande beredskap på alla plan.
Men att vaccinera hela jordens befolkning med ett vaccin som är framhastat, för en sjukdom som nästan enbart drabbar redan gamla och sjuka, är opropertioneligt. Den enda förklaringen jag kan finna, är att det gått prestige i det hela samt att det finns väldigt mycket pengar att tjäna på att göra en hel värld medicinberoende. Varför utveckla ny antibiotika till mycket hög kostnad, när vi redan nu värper guldägg genom att kränga vaccin vi inte ens behövt betala för själva, tänker nog läkemedelsbolagen.

Staffans
A) Corona är ett virus, antibiotika hjälper inte.
B) Det är inte kostnaden som gör att nya antibiotika inte ser dagens ljus.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Sådana restriktioner behöver inte nödvändigtvis staten vara upphov till. Varje affärsinnehavare (inklusive restauranger) har rätt att ställa sådana krav. Det strider inte mot diskrimineringslagen.

Men det ska nog mycket till innan affärsinnehavare tar till sånt.
Jag har dock sett en del åt det motsatta hållet, t.ex. att affärsinnehavare och restauranger i Frankrike (Frankrike kräver Covidpass) frågar om besökarna är vaccinerade och svarar de ja så släpps de in utan vidare kontroll av sanningshalten i svaret. Där verkar det ibland handla mer om att affärsidkarna vill låta folk slippa tvång snarare än tvärtom.
 
Redigerat:
R
tusenett skrev:
Ja, jag menade nog mer detta med att ovaccinerade inte ska få gå på restaurang och besöka affärer m.m. vilket många vill och som kan ses lite som ett ”tvång” eller iaf som ett stort tryck på att vaccinera sig.
Nej det tycker jag verkligen inte. Det finns många riskfyllda saker som man inte får göra fritt i Sverige.

- Jag vill skaffa ett vapen och ut i skogen bland andra människor och skjuta på djur.
- Det går bra om du minimerar riskerna genom att leva skötsamt, tar jägarexamen, och skaffar vapenlicens.

- Jag vill ut och köra bil bland massa andra bilister, cyklister, och löst folk.
- Det går bra om du visar att du klarar det genom att skaffa körkort. Dessutom måste du vara nykter, och följa en massa regler när du gör det.

Anser du att ovanstående är exempel på hur vi tvingar folk att ta körkort och skaffa vapenlicens?

Om vi skulle införa krav på vaccinpass för att exempelvis gå på restaurang under rådande omständigheter är det väl inte heller ett tvång utan ett sätt att låta vissa individer (vaccinerade) göra saker andra inte kan p.g.a. att det skulle utgöra en risk. Fullt rimligt tycker i.a.f. jag, eller i.a.f. lika rimligt som mina exempel ovan.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
R
tusenett skrev:
Jag har dock sett en del åt det motsatta hållet, t.ex. att affärsinnehavare och restauranger i Frankrike (Frankrike kräver Covidpass) frågar om besökarna är vaccinerade och svarar de ja så släpps de in utan vidare kontroll av sanningshalten i svaret. Där verkar det ibland handla mer om att affärsidkarna vill låta folk slippa tvång snarare än tvärtom.
Jag tror inte att affärsidkarna kommer att gå i bräschen, även om de får. De lär vara för rädda för att skrämma bort kunder så här precis när de börjar komma tillbaka igen.

Samtidigt kan se en affärsmöjlighet att som restaurang (eller för den delen andra affärsrörelser också) garantera att alla gäster är vaccinerade (precis som vissa restauranger för länge sedan blev rökfria innan de var tvungna). Jag hade sett det som något positivt om jag valde matställe.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Jag har följt den här tråden ett tag och hade egentligen inte tänkt lägga mig i hur andra anser om covid vaccinationen. Jag är lite över 30 år gammal när vaccination mot svininfluensan var hade jag precis gått ut gymnasiet och börjat jobbat. Blev rekommenderad att ta det vaxcinet av min dåvarande läkare på grund av att jag tillhörde en riskgrupp. Jag tog sprutan och märkte redan efter någon vecka/ månad att mitt sömnmönster förändrades. Dels hade jag väldigt svårt att somna på kvällarna och inte fick jag någon sömn med någon större kvalité. Började också vakna på nätterna med mardrömmar och i bland när jag vaknade på natten/ morgonen kunde jag vara som förlamad i kroppen i flera minuter efter jag hade vaknat. Det första som hände inträffade ca 2-4 veckor efter sprutan jag somnade på jobbet. Nämnde det för min läkare men hon trodde det var stressrelaterat så hon gjorde ingen vidare utredning av min misstanke. Jag sover fortfarande dåligt och får fortfarande mindre sömnattacker. Är väldigt trött och är inte den morgonpiga person som jag var innan svininfluensan vaccin sprutan. Har ingenting emot vaccination men jag kommer att vänta ett tag till innan jag bestämmer mig för att ta covid vaccinationen, för att se eventuella biverkningar som dyker upp.
 
  • Ledsen
  • Älska
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Nej det tycker jag verkligen inte. Det finns många riskfyllda saker som man inte får göra fritt i Sverige.

- Jag vill skaffa ett vapen och ut i skogen bland andra människor och skjuta på djur.
- Det går bra om du minimerar riskerna genom att leva skötsamt, tar jägarexamen, och skaffar vapenlicens.

- Jag vill ut och köra bil bland massa andra bilister, cyklister, och löst folk.
- Det går bra om du visar att du klarar det genom att skaffa körkort. Dessutom måste du vara nykter, och följa en massa regler när du gör det.

Anser du att ovanstående är exempel på hur vi tvingar folk att ta körkort och skaffa vapenlicens?

Om vi skulle införa krav på vaccinpass för att exempelvis gå på restaurang under rådande omständigheter är det väl inte heller ett tvång utan ett sätt att låta vissa individer (vaccinerade) göra saker andra inte kan p.g.a. att det skulle utgöra en risk. Fullt rimligt tycker i.a.f. jag, eller i.a.f. lika rimligt som mina exempel ovan.
Om det löser sig ändå genom att tillräckligt många frivilligt vaccinerar sig ser jag ingen anledning till att införa vaccinpass för att gå på restaurang.

Jag har dock svårt att förstå varför så många är så himla pigga på att vilja införa en massa restriktioner av den (egna) personliga friheten trots att det kanske inte behövs för att uppnå slutmålet. Personligen tycker jag det är bättre att inte ha en massa tvingande regler pådyvlade på mig om de inte behövs.

Det finns ingen lag på att personer över 15 måste ha cykelhjälm, men ändå så har jag och många med mig det ändå. Detsamma gäller hjälm och ryggskydd vid utförsåkning, det har jag och många andra ändå trots att det inte finns någon lag på det. MC likaså, jag skulle inte åka en meter utan MC-ställ, men det finns ingen lag som tvingar mig till det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.