Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Nissens
J jonatown skrev:
Läs boken " vaccinationer - skador och risker" och bilda dig en uppfattning. Kom ihåg att jag gått emot massan i detta, inte för att jag vill vara nån utstickare utan för att boken är smäckad med bevis för vad jag i stora drag säger.
Du skulle nog behöva läsa lite fler böcker, och lyssna på forskarna…
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
Handyman 1 skrev:
Jo, det är det du skriver
Jag tycker inte om att skriva "du kan ju inte läsa", så jag gör inte det. :)
Däremot kan jag gärna skriva att du förefaller vara en expert på att missförstå. Kan du analysera min text noggrant och förklara hur du kommer till den där slutsatsen?
det finns kanske andra som pga medicinska orsaker tex inte kan, utan läkarintyg skulle dom betraktas som motståndare till vaccin isf, oklart av vem.
Om det av hälsoskäl vore olämpligt, eller t.o.m. farligt för mig att bli vaccinerad så skulle jag försöka skaffa ett läkarintyg om den saken. Jag har kanske redan skrivit det i den här diskussionen?
Inte för att jag tror att det skulle vara omedelbart användbart, utan för att det är en enkel åtgärd som skulle kunna underlätta för mig i framtiden. För säkerhets skulle vill jag påpeka att jag hoppas att det inte ska behövas, och jag inte heller hoppas att det ska behövas (subtilt olika semantik där ;)).
 
Redigerat:
Nissens
J jonatown skrev:
Denna tråd handlar om Corona och Coronavaccinet, vilket inte ens är ett vaccin i traditionell mening, så jag drar mig ur denna diskussion. Men om nån är intresserad av att åtminstone förstå den andra sidan, rekommenderar jag starkt boken jag skrivit om i inläggen. Ha det gott :)
Va?
Vilket vaccin pratar du om? Det finns flera, framtagna med dels äldre teknik, dels senare teknik.

Det är inte många som ”vet” att de inte är vacciner, du får upplysa oss. :crysmile:
 
BirgitS
J jonatown skrev:
Hehe, där fick du till det. Alla barn blir inte så. Men ur den boken jag läst, finns en barnläkare med som ansvarat för över 40000 barn under deras uppväxt. Han gav dem inga vaccin och Inte ett enda av dem har någon form av autism, trots att autism drabbar 1/50 barn nu för tiden (autism fanns inte på det sätt det gör idag innan vaccin introducerades, läs ingredienserna - aluminium och kvicksilver rätt förbi hjärnbalken)
Nej, autism har funnits mycket länge. Det har nog alltid funnits människor som har svårt att förstå sig på andra människor etc. men det gjorde däremot inte så mycket när alla var jordbrukare eller hantverkare och befann sig i en liten krets av personer som hade lärt känna varandra väl och accepterade att folk var lite olika, vissa var bra på vissa saker och andra var bra på andra saker.

Nej, man räknar snarare med att det är några få promille av de svenska barnen som har autism. Det är inte ett barn i varannan skolklass som är autistiskt.
 
  • Gilla
Hep och 5 till
  • Laddar…
P
J jonatown skrev:
(autism fanns inte på det sätt det gör idag innan vaccin introducerades, läs ingredienserna - aluminium och kvicksilver rätt förbi hjärnbalken)
Läs om Andrew Wakefield! Han är den störstas skurken som funnits när det gäller att lura folk att vaccinering är farligt.
(Börja med Wikipedia; det står tillräckligt där för en bra introduktion).
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J jonatown skrev:
Ne det är sant. Detta gäller Corona. Men det är ändå vinstdrivande läkemedelsföretag som går hur långt som helst för att sälja. och de finns inte bara i USA hoppas jag du förstår.

Efter att noga tagit tid att förstå frågan har jag landat i att min ställning, jag varit väldigt osäker innan, eller snarare att jag tänkt det varit bra utan någon egentlig anledning varför. Så det stämmer inte att jag bara bestämt mig. Har du någonsin läst en bok mot vaccin? Jag har till skillnad från dig (vad det verkar som) tagit del av båda sidor.

Ja absolut, skador hos barn är inte enbart orsakade av vaccin såklart.
Alla företag är vinstdrivande. Låter du bli att köpa mat för att du riskerar att få mat som är skadlig bara för att matproducenterna kan gå hur långt som helst för att sälja?
Du märker väl hur ihåligt det argumentet är.

Svensk (och andra länders) sjukvård är ju lika intresserade av låga kostnader som du är privat när du (eller i alla fall en genomsnittlig svensk) handlar så det finns ju ingen anledning till att tro att sjukvården skulle vara intresserad av att lägga pengar på vaccin om de inte kommer fram till att det kostar ändå mer om man inte vaccinerar.

Så om nu skador hos barn kan orsakas av annat så hur vet du om en viss skada skulle ha uppstått även om barnet inte hade vaccinerats?
 
P
J jonatown skrev:
Denna tråd handlar om Corona och Coronavaccinet, vilket inte ens är ett vaccin i traditionell mening, så jag drar mig ur denna diskussion. Men om nån är intresserad av att åtminstone förstå den andra sidan, rekommenderar jag starkt boken jag skrivit om i inläggen. Ha det gott :)
Jag är inte intresserad av att förstå någon "sida". Jag är intresserad av att förstå hur världen i stort fungerar, och speciellt hur vissa delar av den fungerar.
 
  • Gilla
Perfaus
  • Laddar…
Nissens
Tänkvärt?
 
  • Tavla med text som jämför att äta hotdogs och McChickens med att vara emot vaccin p.g.a. okända innehåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mtorn och 8 till
  • Laddar…
P
I Sverige måste alla matvaror innehållsdeklareras så vi har nog möjlighet till hyfsad koll på vad vi äter (men knappast fullständig).

Åtminstone mRNA-vaccinerna vet vi rätt bra vad de innehåller. Den som är intresserad av att ta reda på det kan få reda på mycket, men man måste lära sig rätt många svåra saker för att kunna ta reda på det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det senaste jag läste om det var att man får markant bättre skydd mot sjukdom om man tar en spruta efter att ha tillfrisknat från covid-19 än om man inte gör det. Det var dock ett antal veckor sen, så jag vet inte hur aktuellt det är nu när delta drar över oss.

Nackdelen bör vara samma som om man vaccinerar sig utan att ha varit sjuk.

Det finns referenser till vad jag läste i nyhetstråden.
Jo, det har jag också läst. Men det kostar pengar att vaccinera och det går åt doser som kan användas av andra.

Så om skyddseffekten av naturlig infektion är i samma härad som ett godkänt vaccin så ser jag få poänger med att vaccinera alla som har genomgången infektion, åtminstone så länge som det finns behov av vaccin någon annanstans.

Detsamma gäller väl barn och unga, riskerna är små att de dör eller blir allvarligt sjuka så de kanske inte heller behöver vaccineras på en gång. För barn och unga är väl testerna inte lika omfattande heller så eventuella biverkningar är något mer oklara.

Men som det ser ut idag så kommer väldigt många vaccinera sina barn för att de ska få covidpass och för att det finns ett allmänt tryck på att vaccinera sig.
Jag tycker debatten kring vaccinering (som så mycket annat kring covid) är ganska onyanserad då det är typ: vaccinera=bra, inte vaccinera=dåligt eller tvärtom beroende på vem man frågar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Jag tycker inte om att skriva "du kan ju inte läsa", så jag gör inte det. :)
Däremot kan jag gärna skriva att du förefaller vara en expert på att missförstå. Kan du analyser min text noggrant och förklara hur du kommer till den där slutsatsen?

Om det av hälsoskäl vore olämpligt, eller t.o.m. farligt, för mig att bli vaccinerad så skulle jag försöka skaffa ett läkarintyg om den saken. Jag har kanske redan skrivit det i den här diskussionen?
Inte för att jag tror att det skulle vara omedelbart användbart, utan för att det är en enkel åtgärd som skulle kunna underlätta för mig i framtiden. För säkerhets skulle vill jag påpeka att jag inte hoppas att det ska behövas, och jag hoppas inte heller att det ska behövas (subtilt olika semantik där ;)).
Jag försöker en sista gång

P pmd skrev:
Jag tror knappast att det kommer att gå så långt, men om jag vore du så skulle jag ändå be om ett intyg som visar på olämpligheten av att vaccineras. Jag skulle inte vilja bli betraktad som en vaccinmotståndare.
Kan man tolka det på annat sätt än att utan intyg blir man betraktad som vaccinmotståndare i dina ögon?
det får du förklara isf, använd gärna härskarteknik om det känns bekvämt
 
Redigerat:
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
tusenett skrev:
Jo, det har jag också läst. Men det kostar pengar att vaccinera och det går åt doser som kan användas av andra.

Så om skyddseffekten av naturlig infektion är i samma härad som ett godkänt vaccin så ser jag få poänger med att vaccinera alla som har genomgången infektion, åtminstone så länge som det finns behov av vaccin någon annanstans.

Detsamma gäller väl barn och unga, riskerna är små att de dör eller blir allvarligt sjuka så de kanske inte heller behöver vaccineras på en gång. För barn och unga är väl testerna inte lika omfattande heller så eventuella biverkningar är något mer oklara.

Men som det ser ut idag så kommer väldigt många vaccinera sina barn för att de ska få covidpass och för att det finns ett allmänt tryck på att vaccinera sig.
Jag tycker debatten (som så mycket annat kring covid) är ganska onyanserad då det är typ: vaccinera=bra, inte vaccinera=dåligt eller tvärtom beroende på vem man frågar.
Håller med! Och här finns ju en gyllene chans att visa att man är intelligent nog att diskutera, vrida och vända på argument i lugn och saklig ton som varje god svensk i alla tider varit bra på. Vägra galenskapen som världen i övrigt slagit in på helt enkelt.
 
Nissens
J jonatown skrev:
Ne det är sant. Detta gäller Corona. Men det är ändå vinstdrivande läkemedelsföretag som går hur långt som helst för att sälja. och de finns inte bara i USA hoppas jag du förstår.

Efter att noga tagit tid att förstå frågan har jag landat i att min ställning, jag varit väldigt osäker innan, eller snarare att jag tänkt det varit bra utan någon egentlig anledning varför. Så det stämmer inte att jag bara bestämt mig. Har du någonsin läst en bok mot vaccin? Jag har till skillnad från dig (vad det verkar som) tagit del av båda sidor.

Ja absolut, skador hos barn är inte enbart orsakade av vaccin såklart.
Öööh, alla företag är vinstdrivande…
Och barn hade haft betydligt mer skador och högre dödlighet om inte vaccin funnits… det är direkt galet att hitta på något annat… det är liksom därför vaccinen finns…
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
R
J jonatown skrev:
Läs boken " vaccinationer - skador och risker" och bilda dig en uppfattning. Kom ihåg att jag gått emot massan i detta, inte för att jag vill vara nån utstickare utan för att boken är smäckad med bevis för vad jag i stora drag säger.
Är det Dr. Mayer Eisenstein du pratar om? Det är i så fall inte en person med speciellt stort förtroendekapital du valt att lita på.

http://www.thompsononeillaw.com/our...crimination/profile-of-an-austism-expert.html

https://www.chicagotribune.com/news/chi-autism-doctor-eisenstein-may22-story.html

En typisk kvacksalvare.

En rak fråga: Väljer du att tro på denna man och hans studie av ett fåtal barn (kan inte hitta något om att det ens skulle vara 40 000) trots att det gjorts studier på miljontals barn (jag länkade till några tidigare) där det inte kan visas på något samband? I så fall, varför?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
tusenett skrev:
Jo, det har jag också läst. Men det kostar pengar att vaccinera och det går åt doser som kan användas av andra.

Så om skyddseffekten av naturlig infektion är i samma härad som ett godkänt vaccin så ser jag få poänger med att vaccinera alla som har genomgången infektion, åtminstone så länge som det finns behov av vaccin någon annanstans.

Detsamma gäller väl barn och unga, riskerna är små att de dör eller blir allvarligt sjuka så de kanske inte heller behöver vaccineras på en gång. För barn och unga är väl testerna inte lika omfattande heller så eventuella biverkningar är något mer oklara.

Men som det ser ut idag så kommer väldigt många vaccinera sina barn för att de ska få covidpass och för att det finns ett allmänt tryck på att vaccinera sig.
Jag tycker debatten kring vaccinering (som så mycket annat kring covid) är ganska onyanserad då det är typ: vaccinera=bra, inte vaccinera=dåligt eller tvärtom beroende på vem man frågar.
Det finns inga enkla svar på dina resonemang helt enkelt för att kunskapsläget inte är hugget i sten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.