Vad ingår normalt i en offert för badrumsrenovering?
Vi har tagit in flera offerter och i de allra flesta står det att allt material exkl fog och t.ex. kakel/klinker och inredning ingår.

I en av offerterna står radar de upp vilket arbete som ingår och listar även att material så som reglar, gips, plywood, soåpnskivor, skruv, spackel, tätskiktssystem m.m ingår men det står inget om cement, rör, kopplingar, rörmuff, wafix böj, ballofix, m.m ingår.

Kan man anta att detta är en kostnad som tillkommer eller är det en del av offerten?
Om det är det förstnämnda - varför räknar man inte ut det som en del av offerten i förväg?

Tack på förhand.
 
Om de räknar upp vad som ingår, så kan du nog förutsätta allt annat tillkommer. Troligen för att det skall se billigare ut.
 
Tack, någon mer som har erfarenhet inom detta?
Vet att en bekant till mig fick en offert och sedan tillkom materialkostnad på någonstans mellan 40-60 tusen utöver offerten. Minns att vi pratade om det när vi satt där ett gäng och att vi aldrig stött på det tidigare.
 
BirgitS
För 10 år sen hade vi en firma som renoverade ett badrum och det stod i offerten i princip som du skrev: allt material exkl. kakel/klinker och inredning ingår
Inget annat tillkom heller.

Men om man är osäker på vad som ingår i en offert så ska man förstås fråga företaget. Om inte annat så kanske de lär sig att bli tydligare till nästa gång.
 
B
BirgitS BirgitS skrev:
För 10 år sen hade vi en firma som renoverade ett badrum och det stod i offerten i princip som du skrev: allt material exkl. kakel/klinker och inredning ingår
Inget annat tillkom heller.

Men om man är osäker på vad som ingår i en offert så ska man förstås fråga företaget. Om inte annat så kanske de lär sig att bli tydligare till nästa gång.
Är dem inte tydliga nog tycker du.

Dem skriver ju vad som ingår.
 
BirgitS
Sebilder123 Sebilder123 skrev:
I en av offerterna står radar de upp vilket arbete som ingår och listar även att material så som reglar, gips, plywood, soåpnskivor, skruv, spackel, tätskiktssystem m.m ingår men det står inget om cement, rör, kopplingar, rörmuff, wafix böj, ballofix, m.m ingår.
Det är inte så att det finns olika avsnitt i offerten, en del för plattsättarens jobb (som är det du räknar upp som ingår), en annan del för rörmokarens jobb (där då rör etc. ingår) och en tredje del för elektrikerns jobb?
 
Nix, utan det står listat ungefär såhär:

De material som ingår: (så räknar de upp ett par material)
Sedan skriver de direkt under (utan att skriva "och detta arbete ingår")


● Installera tröskel samt foder
● Rivning av vägg mellan badrum och tvättstuga
● Byggnation av nytt innertak. Spackling, målning av tak samt installtion av spotlights
● Installation av golvmonterad WC
● Byte och flytt av golvbrunn. Grodbyte
● Installation tvättställ (eller kommod) samt spegelskåp/spegel med belysning
● Flytspackling av golv
● Montering av tätskiktssytem

m.m

Eftersom att de inte skiljer på material och de listade arbetet (?) så skulle man kunna tro att det är t.ex:

De material som ingår:

Vid installation tröskel samt foder
Vid Rivning av vägg mellan badrum och tvättstuga
Vid Byggnation av nytt innertak. Spackling, målning av tak samt installtion av spotlights
Vid Installation av golvmonterad WC
Vid Byte och flytt av golvbrunn. Grodbyte
Vid Installation tvättställ (eller kommod) samt spegelskåp/spegel med belysning
Vid Flytspackling av golv
Vid Montering av tätskiktssytem


Det är lite otydligt tycker jag. De specificerar inte vad som är kostnaden för arbete och vad som är kostnaden för material samt att det inte tydligt står att kostnad för t.ex. VVS eller EL tillkommer.

mvh
 
BirgitS
Då är det ju inte uppdelat på olika yrken i alla fall eftersom WC, golvbrunn och groda är typiska VVS-jobb och belysning är typiskt el-jobb.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Någon som kan svara på om ett företag har rätt att fakturera för det material man inte kommit överens om?
Kan de safta på hur mycket som helst då om man inte har godkänt varken löpande materialkostnad eller ett ungefärligt pris?
Har någon varit i en liknande sists?

Vi inväntar svar från advokat men är nyfiken på vad ni andra har för synpunkter.
 
B
Har du rätt å kräva de gratis om de inte ingår i offerten
 
Var det en fråga eller ett påstående?

Jag tycker spontant att de bör informera om kostnader och ha ett skriftligt godkännande. Om de väljer att köpa in utan mitt godkännande vet jag inte vad som gäller och det är därför jag har kontaktat advokat.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
B
Sebilder123 Sebilder123 skrev:
Var det en fråga eller ett påstående?

Jag tycker spontant att de bör informera om kostnader och ha ett skriftligt godkännande. Om de väljer att köpa in utan mitt godkännande vet jag inte vad som gäller och det är därför jag har kontaktat advokat.
Du har ju specat vad som ingår.

Resten ingår ju såklart inte.
 
B
Sebilder123 Sebilder123 skrev:
Någon som kan svara på om ett företag har rätt att fakturera för det material man inte kommit överens om?
Kan de safta på hur mycket som helst då om man inte har godkänt varken löpande materialkostnad eller ett ungefärligt pris?
Har någon varit i en liknande sists?

Vi inväntar svar från advokat men är nyfiken på vad ni andra har för synpunkter.
Är de inte så att står de inte med i någon offert eller avtalat på något sätt så kan man förutse att de hamnar på löpande.

Hade du trott dem skulle bjuda på hela kalaset.

Om man inte är beredd att betala så ska man inte anlita.
 
Men om man inte har avtalat att det ska vara löpande. Vad gäller då? De hade kunnat köpa in det mest exklusiva materialet som finns? Vart drar man gränsen.

Vems är felet. Den som gjort offerten och inte varit tydlig eller den som skrivit på och inte bett dem förtydliga. Det yttersta ansvaret bör ligga hos näringsidkaren då de är sakkunniga.
 
B
Sebilder123 Sebilder123 skrev:
Men om man inte har avtalat att det ska vara löpande. Vad gäller då? De hade kunnat köpa in det mest exklusiva materialet som finns? Vart drar man gränsen.

Vems är felet. Den som gjort offerten och inte varit tydlig eller den som skrivit på och inte bett dem förtydliga. Det yttersta ansvaret bör ligga hos näringsidkaren då de är sakkunniga.
Återigen.

Står de i offerten att de ingår. Om du skrivit på en offert och de inte står att material ingår så får du ju stå för de.

Kom igen nu. Vad säger magkänslan. Vad trodde du
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.