Skumpe
GreenYoda GreenYoda skrev:
En allmän update:

Nu har snickaren varit här och vi har haft en första diskussion om situationen, han verkar ändå inställd på att åtgärda tills jag blir nöjd. Han stod bredvid när vi hoppade på däcket och det syntes tydligt att han var paff över hur mycket det sviktade. Sambon sa till mig att sluta hoppa så att inte reglarna skulle knäckas :crysmile:.

Så planerade lösningar som följer:
1) Väggspringorna fixar jag själv så bra det går med mjukfog och inpetad isolering. Hittade tunn expanderande fönsterdrev som jag kommer peta i på de ställen det går, sen får mjukfogen göra resten.

2) Springorna mellan golv och vägg får lösas genom en kombination av fogskum, cellplastbitar och kanske lite flytspackel för att hindra mössen (tack för förslaget @Myrkebab !) Den väggen med värst springor ska vi kunna såga av panelen på så att det blir en hel ränna att fylla istället för att småfjutta i fogskum. Det här gör jag nog också själv.

3) Stolpen vid skjutdörrspartiet får bytas ut till en större, det är inget jätteingrepp eftersom den inte är den bärande konstruktionen utan har satts dit i efterhand. Han får lösa det, helt enkelt. Sen att det blir dubbelmålning för mig är en mindre sak.

4) Trallbrädor får tas upp längs med reglarna så att vi kommer åt att sätta träfötter/plastkilar under/vid sidan i enlighet med @norrbottenssnickaren s förslag, det verkar som den enklaste lösningen att få stabil. Jag lär propsa på en överdriven dimensionering av såväl fötter som plastkilar för nu jäklar vill jag ha en dansbana stabil nog för heffaklumpar. Han kanske får sätta kortlingar också, bara för att jag blivit nojjig.

Sjukt trist är det när tilltron helt sjunker...nu känns ju hela bygget som ett riskprojekt när han varit så uppenbart fundamentalt klantig. Det är väldigt förvånande då han uppenbarligen klarat +40år i branschen utan några negativa omskrivelser online, dessutom var han väldigt svår att få tid till eftersom han har beställda projekt på kö och flera "stamkunder".

Det låter hoppfullt att flera av er inte verkar oroade för trallens livslängd, så då kanske åverkan inte blir så illa som jag trodde. Vi får se vart det landar i slutet, ett visst monetärt avdrag för utdragen projekttid och bortslösat material kanske är på sin plats. Det viktigaste är att det blir korrekt gjort.

Fortsätt väldigt gärna ge mig mer tips om tillvägagångssätt på avhjälpande, saker jag bör tänka på eller idéer om lämpliga avdrag. Jag behöver all hjälp jag kan få.
Erfarenhet är ingen garanti för varken kunskap eller kompetens. Det finns gott om folk som går till jobbet och bara tänker på när de får gå hem. Folk som inte reflekterar och ständigt är kritiska mot sig själva. För mig betyder erfarenhet väldigt lite. Det tar bara tre-fyra år för en ambitiös person med talang att lära sig vad en slö jävel tar in under ett helt arbetsliv.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
GreenYoda
J jack23 skrev:
Skaffa en besiktningsman och håll inne pengar, då blir det enklare komma någonvart.
Jo idén har kommit upp, men i nuläget känns det som en onödig kostnad eftersom snickaren verkar inställd på att lösa detta så att vi blir nöjda. Inga pengar är betalda till snickaren ännu, däremot har jag på egen hand köpt allt material.

Så jag hoppas på tillräckligt goda råd här för att slippa ta in en tredjepart. :) Vill bara veta vad som är korrekt rent byggnadstekniskt och vad jag ska kräva gällande åtgärder.
 
GreenYoda
S Styret skrev:
Det går säkert att räkna fram att livslängden på trallen kan bli kortare men i praktiken är nog den skillnaden minimal.

Att du skulle knäcka ett gäng reglar med cc60 som har två cm spelrum låter extremt otroligt.

såklart ska ni få era problem åtgärdade men jag tror att ni behöver lugna er lite ang nojan för fel på material. Det finns risk att man blir lite dumförklarad av hantverkaren om man antar en laborieteknisk approach till materialen dom jobbar med varje dag.

Det är samma med Biltemas plastfötter.
Dom är ju gjorda för just altaner. Det är klart dom är testade för att hålla länge utomhus. Det är dessutom ingen uv-påverkan att tala om under golvet.
Varför skulle dom vara sämre än plastkilar som också kan vittra eller bli intressant musmat?

Det fina med trähus och trä i allmänhet är att blir det fel så är det bara att lossa och göra om.
Tyvärr är det delvis en yrkesskada att anta en laboratorieteknisk approach gällande materialval och teknikval, det är liksom så jag fungerar :crysmile:. Värre blir det när jag inte är erfaren inom området och ska sätta mig in i saker. Ursprungsplanen var ju att leja ut övertänkandet till snickaren så att jag skulle slippa, men nu är vi tillbaka till att jag måste ta beslut och då ska alla parametrar vägas :rofl:
Dumförklaringen är nog rätt jämn åt bägge hållen för tillfället, det stör mig föga om han tycker att jag är överambitiös när han själv varit så klantig.
Plastkilar är statiska, en skruvbar plastfot är dynamisk. Det är inte bara plasten i hela grejen som måste hålla utan detaljdelen skruvgängan som har mycket mindre anlagsyta, därför är felmarginalen högre ;). Sen kan den säkert hålla ändå, jag har bara dålig erfarenhet av Biltema i andra plastgrejer.
 
GreenYoda
Skumpe Skumpe skrev:
Erfarenhet är ingen garanti för varken kunskap eller kompetens. Det finns gott om folk som går till jobbet och bara tänker på när de får gå hem. Folk som inte reflekterar och ständigt är kritiska mot sig själva. För mig betyder erfarenhet väldigt lite. Det tar bara tre-fyra år för en ambitiös person med talang att lära sig vad en slö jävel tar in under ett helt arbetsliv.
Sant, problemet när man ska leja ut jobb är att det är omöjligt att veta hur duktig personen är på förhand. Förutom referensjobb, så noggrann var jag inte att jag åkte och tittade på tidigare jobb, däremot fick jag kontakt med snickaren på referens och allt annat talade för att han var duktig. Förmodligen hade jag nog inte haft kunskap att bedöma jobben vid den tidpunkten oavsett. Nu vet jag mer än jag visste för 4mån sen :)
 
Skumpe
GreenYoda GreenYoda skrev:
Sant, problemet när man ska leja ut jobb är att det är omöjligt att veta hur duktig personen är på förhand. Förutom referensjobb, så noggrann var jag inte att jag åkte och tittade på tidigare jobb, däremot fick jag kontakt med snickaren på referens och allt annat talade för att han var duktig. Förmodligen hade jag nog inte haft kunskap att bedöma jobben vid den tidpunkten oavsett. Nu vet jag mer än jag visste för 4mån sen :)
Vad man kan göra är att göra en bedömning av personen. Alltså, är detta en tänkande varelse som är lätt att resonera med? Verkar personen ärlig?
 
GreenYoda
Skumpe Skumpe skrev:
Vad man kan göra är att göra en bedömning av personen. Alltså, är detta en tänkande varelse som är lätt att resonera med? Verkar personen ärlig?
Japp, och allt det där stämde in på denna snickaren i offert-skeendet... Ärlig, erfaren, god Kommunikation, punktlig, tydlig, kontrollbehov/kravställande (som för mig är en positiv indikation på att en person vet vad den håller på med....jag ställer också krav i min yrkesroll för att kunna garantera ett resultat. Det värsta jag vet är lismande "absolut, det löser vi"-attityd, det är för mig en tydlig indikation på någon som inte tänker igenom problemet...då tar jag hellre en grymtade gubbe som muttrande inspekterar förutsättningarna och sedan radar upp möjliga lösningar på ett problem.) Men det hjälpte föga denna gång. Förutom att det nu, när problem uppstått, fortfarande kvarstår god kommunikation och att det inte finns några indikationer på att han inte tänker ta ansvar för detta, och det är iaf en positiv sak.
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Tack, det var en lösning jag inte tänkt på.

Någon som har mer förslag/kommentarer? Jag behöver verkligen hjälp, diskussionen med snickaren lär bli de närmaste dagarna och jag vill kunna ställa rätt krav...
Han får väl fräsa ett spår mellan tegel i trät med överhandsfräsen och dreva
 
Skumpe
GreenYoda GreenYoda skrev:
Japp, och allt det där stämde in på denna snickaren i offert-skeendet... Ärlig, erfaren, god Kommunikation, punktlig, tydlig, kontrollbehov/kravställande (som för mig är en positiv indikation på att en person vet vad den håller på med....jag ställer också krav i min yrkesroll för att kunna garantera ett resultat. Det värsta jag vet är lismande "absolut, det löser vi"-attityd, det är för mig en tydlig indikation på någon som inte tänker igenom problemet...då tar jag hellre en grymtade gubbe som muttrande inspekterar förutsättningarna och sedan radar upp möjliga lösningar på ett problem.) Men det hjälpte föga denna gång. Förutom att det nu, när problem uppstått, fortfarande kvarstår god kommunikation och att det inte finns några indikationer på att han inte tänker ta ansvar för detta, och det är iaf en positiv sak.
I så fall låter det som att du gjort vad du kan. Någon annan kanske hade reagerat på något som hade avslöjat saken tidigare, men du verkar ha gjort vad man kan begära utifrån dina förutsättningar.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
Idag var snickaren här och justerade däcket på 3 ställen, enligt metodik på bilden. Några provhopp innan ösregnet kom vittnar om ett betydligt stabilare däck. Förhoppningsvis ett problem mindre.
En trätrall där däcket justerats med gula klossar för bättre stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nytt problem(?): för att lättare komma åt att trycka in cellplast kapade vi panelen och lyfte vid den innersta golvspånsbiten. Ser då att konstruktionen stöds av 3st skruvar som har ett rejält avstånd till väggen, typ 5cm synlig skruv. Ska det vara så?
Kalldraget är brutalt vid väggen men en kombo av cellplastbitar och fogskum hoppas jag räcker. Har outsorcat ev framtida musproblem till katten.
 
  • Däckjusteringsarbete med synlig trärekonstruktion, isoleringscellplast och långa skruvar vid en vägg, för renoveringsdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett däck justerat med skruv synligt, isolering av cellplast, och närbild på konstruktionsdetaljer med ett avstånd till väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GreenYoda GreenYoda skrev:
Idag var snickaren här och justerade däcket på 3 ställen, enligt metodik på bilden. Några provhopp innan ösregnet kom vittnar om ett betydligt stabilare däck. Förhoppningsvis ett problem mindre.
[bild]

Nytt problem(?): för att lättare komma åt att trycka in cellplast kapade vi panelen och lyfte vid den innersta golvspånsbiten. Ser då att konstruktionen stöds av 3st skruvar som har ett rejält avstånd till väggen, typ 5cm synlig skruv. Ska det vara så?
Kalldraget är brutalt vid väggen men en kombo av cellplastbitar och fogskum hoppas jag räcker. Har outsorcat ev framtida musproblem till katten.
GreenYoda GreenYoda skrev:
Idag var snickaren här och justerade däcket på 3 ställen, enligt metodik på bilden. Några provhopp innan ösregnet kom vittnar om ett betydligt stabilare däck. Förhoppningsvis ett problem mindre.
[bild]

Nytt problem(?): för att lättare komma åt att trycka in cellplast kapade vi panelen och lyfte vid den innersta golvspånsbiten. Ser då att konstruktionen stöds av 3st skruvar som har ett rejält avstånd till väggen, typ 5cm synlig skruv. Ska det vara så?
Kalldraget är brutalt vid väggen men en kombo av cellplastbitar och fogskum hoppas jag räcker. Har outsorcat ev framtida musproblem till katten.
  • Nej, skruven ska inte hänga i luften. Är det så att det finns stöd under bjälken? Kan det ha blivit så eftersom du kapat av locken? Golvspånskivorna brukar man alltid limma och skruva. Du borde inte kunna lossa den. Men kanske tur i detta lägetI värsta fall kommer du att få golvknarr när du går på golvet. Ska du lägga på laminat golv eller parkett eller något liknande ovan på?
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Idag var snickaren här och justerade däcket på 3 ställen, enligt metodik på bilden. Några provhopp innan ösregnet kom vittnar om ett betydligt stabilare däck. Förhoppningsvis ett problem mindre.
[bild]

Nytt problem(?): för att lättare komma åt att trycka in cellplast kapade vi panelen och lyfte vid den innersta golvspånsbiten. Ser då att konstruktionen stöds av 3st skruvar som har ett rejält avstånd till väggen, typ 5cm synlig skruv. Ska det vara så?
Kalldraget är brutalt vid väggen men en kombo av cellplastbitar och fogskum hoppas jag räcker. Har outsorcat ev framtida musproblem till katten.
  • Men det ser ju hoppfullt ut med tralledäcket. Ett problem mindre
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
M Myrkebab skrev:
  • Nej, skruven ska inte hänga i luften. Är det så att det finns stöd under bjälken? Kan det ha blivit så eftersom du kapat av locken? Golvspånskivorna brukar man alltid limma och skruva. Du borde inte kunna lossa den. Men kanske tur i detta lägetI värsta fall kommer du att få golvknarr när du går på golvet. Ska du lägga på laminat golv eller parkett eller något liknande ovan på?
Ja det borde finnas stöd under bjälken som skruvarna sitter i, den borde vad jag minns vila direkt på betongplattorna....så skruvarna kanske är mer stabiliserande än bärande?
Locken satt inte fast på nåt sätt i golvet, de rasade ned i hålrummet där jag ska spruta fogskum. Så det kan inte ha påverkat. Det ska ligga ett speciellt uterums-laminatgolv ovanpå, ja.
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Ja det borde finnas stöd under bjälken som skruvarna sitter i, den borde vad jag minns vila direkt på betongplattorna....så skruvarna kanske är mer stabiliserande än bärande?
Locken satt inte fast på nåt sätt i golvet, de rasade ned i hålrummet där jag ska spruta fogskum. Så det kan inte ha påverkat. Det ska ligga ett speciellt uterums-laminatgolv ovanpå, ja.
  • Kanske kan du trycka ner några plast kilar bredvid skruvarna så att det spänner i mot. Och sen inte snåla med skummet. Matta eller liknande hade nog inte varit bra på golvspånen om de inte är limmade. Finns risk att de kan röra sig lite o det hade kanske synts igenom. Men det hjälper inte mot ev. knarr. Är golvet tyst nu?
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
M Myrkebab skrev:
  • Kanske kan du trycka ner några plast kilar bredvid skruvarna så att det spänner i mot. Och sen inte snåla med skummet. Matta eller liknande hade nog inte varit bra på golvspånen om de inte är limmade. Finns risk att de kan röra sig lite o det hade kanske synts igenom. Men det hjälper inte mot ev. knarr. Är golvet tyst nu?
På vilket sätt skulle kilar hjälpa/ha för funktion? Hur kan skruvarna vara problematiska?
Ja just nu är golvet tyst och stumt vad det verkar, vi ska kontrollhoppa på det senare när vi flyttat grejer som står där nu....som tidigare skrivet så står uterummet på en egen golvram, troligtvis (förhoppningsvis) med färre/inga kilar på det sätt som trallgolvet hade.
 
GreenYoda
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.