Vi klurar på om det finns några tillgänglighetskrav eller andra regler om hur mycket utrymme det ska finnas framför en nedåtgående trapp från entreplan? Jag har försökt att läsa på men hittar bara information om att en trapp i korridor ska gå vinkelrätt från korridoren sett, och det gör den. Vi vill förstås möta de krav som finns men också att det ska kännas bra att komma upp för trappen utan att det känns som man krockar in i väggen.

Tanken är att trappen kommer gå från entreplan neråt till en nedervåningen, entreplan ska förstås vara tillgänglighetsanpassat och framför trappen kommer det vara en vägg, typ en kort korridor, så nu undrar vi om det behöver vara ett visst avstånd från trappans första steg till väggen som vi måste ta hänsyn till?

Har lagt in en bild på hur vi tänkt oss, där vi just nu lagt in ett avstånd från trapp till vägg på ca 1,1 meter, vi är lite flexibla men vill gärna ha så mycket utrymme som möjligt på andra sidan väggen, samtidigt som vi inte vill krocka med en vägg när man kommer upp för trappen.

Arkitektritning som visar översikt av en trappa med angivet avstånd 1,11 m till en vägg.
 
Titta på en L-trappa, den svänger runt och kommer att gå utefter väggen till vänster, blir då ett stort utrymme framför, är det ett äldre hus finns inget om tillgänglighetskrav
 
J jonaserik skrev:
Titta på en L-trappa, den svänger runt och kommer att gå utefter väggen till vänster, blir då ett stort utrymme framför, är det ett äldre hus finns inget om tillgänglighetskrav

Det är nybyggnation och det är en L-trapp som svänger mot nedervåningen (uppåt, till höger om bilden).
 
OK det syntes inte, kolla om det går att ha en trippelsvängd trapp, då kan den sista biten mot väggen vara svängd. Trappfirmor hjälper gärna till och ger förslag. Det dom vill veta är en del mått.
 
J jonaserik skrev:
OK det syntes inte, kolla om det går att ha en trippelsvängd trapp, då kan den sista biten mot väggen vara svängd. Trappfirmor hjälper gärna till och ger förslag. Det dom vill veta är en del mått.

Nä jag kom på när jag såg ditt svar att det kanske varit smart att ta med lite större del av ritningen/trappan.

Vi gillar nog egentligen trappens placering och L-formen. Men vill ju inte att det ska kännas trångt eller vara fel i förhållande till krav när man kommer upp från trappen.

Kan lägga in en ny bild på mer av planlösningen lite senare när jag kan slå på datorn.
 
Det med en U-trapp eller trippel ställer lite större krav på större hål, för att inte bli för brant.
 
BirgitS
Jag är inte riktigt säker på vad du egentligen frågar efter för utrymmet direkt ovanför trappan behöver ju inte vara tillgänglighetsanpassat eftersom det inte finns något behov för en rullstolsburen person att befinna sig där.

Eller är det fråga om något som fungerar som en korridor för en som är rullstolsburen?
För korridorer finns det ju mått angivna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är inte riktigt säker på vad du egentligen frågar efter för utrymmet direkt ovanför trappan behöver ju inte vara tillgänglighetsanpassat eftersom det inte finns något behov för en rullstolsburen person att befinna sig där.

Eller är det fråga om något som fungerar som en korridor för en som är rullstolsburen?
För korridorer finns det ju mått angivna.
Jo men jag tänker nog att det blir som en passage/korridor och att den därför måste ha en viss bredd? Eller hur lång måste en korridor vara för att räknas som korridor? Vi kanske klarar oss undan nån form av måttkrav för att det inte blir en så lång korridor, det blir väl typ 120 cm lång eller nåt sånt (alltså lika lång korridor som trappen är bred).

Passagen är på entreplan och går ner på en undervåning/suterrängvåning så därför tänker jag att tillgänglighetskraven måste följas?
 
J jonaserik skrev:
Det med en U-trapp eller trippel ställer lite större krav på större hål, för att inte bli för brant.
Här syns lite mer av planlösningen kring trappen, vi är inte riktigt klara med alla tankar och ideer så det känns inte värt att lägga upp hela än, men kommer förmodligen göra en egen tråd med allmänna tankar och råd kring hela planlösningen när vi funderat lite mer och kommit lite längre med det här om att ha en vägg framför trappen eller inte.
Del av planlösning med kök, entré och trappa, oavslutade idéer för vägg framför trappen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Krav på korridorbredder och mycket annat hittar du här: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

Däremot tror jag många kommer att tycka att det är en smal passage förbi trappan i och med att öppningen direkt ovanför entrén är så bred och sen smalnar det av så mycket efter bara en kort bit. Om det är en huvudväg till vardagsrummet tror jag huset blir bra mycket trevligare om det är bredare men om det är passage till sovrummen är det mer okej.

De flesta tycker att ett hus är mer tilltalande om man direkt när man kliver in genom ytterdörren kan se rakt genom huset och ut genom ett fönster i stället för att bara se väggar framför sig vilket lätt ger en grottkänsla. En gammal regel för arkitekter.
 
  • Gilla
Johannes Hultman
  • Laddar…
Eftersom rullstolen inte ska uppför trappan utan bara passera förbi finns inget krav på att kunna vända där, den berömda "cirkeln" behöver alltså inte rymmas. Man pratar ju om 120 bredd i korridorer, men här finns ju ändå armbågsutrymme. Tänker att om räcket inte går ut till sista trappsteget så blir det ändå 120 över ca 20 cm höjd. Och en dörröppning behöver ju bara vara 90.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Krav på korridorbredder och mycket annat hittar du här: [länk]

Däremot tror jag många kommer att tycka att det är en smal passage förbi trappan i och med att öppningen direkt ovanför entrén är så bred och sen smalnar det av så mycket efter bara en kort bit. Om det är en huvudväg till vardagsrummet tror jag huset blir bra mycket trevligare om det är bredare men om det är passage till sovrummen är det mer okej.

De flesta tycker att ett hus är mer tilltalande om man direkt när man kliver in genom ytterdörren kan se rakt genom huset och ut genom ett fönster i stället för att bara se väggar framför sig vilket lätt ger en grottkänsla. En gammal regel för arkitekter.
Tack, toppen med länken!
Ja vi har försökt få till det med en siktlinje från entrén genom huset men det kommer nog inte gå med de tankar vi har nu. Men ska absolut klura vidare på det och om passagen framför trappen funkar på 110cm eller om vi ska försöka få till 120, så mycket mer än 120 kommer den nog inte kunna bli om vi ska få till köket som vi önskar inkl att följa tillgänglighetskrav för kök.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom rullstolen inte ska uppför trappan utan bara passera förbi finns inget krav på att kunna vända där, den berömda "cirkeln" behöver alltså inte rymmas. Man pratar ju om 120 bredd i korridorer, men här finns ju ändå armbågsutrymme. Tänker att om räcket inte går ut till sista trappsteget så blir det ändå 120 över ca 20 cm höjd. Och en dörröppning behöver ju bara vara 90.
Sant det har du ju rätt i, passagen kommer ju inte vara särskilt lång så måste man vända med rullstol borde man kunna motivera att det kan göras antingen före eller efter och inte precis vid trappen.
 
Bumpar den här tråden eftersom jag tycker att själva grundfrågan aldrig fick något tydligt svar. Vi kommer att ha en snarlik situation efter ombyggnad med en trappa som kommer upp från källaren till entréplanet och möter en yttervägg. Ytan mellan trappan och väggen är c:a 110x110 cm och behöver kunna passeras för att nå det tillgänglighetsanpassade badrummet. På båda sidorna om trappan vidgas passagen till minst 130 cm, men just vid trappan blir det alltså en flaskhals.

Frågan är: Hur smal kan denna flaskhals göras ur tillgänglighetssynpunkt? Skulle det räcka med t ex 100 cm mellan trappan och ytterväggen? 110 cm gäller för passage mellan två väggar och 90 cm för passage mellan möbler och vägg. Men vad gäller för passage mellan trappa och vägg?
 
BirgitS
M ms2010 skrev:
Bumpar den här tråden eftersom jag tycker att själva grundfrågan aldrig fick något tydligt svar. Vi kommer att ha en snarlik situation efter ombyggnad med en trappa som kommer upp från källaren till entréplanet och möter en yttervägg. Ytan mellan trappan och väggen är c:a 110x110 cm och behöver kunna passeras för att nå det tillgänglighetsanpassade badrummet. På båda sidorna om trappan vidgas passagen till minst 130 cm, men just vid trappan blir det alltså en flaskhals.

Frågan är: Hur smal kan denna flaskhals göras ur tillgänglighetssynpunkt? Skulle det räcka med t ex 100 cm mellan trappan och ytterväggen? 110 cm gäller för passage mellan två väggar och 90 cm för passage mellan möbler och vägg. Men vad gäller för passage mellan trappa och vägg?
Om man inte har något behov av att vrida rullstolen så borde måttet för dörröppning räcka till. Passage mellan väggar ska väl vara mer för att man ska kunna vrida rullstolen 90 grader för att komma in genom en dörr där. Det är så som jag har uppfattat det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.