Jag kan erkänna att jag är redigt trött på att snickra. Ibland känns det ruttet när man tänker på att man kunde varit inflyttad och klar om man kört med hantverkare hela vägen men vad gör man inte för att spara en slant?:) Längtar tills man kan börja leva ett normalt liv igen och umgås med vänner eller bara ta det lugnt i soffan och inte spendera all ledig tid på bygget.

Nåväl, det är bara att bita ihop och köra på så kanske det blir inflyttning till sommaren.

Radiosporten är en trogen vän om byggkvällarna.
 
En god hörbok är heller inte fel. Har lyssnat igenom Jan Guillous trilogi om Arn och den fjärde fristående medans jag legat på vinden. Nu har jag tagit ner massor P3 Dokumentär. Superskönt att lyssna på när kroppen jobbar.
 
Ja ibland känns det som man att man tagit sig vatten över huvudet, bor för tillfället mest i en husvagn långt ute på landet där jag håller på att bygga vårt drömhus lösvirke,två våningar på 175 m2. familjen Bor lägenhet i stan och kommer ut på helgerna, vi hoppas på att kunna flytta in till sensommaren men ibland känns det som en omöjlighet, allt tar väldigt lång tid när man är ensam. Jag hade en inlejd snickare för att få huset tätt och lite hjälp av släktingar bl a min sjuttio åriga mamma som hjälpt mig isolera men har varit mycket själv. Har haft mer hjälp av frun på slutet, hon kan nu hantera både stomspikare och kap & gersåg. Det gäller att pausa ibland, göra nåt annat nån helg i mellan åt, vi brukar också äta mysiga middagar i huset mitt bland gips och OSB skivor med levande ljus. Jag har valt att låta min lilla firma vara vilande och bygga det mesta själv både för utmaningen men också för att det borde bli billigast så även om en del saker tar längre tid för mig än en byggare. Vintern har varit tuff med mycket snö och kyla vilket har gjort att man har fått hålla på med annat än att bygga, frusna avlopp i husvagnen, ett evigt skottande och sopande av virkeshögar men med solen och värmen som kommit så börjar humöret bli bättre. Det är bara att bita i...

Norrl.
 
Hur orkar man? Genom att tro att det är värt det.

Vi har 40-talshus som ska byggas till / om ganska totalt och är ännu bara i början av vad som kommer att bli en lååång väg. Ibland saknar man det enkla livet i lägenheten vi kom ifrån...

.... men sen ser man barnen springa ut på gräsmattan en morgon och plocka smultron i rabattkanten, eller gunga i trädet, eller hoppa i studsmattan...
... då och då sitter man själv i hammocken med en kopp kaffe, och gungar och filosoferar...
... emellanåt när ett moment är klart gläds man åt det (och tillåter sig för en stund att glömma allt som återstår)...

... och då kommer man ihåg varför man över huvud taget bestämde sig för att köpa hus, och minns varför det blev just det här huset.

Sen får man kanske då och då lyfta blicken lite och fråga sig
- har jag och min familj tak över huvudet?
- vad är de faktiska konsekvenserna av att det här inte blir färdigt i år?
- orkar jag påbörja det här just nu?

(och då menar jag påbörja processen att få nånting gjort (upphandling), inte nödvändigtvis att göra altl själv)

Även om man VILL få det klart så ... är det världens ände då om det tar några år? Man måste ju leva också. Tyvärr är det väl rätt många som renoverar sönder relationen med äkta hälften eller som helt enkelt bränns ut.

Ser vi för mycket på "äntligen hemma" och tror att allt ska se ut så, och att det är så ... lätt?
 
Vi bor i ett -30 tals hus och har gjort så sedan mitten av 90.

Köpte billigt och sedan dess renoverat ett rum i taget, byggt ut, bytt fasad och tak, byggt ute plats osv...
För mig är det lika mycket en livs stil som en hobby, sitter normalt och skyfflar 1or och 0or på kontor.

Ett handgripligt sätt att känna att jag och frun skapar något och för mig att bevara min mentala hälsa ;)
Vi låter det ta den tid det tar och försöker låta bli att kompromissa vad gäller utförande och lösningar.

Man lär sig också att allt tar längre tid än planerat och kostar mer än budget, har iaf lärt mig att multiplicera både tid och pengar med pi för att få en hum om slutet :D

Sen är det en fråga om kärlek också, min underbara hustru påpekade tidigt i våras att jag såg lite trött och sliten ut. Så nu har vi bygglov och grunden på G till vår 8*3,5 m stora inglasade ute plats.
Behöver jag nämna att hantverkare inte gör sig besvär :p

Jag och frun mår toppen och jag är nöjd och glad, d^_^b kan det bli bättre ?

//Jante
 
Jag har renoverat vårt hus i 5 år, är precis klar och ska sälja i höst... Har köpt en stor herrård/gård som behöver totalrenoveras. Men denna gång ska jag t ain hjälp, man orkar inte i längden. Min nuvvarnade granne köpte sitt hus för 2 år sedan och har jobbar varje kväll till 22-23 och åkt till jobbet typ 0600 varje morgon. Han är 30 år och gick in i väggen för en månad sen...
 
Hus tomte
Hur går d för er alla :thinking:
Hur ser d ut nu efter 10år?
Fastnat eller klara eller ”bara” den där listen kvar
 
Sista listerna och foder kring några fönster vi hade gömt undan bakom gardiner kom upp dagarna innan visningen inför försäljningen. Nu är det sålt! 11 år blev det. Det var kul att bygga och renovera, men att förvalta är inte min bästa gren. Sålde på en het marknad så utfallet är jag nöjd med.

Tack o hej, leverpastej
 
A
Vi sålde och flyttade till nytt i somras, det fick mig att avsluta alla projekt. Det blev jättefint till visningen, borde gjort det tidigare. Det gick snabbt och gjorde jättestor skillnad.

Nu har jag ett nytt hus att upprepa misstaget i.
 
  • Gilla
Hus tomte och 1 till
  • Laddar…
P
Sålde förra sommaren hur enkelt som helst. Eller enkelt? Tja för oss men mäklaren hade nog en telefon som var glödhet....
Fick avsluta några små detaljer innan visning men i det stora hela blev jag/vi inte klara då vi har bytt fokus under åren och då lagt hela övervåningen på paus. Vi behövde ju inte den så varför. Allt annat funkade ju.
Och detta med att vara två vidhåller jag fortfarande. Och som någon skrev ovan så är det inte vid själva utförandet det är viktigt utan att vara två vid intresset/planering/skapa lösningar. Frun var borta så mycket i stallet som fanns 30minuter hemifrån så att jag blev mycket ensam och tyckte det var tråkigt att fixa så det gick i stå.

Men nu fick det bli en liten gård för hästar och det finns massor av renovering då det inte hade gjorts något de senaste 20 åren och nu är vi hemma båda två......

Sen som någon också skriver ovan så tänker man lite för mycket akademiskt för man vill att det ska bli rätt/bäst men i slutändan så spelar det ingen roll.
Som argaS säger i något avsnitt. "Det är inte någon j-vla rocketscience".
När jag står där och funderar lite väl länge så försöker jag tänka på det och gör något istället för funderar.
 
  • Gilla
Hus tomte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.