Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Den som lever får se. Merparten av sämhället verkar ju än så länge köpa den nya världen.
Vi ser fram emot den nya världen :)
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
"Oss"? Du menar väl "dom". Med tanke på dina inlägg.

Staffans
Vad menar du?
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Genom en långsam smittspridning uppnås immunitet den naturliga vägen, för de utanför riskgrupperna. Se hur det går i Israel.
Läget i Israel ger oss som ligger lite efter med vaccineringarna bra information som vi kan använda i planeringen (ja, alltså, "vi" inkluderar inte mig förstås).

  1. Israel har inte uppnått flockimmunitet vilket tyder på att vi bör prioritera det.
  2. Läger i Israel tyder på att det behövs boosterdoser så småningom, även för de som har "fullvaccinerade" med två doser av de vaccin som vi använder.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Israel är ett bra exempel på att vaccinering inte är en självkar lösning på problemet. För hur många sprutor kommer det att krävas. 4,5,6...?
Det återstår att se, men ju snabbare större delen av befolkningen blir vaccinerad desto snabbare blir vi av med viruset i tillräckligt stor utsträckning och desto färre vaccindoser krävs. Det hänger förstås inte bara på vaccinationsviljan hos befolkningen utan också på vaccintillgången.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Handyman 1 skrev:
Jag har själv tagit en dos vaccin som sagt, fick en kraftig reaktion av det med hjärtrusning, andnöd mm varade bara någon minut men mycket obehagligt
Hur snart efter vaccinationen hände det?
har varit i kontakt med vården efter det där dom tycker att det kanske räcker med en dos pga att jag fick den reaktionen på vaccinet, ingen vet ju om jag får samma eller ännu värre reaktion på nästa dos. Det ställer ju mig i ett svårt val följdaktligen om det införs krav på fullvaccinering som börjar komma i andra länder, kommer ju tvinga mig att ta en risk, vilket inte känns roligt förstås.
Att du inte tar en andra dos gör förstås att du får sämre skydd mot covid-19, men jag tycker inte att det är rimligt av samhället att kräva (eller ens uppmana) den som har fått den typ av biverkan som du fick att ta en andra spruta för att öka möjligheten till flockimmunitet. Mitt förslag är att du avstår från andra sprutan, försöker leva så att du minimerar kontakten med potentiella smittbärare och hoppas på att tillräckligt många av oss andra vaccinerar oss.

Du bör be om ett intyg från en läkare om att du är en olämplig kandidat för en andra spruta. Det ökar chansen att du inte blir diskriminerad pga att du bara har tagit en spruta.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och vem skall isåfall avgöra om du blir sjuk tillräckligt för att slippa det som i praktiken isåfall blir en tvångsvaccinering? Rätt oroande att det som förbjöds efter Nazismen, nu åter kan bli verklighet. Skall vi åter börja tvångssterilisera idioter i det allmännas intresse också?
Det fler än du som skriver om tvångsvaccinering. Varifrån kommer dessa idéer? Finns det några som helst tecken på att något sådant kan komma att införas? Nota bene att krav från t.ex. evenemangsarrangörer att den som ska delta i evenemanget är vaccinerad inte är samma sak som tvångsvaccinering.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Måste finnas enormt många skådespelare i Sverige om de ska kunna befolka alla vårdcentraler som finns.
OlssonTobias bor i en sorts Truman Show-värld. Det är bara den vårdcentral som han bokar tid hos som behöver befolkas med skådespelare.
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Därom råder det delade uppfattningar. Vissa påstår att det är det överdrivna vaccinerandet som framtvingar nya varianter. Låter ganska logiskt. För om viruset stöter på låsta dörrar, måste det för att överleva, skaffa nya nycklar. Men är alla dörrar öppna är det bara att gå in utan problem. Hänger du med?
En mutation triggas inte av att ett virus inte kan reproducera. Snarare tvärtom. Den virusvariant som inte kan reproducera försvinner snart. Mutationer uppkommer av olika anledningar, bl.a. slump och kosmisk strålning. Inte alla mutationer blir så lyckade att de kan reproducera, men några få kan bli så pass lyckade att de får lättare att infektera en människa än tidigare varianter.

Att vaccinering skulle framtvinga nya mutationer är alltså inte speciellt troligt. Du får gärna hänvisa till en studie som motsäger mitt resonemang ovan så ska jag ändra ståndpunkt.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det vet vi inte. Skall det redan ges en tredje dos, lär det inte dröja länge innan det kommer en femte osv. Något liknande har vi väl aldrig sysslat med tidigare och om så, kan vi inte veta hur kroppen reagerar. Bara gissa.
Jag har vaccinerat mig mot TBE fyra gånger (tror jag; jag måste kolla mitt vaccineringskort för att vara säker) och mot säsongsinfluensan 3-4 gånger. Nästa TBE-dos är schemalagd till om några år. Jag hoppas att jag kan hålla ut till dess. Säsongsinfluensafixen kan jag ta om några månader så det känns lugnare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
M Matte.mhk skrev:
Kom färska uppgifter om just USA. Att delta smittar lika mycket bland vaccinerade.
Var kan jag läsa dessa uppgifter?
Vi vaccineras också i hopp om att stoppa mutationer av viruset. (Hur nu det är ens möjligt, vilket är väldigt mycket önsketänkande)
Ju längre tid det tar innan smittspridningen har minskat till nästan noll (flockimmunitet) desto större risk är det att det uppkommer fler mutationer.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
M Matte.mhk skrev:
Du behöver nog läsa på. Så är inte fallet.
Hur du kunnat undgå att vaccinerade blir smittade. Tom iron maidens sångare vilket är dubbel vaccinerade, har covid 19 i skrivande stund.
Ett vaccin eliminerar inte risken att bli smittad, men det minskar risken och om man blir smittad trots att man är vaccinerad så är risken att man smittar någon annan mindre än om man inte hade varit vaccinerad. Det finns bra data från de kliniska tester som vaccintillverkarna har gjort innan vaccinen blev godkända.

Den här Pfizer-websidan är en inångssida på vilken man kan hitta länkar till ytterligare information om Pfizers vaccintester.
https://www.pfizer.com/science/coronavirus/vaccine/rapid-progress
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
P
M Matte.mhk skrev:
Jag är inte ditt uppslagsverk.
Det här, gott folk, är faktaresistenta vetenskapsförnekares signum. Det eller "googla själv" är bland de svar man får när man frågar efter en referens till ett påstående. Då gör man bäst i att släppa saken och ägna sig åt något vettigare.
 
  • Gilla
Jeppenedved och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det här, gott folk, är faktaresistenta vetenskapsförnekares signum. Det eller "googla själv" är bland de svar man får när man frågar efter en referens till ett påstående. Då gör man bäst i att släppa saken och ägna sig åt något vettigare.
Eller gör du dig till en idiot. Kan knappast undgå någon att även vaccinerade blir smittade / smittar.

De som är idioter är de som tror man blir immun och lever som vanligt. Och släpper garden.
 
P
M Matte.mhk skrev:
Du blir inte immun.
Du har nog missuppfattat termen immun i infektionssammanhang. Kroppens immunförsvar är inte hundraprocentigt, med eller utan vaccin. Det får dock rejält med hjälp av ett vaccin i de allra flesta fall.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett vaccin eliminerar inte risken att bli smittad, men det minskar risken och om man blir smittad trots att man är vaccinerad så är risken att man smittar någon annan mindre än om man inte hade varit vaccinerad. Det finns bra data från de kliniska tester som vaccintillverkarna har gjort innan vaccinen blev godkända.

Den här Pfizer-websidan är en inångssida på vilken man kan hitta länkar till ytterligare information om Pfizers vaccintester.
[länk]
Nu finns det ju även ny data och mutationer som är nästan upp mot 100% mer smittsamma. Lite skillnad.

https://www.gp.se/kultur/kultur-nöje/iron-maidens-sångare-har-fått-covid-19-1.52839770

Dubbel vaccinerade. Ändå smittad. Förklara gärna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.