Hej.

Vi har en 30-talsvilla med plankstomme, reveterad puts och kalkbruk utanpå. Så puts, plankstomme med vindpapp, luftspalt, innerpanel, gips. Originalutförande. Bara organiskt material i hela huset, spån mellan bjälklag etc. Nu ska vi i köket bygga ett litet hörnskafferi på ca 1,5 kvadrat ca där kortsidan på skafferiet vetter mot yttervägg, med reglerbar tilluftsventil mot ytterväggen som kan (enligt önskemål beroende på årstid) släppa in kalluft in i skafferiet. Skafferiet kommer att kylas med en fläktkonvektor och kopplas på BVPn (frikyla). Tanken är att det ska hålla ca 10-12 grader och fungera som svale. Är det kallt ute kan man "stödkyla" genom att öppna tilluftsventilen. Om det har någon betydelse så kommer rummet bakom skafferiet att vara en tvättstuga som därmed har tätskickt längs med väggen som löper mot skafferiet i bakkant. Så av skafferiets fyra väggar är en yttervägg, en vägg i vägg med tätskickt och två är öppna mot köket.

Frågan är nu, i detta hus där vi genomgående har kört med träfiberisolering när vi gjort ändringar, hur isolerar jag skafferiet på bästa sätt? Vi har ett liknande skafferi på landet som kyls med Norcool aggregat. Där har vi ingen våtskickt/tätskickt eller liknande, utan bara "modern" isolering (plast, gullfiber) och sedan innerpanel (trä). Vi har aldrig haft problem med kondens där, så detta med golvbrunn och liknande som det pratas om i kallskafferi har jag aldrig förstått. Kanske om man har ännu svalare?

Nu är ju dock inte "modern" isolering aktuellt i det här fallet, utan vi vill använda organiska material från tiden som andas där fukten kan vandra fritt. Vi är alltså ute efter en diffusionsöppen konstruktion.

-Ska man bara isolera mot insidan(köket) och låta ytterväggen vara som den är (samma som i resten av huset)? -Behöver vi ha en diffusionsöppen ångbroms av något slag?
-Hur skulle ni konstruera väggarna mot insidan av huset? Regla upp med träreglar, träfiberisolering mellan reglarna, sedan träpanel, gips? Eller bara panel om man vill ha pärlspånt t.ex?
-Skulle alltså tro att temperaturskillnaden mellan luften i skafferiet och luften i köket blir 8-10 grader och kommer att ligga relativt stabilt och konstant, förutom några veckor på sommaren om det blir 30 grader varmt ute.. Kökets temp: ca 20 grader. Skafferiets temp 10-12 grader.

Tar gärna emot inspel på detta. Diskussionen om organisk isolering vs. modern isolering kan vi utelämna i denna tråd :).

Trevlig helg!
 
Det viktigaste är att det är tätt och välisolerat. Ångbroms möjligen.
 
Hej Jonatan, tack för svar.

Vad är det som avgör om jag behöver ångbroms? Är det temperaturdifferensen mellan rummen? Om jag ska ha en sådan, var monteras den i så fall? Ursäkta om detta är novisa frågor.

Någon annan som har några inspel?
 
Ångbroms hjälper kanske lite till att hålla kylan inne. Jag skulle satt den innerst efter isolering innan ytskiktet.
 
  • Gilla
Capablanca
  • Laddar…
C
I den mån det överhuvudtaget är ett problem med given temperatur så är det enligt min uppfattning risken för kondens i ytterväggen. Att kyla ner insidan av en yttervägg kan leda till stora problem. När man bygger kylrum mot yttervägg måste man bygga med luftspalt eller värmeslinga för att undvika kondens i väggen.
 
BirgitS
Capablanca Capablanca skrev:
Vi har en 30-talsvilla med plankstomme, reveterad puts och kalkbruk utanpå. Så puts, plankstomme med vindpapp, luftspalt, innerpanel, gips. Originalutförande. Bara organiskt material i hela huset, spån mellan bjälklag etc.
Är det gips är det inte originalutförande och från början var det antagligen putsad vassmatta (typiskt för tiden i alla fall). Gips är inte ett organiskt material.

Jag växte upp med kallskafferi, hade det själv i första lägenheten och har stött på det hos andra. Det gäller bostäder från ung. 1945-1965. Inget av dem har varit isolerat utan bara haft vanliga skåpstommar mot köket och tättslutande dörr och det som låg mot en yttervägg använde den putsade ytterväggen direkt. De har kylts ner med en enkel reglerbar ventil. Eftersom syftet med kallskafferi var att se till att inlagda grönsaker, hemgjord saft och sylt etc. skulle hålla sig under vintern fanns det inget behov av att kyla dem sommartid för då hade man färsk mat i stället.

Capablanca Capablanca skrev:
Om det har någon betydelse så kommer rummet bakom skafferiet att vara en tvättstuga som därmed har tätskickt längs med väggen som löper mot skafferiet i bakkant.
Tvättstugor brukar inte ha tätskikt på väggen.
 
C cpalm skrev:
I den mån det överhuvudtaget är ett problem med given temperatur så är det enligt min uppfattning risken för kondens i ytterväggen. Att kyla ner insidan av en yttervägg kan leda till stora problem. När man bygger kylrum mot yttervägg måste man bygga med luftspalt eller värmeslinga för att undvika kondens i väggen.
Det kanske har att göra med hur kallt det är i utrymmet. Kylrum kan man ju göra ner till kylskåpstemperatur och då blir det såklart större risk för kondens. Jag tror vi ska hålla 10-12 grader men bra inspel att isolera även mot yttervägg. Så bort med gipset mot nuvarande yttervägg och sedan regla upp, i med träfiberisolering och sedan panel mot skafferiet efter det? Luftspalt finns i ytterväggen redan, med vindpapp etc. Gips kan vi väl skippa helt om vi nöjer oss med pärlspont eller liknande som panel i skafferiet. Då kan man gå med panelen direkt mot isoleringen. På övriga väggar mot köket och inomhus så blir det träfiberisolering och panel innåt och panel och gips utåt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det gips är det inte originalutförande och från början var det antagligen putsad vassmatta (typiskt för tiden i alla fall). Gips är inte ett organiskt material.

Jag växte upp med kallskafferi, hade det själv i första lägenheten och har stött på det hos andra. Det gäller bostäder från ung. 1945-1965. Inget av dem har varit isolerat utan bara haft vanliga skåpstommar mot köket och tättslutande dörr och det som låg mot en yttervägg använde den putsade ytterväggen direkt. De har kylts ner med en enkel reglerbar ventil. Eftersom syftet med kallskafferi var att se till att inlagda grönsaker, hemgjord saft och sylt etc. skulle hålla sig under vintern fanns det inget behov av att kyla dem sommartid för då hade man färsk mat i stället.


Tvättstugor brukar inte ha tätskikt på väggen.
Helt riktigt, gips har satts dit i efterhand på gammal innerpanel. Håller helt med avseende gammalt skafferi som kylts med kalluft, skillnaden blir bara att vi även har det svalt på sommaren :D. Gips kanske vi kan skippa helt då enligt föregående inlägg? Det tillför ingenting och vi vill ändå inte ha gips som innerpanel. Gips är inte organiskt men det är väl diffusionsöppet ändå så att fukten kan vandra? Istället för bara skåpsstommar mot köket så reglar vi upp en vägg med träfiberisolering och panel innåt, panel och gips utåt enligt föregående inlägg. Ingen plast eller liknande.
 
BirgitS
Är det inte enklare att skaffa en stor vinkyl som är gjord för att hålla en temperatur på t.ex. 10-12 grader?
 
Gammelnörden
Det är ett bra förslag men det är tyvärr inte aktuellt i detta fall då vi har mycket speciella mått att förhålla oss till och för att det ska bli snyggt.

Uppskattar all input :D
 
Glömde säga att tvättstugan bakom skafferiet har dusch i hörnet så just där är det tätskickt, men tror inte det påverkar skafferikonstruktionen annat än att vi väldigt smidigt kan dra kondensvattnet från fläktkonvektorn (frikyla) ner i avloppet i tvättstugan.
 
C
Capablanca Capablanca skrev:
Luftspalt finns i ytterväggen redan, med vindpapp etc.
Ja, jag skall som sagt låta det vara osagt om det kan bli ett problem med de temperaturer du nämner.

Men det är inte en sådan luftspalt jag menar, utan det jag talar om är en luftspalt på den varma sidan så att uppvärmd inomhusluft kan cirkulera där och förhindra att ytterväggen kyls ned inifrån.
Problemet är att RH utomhus ofta når 100%. Om ytterväggen håller utetemperatur eller varmare så är det inget problem, men så fort den kyls ned det allra minsta kondenseras uteluften där.

Vi har ett gammalt kyl/frysrum i ett hörn av huset och när vi började peta i ytterväggen där visade sig att det i princip bara var ett skal av puts kvar. Hela stommen var helt genomrutten.

https://www.svedea.se/foretagsforsakring/blogg/sa-undviker-du-kondensskador
 
BirgitS
Capablanca Capablanca skrev:
Glömde säga att tvättstugan bakom skafferiet har dusch i hörnet så just där är det tätskickt, men tror inte det påverkar skafferikonstruktionen annat än att vi väldigt smidigt kan dra kondensvattnet från fläktkonvektorn (frikyla) ner i avloppet i tvättstugan.
Då är det ett badrum/våtrum och samtliga väggar ska ha tätskikt.
 
BirgitS
C cpalm skrev:
Men det är inte en sådan luftspalt jag menar, utan det jag talar om är en luftspalt på den varma sidan så att uppvärmd inomhusluft kan cirkulera där och förhindra att ytterväggen kyls ned inifrån.
Som runt ett kylskåp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.