Ett sånt hade jag också, men jag är färdig med mitt! (Ler glatt)
 
Och jag har mitt utspritt över hels ägorna än.. *ler* Och ska förhoppningsvis i morgon fälla det sista.. sedan blir det att köra hem det under vecka för att förhoppnings vis nån dåg under påsken köra upp det.. Borde blir 90kbm färdigkluvet.. så det blir vär det 4 dubble det som e på bilden.. *ler*

Kämpa på Boys n Girls..
 
Är det 30 kbm på en lastbil ungefär?

Fasen blir svårt att få in det där i vedboden som är 3.3*3.3 m :mad:
 
Andreas_Hansson skrev:
Är det 30 kbm på en lastbil ungefär?

Fasen blir svårt att få in det där i vedboden som är 3.3*3.3 m :mad:
Det beror väl på lite.. *ler* Hur hög den e .: *ler* e den 3.5 m hög så får du ju luft över.. *Ler*
 
Rodgeman skrev:
Det beror väl på lite.. *ler* Hur hög den e .: *ler* e den 3.5 m hög så får du ju luft över.. *Ler*
:) Tror det är 2m det går på höjden
 
Andreas_Hansson skrev:
Är det 30 kbm på en lastbil ungefär?

Fasen blir svårt att få in det där i vedboden som är 3.3*3.3 m :mad:
Du får stapla brevid på pallar och lägga ett litet provisoriskt plåttak över..
 
Ville bara tala om att jag är lite glad idag...byggde en vedbod nu i helgen som jag borde byggt för 10 år sen! Ett sånt där projekt som man retat sig på i flera år på att man aldrig fått tummen ur för att göra. Bor i villa med dubbelgarage, hittills har jag alltid kluvit ute, staplat på pall under torkperioden för att sen köra i i garaget till hösten. Kånk och släp. Äntligen byggde jag vedboden på baksidan av garaget och med en dörröppning inifrån garaget är det numera bara att backa in släpvagnen med ved och lasta ur. Givetvis klyver jag veden ute på gården och slänger den direkt i vagnen, effektivare än så blir det nog inte för min del.

Vore kul att ha den där värstingmaskinen med 12-klyv men hur motiverar jag den investeringen för frun som tyvärr är ekonom? Vi gör av med ca 13-15 travade kubik om året och hon tycker jag gott kan göra det med motorsåg och hyrd Faxeklyv.

Visst har hon fel?
 
Cheesus skrev:
Ville bara tala om att jag är lite glad idag...byggde en vedbod nu i helgen som jag borde byggt för 10 år sen! Ett sånt där projekt som man retat sig på i flera år på att man aldrig fått tummen ur för att göra. Bor i villa med dubbelgarage, hittills har jag alltid kluvit ute, staplat på pall under torkperioden för att sen köra i i garaget till hösten. Kånk och släp. Äntligen byggde jag vedboden på baksidan av garaget och med en dörröppning inifrån garaget är det numera bara att backa in släpvagnen med ved och lasta ur. Givetvis klyver jag veden ute på gården och slänger den direkt i vagnen, effektivare än så blir det nog inte för min del.

Vore kul att ha den där värstingmaskinen med 12-klyv men hur motiverar jag den investeringen för frun som tyvärr är ekonom? Vi gör av med ca 13-15 travade kubik om året och hon tycker jag gott kan göra det med motorsåg och hyrd Faxeklyv.

Visst har hon fel?


Det bästa sättet med en trilskande fru? Låt henne göra jobbet en vår, så får du köpa vad för allsköns utrustning som helst sedan ;-)

Min har varit med flera dagar med både sågning och klyvning/stapling. Har i princip obegränsade medel nu att lägga på vedhanteringen =)


Men med den mängden så räcker motorsåg/klyv ganska bra antar jag. Vi gör av med dryga 40 kubik och det skulle vara intressant att få ned tiden för hanteringen vårtid. I ditt fall skulle jag försöka få till att köpa en egen klyv, vi lånar min fars Faxe och det blir ett jäkla kånkande fram och tillbaka, vissa dagar skall han ha den, vissa vill vi osv osv osv. Det är bra att ha den ståendes och när man när helst orkar köra 1 timme så går man ut och kör ett litet klyvpass = helgerna behöver inte bli söndertrasade av bara V.E.D =)
- fast hur man skall göra själv är en smaksak, hur man själv vill hantera arbetsmängden. allt på en gång eller lite "pö-om-pö".


Vänl,,,
 
Andreas_Hansson skrev:
I dag fick jag hem ett lastbils lass ved..
Påsken är räddad :)

Grattis! är nästan klar med mitt lass, får hem dryga 60 kubik till till påsk för nästkommande 1-2 sässong.
Så Påskhelgen är räddad för vår del också =)


Glad Påsk, vem bjuder på Voltaren Gel för ryggen sedan? =)
 
Daytrader skrev:
Grattis! är nästan klar med mitt lass, får hem dryga 60 kubik till till påsk för nästkommande 1-2 sässong.
Så Påskhelgen är räddad för vår del också =)


Glad Påsk, vem bjuder på Voltaren Gel för ryggen sedan? =)
O fy fasen.60 kubik !

Nu är maskinen och transportband på plats :)
http://xs414.xs.to/xs414/07141/DSCN2233.JPG

 
Oj vad det känns skönt i kroppen, handhuggit 2 kubik nu på f.m och ska nog drämma isär ett par till på e.m.

Bra för hälsan och humöret att få dunka isär en rejäl trave ved!

I år skippar jag hyran av klyv och använder den gamla hederliga yxan till mina 20 kubik. Kunde farfar på sin tid hugga upp 60 kubik om året med bara en bågsåg och yxa ska väl jag klara av 20 med motorsåg uppkubbade kubik?
 
Andreas_Hansson skrev:
O fy fasen.60 kubik !

Nu är maskinen och transportband på plats :)
[länk]

Har ni snö kvar i Dalarna?? Jag som ska till svärmor i helgen.. får byta tillbaka till Vinterdäck då!!
 
Andreas_Hansson skrev:
O fy fasen.60 kubik !

Nu är maskinen och transportband på plats :)
[länk]

FUSKmaskin, det är vad det där är :surprised:)
Skall väl erkänna att man blir duktigt intresserad på att ha en sådan maskin väntandes till varje senvinter...

Vänl,,,
 
Rodgeman skrev:
Har ni snö kvar i Dalarna?? Jag som ska till svärmor i helgen.. får byta tillbaka till Vinterdäck då!!
Nej det är inte mycket kvar.Vägarna är torra.

Kom i gång vid 14 tiden och körde till 19.
Mer än halva högen är borta :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.