Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Emma242 skrev:
Vad många verkar glömma, eller kanske inte känner till, är att vi redan har en lag som kan användas för att begränsa livsutrymmet för personer som bär på smittsam sjukdom. Den används redan för flertalet sjukdomar. Den kallas för smittskyddslagen (2004:168). Och vi har inte blivit någon diktatur för det.

Den lägger ett stort ansvar på individen (2:a kapitlet), ger läkare rätt att ge förhållningsregler till enskilda patienter (4:e kapitlet) och kan till och med användas för att tvångsisolera personer (5:e kapitlet).

Den som hårdnackat vägrar vaccinera sig, följa de rekommendationer som ges eller på annat sätt ställer sig utanför den gängse uppfattningen om hur Covid-19 bör hanteras i samhället kanske även bör fundera på konsekvenserna den dagen Covid-19-smittan begränsats till just dessa personer. Kommer samhället acceptera små smitthärdar som skapar nya klusterutbrott?

Edit, länk:
[länk]
Glöm inte att det är en vårdlag. Du kan inte tvinga någon att vaccinera sig eller låsa in någon för att den är ovaccinerad.
Sen så så är en viktig sak. Det är grundlagsskyddat du har rätt inte vaccinera dig. Då det är en grundlag så står den över en vårdlag.
Du sätts i karantän och du får den läkarvård du behöver. När du är frisk så är du välkommen ut igen. Det är ingen lag som är gjord för att straffa.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag önskar du hade rätt, men är det verkligen det du ser i tex klimatfrågan? Kontanter? Överstatliga organisationer? Det är liksom samma rundgång oavsett vilket ämne man pratar om. Faktaresistensen är total.
Jag förstår hur du tänker. -Alla andra är idioter;)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Glöm inte att det är en vårdlag. Du kan inte tvinga någon att vaccinera sig eller låsa in någon för att den är ovaccinerad.
Sen så så är en viktig sak. Det är grundlagsskyddat du har rätt inte vaccinera dig. Då det är en grundlag så står den över en vårdlag.
Du sätts i karantän och du får den läkarvård du behöver. När du är frisk så är du välkommen ut igen. Det är ingen lag som är gjord för att straffa.
Det har du naturligtvis rätt i, men jag har inte skrivit något annat heller. Men det betyder inte att den inte är besvärlig att leva med, att bli tvångsisolerad i upp till 2 veckor kanske inte de flesta har med i sin vardagliga planering. Men framförallt var det en replik till de som tror att särbehandling av personer som förnekar allvaret med Covid-19 är lika med diktatur. Och om man hoppar över vaccinet av rent politiska eller konspiratioriska skäl bör man även vara medveten om vilka konsekvenser det kan innebära om man faktiskt blir smittad senare.

Och man kan faktiskt bli straffad om man är grovt oaktsam eller rent av smittar folk mer eller mindre uppsåtligen. Såna fall finns redan, t.ex vid HIV-smitta, även om det faller under andra lagar.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Demmpa Demmpa skrev:
Det senaste i den frågan verkar vara att det kommer via en person på laboratoriet men att den fått det från fladdermus på något sätt.
Samt att det är en möjlighet liksom att det finns flera andra sannolika möjligheter.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
u sätts i karantän och du får den läkarvård du behöver. När du är frisk så är du välkommen ut igen
Och efter att ha vållat samhället kostnader på kanske 100- tusentals kronor så kommer du och klagar på den dåliga servicen och säger som Östling, "vafan får jag för skatten".
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Det har du naturligtvis rätt i, men jag har inte skrivit något annat heller. Men det betyder inte att den inte är besvärlig att leva med, att bli tvångsisolerad i upp till 2 veckor kanske inte de flesta har med i sin vardagliga planering. Men framförallt var det en replik till de som tror att särbehandling av personer som förnekar allvaret med Covid-19 är lika med diktatur. Och om man hoppar över vaccinet av rent politiska eller konspiratioriska skäl bör man även vara medveten om vilka konsekvenser det kan innebära om man faktiskt blir smittad senare.
Konsekvenserna av att bli smittad av corona är de samma som det alltid varit. Där jag med största sannolikhet håller mig från sjukhuset.

De som väljer att inte vaccinera sig lider en större risk att smittas och bli allvarligt sjuk än de som är vaccinerade. Även vaccinerade kan smittas. Men risken är liten och resultatet troligtvis inte sjukhus vård.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
De som väljer att inte vaccinera sig lider en större risk att smittas och bli allvarligt sjuk än de som är vaccinerade.
Jag skulle säga att risken att bli smittad om man inte vaccinerar sig är närmare 100%.

Möjligen hinner man dö innan, men annars kommer man blir smittad förr eller senare.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Intressant i den här tråden att det finns två tydliga läger. Det ena panikslagna när någon är ovaccinerad.
Den andra negativa till vaccin.
Det finns ingen riktig nyanserad bild som alltid. I frågor som detta vissa blir hysteriska om man säger ovaccinerad, man vill neka dessa sjukhus vård. Köl hala dessa.
Men är det rationellt att reagera så? 80% är vaccinerade. Det är bra siffror. Men hot om kölhalning och nekad sjukhus vård kommer inte locka in de som är osäkra. De som är säkra de som verkligen är anti vaxxers. De som pratar om autism. De kommer man aldrig locka över. Om man inte lyckas lura dom... Att det kommer att skydda mot statens möjlighet att avlyssna dig.
Jag är vaccinerad. Har fått båda sprutorna.
Jag gjorde det av egoistiska själ. Jag är trött på alla regler och begränsningar.
Det som gjorde mig tveksam var dels missen med svininfluensan samt att de lyckades få fram det på ett år. När alla andra brukar ta mellan 5-10år. Det är säkert en viktig del i varför folk är osäkra. Jag har svårt att se hur man kan få ihop ett vaccin på 1år. Även om man jobbar effektivt. Men hittils har jag inte fått en endaste biverkning. Inte ens av själva sprutan. Jag blev inte ens lite öm.
Alla i min familj har vaccinerat sig. Dock misstänker jag att en kompis inte har vaccinerat sig. Men har bryr sig inte vacciner oavsett typ. Han har haft corona med efterföljande sjukhus vård. Så han om någoy borde vilja vaccinera sig. Men jag kommer inte försöka övertyga honom. Därför att inte brukar lyssna.

Alla vill inte vaccinera utan att vara anti vaxxers. Varför måste dessa hackas och malas? Eftersom vi alla som har vaccinerat har enligt min syn, är för sin egen och andra.
Även om några här har lämnat den första delen utanför. Också ett bra argument. Om man inte vill övertyga någon.
Men varför inte tänka att tack vare att jag vaccinerade så går även de som inte vill lite tryggare?

Jag tror inte vi har några riktiga anti vaxxers i tråden det hade märkts. Istället har vi folk som har tagit beslutet att inte vaccinera sig.
Istället för att explodera så ta det lugnt.
De kommer garanterat inte att ändra sig om någon exploderar.
Visst är det viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig. Vi kommer aldrig nå 100% eftersom det finns några få av medicinska skäl. En bra anledning. Men jag tror att vi kommer att nå 90%. Sista biten brukar ta en stund.

Så om vi alla försöker lugna ner oss lite. Så blir det bättre stämning.
Jag behöver också lugna ner mig. ..
 
  • Gilla
Sylta och 4 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Vad menar du ska hända med dessa individer som inte har den gängse uppfattningen?
Jag hoppar in och ger min syn här.

Dessa individer kan naturligtvis bibehålla sin egen uppfattning som är i strid mot majoritetens som även har stöd av vetenskapen. Om de förutom sin uppfattning tar det till handling, eller i det här fallet brist på handling att vaccinera sig så kan deras handlingsutrymme begränsad av tex krav på covidpass. Tycker vi detta är diskriminerande så kan vi införa samma hårda begränsningar för hela befolkningen. Någon sorts kollektivbestraffning kan det ses som. Men det passar väl mentaliteten att ingen ska ha det sämre än någon annan oavsett sina handlingar. Då blir det minsta gemensamma nämnaren. Lika dåligt för alla. Typ kör på med fortsatta hårda restriktioner för alla, inga lättnader. Fripassagerare är ett annat namn för dessa ”oliktänkare”. Ni får gärna tänka att gratis är gott och ni ska åka med utan biljett. Men gör ni det kan biljettkontrollanten a.k.a Gud syna er och ni blir smittade. Gud är god mot alla så ni får vård trots att ni saknar giltigt färdbevis.

(Det går bra att välja sin egen Gud, eller slumpen, eller någon medmänniska, eller kollektivet av skattebetalare)
 
  • Gilla
  • Wow
pmd och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Intressant i den här tråden att det finns två tydliga läger. Det ena panikslagna när någon är ovaccinerad.
Den andra negativa till vaccin.
Det finns ingen riktig nyanserad bild som alltid. I frågor som detta vissa blir hysteriska om man säger ovaccinerad, man vill neka dessa sjukhus vård. Köl hala dessa.
Men är det rationellt att reagera så? 80% är vaccinerade. Det är bra siffror. Men hot om kölhalning och nekad sjukhus vård kommer inte locka in de som är osäkra. De som är säkra de som verkligen är anti vaxxers. De som pratar om autism. De kommer man aldrig locka över. Om man inte lyckas lura dom... Att det kommer att skydda mot statens möjlighet att avlyssna dig.
Jag är vaccinerad. Har fått båda sprutorna.
Jag gjorde det av egoistiska själ. Jag är trött på alla regler och begränsningar.
Det som gjorde mig tveksam var dels missen med svininfluensan samt att de lyckades få fram det på ett år. När alla andra brukar ta mellan 5-10år. Det är säkert en viktig del i varför folk är osäkra. Jag har svårt att se hur man kan få ihop ett vaccin på 1år. Även om man jobbar effektivt. Men hittils har jag inte fått en endaste biverkning. Inte ens av själva sprutan. Jag blev inte ens lite öm.
Alla i min familj har vaccinerat sig. Dock misstänker jag att en kompis inte har vaccinerat sig. Men har bryr sig inte vacciner oavsett typ. Han har haft corona med efterföljande sjukhus vård. Så han om någoy borde vilja vaccinera sig. Men jag kommer inte försöka övertyga honom. Därför att inte brukar lyssna.

Alla vill inte vaccinera utan att vara anti vaxxers. Varför måste dessa hackas och malas? Eftersom vi alla som har vaccinerat har enligt min syn, är för sin egen och andra.
Även om några här har lämnat den första delen utanför. Också ett bra argument. Om man inte vill övertyga någon.
Men varför inte tänka att tack vare att jag vaccinerade så går även de som inte vill lite tryggare?

Jag tror inte vi har några riktiga anti vaxxers i tråden det hade märkts. Istället har vi folk som har tagit beslutet att inte vaccinera sig.
Istället för att explodera så ta det lugnt.
De kommer garanterat inte att ändra sig om någon exploderar.
Visst är det viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig. Vi kommer aldrig nå 100% eftersom det finns några få av medicinska skäl. En bra anledning. Men jag tror att vi kommer att nå 90%. Sista biten brukar ta en stund.

Så om vi alla försöker lugna ner oss lite. Så blir det bättre stämning.
Jag behöver också lugna ner mig. ..
Jag uppfattar det precis tvärtom. En minoritet har panik inför att ta en liten vaccinspruta.
 
  • Gilla
remrag och 6 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag hoppar in och ger min syn här.

Dessa individer kan naturligtvis bibehålla sin egen uppfattning som är i strid mot majoritetens som även har stöd av vetenskapen. Om de förutom sin uppfattning tar det till handling, eller i det här fallet brist på handling att vaccinera sig så kan deras handlingsutrymme begränsad av tex krav på covidpass. Tycker vi detta är diskriminerande så kan vi införa samma hårda begränsningar för hela befolkningen. Någon sorts kollektivbestraffning kan det ses som. Men det passar väl mentaliteten att ingen ska ha det sämre än någon annan oavsett sina handlingar. Då blir det minsta gemensamma nämnaren. Lika dåligt för alla. Typ kör på med fortsatta hårda restriktioner för alla, inga lättnader. Fripassagerare är ett annat namn för dessa ”oliktänkare”. Ni får gärna tänka att gratis är gott och ni ska åka med utan biljett. Men gör ni det kan biljettkontrollanten a.k.a Gud syna er och ni blir smittade. Gud är god mot alla så ni får vård trots att ni saknar giltigt färdbevis.

(Det går bra att välja sin egen Gud, eller slumpen, eller någon medmänniska, eller kollektivet av skattebetalare)
Men då tycker jag att vi straffar alla istället.
Vi fortsätter med ännu brutalare restriktioner även för de som är vaccinerade. Det är rättvist
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag uppfattar det precis tvärtom. En minoritet har panik inför att ta en liten vaccinspruta.
Jag upplever att de som oftast är mest aggressiva är just de som är för vaccin.
Men spelar det någon roll? Ingen är oskyldig.
 
  • Gilla
Sylta och 2 till
  • Laddar…
Låt motståndarna vara, lika lätt att omvända dom som att få en muslim att bli kristen…
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
Jag uppfattar det precis tvärtom. En minoritet har panik inför att ta en liten vaccinspruta.
Så intressant!
Kan du visa några inlägg, där det givits uttryck för panikartade känslor mot Coronavaccinet. Själv kan jag inte komma på ett enda. Att hitta hysteriker på motsatta sidan är däremot en smal sak.
Så fram med en fyra fem stycken åtminstone.

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.