Ok, tack för svar! Jag är helt oäven på det här så jag har precis börjat läsa på, även om vi lär ta in firma så att det blir bra med underlag, lutning osv.

Hårdfog, är det nåt som funkar eller avråds det ifrån? Skulle verkligen önska att det blir så underhållsfritt som det bara går.

O Olf Oggler skrev:
Men att lägga 20mm granitkeramik på sand som vanlig stenläggning är väl en beprövad teknik. De enda nackdelarna jag kan tänka mig är väl de vanliga traditionella med ogräs i fogarna och risk för sättningar mm.
 
Är inne på att lägga klinkerdäck från Pronto kakel. Min största fundering är underlaget. Vi har en markduk på matjord och sedan 15-20 cm singel. Funderar på att lägga gamla betongplattor för att komma upp en bit och sedan Prontos piedestal-system och 60x60 plattor. Men vill alltså helst slippa blanda i nåt finkornigt i singeln och padda. Bor i Skåne så inte så mycket tjäle men är ändå lite orolig för sättningar. Funderingar/synpunkter på detta?
 
Jag tycker det borde funka utmärkt. Det går ju att justera höjderna på pidestalerna efter att plattorna är ditlagda. Så det borde ju gå att justera löpande och kompensera för sättningar tycker jag.

Av ren nyfikenhet så undrar jag varför du inte vill padda? Jag har nämligen precis samma förutsättningar. Jag har en grusbädd på ca 50 kvadrat. Jag vill inte padda heller på grund av att det ligger källarmurar i vinkel runt ytan.
 
  • Gilla
Peter_J
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Jag tycker det borde funka utmärkt. Det går ju att justera höjderna på pidestalerna efter att plattorna är ditlagda. Så det borde ju gå att justera löpande och kompensera för sättningar tycker jag.

Av ren nyfikenhet så undrar jag varför du inte vill padda? Jag har nämligen precis samma förutsättningar. Jag har en grusbädd på ca 50 kvadrat. Jag vill inte padda heller på grund av att det ligger källarmurar i vinkel runt ytan.
Tack för svar! Svar på din fråga: lathet antar jag. Slippa beställa grus/kånka/hyra padda etc. Kanske provar utan att blanda gruset och padda. I värsta fall kan man ju ganska lätt lyfta bort plattorna och göra om tänker jag!
 
  • Gilla
Peter_J
  • Laddar…
Var tänkte du köpa plattor? Och vilken dimension. Jag tycker att det här är ganska dyrt fortfarande. Det känns som att det skulle behöva komma ner i pris en aning.

Sedan har jag också funderat på att lägga 800x800lplattor istället för 600x600-plattor. På så sätt blir det färre fogar och färre stöd. Ofta rekommendras ett stöd mitt under så stora plattor. Och det kanske krävs för att de ska uppfylla spec. Men jag tror man kan skippa det mittenstödet.
 
Tänk på att att större plattor på sikt lättare knäcks eller får sprickbildning. (jmfr mitt inlägg i början av tråden.)
 
Jo det är sant. Men 600x600 klarar ju 2 ton eller något sådant. Jag har svårt att tro att en 800platta inte skulle hålla för en vanlig terass.
 
O Olf Oggler skrev:
Jo det är sant. Men 600x600 klarar ju 2 ton eller något sådant. Jag har svårt att tro att en 800platta inte skulle hålla för en vanlig terass.
Iofs har du rätt men förr eller senare "händer" lätt nåt som tex frostsprängning.
 
Jag hoppas verkligen att dessa priodukter är frostsäkra. Men det kanske kommer med tiden.
 
Byggde ny pool i våras (ersatte den gamla med trall runt) och lade 120 m2 60x60 klinkerdäck på pidestal. Dock den billigaste varianten där du måste lyfta plattan och justera med typ skiftnyckel.

Vi har satt stödmurar och höjt upp med 100 ton 0-32 och avslutade med 400kg padda och stenmjöl.

Nöjda såhär långt men vi får se till våren. Gillar i alla fall lösningen då det visade sig att ytterligare 2 kablar skulle ner i backen till lamelltäcket för poolen.

Får uppdatera till våren. De dyrare stöden är ju helt klart enklare att justera och kan ju ta upp 5% lutning. Lite orolig att det är mycket justering till våren eftersom vi använt mycket av massorna från det utökade hålet till poolen men den som lever får se. Skall försöka komma ihåg att uppdatera.
 
  • Gilla
Peter_J
  • Laddar…
M Majzak skrev:
Byggde ny pool i våras (ersatte den gamla med trall runt) och lade 120 m2 60x60 klinkerdäck på pidestal. Dock den billigaste varianten där du måste lyfta plattan och justera med typ skiftnyckel.

Vi har satt stödmurar och höjt upp med 100 ton 0-32 och avslutade med 400kg padda och stenmjöl.

Nöjda såhär långt men vi får se till våren. Gillar i alla fall lösningen då det visade sig att ytterligare 2 kablar skulle ner i backen till lamelltäcket för poolen.

Får uppdatera till våren. De dyrare stöden är ju helt klart enklare att justera och kan ju ta upp 5% lutning. Lite orolig att det är mycket justering till våren eftersom vi använt mycket av massorna från det utökade hålet till poolen men den som lever får se. Skall försöka komma ihåg att uppdatera.
Ingen som tror ett ord av vad du säger!
Bilder är det som gäller, gärna många o mer info!
 
Omogen Peterpettersson skrev:
Ingen som tror ett ord av vad du säger!
Bilder är det som gäller, gärna många o mer info!
Heh ok. Fattar inte den kommentaren riktigt. Lite random bilder från telefonen. Vilken info efterfrågas?
 
  • Trädäck i skymningen med en ovanmarkspool, trädgårdsmöbler och en blåmålad stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trädgårdsterrass vid blått hus med terrassmöbler, oavslutat projekt synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppförande av en pool framför ett blått tvåvåningshus, byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakgård med en swimmingpool, stenplattor, trädäck och del av ett hus med grå panel och vita fönsterkarmar i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvällsbild av en upplyst pool med ett tvåvåningshus i förgrunden och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En solig bakgård med en klarblå pool, omgiven av grå plattor och en nybyggd trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhuspool med överdrag på stenplattor, intill träblomlådor och uteplats vid hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peribe4 och 11 till
  • Laddar…
M Majzak skrev:
Heh ok. Fattar inte den kommentaren riktigt. Lite random bilder från telefonen. Vilken info efterfrågas?
Snyggt!
Tack för bilder, gjort det själva?
 
Intressant tråd. Håller på att planera trädäck men detta såg ju roligare ut. :)
Vad är det för plattor ni lägger? Är det speciella uteklinker-plattor som krävs om de ska stå på pidestal eller kan man lägga vilka frostsäkra 2cm uteklinkers som helst?

Var har ni köpt ert material? plattor och pidestaler.
 
O Olf Oggler skrev:
Var tänkte du köpa plattor? Och vilken dimension. Jag tycker att det här är ganska dyrt fortfarande. Det känns som att det skulle behöva komma ner i pris en aning.

Sedan har jag också funderat på att lägga 800x800lplattor istället för 600x600-plattor. På så sätt blir det färre fogar och färre stöd. Ofta rekommendras ett stöd mitt under så stora plattor. Och det kanske krävs för att de ska uppfylla spec. Men jag tror man kan skippa det mittenstödet.
Jag tror det blir 60x60 plattor. Väger ca 20 kg och blir lite mer lätthanterliga än 80x80 plattor. Tror också det blir billigare. Tror det blir plattor från Pronto Kakel som verkar ha det mest genomtänkta systemet. Dessutom ligger det i Vellinge inte allt för långt hemifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.