Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
D Dilato skrev:
Inget av alternativen stämmer för mig.
Jag har inte vaccinerat mig för att jag inte kunnat.
Jag har varit utomlands sedan i mars och i Tanzania har inget vaccin funnits förrän nu.
Så nu är jag vaccinerad med janzen endos vaccin.
Sverige hjälper verkligen inte till att svenskar utomlands får tillgång till vaccin, skit- ambassaden svarar inte ens på telefon skulle dom mot förmodan svara måste man prata engelska med dom!
Menar du på alvar att du tycker att Svenska ambassaderna skall fixa vaccinationer för Svenskar utomlands?
Det var nog den högsta förväntan jag någonsin hört i sådana fall. Det är väl en självklarhet att man inte kan förlita sig på att få mer stöd än övriga invånare i det land man besöker. Att Sverige skulle fixa en liten egen vaccinationsklubb på Ambassaden känns väl både osannolikt och orimligt.

Tvärtom råder det väl Avrådan för resa till de flesta länder utanför EU. Då skall man nog inte förvänta sig att staten står i givakt om man ändå åker dit...
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
T Tonyzz skrev:
[länk]
Du är beroende av nya vacciner för att kunna hantera de nya mutationerna. Dvs din kropps egna förmåga sätts ut spel för nya varianter och gör sig beroende av nya vaccianationer. Du ska med denna "pandemin" med 0.3% dödlighet inte vara rädd. Självmord pga av lockdown, hungersnöd, dödstal av rökning m.m. utgör högre dödlighet. Lyssna på Gert van de bossche framstående viriolog.
 
  • Arg
ichigo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
T Tonyzz skrev:
[länk]
Och var på den långa sidan står det om två sorters immunsystem?

Är du förespråkare för att släppa viruset fritt så att ytterligare flera tusen människor hade dött i Sverige under tredje vågen?
För det hade ju hänt om de äldsta och skröpligaste hade varit vaccinerade.

Dessutom hade vi ju nu haft en fjärde stor våg med hög belastning på sjukvården och många döda om inte många hade vaccinerat sig.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
A
D jonas_t skrev:
Jag ser inte hur den lagen är tillämplig på folk som är friska och inte låter sig vaccineras.
Det är den inte, däremot på personer som blir sjuka eller bär på smitta asymptomatiskt.
 
A
Emma242 skrev:
som hårdnackat vägrar vaccinera sig, följa de rekommendationer som ges eller på annat sätt ställer sig utanför den gängse uppfattningen om hur Covid-19 bör hanteras i samhället kanske även bör fundera på konsekvenserna den dagen Covid-19-smittan begränsats till just dessa personer. Kommer samhället acceptera små smitthärdar som skapar nya klusterutbrott?
Är ett totalitärt samhälle att föredra för att undvika oliktänkande individer som går lösa?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
A
T Tonyzz skrev:
[länk]
Förstår du vad som skrivs där? Jag har 15 års högskoleutbildning i naturvetenskap och en doktorsexamen i evolutionsbiologi men har svårt att följa och begripa resonemangen och argumenten i texten. Du kanske kan ge en kort sammanfattning med dina egna ord vad som står där, och hur det stöttar ditt påstående?
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
T Tonyzz skrev:
Du är beroende av nya vacciner för att kunna hantera de nya mutationerna. Dvs din kropps egna förmåga sätts ut spel för nya varianter och gör sig beroende av nya vaccianationer. Du ska med denna "pandemin" med 0.3% dödlighet inte vara rädd. Självmord pga av lockdown, hungersnöd, dödstal av rökning m.m. utgör högre dödlighet. Lyssna på Gert van de bossche framstående viriolog.
Om inte ett vaccin som innehåller en del av en variant skyddar mot en annan variant så gör inte heller en genomgången sjukdom med en variant skydd mot en annan variant,

Så vart vill du komma?
Vi släpper viruset fritt och lever med att det alltid är 50 % fler på IVA än det var 2019?
Det fortsätter att vara en överdödlighet på många tusen personer om året och medellivslängden blir allt kortare?

Edit:stavfel
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
A
Handyman 1 skrev:
Är ett totalitärt samhälle att föredra för att undvika oliktänkande individer som går lösa?
Anser du att vi har ett totalitärt samhälle idag?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
. Men det är inte jag som nekar stackaren vård det var du.
Med ditt resonemang. ,
Vad duktig du är på att bara läsa & citera det du vill.

Om du läst i mitt 2-3dje svar så hade du läst detta:

"Nu är det dock så att vi andra är så medmänskliga och förstående så att vi tar hand om dig TROTS ATT DU SJÄLV MEDVETET ORSAKAT ditt trångmål."

Och ska vi fortsätta med ickesvar så har du inte nämnt nåt om att man har nåt eget ansvar eller att man kanske i bland ska tänka på att man måste ta konsekvenserna av sitt eget handlande.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
A
Emma242 skrev:
Anser du att vi har ett totalitärt samhälle idag?
Nä, bör vi införa det?
 
A
Handyman 1 skrev:
Nä, bör vi införa det?
Allt jag skrev i inlägget gäller idag, läste du det?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Därför att jag inte tillhör snittbefolkningen när det gäller fästingbett. Damernas intresse för min läckra lekamen resulterar i ett större antal sugande mödrar. Så rent statistiskt sätt är jag en riskgrupp. Dessutom bor jag mitt i TBE:träsket. Likaså är det vaccinet väl utprovat och har funnits länge.Tvärs emot Coronaditot, med andra ord. Så jag vaccinerar mig när det finns ett behov. Inte för att "Alla andra" gör det.

Staffans
Haha… hur många miljoner människor skall ta vaccinet innan du fått för dig att det är beprövat??

Det är bara dumheter du tar upp som ”argument”… det finns inget rationellt du kan luta dig mot. Det var kanske ett argument tidigt att vaccinet var framtaget snabbt, men det har varit testat innan man startade vaccinationsprogrammen.

Nu har många miljoner fått vaccin, och biverkningar följs upp kontinuerligt.
Tidigare har du tagit upp fåniga argument som att läkemedelsföretagen tjänar pengar på vaccinen…

Trams!
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 8 till
  • Laddar…
Förmodligen har fler blivit vaccinerade mot covid än mot tbe, så vilket vaccin är mest beprövat?
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.