Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Till alla er som frivilligt avstår ifrån att vaccinera er:

Kan ni också vara vänliga att ge fan i att belasta sjukvården när ni drabbas av Covid!

Idag så är c:a 100% av de som kommer in till sjukvården med Covid symptom såna som av ett eller annat hittepå skäl avstått ifrån att vaccinera sig. Men uppenbarligen har man inga problem med utnyttja våra gemensamma resurser och att tom gnälla på att man "inte får den hjälp man förtjänar/kräver/önskar'!

Till er kan jag bara säga, JÄVLA HYCKLARE!
 
  • Gilla
  • Haha
keeej och 15 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Till alla er som frivilligt avstår ifrån att vaccinera er:

Kan ni också vara vänliga att ge fan i att belasta sjukvården när ni drabbas av Covid!

Idag så är c:a 100% av de som kommer in till sjukvården med Covid symptom såna som av ett eller annat hittepå skäl avstått ifrån att vaccinera sig. Men uppenbarligen har man inga problem med utnyttja våra gemensamma resurser och att tom gnälla på att man "inte får den hjälp man förtjänar/kräver/önskar'!

Till er kan jag bara säga, JÄVLA HYCKLARE!
Tänka sig.
Så för att jag inte har vaccinerat mig av någon anledning så ska sjukhuset nobba mig?
Istället får jag gå hem och hoppas att jag överlever? Om det visar sig att en nära anhörig till dig inte har velat vaccinerat sig. Är det lika självklart då att man inte ska få vård?
Så om det kommer in en svårt sjuk människa. Ska den stackaren inte få någon vård längre när det kommer fram att det var corona.
Ska man slänga ut människan bara. Hur förklarar du för de anhöriga att han var inte vaccinerad så då får han ingen vård. Han får ta sig hem bäst han kan. Eftersom man säkert måste ha vaccinpass för att man ska få göra något så får han väl inte åka taxi hem eller buss. Istället får han dö utanför sjukhuset.
Verkar vara väl genomtänkt...
 
  • Gilla
jim_b och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ibland får man ta en för laget helt enkelt. Det är det alla förväntar sig att de som arbetar i vården gör.

Jag skiter ärligt talat i de individuella konsekvenserna även om jag förstår att de flesta inte gör det. Problemet för mig är systemkonsekvenserna. Det slutar vårdpersonal på löpande band. På en nivå som gör mig osäker på hur vården kommer fungera i min region i höst alldeles oavsett Covid. Folk orkar helt enkelt inte längre. Jag tror inte att de som inte arbetar i vården förstår hur det senaste 1,5 åren har varit och vilken belastning det tidvis inneburit.

Angående de som anser att det inte har varit någon särskild belastning apropå Covid så kan jag helt frankt säga, dra åt helvete.

Jag checkar ut från denna tråd nu eftersom jag inte ser det som meningsfullt att argumentera kring detta. Det finns inget sätt att övertyga de som redan har bestämt sig, varför jag mentalt gör ett avsteg från min normala uppfattning om att folk måste få bestämma själva och att tvångsmedicinering är ett extremt tvångsmedel som bör sparas till enstaka undantagsfall.

Nu drar jag till jobbet. I måndags la vi in första Covid-fallet på IVA för den här omgången. Ovaccinerad såvitt jag vet. Får se hur många det är inatt.
Exakt detta tåls att upprepas! Om och om igen!
Med en fru som jobbar i akutsjukvård på sjukhus, men varit sjukskriven i 8 månader så har jag stor insikt i hur detta drabbar vårdpersonal! Hon kommer så fort som möjligt när hon orkar tillbaka byta jobb, och jag skulle uppskatta att kanske 20-25% av hennes kollegor redan sökt sig till annat än akutsjukvården. En del har sagt upp sig utan att ha nåt annat bara för de inte orkar längre.
Spår en smärre kollaps i sjukvården, för det är nu det stora jobbet börjar med att beta av de stora köer som blivit då all vård senaste 1.5 åren varit inriktad på covid. Det kommer bli kaos och alla som inte vaccinerat sig bidrar till att öka detta!
 
  • Gilla
Nizzlon och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Det går alltid att hitta en läkare som tycker tvärtom. McCullough har även hittat på annat konstigt om covid-19.
Han är nog bara sur för att FDA inte förlängde nödgodkännandet av hydroxiklorokin när hans studie inte visade på positiva resultat. ;)
Det var ju ett uttömmande kommentar.
Har
mathiash77 skrev:
Kan du utveckla hur du ser likheterna mellan dina exempel och ett smittsamt virus?
Laglydiga minoriteter som de styrande och en inskränkt majoritetsbefolkning finner oönskade av vilken anledning det än vara månde. Mina exempel kan kompletteras med vad som helst som för tillfället anses avvika från rådande norm. Skallmätning någon?

Staffans
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tänka sig.
Nu är det ju inte så, kanske tyvärr, men hur mycket resurser ska vi lägga på dig som frivilligt drar på dig ONÖDIGA sjukdomar SOM ENKELT GÅR ATT FÖREBYGGA?

Har du avstått ifrån att vaccinera ditt/dina barn ifrån mässlingen och övriga barnsjukdomar.
Om du inte avstått även detta, hur resonerar du då?

Ja, man kan även ifrågasätta att folk som röker inte avkrävs bevis på att de slutar röka om de vårdas för rökrelaterade problem.
Minns fortfarande läkaren som fly förbannad skällde ut en patient som precis fått en lunga bortopererad pga räkning, när han fann patienten glatt bolmande i rökrummet.
"Såna som dig ska man inte slösa resurser på, det är ni för dumma för".
 
  • Gilla
  • Haha
jim_b och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför idiotförklarar du svenska folket? Och säger att vi inte kan fatta beslut om vaccin själva?
Av den enkla anledningen att det finns en tydlig trend att ge sig in i komplexa frågor och ha en väldigt bestämd uppfattning om hur det förhåller sig trots att man inte har några som helst kvalifikationer eller förkunskaper, trots att personer som forskat i frågorna i dekader har en helt annan uppfattning. Vi ser detta fenomen kopplat till vaccin, effekter av 5g, klimatfrågor osv osv. Överallt. Gång på gång visar många, inte alla, att man är för korkad att fatta ett eget beslut. Den slutgiltiga spiken i kistan är ju när invändningen blir "men experterna är ju köpta av staten" " vi blir styrda av staten". Detta konspirationssnack är så ointelligent att man häpnar.

Så ja, jag har rätt lågt förtroende för rätt mångas förmåga att fatta vettiga beslut. Jag säger inte att jag själv har förmågan, men jag har iallafall insikt nog att inse när jag ska lyssna på vad forskningskollektivet säger och när jag ska gissa på egen hand.
 
  • Gilla
  • Älska
TommyC och 26 till
  • Laddar…
Ibland är jag glad för för våra svenska lagar.
Det innebär att era våta drömmar om vaccinpass inte kommer bli verklighet
Vi kommer inte bli inlåsta för den delen.

Ett vaccin pass är bara för att tvinga folk att vaccinera sig.
Ska vi fortsätta med vaccin pass för alltid?
Det kommer vara några som inte vill vaccinera sig. Så det kommer finnas ett nytt yrke vaccinpass kontrollant.
Vi som har vaccinerat sig måste ha passet med sig för alltid
Det.är intressant med ett vaccin pass. Det innebär att rörligheten har blivit sämre, när risken är mindre. Tänk på att det finns några som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl. Dessa kommer åka snålskjuts.
Ville ni låsa samhället innan vaccinet? Annars är det hyckleri
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
MaxHugo MaxHugo skrev:
Speciellt inte när det från företag som är ute efter vinst (Pfizer med ca 35 mkr första tre månaderna)
Så du tar aldrig något läkemedel, medicin etc?
För de är alltid från företag som vill tjäna pengar.

Då skulle du ju ha passat på att ta vaccinet från Astra Zeneca för de hade inte tjänat några pengar på det.
MaxHugo MaxHugo skrev:
Jag vet att vårdpersonalen har gått på knä. Men en av dom största anledningarna är pga just coronarestriktionerna. Minsta lilla symtom blev folk hemskickade i X antal dagar. Vilket gjorde att på en avdelning där det normal sätt skulle vara 25st, var där ibland 10st.
Nej, det är inte en av de största anledningarna utan den absolut största är att det har funnits så otroligt många fler inlagda på sjukhus. När intensivvården, som i normalfallet har ungefär 500 platser, plötsligt ska ha 500 patienter till och när de andra vårdavdelningarna plötsligt ska ha 2500 patienter till. Det har lett till ökad dödlighet pga. bristfällig vård.

Menar du att sjuka anställda skulle ha varit kvar på jobbet och smittat ner både patienter och personal?
Då hade ju ändå fler fått covid, blivit inlagda och dött!!!
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Av den enkla anledningen att det finns en tydlig trend att ge sig in i komplexa frågor och ha en väldigt bestämd uppfattning om hur det förhåller sig trots att man inte har några som helst kvalifikationer eller förkunskaper, trots att personer som forskat i frågorna i dekader har en helt annan uppfattning. Vi ser detta fenomen kopplat till vaccin, effekter av 5g, klimatfrågor osv osv. Överallt. Gång på gång visar många, inte alla, att man är för korkad att fatta ett eget beslut. Den slutgiltiga spiken i kistan är ju när invändningen blir "men experterna är ju köpta av staten" " vi blir styrda av staten". Detta konspirationssnack är så ointelligent att man häpnar.

Så ja, jag har rätt lågt förtroende för rätt mångas förmåga att fatta vettiga beslut. Jag säger inte att jag själv har förmågan, men jag har iallafall insikt nog att inse när jag ska lyssna på vad forskningskollektivet säger och när jag ska gissa på egen hand.
Blanda inte de idioter som tror på myten om 5G. Dessa är väldigt få. Jag tror att de flesta andra är kapabla att fatta bra beslut.
För säkerhets skull så utesluter vi även de som läser Aftonbladet och Expressen.:D
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Laglydiga minoriteter som de styrande och en inskränkt majoritetsbefolkning finner oönskade av vilken anledning det än vara månde. Mina exempel kan kompletteras med vad som helst som för tillfället anses avvika från rådande norm. Skallmätning någon?
Nu är det väl mest bland de icke-laglydiga minoriteterna som man hittar åsikter om att vissa är oönskade, t.ex. folk med mindre vanliga sexuella inriktningar och folk som inte är födda i Sverige, och en del av dem verkar tycka att skallmätning vore bra för att utestänga andra.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
å för att jag inte har vaccinerat mig av någon anledning så ska sjukhuset nobba mig?
Väx upp och ta konsekvenserna av ditt eget beslut, hur svårt kan det vara?

Jag har lika lite förståelse för dig som för nån som legat med en tjej utan kondom och kommer och beklagar sig för att hon blivit gravid! Du gjorde inte det du kunde för att förebygga, så ta för f.n konsekvenserna av det!!!
 
  • Gilla
keeej och 4 till
  • Laddar…
J
MaxHugo MaxHugo skrev:
...Jag vet att vårdpersonalen har gått på knä. Men en av dom största anledningarna är pga just coronarestriktionerna. Minsta lilla symtom blev folk hemskickade i X antal dagar. Vilket gjorde att på en avdelning där det normal sätt skulle vara 25st, var där ibland 10st....
Nja alltså, för att ta mitt sjukhus som exempel hade vi som mest ca 100 covid-patienter inlagda varav 10 på iva. Normalt har vi 14 infektionsplatser och 6 iva-platser...
Så den största anledning att personalen gick på knäna var antalet patienter.

De som dog av dessa dog i princip alltid av covid för övrigt...
 
  • Gilla
ichigo och 6 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nu är det ju inte så, kanske tyvärr, men hur mycket resurser ska vi lägga på dig som frivilligt drar på dig ONÖDIGA sjukdomar SOM ENKELT GÅR ATT FÖREBYGGA?

Har du avstått ifrån att vaccinera ditt/dina barn ifrån mässlingen och övriga barnsjukdomar.
Om du inte avstått även detta, hur resonerar du då?

Ja, man kan även ifrågasätta att folk som röker inte avkrävs bevis på att de slutar röka om de vårdas för rökrelaterade problem.
Minns fortfarande läkaren som fly förbannad skällde ut en patient som precis fått en lunga bortopererad pga räkning, när han fann patienten glatt bolmande i rökrummet.
"Såna som dig ska man inte slösa resurser på, det är ni för dumma för".
Svara istället på frågan hur det skulle vara att få berätta att någons livspartner ligger utanför akuten och är döende, men vi kommer inte göra något för att stackarn inte är vaccinerad.
Nya mottot, Är du inte vaccinerad får du dö.
 
  • Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
BirgitS BirgitS skrev:
Så du tar aldrig något läkemedel, medicin etc?
För de är alltid från företag som vill tjäna pengar.
Nej, har inga mediciner.
Som jag skrev i inlägget, men som du valde att inte ta med i ditt citat "har inget intresse av att skynda mig till någon spruta som jag inte anser jag behöver."

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att sjuka anställda skulle ha varit kvar på jobbet och smittat ner både patienter och personal?
Då hade ju ändå fler fått covid, blivit inlagda och dött!!!
Var fick du detta ifrån? Jag sa att personalen blev hemskickad för MINSTA lilla symtom och var då tvungna att vara hemma x antal dagar.

Skriker du "Corona smittad!!!! och pekar med hela handen om någon nyser ute på stan? Får verkligen dom vibbarna.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Svara istället på frågan hur det skulle vara att få berätta att någons livspartner ligger utanför akuten och är döende, men vi kommer inte göra något för att stackarn inte är vaccinerad.
Nya mottot, Är du inte vaccinerad får du dö
Har du svårt att förstå?
Du VALDE FRIVILLIGT att inte vaccinera dig och nu försöker du skylla på mig/andra!
Nu är det dock så att vi andra är så medmänskliga och förstående så att vi tar hand om dig TROTS ATT DU SJÄLV MEDVETET ORSAKAT ditt trångmål.

Att ta konsekvenserna av ditt eget handlande är kanske inte riktigt din grej?
 
  • Gilla
  • Haha
keeej och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.