Ang kollektivtrafik...
Till och från jobbet kommer jag varannan vecka med buss som jag tror går med hyfsad intervall, möjligen att jag får vänta en timme efter jobbet för att åka hem, kanske blir ett 20min stopp för bussbyte också (för de sista 3km hem) så det funkar...

Ska jag åka västerut så går det en buss på söndagkväll dit och hem så går den på fredag em så det är tur man inte jobbar åt det hållet :)
 
F fsn skrev:
Har ni öht rätt här? Snabbladdare är oftast DC och vad jag vet så laddar inte hybridbilar DC.
Jag har inte själv försökt ladda vid en snabbladdare, däremot vid stolpar där man använder sin egen kabel. Om slutsatsen är att alla dessa max laddar 11 (eller på äldre elbilar 22) så kan jag med gott samvete parkera min phev där då ingen elbilsägare med batteritorsk har nån möjlighet att fylla på nog för att fortsätta sin resa? Snabbladdarna har väl fast kabel som använder en extension på laddporten vi med phev inte har. Men jag har inte reflekterat om det går att få in den ändå och om det skulle ladda...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har ni öht rätt här? Snabbladdare är oftast DC och vad jag vet så laddar inte hybridbilar DC.
Outlander har som sagt ett Chademo-uttag också. Men det är ju en döende standard, så mängde laddare med både CCS och Chademo minskar väl löpande, i alla fall som andel av snabbladdarna.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Många bilar verkar ligga närmare 3 kWh/mil med kallt ute och momsad motorvägshastighet
Förvisso. Och även om jag ofta själv kör på motsvarande sätt så är det ju inte gemene mans beteende. Och med relativt enkla mått (sänkt hastighet) kan man ju då sänka sin förbrukning markant.
 
martin43 martin43 skrev:
Jag trodde 3-fas 16-25A var det vanligaste i Europa för hushåll, precis som i Sverige?
Nu kollade jag Lexus UX 300e och den klarar tydligen bara 6.6kW AC som max. Vilket rimligtvis är 1-fasladdning. Min tes är att 3-fasladdning inte är det man kommer prioritera då större delen av världen endast har tillgång till 1-fas på ett enkelt sätt. Undantaget för tyska, franska och svenska tillverkare. Nissan Leaf verkar t ex endast finnas med max 7.2kW laddning vilket ger endast 1-fas.

Jag hittar ingen komplett lista med dessa detaljer men jag skulle nog vilja påstå att det än så länge är få bilmodeller med 3-fasladdning. Jag tycker det är en viktig faktor som inte riktigt redovisas tydligt. Man skriver gärna att laddboxar stödjer 3-fas 11kW men inte att det är få modeller som har stöd för det. För mig så straffar 11kW laddboxar ut sig då de inte kan ladda majoriteten av elbilarna på marknaden i max effekt.
 
Jag ser ett par tankefel (som jag ser det) i det där.

Det första är att destinationsladdare bara är något för hemmabruk. Så är det ju inte, utan även hotell, nöjesparker, parkeringsgarage och liknande kan fylla en funktion för destinationsladdning, och där antar jag att man hat trefas i de flesta länder. Och då laddar man alltså 110 kWh på 10 timmar.

Det andra är att det skulle vara så viktigt vad man laddar med för hastighet hemma. Med 3,7 kW laddar man 37 kWh på 10 timmar. Klart över en normal daglig konsumtion för de flesta (och säkert står man också normalt parkerad mer än 10 h/dygn hemma).

Sen undrar jag om det verkligen är så få bilar som laddar med trefas, men det kanske det är.

Edit: Exempelvis Tesla, Nissan, Hyundai och Kia har trefasladdare i sina nya bilar (vissa som tillval), så jag skulle säga att det är standard snarare än undantag.
 
Redigerat:
  • Gilla
OverAndOut och 1 till
  • Laddar…
Efter googling verkar det som att de flesta ombordladdare är "moduler om 16A". Så för trefasladdning har man tre moduler.

BMW i3 är smart, vid enfasladdning kopplar den två moduler till samma fas, vid trefasladdning en per fas. Den stödjer alltså 1x32 eller 3x16A. Så borde alla bilar byggas.

Om flera bilar är byggda så att 7,4 kW egentligen är 2st 16A moduler skulle de alltså i princip gratis kunna stödja 2x16A i en trefasladdare. Det vore bra för alla hushåll i Europa som har minst 3x16A som här i Sverige, Norden, Frankrike, Tyskland osv.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Var på Kolmården igår. Ställde mig inte på en laddplats trots flera lediga. Snabb koll på platserna verkade det grovt vara 20 ST (på den platsen) och 8 phev och 7 rena elbilar.

Med en större mängd laddare kommer det nog räcka för både phev och elbilar. Framförallt kommer nog andelen elbilar snart vara betydligt högre än phev, så problemet kommer sannolikt minska.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Jag hittar ingen komplett lista med dessa detaljer men jag skulle nog vilja påstå att det än så länge är få bilmodeller med 3-fasladdning. Jag tycker det är en viktig faktor som inte riktigt redovisas tydligt. Man skriver gärna att laddboxar stödjer 3-fas 11kW men inte att det är få modeller som har stöd för det. För mig så straffar 11kW laddboxar ut sig då de inte kan ladda majoriteten av elbilarna på marknaden i max effekt.
Av nya elbilar nu är det väl ändå en majoritet som kan laddas med trefas? Det är väl de några år gamla asiatiska som inte kan det. Och bland laddhybriderna är det inte heller lika vanligt. Trefas finns ju lätt tillgängligt i större delen av Europa även om det ofta inte finns in i lägenheter så som det gör i Sverige.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Mercedes har börjat ta order på EQS. Den bakhjulsdrivna skall kunna klara upp till 77 mil på laddningen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
InCharge kör väl en enkel variant, som ger ungefär samma resultat.
Vid 50kW laddare så kostar det 2,4/minut.
Dvs snabbladdar man med maximala 50kW så kostar det 2:90/kWh
Laddar man långsamt med 3,6kW så kostar det 40kr/kWh
Parkerar man bara så blir det en dyr parkering på 144kr/timme.
Detta är rätt väg att gå. Ionity borde ta ca 10:-/min (då pumpen funkar...). Det skulle bli ett incitament för att tillverka/köpa snabbladdande bilar som suger i sig >200kW. Det tjänar alla på.
 
L largab skrev:
Det skulle bli ett incitament för att tillverka/köpa snabbladdande bilar som suger i sig >200kW. Det tjänar alla på.
Inte nödvändigtvis elnätet. 200 kW innebär om vi pratar trefas 400 V 289 A. Det krävs en del utbyggd infrastruktur innan man kan börja gödsla med sådana laddare.
 
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Inte nödvändigtvis elnätet. 200 kW innebär om vi pratar trefas 400 V 289 A. Det krävs en del utbyggd infrastruktur innan man kan börja gödsla med sådana laddare.
Och pengar. En snabbladdare verkar kosta 0,5-1,5 miljon.
Men det är lite coolt ändå. En elbil som snabbladdar 200 kW drar lika mycket el momentant som ett helt villakvarter!
 
Det finns ju redan över 600 stolpar med 150-350 kW i Sverige och många fler är planerade, så nog gödslas det lite i alla fall. :p

Jo det är rätt coolt när man trycker på med över 200 kW, bilen låter lite som ett jetplan och displayen informerar om en laddhastighet norr om 2500 km/h.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
I ett jetplan
W witten skrev:
Jo det är rätt coolt när man trycker på med över 200 kW, bilen låter lite som ett jetplan och displayen informerar om en laddhastighet norr om 2500 km/h.
Kylfläkt och AC-kompressor som jobbar järnet för att hålla nere temperaturen i batterierna?
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.