Hallå!

Skulle gärna ta in lite synpunkter gällande vår intressanta tomtgränsindelning och hur vi kan tänka oss gå till väga gentemot i första hand kommunen för att tomtgränsen ska se ”snygg ut”.

Bakgrundsfakta är att vi idag äger en tomt med boningshus samt tillhörande komplementbyggnader som fram till 40-talet bestod av en dubbel så stor yta med tillhörande hage för boskap samt enstaka byggnader därtill. Vid avstyckning delades den upp i två enligt bifogad karta. Vi bor i huset med röd cirkel.

Som ni ser finns dels en mindre, 2-vånings loge, i det sydvästra hörnet just utanför vår tomtgräns. Den har en ingång in mot vår tomt och en på nedersidan. Vid inflytt i huset kapade vi en äldre el-kabel till den byggnaden från vårt hus pga säkerhet. I den lilla logen finns förvaring av en herrans massa attiraljer tillhörande vårt hus; fönsterbågar, spis, dörrar etc.

I det sydöstra hörnet ses att tomtgränsen skärs mitt igenom en byggnad tillhörande vårt gästhus och har varit något slags hö-förvaring för boskapen. Denna byggnad ”delas” dessutom med våran östra granne.

Det är kommunen som står som ägare på fastigheten söder om oss, men fastigheten är idag som en bortglömd ängsmark med kvarstående delar av en av de två hagar som tillhörde vår fastighet.

Nu till våra ”problem”.

1. Finns det någon ”enkel” rättighet för oss att claima dessa byggnader helt och hållet och få in dom innanför vår tomtgräns? Gammal hävd? Hur funkar det? Byggnaderna är inte direkt flyttbara och det finns ingångar till byggnaderna som vetter fortsatt mot kommunens mark om själva byggnaderna skulle hamna i vår ägo; skulle man isåfall kunna få till en remsa mark även intill dessa ingångar?

2. Allra helst skulle vi vilja få till ytor av den gamla fastighetens mark (kommunens) så att dessa byggnader helt och hållet hamnar inom vår tomt. Hur svårt kan det vara? Hur ska man gå till väga när man kontaktar kommunen?

3. Båda byggnaderna utanför vår tomtgräns är fallfärdiga och skulle behöva renoveras/rivas, men vad har jag för rätt att göra det? Vi har precis fått barn och ser i framtiden att det är lömska ställen att vara på och vems ”ansvar” ligger det då på ifall det sker en olycka? Kommunen har såvitt jag vet aldrig rått efter området; trots att det finns ett större pumphus på marken ännu en bit söderut. Det känns som att dom inte ens vet om att som äger tomten.

4. Grannen till öster är inte omöjlig på något vis och har inga tankar på att det där hörnet av byggnaden skulle vara ”deras”, men jag antar att vid en gränsändring kan det bli tal om kostnader hit och dit. Hur fördelas den?

5. Ska man bara skita i kommunen och ta hand om byggnaderna som det vore våra egna (vilket det uppenbart har gjorts i urminnes tider)?

Lite mer info; vi bor i ett villakvarter, dock utanför detaljplanerat område av någon anledning som kommunen inte har svarat på ännu…

Tacksam för inputs, råd och synpunkter!

Karta som visar en tomtgränsindelning med markerade byggnader och en röd cirkel runt huvudbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Du får fundera på vem som äger byggnaderna. Kanske ingick de som lösöre vid ert fastighetsköp eller så brukas de med rätt av ett äldre servitut och då är de fastighetstillbehör som kom med köpet av huset. Vad står det i styckningshandlingarna från Lantmäteriet? Vad säger de som ni köpte fastigheten av?

Annars går det troligen att köpa mark av kommunen om de är positivt inställda. Men det kostar en del, dels ska kommunen ha betalt och dels går Lantmäteriets handläggning på en del pengar.
 
Ladan i gränsen har man säkert tänkt att den skulle rivas när fastigheten styckades. Svårt att se annat om fastighetsgränserna låtits skära rakt igenom den sådär. Knepigt nu kanske när man inte vet vems det är.

Den andra byggnaden är ju helt utanför er fastighet, så varför ni skulle ha något rimligt anspråk på den förstår jag inte. Försöka få köpa mark och byggnad kan ni förstås, men en sådan fastighetsreglering är inte gratis.

Annars får ni anmäla vanvården av och faran med byggnaden till byggnadsnämnden. Då kan kommunen i förlängningen förelägga (sig själv) rivning av byggnaden enligt 11 kap. 21 § PBL.

I övrigt är ni själva ansvariga för era barn.
 
Har ni hittat gränsmarkeringarna på marken? Det är dessa som gäller. Kartan behöver inte stämma.
Sen är det klart att man inte kan "claima" någon annans egendom.
Däremot kan ni höra med ägaren (kommunen i detta fall) om dom kan tänka sig att sälja en bit så att ni kan reglera in det som saknas till er fastighet.

Vad gäller ansvar och underhåll så är det fastighetsägaren som är ansvarig. Och ni får se till att inte ni eller era barn gör er skyldiga till olaga intrång och hålla er ifrån byggnaderna om ni inte har tillstånd att vara där.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ladan i gränsen har man säkert tänkt att den skulle rivas när fastigheten styckades. Svårt att se annat om fastighetsgränserna låtits skära rakt igenom den sådär. Knepigt nu kanske när man inte vet vems det är.

Den andra byggnaden är ju helt utanför er fastighet, så varför ni skulle ha något rimligt anspråk på den förstår jag inte. Försöka få köpa mark och byggnad kan ni förstås, men en sådan fastighetsreglering är inte gratis.

Annars får ni anmäla vanvården av och faran med byggnaden till byggnadsnämnden. Då kan kommunen i förlängningen förelägga (sig själv) rivning av byggnaden enligt 11 kap. 21 § PBL.

I övrigt är ni själva ansvariga för era barn.
Med tanke på att vårt staket går hela vägen fram till byggnaden i sydväst och på ömse sidor om den samt att den har en dörr som vätter in mot vår tomt och att det finns el dragen till byggnaden från vårt hus tycker jag det är ganska rimligt att vi borde kunna ha anspråk på den, oavsett om kartgränserna jag bifogade i bilden är exakta eller om vårt staket är exakt gjort.

Att anmäla till kommunen gällande byggnaderna är absolut en tanke, men att riva byggnaden i sydvästra hörnet vore väldigt tråkigt på flera sätt. Dela för förvaringen, men också charmen.
Tillbyggnaderna till ladan i öster är en annan femma, men tänk om kommunen skulle vilja behålla sin 1/10 del av byggnaden? :) skämt åsido, båda byggnaderna kan klassificeras på samma sätt i det att dom tillhört vårt hus, men att gränsdragningen gått lite åt fanders…
 
L Ludde67 skrev:
Har ni hittat gränsmarkeringarna på marken? Det är dessa som gäller. Kartan behöver inte stämma.
Sen är det klart att man inte kan "claima" någon annans egendom.
Däremot kan ni höra med ägaren (kommunen i detta fall) om dom kan tänka sig att sälja en bit så att ni kan reglera in det som saknas till er fastighet.

Vad gäller ansvar och underhåll så är det fastighetsägaren som är ansvarig. Och ni får se till att inte ni eller era barn gör er skyldiga till olaga intrång och hålla er ifrån byggnaderna om ni inte har tillstånd att vara där.
Självfallet är vi ansvariga för våra egna barn, inte det jag riktigt syftade på, men det är ju på ingalunda en avstängd förbjuden yta i övrigt runt byggnaderna utan ängsmark som kommunen äger. Gäller inte bara våra barn utan folk över lag som kan ha oturen med sig att skadas. Dessutom som jag nämnt att det finns en dörr in till byggnaden direkt i anslutning till vår tomt (den sydvästra).
Den östra är som en låg lada med helt öppen långsida där säg 2/3-delar ligger på vår tomt och sista tredjedelen på kommunen..

inga gränspinnar hittade…
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får fundera på vem som äger byggnaderna. Kanske ingick de som lösöre vid ert fastighetsköp eller så brukas de med rätt av ett äldre servitut och då är de fastighetstillbehör som kom med köpet av huset. Vad står det i styckningshandlingarna från Lantmäteriet? Vad säger de som ni köpte fastigheten av?

Annars går det troligen att köpa mark av kommunen om de är positivt inställda. Men det kostar en del, dels ska kommunen ha betalt och dels går Lantmäteriets handläggning på en del pengar.
Jo, det är ju lite det som är frågan. Vem äger en byggnad som enligt gränsdragning delas av 3 parter men det finns en part som har 4/5-delar på sin sida? Och vem äger en byggnad som står utanför en tomtgräns enligt kartan, men som både har ingång och el dragen från närliggande fastighet? I det här fallet enligt kartan ca 1m.

Hur är det med gammal hävd? Vad gäller och hur kan det appliceras?

tyvärr inte hittat någon information alls hos lantmäteriet och huset köptes av ett dödsbo med kusiner som närmaste anhörig utan någon kunskap om gränsdragningarna.
 
I normalfallet hör en byggnad till fastigheten den står på. Så byggnaden som ligger helt utanför din fastighet ägs inte av dig, såvida du inte kan visa att den är din. I så fall en byggnad på ofri grund. Den tillföll den avstyckade fastigheten vid avstyckningen, såvida det inte finns någon skrivning i avstyckningahandlingen, eller separat avtal om den.

Byggnaden som står på flera olika fastigheter kan nog vara knepigare att avgöra ägande för.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H Ht33781 skrev:
Självfallet är vi ansvariga för våra egna barn, inte det jag riktigt syftade på, men det är ju på ingalunda en avstängd förbjuden yta i övrigt runt byggnaderna utan ängsmark som kommunen äger. Gäller inte bara våra barn utan folk över lag som kan ha oturen med sig att skadas. Dessutom som jag nämnt att det finns en dörr in till byggnaden direkt i anslutning till vår tomt (den sydvästra).
Den östra är som en låg lada med helt öppen långsida där säg 2/3-delar ligger på vår tomt och sista tredjedelen på kommunen..

inga gränspinnar hittade…
Hoppas att du inte uppfattade mitt svar som otrevligt, det var inte min avsikt.
Blir lite platt med text.

Förstår att du vill undvika att någon blir skadad. Menade bara att bara för att man kan vistas på en fastighet, och att det går att ta sig in i en till synes övergiven byggnad så kan man (teoretiskt) få problem om något händer. Man har ingen rätt att vistas där. Men ägaren är skyldig att se till att spika igen och undanröja uppenbara risker.

Hoppas att ni hittar en bra lösning. Känns som att det inte borde vara omöjligt att få köpa en snutt av kommunen om dom ändå bara låter det stå och förfalla.

Vad gäller gränsmarkeringarna, så finns dessa säkerligen noterade i förrättningshandlingarna från avstyckningen. Där brukar mått och typ av markering vara noterade. Det underlättar om markeringarna är svåra att hitta. När gjordes förrättningen?
 
  • Gilla
Ht33781
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Hoppas att du inte uppfattade mitt svar som otrevligt, det var inte min avsikt.
Blir lite platt med text.

Förstår att du vill undvika att någon blir skadad. Menade bara att bara för att man kan vistas på en fastighet, och att det går att ta sig in i en till synes övergiven byggnad så kan man (teoretiskt) få problem om något händer. Man har ingen rätt att vistas där. Men ägaren är skyldig att se till att spika igen och undanröja uppenbara risker.

Hoppas att ni hittar en bra lösning. Känns som att det inte borde vara omöjligt att få köpa en snutt av kommunen om dom ändå bara låter det stå och förfalla.

Vad gäller gränsmarkeringarna, så finns dessa säkerligen noterade i förrättningshandlingarna från avstyckningen. Där brukar mått och typ av markering vara noterade. Det underlättar om markeringarna är svåra att hitta. När gjordes förrättningen?
Nejdå, inga otrevligheter här inte; håller helt med att det blir svårt att beskriva i text ibland!

Jag vet inte exakt, men iallafall innan -46 enligt uppgifter. Tycker det är lite konstigt att jag inte kan hitta information på lantmäteriet alls om detta.
 
H hempularen skrev:
I normalfallet hör en byggnad till fastigheten den står på. Så byggnaden som ligger helt utanför din fastighet ägs inte av dig, såvida du inte kan visa att den är din. I så fall en byggnad på ofri grund. Den tillföll den avstyckade fastigheten vid avstyckningen, såvida det inte finns någon skrivning i avstyckningahandlingen, eller separat avtal om den.

Byggnaden som står på flera olika fastigheter kan nog vara knepigare att avgöra ägande för.
Men att en byggnad står på ofri grund kräver att det finns något dokumenterat om det eller vad innefattar egentligen den benämningen? Och vad har man då för rättigheter? Jag ska googla vidare….
 
H Ht33781 skrev:
Nejdå, inga otrevligheter här inte; håller helt med att det blir svårt att beskriva i text ibland!

Jag vet inte exakt, men iallafall innan -46 enligt uppgifter. Tycker det är lite konstigt att jag inte kan hitta information på lantmäteriet alls om detta.
Det borde finnas hos lantmäteriet. Men äldre handlingar är inte skannade. Prova att höra med landsarkivet i Härnösand. Där finns arkivet för fysiska handlingar som Sparas för "tid och evighet". Dom kan hjälpa dig med kopior på det som finns där.
 
  • Gilla
Ht33781
  • Laddar…
H Ht33781 skrev:
Men att en byggnad står på ofri grund kräver att det finns något dokumenterat om det eller vad innefattar egentligen den benämningen? Och vad har man då för rättigheter? Jag ska googla vidare….
Jo du kan ha en byggnad på ofri grund. Men då måste du på något sätt kunna visa att byggnaden är din. Annars är den ett "fastighetstillbehör" på den fastighet där den står. Och ägs alltså av den fastighetsägaren. Att du har nyckel och nyttjar byggnaden är inget bevis på ägarskap.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Ht33781 skrev:
Jo, det är ju lite det som är frågan. Vem äger en byggnad som enligt gränsdragning delas av 3 parter men det finns en part som har 4/5-delar på sin sida? Och vem äger en byggnad som står utanför en tomtgräns enligt kartan, men som både har ingång och el dragen från närliggande fastighet? I det här fallet enligt kartan ca 1m.
Du har fått många bra svar i frågan. Fastigheten och byggnaderna landade inte som ett UFO i denna världen utan det finns en historia som avgör ägandeskap och vilka som står på ofri grund. Kolla med de som du köpte fastigheten av, grannarna och de som de köpte av. Gubben Sven som alltid bott i trakten. Och läs avstyckningshandlingarna hos Lantmäteriet.

Börja med att logga in på tjänsten Min Fastighet hos Lantmäteriet och se vilka handlingar som ligger där. Jag kan där komma åt samtliga även styckningshandlingen från 1919.
 
H hempularen skrev:
Jo du kan ha en byggnad på ofri grund. Men då måste du på något sätt kunna visa att byggnaden är din. Annars är den ett "fastighetstillbehör" på den fastighet där den står. Och ägs alltså av den fastighetsägaren. Att du har nyckel och nyttjar byggnaden är inget bevis på ägarskap.
Ok, tack för info. Inga sådana bevis finns - såvitt jag vet, men kommunen har knappast byggt den då den helt klart är en del i boskapshandhavandet som alltjämt alltid har skötts av vår fastighet och med tanke på att det just är el dragen till byggnaden - och vatten nu när jag kollat närmare - från vårt boningshus, så känns den ju helt klart tillhörande vår fastighet.. i mina ögon :)

Det finns ingen annan byggnad på kommunens fastighet utan är ju endast ängsmark som verkar som hage för vårt hus och stall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.