GreenYoda GreenYoda skrev:
Nej, målningen har jag stått för. Vad tänkte du på? Några anmärkningar så är det bara att köra :D
Jag antar att det är färgkladdet på teglet som åsyftas...
 
GreenYoda
pacman42 pacman42 skrev:
Jag antar att det är färgkladdet på teglet som åsyftas...
Gissade det, där är jag helt oskyldig, färgkladdet är tidigare ägares fel. En del av det blåmålade är nybyggt, en del är den gamla konstruktionen.
 
Med tanke på hur mycket på det här bygget som är "galet" och inte enligt dina preferenser..

Varför har du inte stoppat snickaren långt tidigare?? Nu är det ju färdigt, och du har tom målat..
 
  • Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
GreenYoda
Violina Violina skrev:
Med tanke på hur mycket på det här bygget som är "galet" och inte enligt dina preferenser..

Varför har du inte stoppat snickaren långt tidigare?? Nu är det ju färdigt, och du har tom målat..
Vad skulle jag ha stoppat? De delar som jag anmärker på gällande tätning (golv/väggar uterum) färdigställdes den sista dagen utan min översyn. Konstruktionen med träkilarna anmärkte jag, som tidigare nämnt, på i inledande skedet och fick mothugg av snickaren som verkade säker på sin sak. Om anledningen till att jag anställer en snickare är min egen begränsade kunskap, så är det ganska svårt att att argumentera med en yrkesman innan jag har något resultat att kritisera. Nu sviktar golvet och jag vet att min magkänsla var rätt, men det visste jag ju inte då.

För övrigt är det ganska många detaljer som nu inte är fel som har justerats under arbetets gång efter att jag påpekat det. Men jag avbryter ju inte ett ingånget avtal mitt i arbetet utan konkreta problem. Mycket har han (förhoppningsvis...) gjort bra, men uppenbarligen inte allt.
 
  • Gilla
René W och 5 till
  • Laddar…
GreenYoda
Violina Violina skrev:
Med tanke på hur mycket på det här bygget som är "galet" och inte enligt dina preferenser..

Varför har du inte stoppat snickaren långt tidigare?? Nu är det ju färdigt, och du har tom målat..
Dessutom är det just därför jag ber om hjälp här, för att veta vad som är rätt nivå att förvänta sig.
 
  • Gilla
Sittställning och 5 till
  • Laddar…
Byggprocess av trädäcks grund med träreglar i våg över markisolering och grus, arbetsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär brukar jag göra. De fyra hörnen i våg direkt på plattor med markisolering under. Sen övriga plattor ngn cm under. Och så sågar man fötter av ngt virke, en bit markisolering under och skruva fast dem med reglarna i våg.

sparar mycket tid för en latmask så man slipper böka med plattorna i all oändlighet. Men dubbla kilar skulle funkat suveränt om man låst dem med en spik. Är ingen snickare för övrigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sverker T och 8 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

Såhär brukar jag göra. De fyra hörnen i våg direkt på plattor med markisolering under. Sen övriga plattor ngn cm under. Och så sågar man fötter av ngt virke, en bit markisolering under och skruva fast dem med reglarna i våg.

sparar mycket tid för en latmask så man slipper böka med plattorna i all oändlighet. Men dubbla kilar skulle funkat suveränt om man låst dem med en spik. Är ingen snickare för övrigt.
Jag brukar gjuta plintar på plats när reglarna är i våg. Visst det tar en natt innan det kan belastas, men det är stadigt nog för en elefant när det brunnit ett tag. Det krävs inte lika mycket grus om man gör så...
 
  • Gilla
perror och 4 till
  • Laddar…
A
Är altanen utanför uterummet? Hur ser grunden för uterummet ut om altangolvet ser ut som det gör? Är uterumsgolvet isolerat?
 
GreenYoda
pacman42 pacman42 skrev:
Jag brukar gjuta plintar på plats när reglarna är i våg. Visst det tar en natt innan det kan belastas, men det är stadigt nog för en elefant när det brunnit ett tag. Det krävs inte lika mycket grus om man gör så...
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild]

Såhär brukar jag göra. De fyra hörnen i våg direkt på plattor med markisolering under. Sen övriga plattor ngn cm under. Och så sågar man fötter av ngt virke, en bit markisolering under och skruva fast dem med reglarna i våg.

sparar mycket tid för en latmask så man slipper böka med plattorna i all oändlighet. Men dubbla kilar skulle funkat suveränt om man låst dem med en spik. Är ingen snickare för övrigt.
Jag uppskattar era beskrivningar, men de hjälper mig faktiskt inte alls i nuläget...
Den stora frågan är inte hur man bygger trädäcket från scratch, utan hur det här ska kunna rättas till i efterhand utan för mycket åverkan på golvet och med tillräckligt hög kvalitet på resultatet.
Det enklaste hade varit att säga att han får göra om från scratch med nytt virke. Men det känns tidsödande och inte miljömässigt försvarbart att kassera 40kvm ny trall.
Då återstår att lyfta X antal av trallbrädorna och stabilisera upp hela däcket i efterhand, och det känns som att plastkilar måste vara enklaste lösningen isåfall? Och kan det bli en tillräckligt bra konstruktion? Jag vill ha ett golv som tål fester, barnlek och någon plaskpool.
Frågan är hur mycket livslängden på trallen försämras av manövern att lyfta och återskruva brädorna, och hur jag ska räkna om det i reda pengar. Är det någon som har en uppfattning om det? Säg att 20 brädor behöver lyftas och sedan sättas på plats igen. Normalt kanske jag hade kunnat förvänta mig en livslängd på 15-20år för tryckt trall? Livslängden kortas då med hur mycket för dessa brädor?
 
GreenYoda
A Alfons3301 skrev:
Är altanen utanför uterummet? Hur ser grunden för uterummet ut om altangolvet ser ut som det gör? Är uterumsgolvet isolerat?
Altanen är utanför uterummet, och tackochlov (på min begäran) placerad på ett eget separat ramverk som har stöd i 2 väggar (på sidorna). Reglarnas längd är dessutom mycket kortare, bara 3750mm, så där är golvet stabilt (vad det verkar). Uterumsgolvet är byggt enligt konstruktionen makadam, betongplatta, träklack, trossbottenskivor och 100mm cellplast mellan reglarna. Därefter golvspånsplatta för våtrum. Ett annat golv ska läggas ovanpå golvspånet.
Skiss av golvkonstruktion med reglar för ett uterum bredvid en altan, inklusive fönster och dörrarrangemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skissen visar den tidigare planerade takkonstruktionen, men den motsvarar i princip exakt hur golvbjälklaget är uppbyggt. Rummet är ca13kvm, 3750 x 3500mm i storlek.
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Jag uppskattar era beskrivningar, men de hjälper mig faktiskt inte alls i nuläget...
Den stora frågan är inte hur man bygger trädäcket från scratch, utan hur det här ska kunna rättas till i efterhand utan för mycket åverkan på golvet och med tillräckligt hög kvalitet på resultatet.
Det enklaste hade varit att säga att han får göra om från scratch med nytt virke. Men det känns tidsödande och inte miljömässigt försvarbart att kassera 40kvm ny trall.
Då återstår att lyfta X antal av trallbrädorna och stabilisera upp hela däcket i efterhand, och det känns som att plastkilar måste vara enklaste lösningen isåfall? Och kan det bli en tillräckligt bra konstruktion? Jag vill ha ett golv som tål fester, barnlek och någon plaskpool.
Frågan är hur mycket livslängden på trallen försämras av manövern att lyfta och återskruva brädorna, och hur jag ska räkna om det i reda pengar. Är det någon som har en uppfattning om det? Säg att 20 brädor behöver lyftas och sedan sättas på plats igen. Normalt kanske jag hade kunnat förvänta mig en livslängd på 15-20år för tryckt trall? Livslängden kortas då med hur mycket för dessa brädor?
Det där kan du nog ärligt glömma bort. Ngt slags avdrag för att man lyfter trallen en gång. Antingen kilar eller så som jag visar. Lyfter han så han kommer åt att skruva en fot såsom jag gjort lär det hålla redigt bra.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
GreenYoda GreenYoda skrev:
Jag uppskattar era beskrivningar, men de hjälper mig faktiskt inte alls i nuläget...
Den stora frågan är inte hur man bygger trädäcket från scratch, utan hur det här ska kunna rättas till i efterhand utan för mycket åverkan på golvet och med tillräckligt hög kvalitet på resultatet.
Det enklaste hade varit att säga att han får göra om från scratch med nytt virke. Men det känns tidsödande och inte miljömässigt försvarbart att kassera 40kvm ny trall.
Då återstår att lyfta X antal av trallbrädorna och stabilisera upp hela däcket i efterhand, och det känns som att plastkilar måste vara enklaste lösningen isåfall? Och kan det bli en tillräckligt bra konstruktion? Jag vill ha ett golv som tål fester, barnlek och någon plaskpool.
Frågan är hur mycket livslängden på trallen försämras av manövern att lyfta och återskruva brädorna, och hur jag ska räkna om det i reda pengar. Är det någon som har en uppfattning om det? Säg att 20 brädor behöver lyftas och sedan sättas på plats igen. Normalt kanske jag hade kunnat förvänta mig en livslängd på 15-20år för tryckt trall? Livslängden kortas då med hur mycket för dessa brädor?
  • Största risken när man lossar trallbrädorna är när man backar ut skruven. Är lätt att det trycker upp fliser runt hålet. I synnerhet om skruven är lite djupt skruvad. Sen när man åter skruvar den så kan man spänna skruven till samma läge som innan. Och i sådana fall bör det inte påverka trallens livslängd.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Brukar vara mycket enkelt att demontera / montera trall även efter många år om de monterats med rostfri skruv. Helt utan åverkan men visst de får ju vara vettigt dragna. Hur det kan vara med sk "osynligt" montage och skråskruvat som är på modet nu har jag ingen aning om, aldrig kört detta. Kommer troligen aldrig att göra det heller om jag kan ana behov att lyfta/byta trall inom altanens livslängd.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Angående trädäcket/altananen så är det en konstig lösning han valt tycker jag. Det är ju som gjort för att kilarna ska trilla ut när dom har så liten anlinningsyta, och när ytan är sned så kommer dom börja krypa utåt.

Eftersom att plattorna ligger symetriskt så klarar ni er från att ta upp alla brädor, utan bara tillräckligt många där plattorna är för att komma åt och lägga något ordentligt under. När jag byggde så hade jag stumpar från trallen, 28 mm tjocka, samt annat material som var 10 och 12 mm tjockt. Lite beroende på hur mycket utrymme det var mellan platta och bärlina så fick man pussla typ 28+10, 12+12+10 och så vidare. Sen drog jag fast "klossarna" med en skruv så att dom inte ska krypa utåt. Det kanske finns bättre lösningar än ovanstående, men så gjorde jag i alla fall, som glad amatör.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
T
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.