Hej

Om man funderar på att köpa en spikpistol för att kunna ta fram vid hobby snickeri utan att ta kompressorn med sig.

Vad rekommenderas, Batteri eller Gas


Fördelar /Nackdelar
 
spikpistol eller dyckertpistol ? om det är till dyckert så har harald nyborg ett kit för 788 kompressor och dyckertpistol
 
Nu var det väl utan kompressor frågan gällde...
 
jo men om det är en spikpistol så behöver man en lite större kompressor och om man bara ska ha dyckertpistol så räcker det med en liten kompressor typ den på harald nyborg
 
Han ville ha en modell UTAN kompressor. Dvs gas eller batteridriven! Själv kan jag inget om dessa två alternativ, men jag vet att de finns...
 
Mikael_L
Jo precis, Paslode har väl modeller med CO-patron, DeWalt har batteridrivna, t.ex.

En kompressor kan man ju använda till så mycket annat sen, så jag köpte spik+dyckertpistol+kompressor. Men jag kikade lite på de kompressorlösa lösningarna ändå, det verkar ju onekligen smidigt att inte behöva dras med slangen hela tiden.

Jag kan dock inte ge någon hjälp, jag har ingen erfarenhet av spikpistoler. Det enda jag på rak arm kan komma att tänka på är att:
- tänk om CO:n tar slut på fredagkväll och du glömt köpa, då kan det bli tråkigt att ställa in allt arbete man tänkt göra, med batteri så är det bara att ladda så är man igång igen om en timme.
 
Tack för era svar, JO det var en dyckert maskin jag tänkte på (mindre spik). Men i mitt fal så ser jag alla som spikpistoler:)

Håller med att batteriet så är det bara att ladda upp igen, vilket måste vara det bästa alternativet.

Hur funkar det med gas, fyllar man på eller byter man patroner.
 
[
En kompressor kan man ju använda till så mycket annat sen, så jag köpte spik+dyckertpistol+kompressor.

Mikael, vilket märke köpte du.
 
Mikael_L
Jag sprang på ett Toolmate-paket (alltså antagligen ngt brandat kinesmärke) på Beijers för endast 1999:- , och då ingick även en 10m slang.
Jag tror att det var nedsatt i pris i två-tre omgångar, detta sista pris för att dom skulle helt sluta med det. Så det finns nog inte kvar längre.
 
Asarum skrev:
Hur funkar det med gas, fyllar man på eller byter man patroner.
Man byter ut gaspatronen som kostar ca 100-150:- och den räcker nog till ca 2000 spik. Paslode's pickor är riktigt fina och fungerar utmärkt.
Dom verkar dock något klenare än Senco's kompressordito som klarar att dra in dyckerten i tegel.
Sen har ju alla gaspickor också batterier (till fläkten som vädrar ut gas ur pickan, till att blanda gasen rätt och till att tända gnistan) som måste laddas.

Gasvarianterna smäller ju lite och luktar lite, men fördelarna med att slippa slang och kompressor överväger nackdelarna. Man orkar inte rodda med kompressor och slang om man ska in på ett jobb och spika foder runt en dörr. Då åker hammaren fram, men med gaspicka är det en annan femma.

Batterivarianterna har jag ingen erfarenhet av, men jag är skeptisk.
 
Mikael_L
Aha, så det är inte koldioxid i en gaspicka, utan någon brännbar gas som "exploderar" ?!
 
Det låter ju riktigt skojigt! Prylar som smäller OCH luktar kan ju inte vara fel. Undrar hur jag ska gå till väga för att övertyga frun med plånboken...
 
oopps !

ska nog använda mina glasögon :rolleyes:
 
Ladan
Lite bra att ha kunskap för måste-behövare:

Bränslecellerna till Paslode innehåller:
n-Butan (<0,1% butadien) 60-80%
Propen 20-40 %
Propan 0-10 %
Olja 0-5 %

Funkar lite förenklat som en förbränningsmotor, en smäll per spik.
Nackdelen jämfört med rena batteri maskiner är att man även behöver bränsleceller vilket gör det lite dyrare/spik, fördelen är att de är lättare och smidigare.
Som en jämförelse så väger lättaste Dewalten (DC610 med 12V batteri) 3.9 kg.
Paslodes IM65A väger 2,3 kg.

/Verktygsladan
 
Bränslecell är inte riktigt rätt ord. En bränslecell är någonting som omvandlar gas eller vad det nu är direkt till elektricitet. Det som sitter i pistolerna är små behållare med ungefär samma gas som i en cigarettändare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.