Hej har köpt en Stiga Combi 45S (gräsklippare) den har en 4 hp B&S maskin = jag trodde det var en driftsäker väl beprövad maskin.

Denna maskin ska man inte tanka med blyfri95 även om den nu står så på deras hemsida.

min maskin gick i ca 2 & ½ timme efter det så gick den sönder. Det är packningen mellan Tanken och förgasaren som blir uppluckrad av bensinen >:(

Detta med för i sin tur att Maskinen går ojämt eller som i mitt fall inte går och starta. Problemet är att den läcker in luft i bränsle systemet, så bensinen når inte cylindern.

Troligen gäller detta flera olika modeller inte bara min.

En mycket vanligt problem enligt dom 2 service verkständerna som jag har talat med "Det brukar hålla i allafall 6 månader". Det hela beror på att blyfri 95 snabbt blir för gammal för gräsklipparen efter ca 30 dagar duger ej bensinen längre.

Vad ska man då tanka med kan man undra?

Jo svaret på det är Miljöbensin eller Alkylatbensin som det också heter. liter priset på det är runt 25-30 kr Litern. >:( beroende på va vanliga blyfria 95 kostar..

Kul att spendera 4 tusen på en gräsklippare som inte tål vanlig bensin. Kass enligt mig. Att man inte löser problemet..

Jag har klagat (mail) på Stiga, tror inte det ger något men iallafall dom ska veta vad det e för S*it som dom säljer.

/grymt besviken
 
Jag fick samma rekommendation i går när jag var och tittade på en Stihl röjsåg.

Om den inte används så ofta ska man använda Alkylatbensin, så det gäller nog flera fabrikanter.
Mats
 
  • Gilla
Bjolo
  • Laddar…
Vad menar du med att bensinen blir gammal? Man kör ju upp en tank ganska snabbt?

Jag har en Stiga 47S Turbo Combi (flashigt namn) som är ett par månader gammal, nu blir man ju orolig....
 
Använder själv en gammal Husqvarna BioClip (har minst 10 år på nacken). Bensinen till den är alltid gammal blyfri 95. Fyller ju från en dunk som oftast innehåller bensin köpt för uppemot ett år sedan. Har fortfarande kvar bensin från förra hösten :p. Är inte ett dugg orolig för min klippare, startar och går utan problem. Säkert bara ett problem som uppstår om man har ny maskin med flashigt namn... ;)
 
Husqvarna BioClip är väl flashigt så det förslår.!
Sen är det väl så att ditt gamla miljösvin inte är så kinkig eftersom den antagligen släpper ut en del av soppan oförbränd. ;)

Personligen kör jag alltid mina motordrivna redskap med alkylatbensin; jag har ingen lust att stå och gå i oktanångorna. Alkylatbensin ger mycket renare avgaser. Vad kan det skilja i pris för en klippning....?
Har du en båtmack i närheten kan du köpa alkylatbensin för samma pris som 95 oktan - en gest från regeringen som nu, äntligen, förstått att tvåtakts utbordare inte är nån höjdare för miljön.

Men visst är det trist att maskinen inte klarar soppa som den är specad för. B&S ger jag för övrigt inte mycket för. Tacka vet jag Hondadrivna maskiner, mycket renare avgaser och hälften av soppaförbrukningen.
 
gluecifer skrev:
Vad menar du med att bensinen blir gammal? Man kör ju upp en tank ganska snabbt?
Nja det är detta som gör mig så bitter...
i Manualen står det Jag Citerar givetvis..

"Använd med fördel en miljöanpassad bensin så kallad alkylatbensin. denna typ av bensin har en sammansättning, som är mindre skadlig för både människor och natur. Den har t ex. inga blytill-sat-ser, inga oxygenater (alkoholer och etrar), inga al-kener och ingen bensen.

OBS! om man på en motor som tidigare ör körd på vanlig blyfri bensin (95) och byter till miljöanpassad bensin skall bensintillverkarens rekommendationer följas noga.

Vanlig blyfri 95 oktaning bensin kan också användas. oljeblanda 2 taktsbenin får ej användas.
OBS! Tänk på att vanlig blyfri bensin är en färskvara, köp inte mera bensin än vad som kan användas innom 30 dagar."

Det finns att läsa här..
http://www.stiga.se/PDFFS.asp?page=/pdf/owners_manual/8211-3442-07_SE.pdf

Se Sidan 7.

Jag antar att min bensin som jag hade i tanken är ca 2 månader gammal då jag klippte för första gången (med min gammla från sen 70-tal).

Enligt service verkstaden så var det bara o hälla resten av dunken i bilen då bilen inte tar skada.. Men det gör dock denna gräsklippare.. Helt Otroligt.

Din Turbo verkar ha samma motor som min. :-/

Ang liter priset så är det inte så noga (blir kanske 15-20 liter om året). Det handlar mera om enkelhet. en reserv dunk med bensin är ju bra o ha i bilen. tyvvär har jag inte nära till någon sjö mack. så det blir att åka till den lokala Statoil handlaren..

Hade dom bara sagt att man enbart ska använda alkylatbensin hade jag inte klagat, men jag känner mig grund lurad. En av fördelarna enligt mig var att det just var blyfri 95.. så man slipper blanda olja o annat kladd. Avgaserna kände jag inte mycket av när jag klippte, han ju för visso inte med så mycket ;)

aja nu vet jag iallafall om detta så nu blev man miljövänlig på kuppen :D.. tycker i allafall att det borde fram gå tydligare.. >:( fram går ju inte att gräsklipparen går sönder om man använder blyfri 95.
 
  • Gilla
Rasmus504
  • Laddar…
KarlXII skrev:
Har du en båtmack i närheten kan du köpa alkylatbensin för samma pris som 95 oktan - en gest från regeringen som nu, äntligen, förstått att tvåtakts utbordare inte är nån höjdare för miljön.
Tack för tipset! Finns faktiskt en inom cykelavstånd så nu blir det akrylatbensin för mig i fortsättningen. Kan jag dessutom klippa med gott samvete 8)
 
Ehhh, oppps, hmmm :surprised:

Kör på min dunk 95 oktan för femte sässongen nu, Husqvarna jet 55 och B&S motor

Den håller bäll så länge den håller då ;D
 
gluecifer skrev:
Jag har en Stiga 47S Turbo Combi (flashigt namn)
Har en  VW passat 1,8 Turbo combi ;D ;D ;D
 
Per-Erik skrev:
Hej har köpt en Stiga Combi 45S (gräsklippare) den har en 4 hp B&S maskin = jag trodde det var en driftsäker väl beprövad maskin.

min maskin gick i ca 2 & ½ timme efter det så gick den sönder. Det är packningen mellan Tanken och förgasaren som blir uppluckrad av bensinen  >:(
Det är väl motorn man skall passa sig för ? BS motorerna används väl på flertalet andra gräsklippare utan någon modifikation ? :-/
 
pappskallen skrev:
Har en  VW passat 1,8 Turbo combi ;D ;D ;D
Det var ju också en Variant :-/
 
Jag kör med alkylatbensin och slipper känna lukten av bensinångor sedan drygt ett år!
 
Haagbard skrev:
Det var ju också en Variant  :-/
Ja men det gäller att köra den på rätt soppa annars är det klippt.

Ja ja jag ska lämna denna tråden.....
 
Jag tycker det låter konstigt att bensin 95 som är mer än 30 dagar gammal skulle bli så påverkad av tiden att
packningar i motorn går sönder. När man köper bensin så får man inte reda på tillverkningsdatum eller bäst före
datum. Motorn går säkert bäst på färsk bensin men den ska inte gå sönder av äldre.
 
Min 47S Turbo Combi tror jag heter Combi för att den kan köra uppsamlare eller multiclip/mulcher, 47 skulle kunna vara klippbredden. Men den är 46....

Turbo är taget ur luften. Den är hur seg som helst på självdriften, men jag fick nyligen veta att för att multiclip/mulcher ska funka så får den inte gå speciellt snabbt.
Fast den är väldigt tyst måste jag säga.

Känns dumt bara att man köpt den för 3600 nyss, och inser att tre timmar som det tar att klippa är lång tid...och nu vill åka runt och klippa istället...
(Prisa Gud, snart kommer skatteåterbäringen.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.