D Daniel 109 skrev:
Men man gynnar ju bara dem som sålt, de är inte heller medlemmar.
Nej, man gynnar dem som är medlemmar. Att någon säljer med vinst är ett tecken på att de varit gynnade under sin ägandetid (men beror förstås oftast mer på den allmänna prisuppgången).
 
Vi funderar på att skaffa laddplatser i min BRF. För närvarande håller vi på att byta ut fastighetens el (ett totalt byte av all el i allmänna utrymmen, inkl inkommande kabel) och passar då på att säkra upp för laddplatser, det har inte varit någon större efterfrågan men det kommer väl.

Frågan är hur vi gör rent praktiskt, fn är det kö till parkeringsplatserna. Ska man vänta tills en person som är intresserad säger till och då installerar på aktuell plats? Eller ska man installera på ett visst antal platser och sedan flytta runt så de som vill ladda får en plats?
 
Jag skulle säga att det rimliga är att förbereda ett visst antal platser och flytta runt bilarna om någon vill byta till laddplats. Kanske bygga fyra först när den första efterfrågan poppar upp.

Men sånt beror ju på hur stort garaget är och kanske även var i landet det ligger.

Vi har ca 10 % laddbara bilar i vårt garage, men då pratar vi dyrare närförort i Stockholm. Här skulle min anekdotiska kunskap säga att det är ganska normal nivå, men det är säkert inte representativt för hela landet.
 
  • Gilla
Putt
  • Laddar…
Tack. Vi har bara uteplatser förutom 2 små garage, men det är nog enklast att enbart köra utomhus. Totalt är det 17 platser och vi håller till i en söderförort, det kryllar inte av Teslor och Polestars här, men laddhybrider finns i mängder.

Vår projektledare för elbytet förslog att vi monterar laddstationer på de sämsta parkeringsplatserna, då blir ingen missnöjd om han/hon får flytta pga att en plats får el. Ganska smart tänkt tycker jag.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Hur har ni andra som bor i föreningar löst detta? Gissat att det kommer vara lika självklart som fiber i framtiden för att hålla en förening attraktiv.
Vi har nyligen fått upp ett par laddstolpar med tillsammans fyra uttag för laddning av elbilar ute på en av våra parkeringsplatser.
Det skall kosta 50 kr/månad + 2,50 kr/kWh inklusive moms för elförbrukningen.
Hittills år ingen använd.

Fiber har vi sedan länge via Halmstad Stadsnät + Viasat TV. Kostnad för kabel-TV är 158 kr/månad.
 
Låter väldigt billigt, för den fasta kostnaden. Har svårt att tro att föreningen går runt på det, ens om det funnits några användare.
 
Det låter otroligt billigt. Får man fråga vad ni gav för installationen?

Vi har fått pris på ca 15k/plats för de 3-4 första platserna, sen tillkommer lite extraarbeten om man ska ha flera.

Vår tanke är att platserna ska finansiera sig själva, så ett påslag runt 300-400 kr/plats kommer det troligen bli.
 
P Putt skrev:
Det låter otroligt billigt. Får man fråga vad ni gav för installationen?

Vi har fått pris på ca 15k/plats för de 3-4 första platserna, sen tillkommer lite extraarbeten om man ska ha flera.

Vår tanke är att platserna ska finansiera sig själva, så ett påslag runt 300-400 kr/plats kommer det troligen bli.
Låter som det är mycket extra arbete som ska göras för att sätta upp dem.
Ni ska trots allt sätta upp ett glorifierat smart eluttag....
Dessutom så fick det stöd att söka... Så är priset med eller utan stödet
 
A Alexn72 skrev:
Låter som det är mycket extra arbete som ska göras för att sätta upp dem.
Ni ska trots allt sätta upp ett glorifierat smart eluttag....
Dessutom så fick det stöd att söka... Så är priset med eller utan stödet
Pris utan stöd, har dock inte fått någon direkt offert. Ledningarna är dragna och det är bara att demontera befintligt motorvärmaruttag. Runt 12-13 för själva laddaren och 1-2k för installation.
 
Min förening har liknande problem. Vi har en stolpe per 2 platser och jag tror inte att viljan att byta platser är så stor. På varje plats finns det motorvärmare så om man byter ut den så blir grannen utan. Det hela kompliceras med att våra befintliga stolpar är rektangulära aluminium stolpar. En komplett ny 60mm standard stolpe med fundament kostar inte så mycket men det blir ju logistisk jobbigt oavsett vad man gör.

Och sen då ska man smådutta ut en laddstolpe i taget? Det jag behöver är ett system som klarar följande:

* Retrofit på olika stolpar
* Värmestyrda schuko-uttag för motorvärmare
* Effektstyrning i flera nivåer
* Möjlighet att INTE koppla upp allt mot någon molntjänst
* 22kW stöd

Och jag vill ha allt detta för 10kkr per laddboxenhet. Ska det vara så svårt?
 
En annan fråga som dök upp - behövs det stämmobeslut på detta? Enligt mig nej, men kanske tänker jag fel?
 
J
P Putt skrev:
En annan fråga som dök upp - behövs det stämmobeslut på detta? Enligt mig nej, men kanske tänker jag fel?
Nej, det krävs inte. Man får som alltid välja en styrelse man vill ha och förtjänar.
 
  • Gilla
Putt
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nej, det krävs inte. Man får som alltid välja en styrelse man vill ha och förtjänar.
Tack. Sitter själv i styrelsen så därav frågan.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.