Staffans2000
Karlia Karlia skrev:
Tycker också att sonisk moppning lockar, ev är det bara ett försäljninsknep:D Jag har femman och är väldigt nöjd, vore roligt att höra från någon med sjuan!
Robococken patrullerar numera hemmet till allas glädje. Vissas mer än andras, dock.
Däremot fastnar han gärna i mattor och andra hinder. Så ibland undrar jag om det inte vore lika lätt att dammsuga som vanligt istället för att plocka undan inredningen varje gång han skall briljera.

Han heter "Spaceboy" pga den fjolliga rösten.

Staffans Bowie
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Robococken patrullerar numera hemmet till allas glädje. Vissas mer än andras, dock.
Däremot fastnar han gärna i mattor och andra hinder. Så ibland undrar jag om det inte vore lika lätt att dammsuga som vanligt istället för att plocka undan inredningen varje gång han skall briljera.

Han heter "Spaceboy" pga den fjolliga rösten.

Staffans Bowie
Tjocka höga mattor är problem.
Krocksensorn känner av när den försöker åka upp på dom.
Så inte optimalt med såna mattor, vi har en i klädkammaren där kan den inte köra.
Fastnar inte i andra hinder hos mig. Vad är det för "hinder"?
Jag har den äldre S5 dom nyare borde vara ännu smartare.
Den kör varje vardag så det skulle inte funka med att man måste plocka bort saker.
 
Staffans2000
T TheGame skrev:
Tjocka höga mattor är problem.
Krocksensorn känner av när den försöker åka upp på dom.
Så inte optimalt med såna mattor, vi har en i klädkammaren där kan den inte köra.
Fastnar inte i andra hinder hos mig. Vad är det för "hinder"?
Jag har den äldre S5 dom nyare borde vara ännu smartare
Trösklar och trånga hörn där den kilar fast sig. Mattfransar uppskattas inte heller.

Staffans
 
Karlia
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Robococken patrullerar numera hemmet till allas glädje. Vissas mer än andras, dock.
Däremot fastnar han gärna i mattor och andra hinder. Så ibland undrar jag om det inte vore lika lätt att dammsuga som vanligt istället för att plocka undan inredningen varje gång han skall briljera.

Han heter "Spaceboy" pga den fjolliga rösten.

Staffans Bowie
Oj, här blir jag förolämpad å Bowies vägnar. Fjollig röst? Oj vad du tappade i trovärdighet nu!

Mattor går bra hos mig, antingen r de tunga eller väl förankrade med soffa eller fåtölj. Trösklarna ställde till det för mig så en bytte jag, en lade jag en stödlist vid. Lite får roboten kämpa där. Men bättre den än jag!
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Trösklar och trånga hörn där den kilar fast sig. Mattfransar uppskattas inte heller.

Staffans
Hörn låter ytterst märkligt att den fastnar. min kan navigera sig ur dom trångaste utrymmen. Även fast det kan ta tid, den lyckades köra under en pall som den får exakt plats mellan om den åker rakt mot så oftast kört den runt. Men en gång körde den in under men lyckades endå hitta ut efter att snurrat och provat ett tag.
Mattfransar har vi inga men ni verkar ha väldigt tjocka mattor och fransar så fall. Om det inte är nå fel på navigeringen/sensorer/laser när den kör fast i hörn?

Det är ju en maxhöjd på trösklar man får ha så man få hitta på nått om man har för höga.
 
Staffans2000
Trösklarna är låga. Kanske för låga. För Cocken/Spaceboy gränslar dem och fastnar på magen så han gasar på utan bra grepp.

Mattfransarna vill han gärna äta upp.

Spaceboy har ingenting med Mr: Jones röst att göra, utan bara på hur en tänkt rymdgosse skulle låta. Dock är naturligtvis hans (eller hennes) namn hämtat från låten.


Staffans Stardust
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Kör du med moppen på hela tiden ?
 
Staffans2000
Vonelffors Vonelffors skrev:
Kör du med moppen på hela tiden ?
Ja.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja.
kanske är det som är problemet, moppen alltså.
JAg har aldrig använt moppen
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ta av den så går det lättare med trösklarna
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Och mycket lättare på mattorna som inte ska bli blöta!
 
Staffans2000
Får testa det. Återkommer.

Staffans
 
E
Gammal tråd jag vet, men tänkte i alla fall fråga....

Står själv i valet och kvalet mellan:

Viktigt för mig är att den undviker hinder då vi har småbarn som har leksaker utspridda lite överallt - något som Roborock verkar ha svårt för, till skillnad från Ecovacs som har bättre stöd för det.

Vad jag läst mig till (samt kollat på Youtube) så är de primära skillnaderna:
  • Roborock med mopp som lyfter när den kör över mattor (Gör Ecovacs det?)
  • Ecovacs med bättre stöd för att upptäck små hinder (under 2 cm)
  • Roborock som verkar ha en bättre app än Ecovacs
  • Ecovacs som städa snabbare och scannar bättre då den har smarta kameror i fronten (bättre på hinder som sagt)

Är det någon som kan bekräfta eller dementera ovan påståenden?

Kommer inte vara i behov av den förens om cirka 6 månader, och tänker att det kanske är bättre att vänta med köpet då det är troligt att båda tillverkare hinner komma med en ny modell. Hur hade ni gjort?

Tack på förhand, och sorry TS att jag hijackar tråden lite.
 
E enoch85 skrev:
Gammal tråd jag vet, men tänkte i alla fall fråga....

Står själv i valet och kvalet mellan:
  • Roborock S7+
  • Ecovacs T9+

Viktigt för mig är att den undviker hinder då vi har småbarn som har leksaker utspridda lite överallt - något som Roborock verkar ha svårt för, till skillnad från Ecovacs som har bättre stöd för det.

Vad jag läst mig till (samt kollat på Youtube) så är de primära skillnaderna:
  • Roborock med mopp som lyfter när den kör över mattor (Gör Ecovacs det?)
  • Ecovacs med bättre stöd för att upptäck små hinder (under 2 cm)
  • Roborock som verkar ha en bättre app än Ecovacs
  • Ecovacs som städa snabbare och scannar bättre då den har smarta kameror i fronten (bättre på hinder som sagt)

Är det någon som kan bekräfta eller dementera ovan påståenden?

Kommer inte vara i behov av den förens om cirka 6 månader, och tänker att det kanske är bättre att vänta med köpet då det är troligt att båda tillverkare hinner komma med en ny modell. Hur hade ni gjort?

Tack på förhand, och sorry TS att jag hijackar tråden lite.
Antar att du vill ha dammtömning annars har du ju Roborock S6+ som även den har kameror med AI för att identifiera och undvika utspridda föremål.
 
E
T Texan skrev:
Roborock S6+
Tack för svar.

Jo har sneglat på den men den har ingen tömning som sagt. :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.