Jag har fastnat för ett par handtag som sitter på IKEAs Rubrik luckor. Handtagen följer med luckorna och finns inte i IKEAs sortiment. Tidigare fick jag veta att dessa gick att beställa som reservdelar, men idag fick jag nya besked. Dom går inte alls att beställa.

Handtagens ser ut som IKEA's Grip, men med en kant som går lätt att gripa. Är det någon som vet vilka handtag jag menar och som har sett dom hos någon annan kökstillverkare?

Tacksam för hjälp då köket är på väg....
 
Jag vet inte om det är försent och problemet redan är löst men på Ikea har det kommit nya handtag som är ganska lika de som sitter på Rubrikluckorna. De är tyvärr lite blankare och lite tunnare men finns i både kort och lång variant.
 
Konstigt att de inte gick att beställa. Jag fick beskedet att man kunde beställa dessa av deras reservdelsavdelning senast förra veckan (svenska Ikea).

Men efter att ha inhandlat ikea köket i polen kan jag säga att servicen är väsentligt högre i Polen. Bl.a. slapp man att plocka ihop sakerna själv. Det man köpte betalade man, väntade 1 h (kanske gick snabbare) och allt kontrollerades av IKEA personal både vid ihoppackning och utlämning så att man fick med allt. Det enda man behövde göra var att packa in det i släpet.
 
Handtagen är helt nya så det är nog därför de inte gick att beställa tidigare. Som sagt är de ju inte helt lika Rubrikhandtagen, "Strecket" heter de.

Vad har Polens ihopplockning av varor med sveriges reservdelsbeställning att göra? Jämför du inte äpplen med päron nu?
 
veasel skrev:
Vad har Polens ihopplockning av varor med sveriges reservdelsbeställning att göra? Jämför du inte äpplen med päron nu?
Det har i några trådar på detta forum klagats på att IKEA har överlämnat till kunderna själva att plocka ihop köket med följande problem:
Det går inte att själv skriva ihop en plocklista fast det går att själv designa klart sitt kök med IKEAS datorverktyg.
För att få en plocklista måste man gå omvägen via säljare:
(se bla denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/koek/8865-storyn-om-en-rostfri-ikea-inbyggnadsmikrovagsugn.html
)
När man har plocklistan i handen är man inte van vid att tänka som en anställd och dubbellkolla mot artikelnumren utan man plockar med sig varan från rätt fack (dock har IKEA eller andra kunder slängt dit fel varor).

Har man dessutom ett helt kök som skall självplockas från lager, glömmer man att även kolla att antal kollin stämmer överens med plocklistans antal.

Detta gör att man får några extra resor fram och tillbaks till IKEA varuhuset där man återigen tvingas stå i en kö för att få tillgodokvitto (ibland återigen kön till köksförsäljaren för att få en ny plocklista) och slutligen i kassakön.

Om man kan slippa detta i Polen, så är det ju klart bättre kundservice då det minskar risken för fel och bortkastad tid med resor fram och tillbaks samt kötid (och stressen på IKEA).

Det kanske inte direkt har med trådens ämne att göra men i alla fall för mig var det intressant och ännu ett argument för att köpa nästa kök i Polen.
 
Polen kanske inte hade direkt med frågan men vi är uppenbart två som fått beskedet nyligen att handtagen som finns till Ikeas Rubrik luckor går att köpa som reservdel, uppenbart felaktig information och detta ledde till att jag ville ge beröm till Ikea Polen för sin fina service.

Och det finns pengar att spara, är det inte ett av syftena med denna sida att hjälpa varandra med byggnadtekniska frågor men även hjälpa varandra att slippa ödsla både tid och pengar på saker som kan göras enklare och billigare?

Det finns många saker som irriterar mig med Ikea även om jag gillar många av deras produkter. Jag blir påtvingad kostnad för hemtransport vid köp av vitvaror (10% av ordervärdet), men istället kan jag välja att hämta dem från Ikea Polen utan att bli påtvingad denna kostnad. Det ironiska är att varorna skickas från Sverige till Polen och detta rimmar väldigt illa med att säga sig vara ett miljömedvetet företag.
 
Ja, bor man nära Polen så lönar det sig säkert, trist bara om de nu mot förmodan skulle göra fel och jag skulle vara tvungen att åka tillbaka...

Men, med tanke på att du var så kritisk till kvalitén på Ikeas kök i tråden du länkade till: högskåp, ben och stommar m.m. var ju enligt dig problem med, så är jag förvånad att du kan tänka dig att åka till ett annat land för att köpa ett sådant kök.
 
veasel skrev:
Ja, bor man nära Polen så lönar det sig säkert, trist bara om de nu mot förmodan skulle göra fel och jag skulle vara tvungen att åka tillbaka...
Det lönar sig även om man bor typ i Stockholm som jag.

Kylskåp är ca 800 kr billigare, micro 1200 kr om man vill ha bättre modell, ugnen ca 1200 kr, köksstommen gjorde jag ca 4000 kr på. Jag byter ut det mesta förutom stomme och inbyggnadskyl/frys till andra vitvaror och dessa produkter gör man faktiskt en hel del på. Även bänkskiva och diskho, samt spisfläkt blir inte Ikea. Sen handlar man väl oftast en massa andra saker som inte har med Ikea att göra såsom kakel, klinker, golvvärme, färg, måleriverktyg m.m. som det också finns pengar att tjäna på.

Jag tjänade över 3000 kr på bara spishällen (gas) vilket är vanligare i Polen och därmed väsentligt lägre priser på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.