Jag köpte en rostfri mikro (IKEA-Whirlpool) på IKEA-fynd idag. Tyckte att jag gjorde en bra affär. Det såg ut att vara en MBI-600 S modell med grill och crispfunktion. Kostar 5000 spänn ca som ny, jag fick den för halva priset. Det var tydligen en felbeställning, men emballaget såg ändå ut att ha öppnats då den var omtejpat. Jag hade ett samtal med en personal på fynd som garanterade att de hade kollat igenom den och att allt var komplett och helt ok.

So far so good.

Jag köpte den, betalade via en utav IKEA:s nya självbetjäningsdiskar där man själv scannar igenom streckkoderna med en sån där apparat och betalar med kort. Problemet var att inget kvitto kom ut. Jag blev också lite stressad, det var många som stod bakom mig och tryckte på, alla har ju bråttom sådär dags på en söndag.

Så för ett ögonblick glömde jag att jag inte hade fått ut nåt kvitto än. Jag åkte hem. Kom på omedelbart att jag inte hade kvittot med mig när jag kom in genom dörren, åkte bums tillbaka till IKEA.

Då började problemen.

Samma kille som hade hjälpt mig vid betalningstillfället och faktiskt kom ihåg mig, sa att han inte hade sett nåt kvitto. Oavsett hur mycket man än påpekar att "det kom faktiskt inte ut något kvitto ur maskinen" så tittar alla konstigt på en, som om man vore kriminell, världens värsta lögnhals. Det kommer fram en tjej som skulle representera hans chef. Säger direkt och på ett mycket otrevligt sätt att "nej tyvärr vi kan inte återskapa ett NYTT kvitto".

Jag resonerade som så att köpet måste ju registreras i maskinen någonstans, med en unik streckkod som är direkt kopplad till mitt kontokort vilket jag betalade med för knappt en halvtimme sen. Ok att det inte gick att få fram en KOPIA av kvittot nu på en gång men om några dagar kanske..? Om någon snäll själ kunde hjälpa mig med det??

Näädå. Hon blev ännu mera skärrad. "hörrudu grabben" (hon såg ut att vara minst 5 år yngre än jag), som jag sa förut, vi kan inte ge dig ett nytt kvitto, för då kan "oärliga" personer ställa till det för oss". Jag upprepar mig åter: "men köpet blir ju registrerat i ert system på ett unikt sätt. Det är bara mitt kontokort som kan kopplas ihop med just den streckkod som finns på emballaget. Det är dessutom ett unikt pris för produkten eftersom den köptes på Fynd. Självfallet ska det väl gå att få en kopia på redovisningen, speciellt om jag kommer med kontoinformation från min bank där den också klart o tydligt kommer att visa att det har gjorts ett köp från IKEA med en ytterligare unik verifikationskod.. eller???".

Nejdå, det gick inte hem. Och under hela samtalet upprepade hon sig.. "men du har slarvat bort kvittot..." vilket jag alltså inte alls hade gjort, eftersom jag aldrig fick med mig hem något kvitto därifrån till att börja med...


Hur som helst. Jag åkte hem. Upprörd, uppgiven, förbryllad över detta kassasystem som inte tillåter ens en redovisning av enskilda köp.. enligt henne.. jag menar, om så är fallet så har IKEA ett kassaredovisningssystem som torde vara äldre än andra världskriget.

Men i min förtvivlan, försökte jag ändå se positivt på det inträffade: "jag har ju fått en fin splitterny mikrovågsugn till ett bra pris" tänkte jag.

Jag packade upp den till slut. Började läsa igenom manualen. Till min stora förvåning upptäcker jag att det saknas knappar på framsidan av ugnen. Var är grill och crispfunktionen på den då?? Det ska ju finnas med på den modell som emballaget representerar... efter lite sökning på nätet, står det klart för mig att den produkt de har stoppat i kartongen och sålt till mig som MBI-600 S är i själva verket en billigare modell som heter MBI-500 S.

Jag har alltså köpt och betalat, som jag trodde, ett rabbatterat pris för en produkt som IKEA valde att sälja i ett emballage vilket i själva verket innehåller en billigare modell som även som ny då den såldes kostade lika mycket som jag betalade för min på Fynd, och utan de funktioner jag var ute efter. Den har å andra sidan en extra "ångfunktion" som kan passa andra jätte bra om man tillagar/värmer upp mycket fisk och grönsaker (se modellen MBI-A00 i den nya katalogen. Dock ser den modellen lite rutigare ut på sidorna än vad MBI-500 gör vilket har räfflade sidor som på MBI-600), men för mig var grill och crispfunktionen nödvändiga...

Jaha. Så där sitter jag. Inget kvitto, fyndvara, och totallurad.
Nu är jag så upprörd så jag vet inte vart jag ska ta vägen. 3300kr åt skogen.

Så, vad föreslår ni att jag ska göra nu då? Tänkte ringa till deras kundtjänst imorgon. Ibland har man tur och hamnar hos en snäll själ. Den otrevlige utbrände idioten som jag fick tala med idag i butiken vill jag aldrig mer se.

Hur som helst, jag betvivlar starkt på att IKEA tar tillbaka den här för mig. Isåfall finns en rostfri visserligen av en äldre modell men oanvänd IKEA Whirlpool inbyggnadsmikro till salu. Jag bor i Göteborg. Är någon intresserad kan ni svara här om ni vill så skapar vi en kontakt. Den som vill ha den och håller på bygga kök kan få det för en mycket billig peng.. kanske någon annan får användning för den som verkligen vill ha just den här modellen och som passar i det köket han/hon bygger. Jag får inrikta mig på att hitta på en annan lösning.


/En uppgiven Zorba
 
Surt.

Jag vet dock att ikea har haft problem med att folk återlämnar saker som de inte köpt och därför har de tajtat hem på sina rutiner. Sen är det ju aldrig bra att köpa nåt utan att ta kvitto, men det vet du så klart. Men även om du hade ett kvitto skulle det väl inte hjälpt då man inte har bytesrätt på fynd? Det där med emballaget var iof riktigt fult! Hoppas du får ett kvitto och allt löser sig.

 
gunne skrev:
Surt.

Jag vet dock att ikea har haft problem med att folk återlämnar saker som de inte köpt och därför har de tajtat hem på sina rutiner. Sen är det ju aldrig bra att köpa nåt utan att ta kvitto, men det vet du så klart. Men även om du hade ett kvitto skulle det väl inte hjälpt då man inte har bytesrätt på fynd? Det där med emballaget var iof riktigt fult! Hoppas du får ett kvitto och allt löser sig.
Nämen det är ju precis det du säger. Hade jag haft ett kvitto och gått tillbaka och hade velat lämna tillbaka en fyndvara så hade det ju inte gått. Hade jag velat byta en fyndvara hade det också varit stopp. Så under alla omständigheter hade inte ett existerande kvitto avhjälpt problemet med att de stoppar in en gammal ugnmodell i ett emballage med en annan ugns klistermärke och säljer det dyrt... eller hur?!

Saken är dock att jag frågade en personal där ifall de hade kollat in det här och om han trodde att allting i kartongen var som det skulle, och på den frågan svarade han ja. Dessutom tror jag inte heller att man har rätt att sprätta på emballerade fyndvaror. Jag hade iallafall inte fått öppna kartongen för att titta efter. Jag accepterade och LITADE på det han sa till mig istället.

Sen att man kommer hem öppnar upp kartongen och finner nåt helt annat däri.. ja det är ju rena bedrägeriet per definition.

Nu tror jag ju i ärlighetens namn absolut inte att IKEA säljer felaktiga produkter till sina kunder. Det här är ju självfallet en miss. Någon har helt enkelt missat att titta efter noga. Ugnarna ser nästan identiska ut, med den skillnaden att den jag trodde fanns i kartongen har några knappar extra på framsidan. Så det är mycket möjligt att personalen har kollat efter och okeyat detta på ren rutin.

Och det där, OAVSETT kvitto eller inte, så tycker jag inte att det ändå ska behöva drabba mig som kund. Jag köper ju en vara i god tro. Gentlemannamässigt accepterar jag när personal på plats garanterar att allt är ok. Inte sjutton bad jag honom om att skriftligt garantera att det han sa var sant eller hur?! Därför så anser jag att jag borde ha möjlighet till någon typ av upprättelse faktiskt. Kvittots vara eller icke vara spelar mindre roll i det här fallet just eftersom det handlar om en fyndprodukt.

Men jag ska iallafall ordna ett bankkontoutdrag och kanske det tillsammans med mitt bankkort och legitimation (vi har iallafall unika personnummer och bankkontonummer tack och lov) kan hjälpa mig en bit på vägen.. å andra sidan, inget av dessa, och oavsett utgång, ursäktar inte det otrevliga och framför allt nonchalanta bemötande jag fick på IKEA idag. Alla händelser är unika. Även om 99 av 100 fuskar så måste man utgå varenda gång från att kunden talar sanning och personalen måste kunna vara objektiva och trevliga i alla lägen. Jag anser faktiskt att det ingår i deras arbetsbeskrivning.. public service och det får man bjuda på. Annars kan man lika gärna gå och göra någonting annat...

Men återigen, är det någon här som är intresserad av att en rostfri inbyggnadsmikro och bygger kök så är ni välkomna att skicka ett PM till mig. Jag har ändå inte några större förhoppningar om att kunna returnera den här till IKEA och få pengar tillbaka och eftersom crisp och grillfunktionen är oumbärliga detaljer för mig så måste jag till slut skaffa mig en sådan mikro och alltså måste jag sälja den jag har fått på halsen nu.

 
Helt otroligt tycker jag, klart att de kan skapa ett nytt kvitto !!!!!!

Har bl a handlat på Elgiganten men lämnade igen för att jag inte var nöjd med varan.

Hade inte kvar kvittot (måste ha tappat det på vägen hem ), Elgiganten jobbade lysande för att lösa problemet. De frågade vilken dag och ungefär vilken tid jag köpte varan.

Tog fram en logg från den tiden, kunde checka av summan. Vi hittade rätt.
De skrev ut ett nytt kvitto direkt på plats så jag kunde göra ett återköp [smiley=tekst-toppie.gif]

Har haft problem med ett garantiärende också, då hade jag "bara" glömt kvittot hemma. Då fanns dock mitt namn på köpet så då var det lättare att fixa genom att söka på mitt namn.

Handlar ALLTID på Elgiganten numera, superservice betalar sig tycker jag....
 
Hej!
Din stackare, det där låter ju inte klokt.... Så får de ju inte göra, lägga vara i fel emballage, oavsett om det är fynd eller inte...  Den personal som intygade att de kontrollerat varan har ju lurat dig.  >:(

Har bara ett tips om du inte får perngarna tillbaka: Vänd dig till Plus på SVT! Det hjälper alltid.

 
Gå tillbaka, det fixar sig.
Ta en utskrift från internetbanken med dig som visar att det står 3300:- och IKEA.
Gå tillbaka till bytesrätt och förklara att du fått fel vara i kartongen och att den var igentejpad och att du ahde pratat med en anställd

Skyll det saknade kvittot på att deras nya high-tech utcheckning inte fungerade.

Var vänlig, är det någon som tjaffsar, be att få prata med någon som är behörig att ta ett beslut, var vänlig mot denna person också, men bestämd.

Henrik
 
Åk tillbaks till butiken med varan samt utdrag från din bank där det står tid och betalat belopp till IKEA.

Var vänlig till att börja med.
Om inte förste personen kan hjälpa dig så be att få tala med någon som kan ta ett beslut.
Framförallt ta namnet på de du pratar med, bra att ha när du sedan ringer upp kundtjänst och undrar vad fan de sysslar med på IKEA.

Har själv haft trubbel med IKEA angående en badrumsmatta som släppte gummi/klister på vårat golv.

Börja vänlig, går inte det så bli förbannad , tro mig det hjälper. Den som skriker högst får mest hjälp. Så sjukt är det.
Och gå inte på deras standard förklaring.
" Det är inte mitt fel, jag har inte gjort något fel".

Den standardfrasen fick jag uppläst för mig när idioten i kundtjänst tillslut fattat att IKEA hade fel, efter circa 10min.
Mitt svar blev;
Jo, det ditt fel, du jobbar på Ikea, Ikea har sålt en felaktig vara till mig, du representerar Ikea, alltså är det ditt personliga fel, gillar du inte läget så byt jobb!!

Stå på dig, ge dig inte, och om det behövs så var så sur och djävlig som möjligt, Det hjälper när man har med idioter att göra.

PS, kan berätta att vår dispyt slutade med att IKEA fick skicka 2 personer efter kontorstid att tvätta/skrubba vårat golv. Tog dem circa 2timmar att få bort skiten. På en yta utay 50cmx50cm!
Och nu vill IKEA veta vad vi vill ha i ersättning utöver detta.
Tänkte dra till med förlorad inkomst mm.
 
Tack alla för vänliga svar.

Idag efter ca 3,5 timmars diskussion med både de som står på golvet samt några utav deras chefer, personal inne på lagret, centrallagret och inne på Fynd, lyckades jag till slut få till ett tillgodokvitto.

Eftersom jag saknade kvitto ville de under inga som helst omständigheter ge mig några kontanter. Men det är en mindre teknikalitet. Huvudsaken är att jag till slut fick rätt i frågan när en personal med mer insikt sa till dem övriga att denna felbeställning hade kommit direkt från centrallagret vilket gjorde att de kan ha stoppat i fel produkt från början och att det var beklagligt att man inte hade kontrollerat varan innan den ställdes ut på sälj.

Hur som helst, det kräver ofta åtminstone EN vettig människa för att få tyst på alla de övriga som stod bara där och flaxade med armarna och tittade konstigt på mig.. en sa t o m "hur vet vi att du inte har bytt ut den själv och kommer hit med nåt gammalt och försöker sälja den tillbaka till oss"?!?!

Herregud säger jag bara. Kan man bli så tragisk verkligen? Skulle jag ha en till, helt oanvänd, ugn hemma som jag via noga planering köpt billigare någon annanstans och som vägrat använda tills jag hittade en nyare och "bättre" ugn som råkade vara dyrare i grundpris men billigare i fyndpris, och då fullbordade jag mitt komplott genom att åka hem, byta ut den, gå tillbaka med den egna och försöka kränga av den där??!
Och var det isåfall en miss eller en ytterligare förfinad detalj i planeringen kanske när jag i min smarta anda "råkade glömma" ta med mig kvittot?!!!

Jössus. Finns det så cyniska personer här i världen alltså?

Hur som helst, kära IKEA. Jag bryr mig inte hur lyckad herr Kamprad "tror sig" vara eftersom han har en omsättning på närmare 50 miljarder kr varje år. Borde inte personalen hålla en högre kvalité i sina arbetsuppgifter och sitt bemötande, och sluta låta som om de ägde butiken??? Det är ju bara att inse att, ju större varuhus, ju fler varor som säljs, ju fler personal och ju fler led varor ska passera innan de kommer till kunderna, desto större risk att det blir fel. Visst finns det såna som luras och försöker med vad som helst, men snälla... lär er att skilja agnarna från vetet. Man kan inte vara så stel när man arbetar på ett så stort varuhus.. Kanske man kan skicka personalen på bättre kommunikationsutbildning??

Nä, som med allt annat, för dem gäller det bara att tjäna pengar och inget annat. Jag ska försöka byta ut tillgodokvittot mot pengar med någon som verkligen behöver handla på IKEA och därefter tänker jag hålla mig till mindre kedjor och varuhus där man kan få en betydligt bättre service.

Sen vill jag tacka alla för mail där ni har begärt att få köpa mikron för allt från 250kr(!) till 1000 spänn.. nja, nu är den tillbaka på fynd på Bäckebol utanför Gbg så ni är välkomna att åka dit och köpa den, men jag tror knappast att ni får den för vare sig 250 kr eller 1000 kr.. räkna med minst det dubbla. Tyvärr. Jag själv hade aldrig sålt den för 1000 spänn heller måste jag erkänna när jag ändå hade fått betala över 3000 spänn. Sorry.

Tack för mig.

/Zorba

 
Ingvar Kamprad borde ta sig en tur till IKEA Barkarby för att försöka beställa sig ett kök. Ingen där skulle känna igen honom i alla fall och behandla honom som all annan boskap (kökskunder) som kommer dit.
Fel nr 1: Inte ha ett nummerlappsystem för frågor kring kök.
Nu är det den som trängs bäst som servas först.

Fel nr 2: Det sitter en massa personal bakom datorerna i köksavdelningen men som aldrig tar sig an kunder. Det ger ju ett rätt dåligt intryck när man har några korta frågor som typ vilken utdragslåda som passar till ett Ikeaskåp och vart på lagret jag kan hitta det.

Fel nr 3: För alla kunder inkl, äldre människor utan datorvana, gäller att dem först måste rita upp sitt kök på IKEAS köksplaneringsverktyg innan en kökssäljare kan prata med en. Har själv sett flera gånger hur äldre damer som inte förstår sig på datorer/ med dåligt syn ledsna har gått därifrån efter att ha kommanderats till köksplaneringsverktyget på datorerna utställda i lokalen.

Fel nr 4: Om du nu har ritat upp ditt kök i deras köksplaneringsverktyg, så måste du i alla fall vänta i ändlösa köer för att få hjälp av en kökssäljare med att skriva ut en plocklista på ta-själv lagret. Varför inte koppla funktionen att skapa plocklista med köksplaneringsverktyget för att frigöra kökssäljarna till att ta hand om äldre/datorovana användare?

Fel nr 5: För att få 1000kr vid köp av kök för 10 000 kr måste man handla allt på ett och samma tillfälle. Fair enough men vem har en bil som kan transportera ett helt kök från IKEA på en och samma gång? Eller om man nu har en sån bil så finns det i alla fall inte plats för alla paket hemma på en gång. Jag erbjöd mig att komma 3 gånger inom loppet av samma dag och handla för minst 10 000kr och visa upp kvittona sista gången, men det blev ju tvärnej. Jahapp då var det hänvisning till transporttjänst och då åts i princip hela rabbatten upp av fraktkostnaderna.

IKEAs köksavdelning i Barkarby är ¤%&#dålig.

 
Jag vet inte vad Ikea pysslar med ibland, vi hade också jättemycket problem när vi beställde nytt kök från Ikea i Kållered för ca 2/½ år sedan.
För att göra en lång historia kort:

Dom slarvade bort våran beställning TVÅ gånger med förseningar som följd plus att dom hade glömt att lägga in flera delar (luckor, socklar etc) i ordern som vi upptäckte när vi gick igenom det hemma.

Efter ca två månader beställde vi även ett kylskåp från Ikea i hopp om att det inte kunde bli så här fel någon mera gång... Vi fick hem det efter någon vecka och jag packade upp det, då såg jag att dörren var felhängd (den ska vara högerhängd men vi fick en vänsterhängd och den går inte att hänga om på vårat skåp).
Det var bara att skicka tillbaka kylskåpet och beställa ett nytt, efter ytterligare några dagar vi vi ett nytt som OCKSÅ var felhängt!
Dom skickade alltså tre kylskåp innan vi fick det rätta...

Trött man blir ibland...
 
Vi fick inte ens beställa vårt kök på Ikea i Älmhult!!!

Åkte dit, hade gjort planeringen i deras köksplanerare. Skulle bara lägga en beställning, för vi skulle ändå ha det hemkört. Efter att ha stått en timme och väntat och kommer fram så tittar killen och snäser och jaha vad vill ni då?
Sa att vi vill bara beställa köket. han hahah nä det har a inte tid med ni får beställa tid. Jag bara nej man behöver inte ställa tid man beställer det bara och det står hät på lappen att mans ka stå här och vänta på sin tur. Men det hjälpte inte vi fick inte beställa det han hade inte tid sa han.
Ringde Ikea nästa dag och inte behövde man beställa tid man skulle bara haffa en, Han bad om Ursäkt å Ikeas vägnar. Men va hjälper det sur var man ju när man åkt 14 mil.
Beställde över handla hemma sen.
 
Nusse77 skrev:
Efter ca två månader beställde vi även ett kylskåp från Ikea i hopp om att det inte kunde bli så här fel någon mera gång... Vi fick hem det efter någon vecka och jag packade upp det, då såg jag att dörren var felhängd (den ska vara högerhängd men vi fick en vänsterhängd och den går inte att hänga om på vårat skåp).
Det var bara att skicka tillbaka kylskåpet och beställa ett nytt, efter ytterligare några dagar vi vi ett nytt som OCKSÅ var felhängt!
Dom skickade alltså tre kylskåp innan vi fick det rätta...
Alla kyl/frysskåp från IKEA (förutom en mindre specialare) går att ändra mellan högerhängd och västerhängd. Det gör man enkelt själv. Det går inte att förbeställa en högerhängd alternativt vänsterhängd kyl/frys. Att du inte bara ändrade om själv?
 
För att återgår till det ursprungliga ämnet så är det jättetrist när man som ärlig kund blir misstrodd! Dock finns det så enormt många kunder som stjäl, byter ut prislappar, fuskar med kvitton etc att butikspersonalen rätt snart blir cyniska och måste ha strikta regler. Framförallt för storföretag som många gånger är jättedrabbade. Det handlar om miljonförluster varje år. För mig som jobbar i butik skulle jag nog klassa hela händelsen med mikron som ett klassiskt fuskknep som man upplever några gånger om dagen (om jag hade varit en säljare på plats vill säga). Tror att många personer (framförallt det som inte jobbar i butik) skulle bli förvånade när de ser hur en del kunder beter sig och vilka trix de försöker med. Tyvärr är det jättetrist när fel person blir drabbad och misstrodd! Men det är nog de oärliga konsumenterna man skall bli förbannad på som förstör förtroendet butik - kund, inte butiken i sig som försöker skydda sig och eliminera fusk. Det gör ju att det ibland blir lite stelbenta regler. Men visst, jag hade också kännt mig arg och besviken om jag upplevde samma sak som dig! Framförallt skall ju rätt produkt ligga i förpackningen!
 
Martin_Blomberg skrev:
Ingvar Kamprad borde ta sig en tur till IKEA Barkarby för att försöka beställa sig ett kök. Ingen där skulle känna igen honom i alla fall och behandla honom som all annan boskap (kökskunder) som kommer dit.
Fel nr 1: ....
Håller med dig faktiskt. Kan berätta att samma sak gäller i Gbg. Inga nummerlappar, och datorprogrammet regerar. Senast såg jag en proper och trevlig man som var framme ca 30 min innan butikens stängning och snästes av en säljare som sa till honom "men du fattar väl att jag inte hinner gå igenom det här nu, jag ska gå hem snart. Jag kan bara rätt upp och ner skriva in allt och beställa men blir det fel får du skylla dig själv".

Ok jag är inte någon säljare eller kommunikationsexpert men... kan man ens med att vara så stel i ett samtal med betalande kunder?! Ganska tragiskt om du frågar mig.


Till Kitty:

Javisst kan det vara såsom du säger. Men jag tycker inte att det spelar någon större roll. Som jag sa tidigare, även om 99 av 100 fuskar, så ska varje ny kund som kommer fram behandlas som en ny ärlig kund tills motsatsen är bevisat. Det gör jag i mitt dagliga arbete i den bransch jag arbetar i, även om där handlar det om patienter. Du anar inte hur många varje dag försöker lura till sig sjukintyg och nakotikaklassade läkemedel av allehanda slag. Man har inte råd att varken bli cynisk eller misstänksam mot en kund bara för att 25 stycken före honom försökte fuska... jag köper inte det resonemanget. Klarar man inte av det så ska man inte jobba där.

Nu gick det ju till slut bra i mitt fall, men anser IKEA att det förekommer alltför mycket fusk och bedrägeri så är det upp till dem att ändra på sina rutiner. Jag tror att de anser ändå att det är mer lönsamt för dem att ha så "generösa" byten och återköpsvillkor än att strama åt tyglarna, för då skulle kanske försäljningen istället gå ner. Detta är rätt så noga uträknat, var så säker... å andra sidan så är det ju synd om både kunder och personal, då menar jag ärliga kunder som råkar ut för skit och trevlig personal som råkar ut för bedrägeriförsök. Men då får de klaga på Kamprad helt enkelt!

/Zorba
 
Kitty skrev:
Alla kyl/frysskåp från IKEA (förutom en mindre specialare) går att ändra mellan högerhängd och västerhängd. Det gör man enkelt själv. Det går inte att förbeställa en högerhängd alternativt vänsterhängd kyl/frys. Att du inte bara ändrade om själv?
Ja, fast det var en "specialare" som vi beställde (Det finns inte kvar i sortimentet), jag kommer inte ihåg vad det hette men det är 75 cm brett, rostfritt och med en mindre frydel över. Fronten är svängd eller hur man ska förklara.
Det går hur som helst inte att ändra håll på dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.