GreenYoda
Jahapp, då sitter jag här i en situation som jag verkligen försökt undvika...

Jag har anlitat en snickare för att bygga en altan samt ett väl isolerat och tätt uterum, eftersom jag själv inte tyckte mig ha tillräcklig kunskap för att ge mig på ett så stort projekt.
Snickaren har jobbat mestadels själv men emellanåt hyrt in en till (pensionerad) snickare för vissa moment.

Nu närmar sig jobbet slutfasen och jag har upptäckt flera fel som måste åtgärdas. Det juridiska tror jag att jag har full koll på, men däremot skulle jag behöva vägledning i de byggnadstekniska delarna om vad jag inte borde acceptera.

Det finns 4 övergripande problem med bygget i nuläget:
1) Snickaren har underlåtit att täta/lägga fog mellan tegelfasad och träet på 2 ställen. Detta resulterar i öppna glipor där det kommer skapas köldbryggor och där fukt kommer tränga in i vinter. Det hade varit otroligt enkelt att göra vid uppsättning, men är omöjligt att få helt tätt nu i efterhand eftersom springan är för smal att få in någon vettig tätning i. Isåfall får jag sitta och peta in stenull eller fönsterdrev med tandpetare innan jag mjukfogar över, och det är ändå en skitlösning.
Glipa mellan en tegelfasad och träkonstruktion markerad med en rödpil, ovanför en altan, med synlig trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ej tätfogad glipa mellan tegelfasad och träpanel omarkerad med röd etta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipa mellan tegelfasad och trä där fog saknas, vilket kan leda till köldbryggor och fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2) Istället för att såga av fasadpanelbrädorna och sätta golvkonstruktionen kloss an mot fasaden, så har snickaren satt regeln utanpå fasadbrädorna. Det gör att mellan varje bräda är ett 10x4cm stort hål rätt ned mot makadamet, en ytterligare köldbrygga där fukt och kall luft kommer tränga in.
Öppen glipa mellan fasadpanel och golv där snickaren underlåtit att täta, vilket riskerar att skapa köldbrygga och fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggfel där fasadpanelbrädorna inte är avsågade och golvkonstruktionen inte är an mot fasaden, vilket skapar glipor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3) Vid ena skjutdörrspartiet saknades några cm av väggmåttet, eftersom de placerade en stolpe längre in i väggen än vad jag hade beräknat. Detta borde varit enkelt löst genom att skaffa och såga till en lämplig bräda i rätt storlek, men istället har de tagit en för smal bräda och bara satt tunna "kex" i hålrummet, så det är ett längsgående hålrum på 2-3cm längs med hela kanten. Jag har absolut noll aning om hur han hade tänkt lösa detta så att det blir snyggt och tätt.
Översikt av en blå träfasad med en markerad brist vid skjutdörrspartiet där en smal träbräda inte täcker hela utrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blåmålad fasad med glipa vid stolpe och tunna träbitar som tätning istället för korrekt bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4) Altangolvet han har byggt har nu legat i 2 veckor och nu sviktar det rejält på vissa ställen. Istället för att använda plastkilar har han sågat till egna träkilar och lagt under som någon slags höjdjustering. Nu är ett flertal av dessa kilar lösa, sneda eller har ramlat loss, och då finns det förmodligen minst 30st kilar till i samma skick som inte går att se. När jag tittar in under däcket ser jag dessutom att vissa av stenplattorna är sneda i sig, se sista bilden. Det här är nog det största problemet, för jag ser faktiskt inte hur han ska kunna åtgärda detta utan att riva upp hela golvet och göra om. Utöver allt ovanstående har han också låtit bli att lägga tjärpapp mellan trä och stenplattor, trots att jag uttryckligen specat detta. Vad jag förstår kommer det också påverka livslängden på träet om alla brädor ska borras upp och sedan läggas tillbaka, eftersom borrhålen blir större och leder in fukt? Stämmer det?
Nybyggt altangolv med en träkil som stöd vilket har orsakat instabilitet och sviktar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt altangolv med sviktande delar och synliga träkilar under, stenplattor och makadam i ojämnt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy under altangolv med skador, sneda stenplattor och lösa, sneda träkilar synliga, vilket indikerar dåligt utfört byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under altangolv med ojämnt lagda stenkilar och synliga träkilar som stöd under bjälkarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Underifrån vy av ett sviktande altangolv med snedlagda stenplattor och felaktigt placerade träkilar under konstruktionsbrädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det ska sägas att det här inte på något sätt är ett svartjobb utan det är en rejäl summa som är avtalad, och det är en snickare med vad jag vet gott renommé samt +40års erfarenhet (han är närmare pensionen). Just detta gjorde att jag valde honom, eftersom jag själv kände mig osäker och ville vara säker på att det blev ordentligt gjort, även om det kostade mer. Ännu har jag inte betalat eftersom han har saker kvar att avsluta, men jag ser faktiskt inte hur han ska kunna åtgärda dessa saker på ett smidigt och korrekt sätt.

Så...hur illa är detta? Är något av detta acceptabelt rent konstruktionsmässigt? Vilka åtgärder borde jag begära för att det ska bli rätt?
Slutresultatet (som jag alltså uttalat beställt) är ett väl isolerat, tätt och frostfritt uterum. Det ska dessutom sättas gips på insidan (också av snickaren) så jag kan för mitt liv inte förstå hur han tänker när han lämnar glipor i konstruktionen.
 
Redigerat:
GreenYoda GreenYoda skrev:
Jahapp, då sitter jag här i en situation som jag verkligen försökt undvika...

Jag har anlitat en snickare för att bygga en altan samt ett väl isolerat och tätt uterum, eftersom jag själv inte tyckte mig ha tillräcklig kunskap för att ge mig på ett så stort projekt.
Snickaren har jobbat mestadels själv men emellanåt hyrt in en till (pensionerad) snickare för vissa moment.

Nu närmar sig jobbet slutfasen och jag har upptäckt flera fel som måste åtgärdas. Det juridiska tror jag att jag har full koll på, men däremot skulle jag behöva vägledning i de byggnadstekniska delarna om vad jag inte borde acceptera.

Det finns 4 övergripande problem med bygget i nuläget:
1) Snickaren har underlåtit att täta/lägga fog mellan tegelfasad och träet på 2 ställen. Detta resulterar i öppna glipor där det kommer skapas köldbryggor och där fukt kommer tränga in i vinter. Det hade varit otroligt enkelt att göra vid uppsättning, men är omöjligt att få helt tätt nu i efterhand eftersom springan är för smal att få in någon vettig tätning i. Isåfall får jag sitta och peta in stenull eller fönsterdrev med tandpetare innan jag mjukfogar över, och det är ändå en skitlösning.
[bild] [bild] [bild]

2) Istället för att såga av fasadpanelbrädorna och sätta golvkonstruktionen kloss an mot fasaden, så har snickaren satt regeln utanpå fasadbrädorna. Det gör att mellan varje bräda är ett 10x4cm stort hål rätt ned mot makadamet, en ytterligare köldbrygga där fukt och kall luft kommer tränga in.
[bild] [bild]

3) Vid ena skjutdörrspartiet saknades några cm av väggmåttet, eftersom de placerade en stolpe längre in i väggen än vad jag hade beräknat. Detta borde varit enkelt löst genom att skaffa och såga till en lämplig bräda i rätt storlek, men istället har de tagit en för smal bräda och bara satt tunna "kex" i hålrummet, så det är ett längsgående hålrum på 2-3cm längs med hela kanten. Jag har absolut noll aning om hur han hade tänkt lösa detta så att det blir snyggt och tätt.
[bild] [bild]

4) Altangolvet han har byggt har nu legat i 2 veckor och nu sviktar det rejält på vissa ställen. Istället för att använda plastkilar har han sågat till egna träkilar och lagt under som någon slags höjdjustering. Nu är ett flertal av dessa kilar lösa, sneda eller har ramlat loss, och då finns det förmodligen minst 30st kilar till i samma skick som inte går att se. När jag tittar in under däcket ser jag dessutom att vissa av stenplattorna är sneda i sig, se sista bilden. Det här är nog det största problemet, för jag ser faktiskt inte hur han ska kunna åtgärda detta utan att riva upp hela golvet och göra om. Utöver allt ovanstående har han också låtit bli att lägga tjärpapp mellan trä och stenplattor, trots att jag uttryckligen specat detta. Vad jag förstår kommer det också påverka livslängden på träet om alla brädor ska borras upp och sedan läggas tillbaka, eftersom borrhålen blir större och leder in fukt? Stämmer det?
[bild] [bild]
[bild] [bild] [bild]


Det ska sägas att det här inte på något sätt är ett svartjobb utan det är en rejäl summa som är avtalad, och det är en snickare med vad jag vet gott renommé samt +40års erfarenhet (han är närmare pensionen). Just detta gjorde att jag valde honom, eftersom jag själv kände mig osäker och ville vara säker på att det blev ordentligt gjort, även om det kostade mer. Ännu har jag inte betalat eftersom han har saker kvar att avsluta, men jag ser faktiskt inte hur han ska kunna åtgärda dessa saker på ett smidigt och korrekt sätt.

Så...hur illa är detta? Är något av detta acceptabelt rent konstruktionsmässigt? Vilka åtgärder borde jag begära för att det ska bli rätt?
Slutresultatet (som jag alltså uttalat beställt) är ett väl isolerat, tätt och frostfritt uterum. Det ska dessutom sättas gips på insidan (också av snickaren) så jag kan för mitt liv inte förstå hur han tänker när han lämnar glipor i konstruktionen.
  • Täta klarar man nog med mjukfog och fogskum. Bara vara noga o skyddstejpa där man inte vill ha det. Värre med kilningen av golvet. Man brukar alltid slå i två kilar på varje ställe. En från vart håll så att det bli plant. Sedan en skråspik som håller det på plats så att det inte flyttar sig.
 
  • Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
GreenYoda
M Myrkebab skrev:
  • Täta klarar man nog med mjukfog och fogskum. Bara vara noga o skyddstejpa där man inte vill ha det. Värre med kilningen av golvet. Man brukar alltid slå i två kilar på varje ställe. En från vart håll så att det bli plant. Sedan en skråspik som håller det på plats så att det inte flyttar sig.
Tror inte att det är möjligt att få in mjukfogmunstycket på vissa smala ställen tillräckligt för att kunna täta hela vägen, men det får väl göras så gott det går....fogskum är en möjlig lösning för att täta längst in vid golvet i 10x4cm-springorna, men hur funkar det mot makadamet under? Äter möss fogskum? :thinking:Några nackdelar med att tjoffa i fogskum där?

Att kilarna borde spikats/skruvats fast är helt klart, jag fattar faktiskt inte vad det finns för fördelar alls med den konstruktionen gentemot plastkilar....vilket jag också försiktigt påpekade INNAN snickaren påbörjade, typ "jaha, jag trodde det var plastkilar som var standard numera"...men fick bara svaret att han har gjort så här i 40år :rolleyes:....
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Tror inte att det är möjligt att få in mjukfogmunstycket på vissa smala ställen tillräckligt för att kunna täta hela vägen, men det får väl göras så gott det går....fogskum är en möjlig lösning för att täta längst in vid golvet i 10x4cm-springorna, men hur funkar det mot makadamet under? Äter möss fogskum? :thinking:Några nackdelar med att tjoffa i fogskum där?

Att kilarna borde spikats/skruvats fast är helt klart, jag fattar faktiskt inte vad det finns för fördelar alls med den konstruktionen gentemot plastkilar....vilket jag också försiktigt påpekade INNAN snickaren påbörjade, typ "jaha, jag trodde det var plastkilar som var standard numera"...men fick bara svaret att han har gjort så här i 40år :rolleyes:....
  • Du behöver inte fylla hela utrymmet med mjukfog. Dra en på utsidan o en på insidan. Luften där i mellan blir stillastående o isolerar. Teglen i sig leder kyla. Mössen kan vara ett dilemma. Man kan kanske sätta några cm fogskum längst ner o sedan hälla några cm flytspackel ovan på som stopp för mössen. O sedan lite fogskum uppe på när flytspacklet har torkat ut.
 
  • Gilla
perror och 4 till
  • Laddar…
GreenYoda
M Myrkebab skrev:
  • Du behöver inte fylla hela utrymmet med mjukfog. Dra en på utsidan o en på insidan. Luften där i mellan blir stillastående o isolerar. Teglen i sig leder kyla. Mössen kan vara ett dilemma. Man kan kanske sätta några cm fogskum längst ner o sedan hälla några cm flytspackel ovan på som stopp för mössen. O sedan lite fogskum uppe på när flytspacklet har torkat ut.
Tack, det var en lösning jag inte tänkt på.

Någon som har mer förslag/kommentarer? Jag behöver verkligen hjälp, diskussionen med snickaren lär bli de närmaste dagarna och jag vill kunna ställa rätt krav...
 
1-3 går nog avhjälpa med lite pill och talang. nr 4 att använda småkilar som upplag för bärlinor det känns inte fackmässigt och jag har aldrig sett den lösningen förut förutom som montagestöd innan riktigt fundament sätts.

Kilarna kommer aldrig hålla i längden, begär att det görs om från början. Hälsa snickaren att det är bättre att såga till en bit av regeln 45x145? ställa den på stenen och skruva fast i bärlinan från sidan. Detta get ett stabilt underlag.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 9 till
  • Laddar…
B
Att man ska kila mellan linor o plattor fattar jag inte.

Jag har byggt en altan på 80 kvadrat där 55 kvadrat år på plint och resten är en kvadrat på plattor där spa badet står. Inte en kil inte en sne platta o allt i våg. Inget som sviktar. Kommer stå kvar när huset faller

Jag skulle då inte betala en stor "ansenlig" summa till en snickare med erfarenhet som kilar för att få det rakt på det där sättet.

Vad vet jag

Problemet är väl egentligen inte att de inte kommer fungera. Utan lösningen
 
  • Gilla
tomas.egnerfors och 2 till
  • Laddar…
Såga till träklossar för att täta mellan golv och fasadbrädor. Fasade i överkant och infällda mellan locken borde de fungera bra och inte synas så mycket. Annars går det hu att såga till bitar av trall istället och banka ner i mellanrummen
 
GreenYoda
Villa vista Villa vista skrev:
1-3 går nog avhjälpa med lite pill och talang. nr 4 att använda småkilar som upplag för bärlinor det känns inte fackmässigt och jag har aldrig sett den lösningen förut förutom som montagestöd innan riktigt fundament sätts.

Kilarna kommer aldrig hålla i längden, begär att det görs om från början. Hälsa snickaren att det är bättre att såga till en bit av regeln 45x145? ställa den på stenen och skruva fast i bärlinan från sidan. Detta get ett stabilt underlag.
Tack för uppbackning, det känns verkligen som en kass konstruktion. Golvet kommer få göras om, frågan är i vilken utsträckning. Att plocka upp trallen och lägga tillbaka den kommer, som jag förstår det, förkorta livslängden på brädorna. Frågan är hur mycket. Att han får lägga helt ny trall vore förmodligen bäst men känns ju som ett jäkla slöseri med tid, pengar o miljö.:(
 
GreenYoda
B Konsumenten84 skrev:
Att man ska kila mellan linor o plattor fattar jag inte.

Jag har byggt en altan på 80 kvadrat där 55 kvadrat år på plint och resten är en kvadrat på plattor där spa badet står. Inte en kil inte en sne platta o allt i våg. Inget som sviktar. Kommer stå kvar när huset faller

Jag skulle då inte betala en stor "ansenlig" summa till en snickare med erfarenhet som kilar för att få det rakt på det där sättet.

Vad vet jag

Problemet är väl egentligen inte att de inte kommer fungera. Utan lösningen
Låter ju kanon, synd att du inte byggde mitt trädäck :D.
Ja varför han ville göra så vete gudarna, makadamet och plattorna las i våg men snickaren ville ha 2cm spelrum för sina kilar, så det var det jag beställde (grävning + plattläggning gjordes av en annan firma).
Däcket kommer behöva åtgärdas, nu letar jag bara efter hur det ska göras på bästa sätt.
 
  • Gilla
Nyburgare
  • Laddar…
Det ser ut att vara vanlig tryckt trall, typ 28x120? Om han lagt plattorna hyfsat rakt borde det räcka att lyfta upp några enstaka plankor så att man kan stoppa ner en regelbit och använda istället för hans kilar. Då behöver du bara byta kanske 4-5 brädor istället för att byta hela golvet. Skruva en regelstump som stolpe i golvregeln med 5x80-skruv.
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
GreenYoda
P PatrikJo skrev:
Det ser ut att vara vanlig tryckt trall, typ 28x120? Om han lagt plattorna hyfsat rakt borde det räcka att lyfta upp några enstaka plankor så att man kan stoppa ner en regelbit och använda istället för hans kilar. Då behöver du bara byta kanske 4-5 brädor istället för att byta hela golvet. Skruva en regelstump som stolpe i golvregeln med 5x80-skruv.
Ja vanlig tryckt trall men 145x28. CC600. Plattorna är utlagda rakt, däcket är på ca 40kvm så det räcker nog inte med 4-5 brädor för att stabilisera alltsammans. Hur menar du med att skruva en regelstump som stolpe?
 
Har snickaren målat med ?
 
GreenYoda
M maria01 skrev:
Har snickaren målat med ?
Nej, målningen har jag stått för. Vad tänkte du på? Några anmärkningar så är det bara att köra :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Villa Spinell
  • Laddar…
GreenYoda
T toolman77 skrev:
Såga till träklossar för att täta mellan golv och fasadbrädor. Fasade i överkant och infällda mellan locken borde de fungera bra och inte synas så mycket. Annars går det hu att såga till bitar av trall istället och banka ner i mellanrummen
Jag tror det får bli fogskumslösningen, det ska sättas gips på insidan så hålen döljs iallafall...och skulle tro att fogskummet ger bättre isoleringsgrad än träbitar. Verkar också som att det ska gå att såga rent lockbrädorna så att hela springan blir ett hål att fylla istället för många småhål, åtminstone går detta att göra på värsta väggen. På sidorna där lockpanelen sitter kvar kanske det kan vara en idé med träbitar emellan. (y)
 
  • Gilla
Turpen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.