Har en Husqvarna Automower 420 från 2018 som beter sig lite märkligt.

Laddstationen har fast sken, men trots det så vill inte klipparen gå ut ur laddstationen utan visar felmeddelande om "Ingen slingsignal".

Däremot om jag trycker på "OK" för att ta bort felmeddelandet och sedan kör igång klipparen manuellt med START och drar ut klipparen från laddstationen för hand så börjar den klippa precis som vanligt och återvänder till stationen för laddning som normalt när batterinivån har sjunkit.

Vad kan vara galet och hur ska jag avlösa felet tro?
 
  • Gilla
Volmar
  • Laddar…
Svårt att svara på då där inte direkt är några indikationer på vad som går fel.
Vad är historiken för felet? När uppstod det? Skedde det i samband med något annat fel eller driftstörning?

Har du kollat kablage, kontakter, nätdel och säkerställt att allt är ok och där inte finns glapp eller dålig kontakt?
Rengjort laddbleck osv.
 
P pennybridge skrev:
Har en Husqvarna Automower 420 från 2018 som beter sig lite märkligt.

Laddstationen har fast sken, men trots det så vill inte klipparen gå ut ur laddstationen utan visar felmeddelande om "Ingen slingsignal".

Däremot om jag trycker på "OK" för att ta bort felmeddelandet och sedan kör igång klipparen manuellt med START och drar ut klipparen från laddstationen för hand så börjar den klippa precis som vanligt och återvänder till stationen för laddning som normalt när batterinivån har sjunkit.

Vad kan vara galet och hur ska jag avlösa felet tro?
jag hade något motsvarande i våras när jag skulle sätta igång klipparen efter vintern. Jag fick känslan av att den inte riktigt hade koll på att den var i laddstationen. Jag putsade kontaktblecken på både klipparen och laddstationen efter det fungerade det. Det kanske hjälper även för dig.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
hlph hlph skrev:
jag hade något motsvarande i våras när jag skulle sätta igång klipparen efter vintern. Jag fick känslan av att den inte riktigt hade koll på att den var i laddstationen. Jag putsade kontaktblecken på både klipparen och laddstationen efter det fungerade det. Det kanske hjälper även för dig.
Tack... Det ska jag kika på direkten!
 
E etompau skrev:
Svårt att svara på då där inte direkt är några indikationer på vad som går fel.
Vad är historiken för felet? När uppstod det? Skedde det i samband med något annat fel eller driftstörning?

Har du kollat kablage, kontakter, nätdel och säkerställt att allt är ok och där inte finns glapp eller dålig kontakt?
Rengjort laddbleck osv.
Hur kan jag säkerställa att slingan är OK? Kan vara någon skarv som är dålig kanske? Men om det lyser grönt och den ger sig ut och klipper efter att man dragit ut den manuellt borde väl slingan vara OK?
 
P pennybridge skrev:
Hur kan jag säkerställa att slingan är OK? Kan vara någon skarv som är dålig kanske? Men om det lyser grönt och den ger sig ut och klipper efter att man dragit ut den manuellt borde väl slingan vara OK?
Genom att ohmmäta slingan får man en första koll på om den är ok (< 20 ohm).
Sedan kolla slitskontakterna för slingan i laddstationen så att där inte är brott eller glapp i dessa.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
E etompau skrev:
Genom att ohmmäta slingan får man en första koll på om den är ok (< 20 ohm).
Sedan kolla slitskontakterna för slingan i laddstationen så att där inte är brott eller glapp i dessa.
Tack så mycket. Ska ta mig en koll här.
 
Hade ett likadant fel i höstas. Försvann när jag gjorde ny slingsökning. (Tror jag att det heter...)

Lycka till.
 
B Byggsnyggen skrev:
Hade ett likadant fel i höstas. Försvann när jag gjorde ny slingsökning. (Tror jag att det heter...)

Lycka till.
Jag försökte göra det när den satt i laddstationen men fick ett felmeddelande. Så det är något lurt som den inte gillar tydligen.
 
B Byggsnyggen skrev:
Har det åskat?
Nej ingen åska här.
 
Jag har exakt samma problem med min 315. Jag antog att det var buggar i mjukvaran eftersom den uppdaterades på verkstad innan säsongen drog igång. Ska testa att putsa på bläcken och se om det gör någon skillnad. Tack
 
Kolla om du har ställt in ECO läge, då beter sig klipparen exakt som du säger och du måste själv ställa ut klipparen på gräsmattan och trycka på start.

"ECO-läge Om ECO-läge är aktiverat stängs signalen i begränsningsslingan, guidekabeln och laddstationen av när produkten är parkerad eller laddas."
 
M micked99 skrev:
"ECO-läge Om ECO-läge är aktiverat stängs signalen i begränsningsslingan, guidekabeln och laddstationen av när produkten är parkerad eller laddas."
Tack för tipset! För min del så har jag haft Eco-läge aktiverat tidigare. Men problemet kvarstår även efter att ECO-funktionen avaktiverats för flera månader sedan. Men det slår mig först nu när du säger det - den beter sig likadant som när ECO är aktiverat MEN om jag förbikopplar timern (med ex 24h) från panelen på klipparen, då går den ut utan problem. Gör jag samma manöver från appen i mobilen så måste jag i alla fall dra ut klipparen ur boet för att den ska köra iväg första gången, därefter kör den på utan att jag handgripligen behöver rycka in.

Jag testade att putsa blecken också. Ingen skillnad för mig, men min klippare har ju kontakt (uppenbarligen) men verkar sakna motivation
 
S StansDad skrev:
Tack för tipset För min del så har jag haft Eco-läge aktiverat tidigare. Men problemet kvarstår även efter att ECO-funktionen avaktiverats för flera månader sedan. Men det slår mig först nu när du säger det - den beter sig likadant som när ECO är aktiverat MEN om jag förbikopplar timern (med ex 24h) från panelen på klipparen, då går den ut utan problem. Gör jag samma manöver från appen i mobilen så måste jag i alla fall dra ut klipparen ur boet för att den ska köra iväg första gången, därefter kör den på utan att jag handgripligen behöver rycka in.
Jag känner igen problemet att klipparen inte svarar på appens kommandon. Jag tycker att det är nytt för i år och jag har märkt det på både en 315x och en 430x. Frågan är om det kan vara ett problem med appen. Vår 315x år inte uppdaterad sen i fjor.
 
  • Gilla
StansDad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.