hlph hlph skrev:
Jag känner igen problemet att klipparen inte svarar på appens kommandon. Jag tycker att det är nytt för i år och jag har märkt det på både en 315x och en 430x. Frågan är om det kan vara ett problem med appen. Vår 315x år inte uppdaterad sen i fjor.
Har en 430X (2021) och har inte märkt av att den skulle vara svårstartad via appen

Lite udda är det att man måste ha ett schema aktivt för att kunna starta den kan jag tycka. Direktstart borde ju fungerar oavsett om man har ett schema eller ej
 
N Nyalund skrev:
Har en 430X (2021) och har inte märkt av att den skulle vara svårstartad via appen

Lite udda är det att man måste ha ett schema aktivt för att kunna starta den kan jag tycka. Direktstart borde ju fungerar oavsett om man har ett schema eller ej
Det är väldigt vanligt att appen bara säger ”skickar kommando” sen händer ofta på vår 315x jag har lite mindre erfarenhet av vår 430x (den är i vår sommarstuga). Sen händer det ibland att det står typ lämnar laddstationen, men inget händer där heller. Jag har inte kopplat det här till om man har scheman eller inte. Vi kör alltid efter schema. Jag skulle tro att vår 430x är uppdaterad över vinter men vet inte säkert.
 
Jag har fått samma problem på min 310.

Om jag ”knuffar ut den” från stationen kör den igång som den ska.
 
Jag sitter på samma problem. Den lämnar inte laddstationen men om jag tar bort klipparen från stationen och trycker igång att börja klippa så klipper den.
 
J _johan__ skrev:
Jag sitter på samma problem. Den lämnar inte laddstationen men om jag tar bort klipparen från stationen och trycker igång att börja klippa så klipper den.
Ev. dåligt batteri. Hur gammalt är batteriet? Original eller pirat? Har klipptiden sjunkit?
Klipparen mäter ström och tid för att räkna ut när batteriet är fulladdat och när den ska lämna laddaren.
För låg laddström kan göra att den då inte får OK att lämna laddaren.
 
Kolla så den inte står i Eco läge, då g. ör den som du beskriver
 
E etompau skrev:
Ev. dåligt batteri. Hur gammalt är batteriet? Original eller pirat? Har klipptiden sjunkit?
Klipparen mäter ström och tid för att räkna ut när batteriet är fulladdat och när den ska lämna laddaren.
För låg laddström kan göra att den då inte får OK att lämna laddaren.
Inte stenkoll på klipptiden men batteriet är 3-4år gammalt och original. Problemet uppstod nu när jag skulle köra igång klipparen för säsongen. Det står att batteriet är laddat till 100% men att den inte lämnar stationen.
 
M micked99 skrev:
Kolla så den inte står i Eco läge, då g. ör den som du beskriver
Jag har provat att avaktivera Eco läget men den lämnar ändå inte.
 
För mig med samma problem så löstes det av kretskortbyte i laddstationen
 
P pennybridge skrev:
För mig med samma problem så löstes det av kretskortbyte i laddstationen
Det låter ju som rätt problem. Byte av kretskort, löser man det själv eller? Fick du lämna in? Och till vem isåfall? Antar att du bor i Örebro av namnet, jag bor själv i Kumla.
 
Svårt att tro att kretskortet i laddstationen skulle orsaka detta. Klipparen funkar väl helt OK när den är ute och klipper och går sedan hem och dockar på korrekt sätt?
Står laddplattan rakt, du har kollat laddbleck på klippare och laddare och säkerställt att de är rena?
 
Efter att jag hade putsat av mina batteri bleck två ggr och den ändå inte ville gå ut som den skulle så tog jag med 5-56 burken och en tång, plockade ut de tre sling kablarna ur laddaren och tryckte till dom med tången och gav dom 2 droppar 5-56 och satte tillbaka kontakterna och sedan har den gått som den ska.
 
Ok jag fick igång det nu. Tog en fiberduk och putsade av ordentligt på laddstationen och klipparen. Hade putsat tidigare men tydligen inte tillräckligt. Tack alla för hjälp och inputs.
 
  • Gilla
enhusbyggare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.