Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P Pin skrev:
Ja precis så var det formulerat i inlägget om jag uppfattade det rätt. (y)

Du är i din fulla rätt att tycka att vi ska få leva fritt baserat på övertygelse. Du får även tro att det är så det redan fungerar i Sverige. Där utnyttjar jag då min frihet att säga emot dig främst gällande nuläget i Sverige, men även som en vision eller dröm om ett idealsamhälle. Jag tycker att man ska tänka och diskutera helt fritt. När det kommer till handling måste det finnas begränsningar.

Nu är det ju så att var och en bestämmer över sin kropp så vaccin är den enskildes beslut. Precis som tobak och alkohol. De senare beskattar vi rätt hårt för att minska bruket och få in skatt till de negativa effekterna.
Vad trevligt att du tycker att jag har rätt att tycka vad jag tycker.

Om du går upp lite ytterligare i de inlägg jag skrivit så ser du att jag inte tror på att det fungerar väl idag.
Men jag tror inte på att förhindra människor från att leva som de lär, oavsett om de har fel eller inte.
Vill man sedan se likheten mellan att bruka heroin och utsätta sina närstående för uppenbar risk för skada med risken man står inför att inte vaccinera sig, då är förutsättningarna för en konstruktiv diskussion i min värld lönlös.
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
A
Är det alltså tvångsvaccinering som förespråkas här, annars utegångsförbud?
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Är det alltså tvångsvaccinering som förespråkas här, annars utegångsförbud?
Förespråkas vet jag inte, det är ett förslag bland andra att beaktas. Intressant i diskussionen eftersom det är ena ytterligheten.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
A
Ytterlighet var milt uttryckt minsann:)
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Och min fråga till dig var var gränsen för "att leva fritt baserat på sin övertygelse" går - du kanske kan ge några exempel? Det låter ju fint att säga det, men i praktiken är ju just det skälet till att vi har lagar och domstolar. I snitt är folk för dumma i huvudet för att kunna tillåtas att leva fritt baserat på sin övertygelse bland andra medborgare.

Så, några exempel vore bra för att förstå vad du menar?
Jag vet inte riktigt var jag vill dra gränsen, men den börjar någonstans vid att först och främst lagstadga vaccination av Covid-19 för att det ens ska vara lönt att diskutera likheterna med att surra fast barn vid biltak.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
D jonas_t skrev:
Vad trevligt att du tycker att jag har rätt att tycka vad jag tycker.
.
Problemet är att det är en vanligt förekommande åsikt att man inte får tycka vad man vill. Även förekommer det att detta omsätts till handling genom förföljelse av oliktänkande. Resultatet blir sjävsencur eller förtryck, Internationellt ett gigantiskt problem men även Sverige är drabbat trots lagstiftning mot detta.

Jag tycker däremot inte att man alltid kan omsätta tankarna till handling.

Men nu är vi nog OT på riktigt :oops:
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Ytterlighet var milt uttryckt minsann:)
En motpol till den ytterligheten skulle vara att förbjuda allt covidvaccin. Där har vi spelplanen för diskussionen.
 
  • Gilla
  • Haha
Siarhei och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Problemet är att det är en vanligt förekommande åsikt att man inte får tycka vad man vill. Även förekommer det att detta omsätts till handling genom förföljelse av oliktänkande. Resultatet blir sjävsencur eller förtryck, Internationellt ett gigantiskt problem men även Sverige är drabbat trots lagstiftning mot detta.

Jag tycker däremot inte att man alltid kan omsätta tankarna till handling.

Men nu är vi nog OT på riktigt :oops:
Jag tror inte att vi är så OT, jag tror att det är huvudet på spiken vad gäller de konspirationsteorier som florerar.
Ignorerar man och censurerar man dem kommer de att anses vara verklighet av somliga.
Bemöt dem och bevisa dem fel så kommer fler att vaccinera sig helt friviliigt.
 
  • Gilla
jim_b och 4 till
  • Laddar…
Så länge det finns kampanjer som https://kavlaner.se ute så har vi nog en lång väg att vandra tyvärr.

Några sköna citat:

"Vi värnar våra mänskliga rättigheter att själva avgöra vilka medicinska experiment vi ska delta i."
"Det finns ingen anledning att delta i detta globala medicinska experiment där alla blir marionetter i maktmissbrukarnas händer."
"upptäckte tidigt underliga motstridiga grejer, så jag fortsatte forska, vet nu att sprutan är ett gift som försämrar hälsan och riskerar allt möljigt i resten av livet"
"Hej. Jag väljer att kavla ner! Då det ligger en dold agenda bakom detta."

:rolleyes:
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
simsom56 och 17 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Så länge det finns kampanjer som [länk] ute så har vi nog en lång väg att vandra tyvärr.

Några sköna citat:

"Vi värnar våra mänskliga rättigheter att själva avgöra vilka medicinska experiment vi ska delta i."
"Det finns ingen anledning att delta i detta globala medicinska experiment där alla blir marionetter i maktmissbrukarnas händer."
"upptäckte tidigt underliga motstridiga grejer, så jag fortsatte forska, vet nu att sprutan är ett gift som försämrar hälsan och riskerar allt möljigt i resten av livet"
"Hej. Jag väljer att kavla ner! Då det ligger en dold agenda bakom detta."

:rolleyes:
Experiment är ju helt fel ord eftersom pandemin inte är under kontrollerade former och repeterbar. Men inte direkt vetenskapsmän som skriver detta.
 
  • Gilla
simsom56 och 5 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Så länge det finns kampanjer som [länk] ute så har vi nog en lång väg att vandra tyvärr.

Några sköna citat:

"Vi värnar våra mänskliga rättigheter att själva avgöra vilka medicinska experiment vi ska delta i."
"Det finns ingen anledning att delta i detta globala medicinska experiment där alla blir marionetter i maktmissbrukarnas händer."
"upptäckte tidigt underliga motstridiga grejer, så jag fortsatte forska, vet nu att sprutan är ett gift som försämrar hälsan och riskerar allt möljigt i resten av livet"
"Hej. Jag väljer att kavla ner! Då det ligger en dold agenda bakom detta."

:rolleyes:
Och "lösningen" på den här typen av problem jag sett är uppmaningar till att bryta samarbetet med en av grundarna(?) till rörelsen.
Att bemöta de tokigheter som de tror på struntar man högakteligen i.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
BirgitS
D jonas_t skrev:
Bemöt dem och bevisa dem fel så kommer fler att vaccinera sig helt friviliigt.
Det finns ju några sådana inläggskedjor i den andra tråden om vaccinationer och andra trådar om covid/corona men det har ju inte hjälpt utan de vaccinnegativa personer tar bara till något annat halmstrå för att slippa vaccinera sig. Hur bemöter man något som "det är bäst att naturen har sin gång", vilket ju leder till många onödiga dödsfall och onödigt stor sjukhusbeläggning men det struntar de personerna i.
 
  • Gilla
  • Älska
Tullen127 och 7 till
  • Laddar…
Jag trodde det var de allra mest extrema som trodde på såna där konspirationsteorier men det verkar ju vara vanligt folk.

Hittade ett till citat på sidan.. tror folk på sånt här på riktigt alltså? Isåfall krävs informationskampanjer och utbildning i långt större utsträckning än jag först trott. :seenoevil:

"Ingen LIVSFARLIG genterapi i min kropp!
Dessutom en påhittad plandemi för att snabba på globalisternas sjuka
"agenda 2030"

Allt handlar om kontroll & avbefolka jordklotet – inget annat"
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
ichigo och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju några sådana inläggskedjor i den andra tråden om vaccinationer och andra trådar om covid/corona men det har ju inte hjälpt utan de vaccinnegativa personer tar bara till något annat halmstrå för att slippa vaccinera sig. Hur bemöter man något som "det är bäst att naturen har sin gång", vilket ju leder till många onödiga dödsfall och onödigt stor sjukhusbeläggning men det struntar de personerna i.
Jag håller inte alls med om att man bemöter de här tokigheterna, istället förlöjligar man dem i medier och pratar runt de lösrykta sanningar som de har att komma med.
Det är definitivt så att vissa ståndpunkter som de kommer med är väldigt svåra att argumentera vara fel, där får man helt enkelt hoppas på att den samlade bilden överväger det man inte kan "slå ned".
Att erkänna att man inte har alla svar, men däremot många, tror jag är en typ av ärlighet som endast en väldigt, väldigt liten del av människor ändå väljer se som lögn och båg.

EDIT:
Jag kanske borde läst vad du länkade till innan jag kommenterade... Jag menar inte att det ligger på dig och mig, eller någon annan på de här forumet att bemöta kritiker. Det menar jag bör göras betydligt mer centralt av folk som sitter på en helt annan erfarenhet än vad jag tror att åtminstone de allra flesta gör i detta forum.
 
  • Gilla
jim_b och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
D jonas_t skrev:
Jag håller inte alls med om att man bemöter de här tokigheterna, istället förlöjligar man dem i medier och pratar runt de lösrykta sanningar som de har att komma med.
Det är definitivt så att vissa ståndpunkter som de kommer med är väldigt svåra att argumentera vara fel, där får man helt enkelt hoppas på att den samlade bilden överväger det man inte kan "slå ned".
Att erkänna att man inte har alla svar, men däremot många, tror jag är en typ av ärlighet som endast en väldigt, väldigt liten del av människor ändå väljer se som lögn och båg.
Nu skrev jag ju inte om media i största allmänhet utan om inlägg i de trådar om corona/covid som finns på Byggahus.

Min erfarenhet från trådarna här är att den typ av ärlighet du skriver om bara får dem att bli fastare i övertygelsen om att vaccinerna är otillräckligt testade och därmed ändå viktigare att undvika.

Tillägg:
Det är väl viktigt att bemöta dem där de finns. Uttalanden i vanliga medier av myndighetspersoner etc. anses ju vara felaktiga eftersom man inte kan lita på "vanliga media" och myndighetspersoner enligt dem.
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.