K KarroZoo skrev:
Nu är det hästnäringen rätt omfattande, även om många tror att det bara är lite hobbyverksamhet.

[länk]
Synd bara att man inte tar tillvara det delikata hästköttet bättre.
Slöseri med naturresurser och kapital.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Synd bara att man inte tar tillvara det delikata hästköttet bättre.
Slöseri med naturresurser och kapital.
Japp.. Men en travare är inte mycket att äta..
seg och innehåller mycket läkemedel..
Men hamburger kött är gott och gustafskorv..
granris rökt(y)
 
Anonymiserad 242012 skrev:
Hej.
Kom hem i torsdag från lite minisemester.
När vi kör in på vår tomt står det en person i ena hörnet av tomten. Det visar sig att han arrenderat marken runtom vårt hus och håller på stängsla in för ha kor under senhöst,vinter,vår och sommar.
Detta känns inte alls bra då det är precis i kanten av vårt tomt.
Till saken hör att vi är på altanen och grillar och badar spabad året runt och det är endast 2,5-3 m från vår altan ut till tomtkant.
Så när vi kommer bada i vinter kan vi ha en ko ca 3m ifrån oss.
Känns inte alls roligt. Likaså när man grillar mm.
Finns det inga lagar,bestämmelser mm för detta?
Det får gärna finns djur runtom men detta blir vääääldigt inpå oss.
Han har dessutom ”ringat” in oss.
Hage på 3 sidor av huset och tomten. Enda biten där det inte är är precis vid infarten och en lada men förövrigt så täcker det som sagt tre sidor av huset…
Vi har försökt få tag i bonden per tel men han svarar inte och har då skickat sms och förklarat hur vi känner men han har ingen förståelse….
Någon som vet något om detta?
Någon gammal regel,lag mm som man kan nämna.
Är inte ute efter bråka eller så. Önskar bara han kan visa lite respekt och flytta stängslet på framsidan vid altan och bad mm.
30m skulle räcka. Men helst gärna längre.
Och när det gäller yta…han kan flytta 100m och det skulle finna mat,yta mm i överflöd ändå åt korna.
Snälla,någon som kan hjälpa med kunskap om detta?
Jaa du, du bor på landet, förstår jag.
Det KAN vara så att du ska stå för en del av staketet, om det gränsar till din tomt, men där är jag osäker. Är du rädd för att korna ska komma in? Det gör de sällan, om de har bra staket. Det är trevliga djur, du ska se att det blir bara kul med dem!
 
Matte001 Matte001 skrev:
Det var intressant då just den åtgärden är bygglovsbefriad så länge maskinhallen är direkt kopplad till jordbruket. Men är maskinverksamheten klassad som en egen verksamhet så krävs bygglov.
Rekommenderar att ta kontakt med en jurist för gå igenom förutsättningarna i detalj.
Grejen var att byggnadsnämnden på något konstigt sätt ansåg att byggnaden var byggnadslovpliktig.
 
Alltså, jag fattar inte varför man bosätter sig på landet och blir upprörd för att man får kossor i närheten.
1. Markägaren måste ju få bruka sin jord.
2. Var glad för att marken brukas, det är det den är till för.
3. Vad var det där när ni flyttade dit, åkermark? Bönder växelbrukar sin jord.

Har en granne som klagar på att det luktar när bonden gödslar, att fönster och utemöbler blir dammiga när han skördar och att höfläkten låter. Jag säget bara... flytta in till stan och njut av doften av avgaser och lyssna till bilarnas surr i stället.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P
M matswalker skrev:
Hyrde sommarstuga nära kor fast minst 25 m. Kvigorna var nyfikna och simmade runt staketet och klev sen upp på vår veranda. Lite tur att golvet höll. Jo nyfikna är de sade Bull.
Hade två halvvuxna tjurkalvar i trädgården en förmiddag och kunde inte förstå hur de hade tagit sig in. Jag tog hunden och vallade kalvarna lite (hunden i koppel pga begränsad yta) och fick då veta hur kalvarna hade tagit sig in. :D
Ingen större skada skedd.
 
  • Gilla
Nancy Biäng och 1 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Hade två halvvuxna tjurkalvar i trädgården en förmiddag och kunde inte förstå hur de hade tagit sig in. Jag tog hunden och vallade kalvarna lite (hunden i koppel pga begränsad yta) och fick då veta hur kalvarna hade tagit sig in. :D
Ingen större skada skedd.
gick som en kalv-dans:rofl:
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Varför skulle ekologiskt vara sämre?
pga att man inte använder bekämpningsmedel?
Ja, om man inte besprutar behövs ju inget säkerhetsavstånd.
 
P
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nåja det kan ju fortfarande råka växa vid tomtgräns. Och gör det inte det så kan man ju råka gödsla...
Jodå. om man vill vara elak finns det många möjligheter. Vore jag spannmålsodlare så skulle jag dock inte gödsla ogräs.
 
Matte001 Matte001 skrev:
Det var intressant då just den åtgärden är bygglovsbefriad så länge maskinhallen är direkt kopplad till jordbruket. Men är maskinverksamheten klassad som en egen verksamhet så krävs bygglov.
Rekommenderar att ta kontakt med en jurist för gå igenom förutsättningarna i detalj.
Det berörde inte mig personligen.
Däremot gillar jag inte riktigt att kommunens politiker först framhäver det fantastiskt lyckade nya industriområdet norr om stan och samtidigt nekar en jordbrukare/egenföretagare att bygga ut för att driva sin egna verksamhet.
 
P
Nissens Nissens skrev:
Knappast. Jordbruksnäringen är kritiskt för samhället, det gäller varken hästverksamheten eller spelindustrin…
Väldigt få människor skulle svälta pga att hästhobbyn eller spelindustrin försvann.

Tar du bort jordbruket så blir det kris i hela samhället…

Det är skrämmande att det finns människor som inte inser det….
Det finns mycket som bidrar till BNP som inte är kritiskt för vår överlevnad. Icke desto mindre avskaffar vi det inte. Ibland uppmuntrar vi det istället.
 
P
yonna yonna skrev:
Ny bonde köpte marken och röjde och vi fick tillbaka våra kära kossor (inkl flugor) som nyfiket står å glor på andra sidan muren när vi tar vår kvällsdrink...
Lite som att sitta vid en safari-lodge och titta på bufflarna vid vattenhålet. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Allvarligt, hur stort är problemet!? Det känns som TS är problemet här, ja, du får ursäkta mig, jag kanske inte förstår bättre.
Som slyngel 35-35 år sen tyckte jag flugorna var jobbiga, men då den mesta djurhållningen försvunnit till förmån för flera hästgårdar så vill jag påstå att flugorna minskat radikalt, så även ladusvalorna under mina tegeltak. Min uppfattning är att den stoooora hagen kommer göra att korna sprider ut sig rejält och inte kommer förorsaka några problem. Mitt förslag är att ni åker hem till bonden och säger att ni överreagerat då ni läst på mer i ämnet (gör nu det!) och föreslå, tex som ett tidigare inlägg, att sätt vattenhon och utfodringen (och vad ni nu läst er till) långt ifrån er.
Hoppas det går bra för er och att ni ändrar inställning pyttelite så det går så långt att ni tycker korna är ett charmigt inslag i naturen.

Lycka till.

/W
Det som stör mig med vissa svar är noll tänk. Hade bonden sagt innan de bestämt sig för att flytta dit att räkna med att marken runt fastigheten 2-3.5m närmast tomtgränsen kan arrenderas ut för kobete förr eller senare är jag säker på att man inte flyttat dit alls eller gjort det ändån men att man då inte satsat på badtunna å annat mys. Sedan märkligt att man passar på när de är på semestrr att lägga stängsel och märkligt attman inte informerat dem överhuvudtaget, i vanliga fall INFORMERAR man närmsta granne för eventuella förändringar på sin tomt. Jag undrar om bonden gör på detta sätt för att få dem att flytta. Sedan tycker jag bonden är en feg mes som INTE ÄR KAR NOG att ta ansvar för sitt beslut att arrendera ut GENOM ATT INTE SVARA när de försöker nå han för dialog.
Anonymiserad 242012 skrev:
Grejen är att den här tråden börjar tappad och få en massa sidospår mm.
Frågan var om det finns någon som vet om det finns någon regel,lag,bestämmelse mot hur dom stängt,ringat in oss?
Är inte ute efter bråka.
Har talat/mailat/sms:at med bonden och frågat om det finns möjlighet flytta stängslet,lagt fram hur vi känner för det mm men han ger bara nått halvluddigt konstigt svar om att hans kor är snälla och flugor drar dom inte runt med och lite fler sådana där halvluddiga svar men inte om flytta på stängslet.
Är en liten yta som vi ber om.
 
  • Haha
  • Wow
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Anonymiserad 242012 skrev:
Ja,alla är vi olika.
Vi älskar landet och så. Det är inte det.
Men när man grillar,umgås med folk,sitter ute en kväll i spabadet och njuter vill vi ha mer än 2,5-3m från altanen fram till en bunt kossor,bajs,flugor mm.

Får man ens bygga altan 2,5-3m från tomtgräns? Tror du får flytta din altan lite
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Anonymiserad 242012 skrev:
Grejen är att den här tråden börjar tappad och få en massa sidospår mm.
Frågan var om det finns någon som vet om det finns någon regel,lag,bestämmelse mot hur dom stängt,ringat in oss?
Är inte ute efter bråka.
Har talat/mailat/sms:at med bonden och frågat om det finns möjlighet flytta stängslet,lagt fram hur vi känner för det mm men han ger bara nått halvluddigt konstigt svar om att hans kor är snälla och flugor drar dom inte runt med och lite fler sådana där halvluddiga svar men inte om flytta på stängslet.
Är en liten yta som vi ber om.
Du ber bonde att inte använda en yta som han faktiskt betalar för att använda.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.