Rörmokare har kopplat in blandare och diskmaskin idag. Är ingen expert, men tycker plastskyddets funktion verkar gå förlorat när det inte går hela vägen in? Dessutom går blandarrören i kors. Utseendet påminner om hur det hade kunnat se ut om jag gjort det hela själv, men nu har jag ju betalat ett proffs. Är det här verkligen en korrekt installation?
 
  • Utrymme under diskho med delvis öppet plastskydd, överkorsade blandarrör och anslutningar för diskmaskin, med ifrågasatt yrkesmässig installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Scarlotten
  • Laddar…
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Följande tråd skapades idag. ikea-metod-och-saeker-vatteninstallation
Mycket informativ tråd. Stort tack!
 
Vart tar vattnet från vasken vägen?
Var är vattenlåset? I golvbrunn?
Diskmaskinsutlopp brukar sitta efter vattenlås, inte före.
Borde inte den gula ploppen ersättas av att avloppsrör som går nedåt?
 
Den gula proppen är rensplugg till vattenlåset, det är inget fel där.
 
  • Älska
Pergan
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Vart tar vattnet från vasken vägen?
Var är vattenlåset? I golvbrunn?
Diskmaskinsutlopp brukar sitta efter vattenlås, inte före.
Borde inte den gula ploppen ersättas av att avloppsrör som går nedåt?
Jasså... brukar man koppla diskmaskinsavlopp efter vattenlåset, förklara gärna... Har alltid satt det innan vattenlåset för att lukt inte ska komma till disken. Zooma bilden så ser du där den gula är är botten på vattenlåset å den kan tas bort för att rensa
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
Tycker det mesta ser helt ok ut , visst något "prydligare" kan man väl dra men allt är helt rätt och åtkomligt. Golvskyddet är väl för diskmaskinen och då ligger det ju rätt när den är på plats !
 
  • Gilla
John PL
  • Laddar…
Förstår inte poängen med vattenskyddet om alla rör går in bakom skyddet. Ev läckande vatten hamnar ju på golvet då. Gör om och gör rätt.

Som referens kan jag visa hur det ser ut när jag som amatör försökte fixa detta för första gången, i en +15år gammal installation. Gör man allt från början är det förstås mycket enklare att få det perfekt.


 
  • Gilla
Sebastian Bob Andersson och 4 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Jasså... brukar man koppla diskmaskinsavlopp efter vattenlåset, förklara gärna... Har alltid satt det innan vattenlåset för att lukt inte ska komma till disken. Zooma bilden så ser du där den gula är är botten på vattenlåset å den kan tas bort för att rensa
Det kommer mycket vatten på kort tid från diskmaskin, så vid halvkletigr vattenlås finns risk för fontän i vasken.
Men å andra sidan rensas väl vattenlåsen när diskmaskinens varma vatten sköljer igenom.
 
Hade ni pratat om en säkervatteninstallarion? Jag skriver för min erfarenhet är att hantverkare inte alltid tänker/gör mer än vad som man säger till dom. Oavsett kan man tycka att rörisen borde ha nämnt något och inte karvat ett hål för att den skulle passa in vid avloppsrören.

På IKEAs sida benämns det både som skydd för läckage och som ett hyllskydd och dom säljer också en tätningssats som hade behövts i detta fallet.

Nästa gång jag renoverar mitt kök tänker jag lägga matta under vask och diskmaskin under skåpet...
 
  • Gilla
Henke1951
  • Laddar…
När vi ytskiktsrenoverade vårt kök och bytte köksinredning så gjorde jag vad jag tyckte var smartast/enklast efter givna förutsättningar: 15cm uppvik av golvmattan på väggen bakom diskmaskin och diskho, plus att jag dessutom målade väggen med våtrumsfärg för att skydda den lite vid eventuellt läckage (färgen hade jag redan, så det blev lite av en bonus). Dessutom är golvet inte hundra plant (gammalt hus och vi är inte så känsliga på om det är lite snett eller knarrar lite), så eventuellt vatten kommer att rinna fram på köksgolvet istället för att ligga kvar mot väggen om det blir ett läckage. Inte enligt regelboken, men jag som ändå är lite av en trygghetsnarkoman sover gott om natten.
 
  • Gilla
39x
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Vart tar vattnet från vasken vägen?
Var är vattenlåset? I golvbrunn?
Diskmaskinsutlopp brukar sitta efter vattenlås, inte före.
Borde inte den gula ploppen ersättas av att avloppsrör som går nedåt?
Här är vattenlåstillverkarens rekommendation, innan låset, och längst ifrån om man har två hoar.

https://www.megaflis.no/globalassets/productimages/smartloc_fl_de_swe_2_.pdf?ref=BFBED8F5AD

Jag skulle vilja haft vattenlåset lite längre ned, för att öka fallhöjden och farten genom låset. "Teleskopfunktionen dras ut maximalt."

/Höghus
 
MathiasS MathiasS skrev:
Förstår inte poängen med vattenskyddet om alla rör går in bakom skyddet. Ev läckande vatten hamnar ju på golvet då. Gör om och gör rätt.

Som referens kan jag visa hur det ser ut när jag som amatör försökte fixa detta för första gången, i en +15år gammal installation. Gör man allt från början är det förstås mycket enklare att få det perfekt.
Tjusigt!
Notera att enligt illustrationen i normerna sitter avloppsstammen utanför vattenskyddet.
Men jag håller med dig, mycket bättre att fånga läckor även från avloppet.

/Höghus

Illustration av avloppsstam och vattenskydd med måttangivelser, skruvbar skiva och utrymme för källsortering.
 
Förutom det som redan påpekats så ser det ut som att det inte går att stänga av DM ovanifrån, det vill jag minnas är ett krav enligt säkert vatten, och har varit med om att röris vägrat installera ny DM utan att byta blandare till en med avstängning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.