EddieHansson
E Eld skrev:
Det krävs i alla fall bygglov.
Den är ju intressant. Vad är det som avgör när man behöver bygglov om det inte syns något ovan mark?
 
  • Gilla
Chritun
  • Laddar…
Om du ska använda det som permanent bostad skulle jag tro. Ska du dra in el och vatten?
 
EddieHansson
sysmali sysmali skrev:
Finns rätt många vidoer på byggen i grottor - många verkar vara i Asien och det ser ut som sandsten eller liknande.

[media]
Men undvik Rhoca-Gil:giggle:
Alltså det där ser ju mer ut som lera.

Tänker mig mer som
iu
iu
iu
 
  • Gilla
  • Wow
magnuse74 och 5 till
  • Laddar…
EddieHansson
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Om du ska använda det som permanent bostad skulle jag tro. Ska du dra in el och vatten?
Alltså det är en kul idé. Men visst! El och vatten måste ju finnas. Annars är det ju inte någe bra :)
 
  • Gilla
M@ckan
  • Laddar…
  • Gilla
Kjell K. och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
E Eld skrev:
Om det behövs bygglov för en byggnad på platsen så krävs det bygglov även om den är helt under mark. Definitionen på byggnad: [länk]
Den ska vara varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller vara varaktigt placerad på en viss plats i vatten.
Ja det var ju synd. Men ganska givet.
 

Kolla Colin Furzes videos. Han nämner en helt del.

Det absolut viktigaste är att Containers under jord är fruktansvärt farligt och en generellt dålig idé.
(Containers rä dåliga byggmaterial generellt här uppe i norden)
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Bygg först och begrav sen! Enklaste sättet att skapa ett underjordiskt utrymme är att mura ovan jord - exempelvis i slänt - och i efterhand begrava den färdiga konstruktionen under fyllnadsmassor. Då slipper man bergborrarens klassiska risker med sprickor, lerfickor och grundvattenläckor. Dränering, isolering och ventilering ... allt blir lättare att hantera med en sådan rakt igenom beräknad konstruktion.
 
  • Gilla
Kjell K. och 7 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
I Coober Pedy i Australien finns en hel stad under marken. Det är en gammal gruvstad där man utvinner opaler. På grund av de höga temperaturerna har många valt att flytta ner i de gamla gruvorna.
Just det , hade jag glömt... (Faktiskt varit där!) Det jag tänkte på var Spanien, iaf runt Almería. Där finns det en hel massa folk som har hus i grottor.
Temperaturmässigt mycket behagligt, jämn och i stort sett konstant temperatur inomhus året runt. Och när folk behöver ett rum till så gräver de lite till bara... Känner en som bor i ett sådant hus. Från början var det bara ett rum, nu vill jag minnas att de är uppe i något tiotal rum...
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
M MiaFiaLotta skrev:
Just det , hade jag glömt... (Faktiskt varit där!) Det jag tänkte på var Spanien, iaf runt Almería. Där finns det en hel massa folk som har hus i grottor.
Temperaturmässigt mycket behagligt, jämn och i stort sett konstant temperatur inomhus året runt. Och när folk behöver ett rum till så gräver de lite till bara... Känner en som bor i ett sådant hus. Från början var det bara ett rum, nu vill jag minnas att de är uppe i något tiotal rum...
En viktig skillnad är årsmedeltemperaturen i Almeria och Cober Peedy jämfört med Sverige. I Sverige blir den jämna temperaturen som i ett kylskåp ungefär.
 
  • Gilla
  • Haha
Carlnoren och 3 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Den är ju intressant. Vad är det som avgör när man behöver bygglov om det inte syns något ovan mark?
När jag en gång frågade stadsbyggnadskontoret om det krävdes bygglov för jordkällare så fick jag den kortfattade och förenklade förklaringen att det är en byggnad om det är ståhöjd inne.
 
  • Gilla
Kjell K. och 1 till
  • Laddar…
Gräva ur, gjuta platta, stoppa ner containers, gjuta igen. Inkl fixat allt med ventilation, dränering runt om o ingång osv. Görbart absolut
 
M Marcus Lindberg skrev:
Gräva ur, gjuta platta, stoppa ner containers, gjuta igen. Inkl fixat allt med ventilation, dränering runt om o ingång osv. Görbart absolut
Skippa containern bara ;)
 
  • Gilla
aries
  • Laddar…
A aries skrev:
När jag en gång frågade stadsbyggnadskontoret om det krävdes bygglov för jordkällare så fick jag den kortfattade och förenklade förklaringen att det är en byggnad om det är ståhöjd inne.
En jordkällare borde ju gå att bygga enligt friggebodsreglerna.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
[media]
Jag har alltid velat ha ett eget krypin i en grotta. Men hur svårt är det egentligen och får man ens göra det? Vilka risker bör man tänka på - fukt och uppvärmning tex?
Har själv kollat på samma sak, men i utlandet.. ville nyttja både markens ”kyla” och värme.. :) det är vanligt i vissa delar av världen att bygga delvis under mark/i berg..

Det är svalt på sommaren.. ligger skyddat för sandstormar osv..

Sedan får man ju försöka hitta nån mittenväg om man vill ha utsikt/naturligt ljus oxå..

Intressant är det (y)
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.