J JohanLun skrev:
En långsamladdare kostar troligen bara en tiondel av en snabbladdare, på Lunchställen utmed e4 kanske de är meningslösa, men på platser man besöker länge (pendlarparkeringar, konserhallar, nöjesfält, parker, hotel) skulle man kunna gödsla med långsamladdare som både elbilar och phev kunde nyttja. Rimligen är det dyraste med en snabbladdare möjligheten att leverera mycket ström. Man kunde tänka sig fler snabbladdare som delar på en begränsad mängd kapacitet och automatiskt fördelar den på ett förutbestämt sätt, kanske att den med tommast tank alltid får prio.
Jag gillar tanken om gödsling, det gör både gräsmattan grönare och livet som grön bilist enklare. ;)

En långsamladdare kostar nog betydligt mindre än en tiondel av en snabbladdare (att tillverka), speciellt om någon för för sig att massproducera enkla "hotelladdare" med t.ex. 6 uttag per styck.

En snabbladdare innehåller kraftelektronik, ofta flera stackade moduler, måste vara robusta och inte brinna upp etc, medan en långsamladdare innehåller elektronik för en dryg hundralapp eller två, en kontaktor och en kapsling. För lastbalansering kan man nöja sig med billig strömmätning, för debitering/riktig mätning tillkommer några hundra per uttag.

Tyvärr finns ingen signalering om bilens laddnivå över AC så man kan inte Robin Hood-fördela, men tänk ändå att iställlet för en snabbladdare på 150 kW kan man ansluta 35 st AC-laddare på (upp till) 22 kW som alla automatiskt lastbalanserar så att 150 kW totalt ej överskrids!

Ja, det innebär att när 35 pers parkerar samtidigt får man bara 4,1 kW (3x6x230) men eftersom det t.ex. är ett hotell blir det ändå 41 kWh på tio timmar. Och såfort vissa bilar börjar bli fulla kommer de andra att "ladda ikapp" när de får mer effekt!
Står där också laddhybrider kan de få 10-16A på en fas (givetvis har man roterat faserna så att 3 st med enfasladdning får olika faser), och eftersom de inte tar så stor effekt och dessutom blir fulla efter några timmar påverkar det inte särskilt mycket mer än att övriga kan få mer laddning!

I verkligheten lastbalanserar man givetvis hela den inkommande anslutningen mot hotellet och kan dra på mer över natten. Kanske kan man betala extra för prioriterad effekt.

Finns detta i drift någonstans idag? Och finns då också en stor imponatorpanel som visar laddeffekten senaste 48h för varje uttag? ;)

PS. Jag önskar att fler bilar får ombordladdare med mer än 11 kW!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Jag gillar tanken om gödsling, det gör både gräsmattan grönare och livet som grön bilist enklare. ;)

En långsamladdare kostar nog betydligt mindre än en tiondel av en snabbladdare (att tillverka), speciellt om någon för för sig att massproducera enkla "hotelladdare" med t.ex. 6 uttag per styck.

En snabbladdare innehåller kraftelektronik, ofta flera stackade moduler, måste vara robusta och inte brinna upp etc, medan en långsamladdare innehåller elektronik för en dryg hundralapp eller två, en kontaktor och en kapsling. För lastbalansering kan man nöja sig med billig strömmätning, för debitering/riktig mätning tillkommer några hundra per uttag.

Tyvärr finns ingen signalering om bilens laddnivå över AC så man kan inte Robin Hood-fördela, men tänk ändå att iställlet för en snabbladdare på 150 kW kan man ansluta 35 st AC-laddare på (upp till) 22 kW som alla automatiskt lastbalanserar så att 150 kW totalt ej överskrids!

Ja, det innebär att när 35 pers parkerar samtidigt får man bara 4,1 kW (3x6x230) men eftersom det t.ex. är ett hotell blir det ändå 41 kWh på tio timmar. Och såfort vissa bilar börjar bli fulla kommer de andra att "ladda ikapp" när de får mer effekt!
Står där också laddhybrider kan de få 10-16A på en fas (givetvis har man roterat faserna så att 3 st med enfasladdning får olika faser), och eftersom de inte tar så stor effekt och dessutom blir fulla efter några timmar påverkar det inte särskilt mycket mer än att övriga kan få mer laddning!

I verkligheten lastbalanserar man givetvis hela den inkommande anslutningen mot hotellet och kan dra på mer över natten. Kanske kan man betala extra för prioriterad effekt.

Finns detta i drift någonstans idag? Och finns då också en stor imponatorpanel som visar laddeffekten senaste 48h för varje uttag? ;)

PS. Jag önskar att fler bilar får ombordladdare med mer än 11 kW!
Tibber tror jag har "fulintegrerat" flera tillverkares APIer så de kan läsa ut laddstatus mm. Jag har för mig nån här har skrivit att det finns mer förberett i standardiserade kommunikationsvägar. Om inte annat borde det inte vara svårt att få till. Den som inte rapporterar laddstatus hamnar sist i kön, då kommer nog alla tillverkare vara snabba att implementera detta... :)

Det enda jobbiga är väl om man inte riktigt vet hur länge man behöver äta innan bilen har rätt laddnivå. Och att folk kommer komma på att precis innan laddning mata in de ska åka till Korpilombolo så att "Robin Hood" tror att de är de i mest behöv av att toppa batteriet till 100%. Men iofs kan AI straffa ut sådant beteende. :D :p
 
martin43 martin43 skrev:
Finns detta i drift någonstans idag?
Vi har Zaptec i bostadsrättsföreningens garage som torde funka så. I dagsläget (med hybrid) har jag aldrig sett att billen laddat med något annat än 3,5–3,7 kW, men jag vet å andra sidan inte vad vi har för maximal totaleffekt på det dussin laddare vi har.
 
martin43 martin43 skrev:
önskar att fler bilar får ombordladdare med mer än 11 kW!
Äh, vad ska man med mer än det till? På långresa står man väl ändå still 10+ timmar per natt, så då fyller man ju mer än väl bilen med 11 kW.

Hemma kan jag tänka mig att man lämpligen lägger sig på hälften av det, så har man halva effekten ledig även med 16 amperes säkringar. 12–14 timmars laddning så fyller man huvuddelen av dagens elbilar även med det.

Vill man bara ladda till låg nattaxa kan man förstås resonera annorlunda.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Äh, vad ska man med mer än det till? På långresa står man väl ändå still 10+ timmar per natt, så då fyller man ju mer än väl bilen med 11 kW.
Det finns tre laddscenarior tycker jag:
1. Långresa. Snabbladda fort som attan för att åka vidare. Ju snabbare desto bättre. Det får kosta mer/kWh för att finanisera laddinfrastrukturen.
2. "Dagsutflykter". Shopping, nöje, ut o äta, bio, teater, nöjesparker etc. Man åker nånstans, oftast till annan stad, och stannar 2-6 h över dagen vid en central parkering.
3. "Över natt". Hemma, hotell, hyrda parkeringar. 11 kW tillräckligt, eller mer än tillräckligt.

I scenario 2 är 22 kW ombordladdare perfekt. Man kan då bygga ut många laddplatser till låg kostnad per plats så att väldigt många kan parkera på laddplats och man hinner ändå få väldigt mycket (full?) laddning till bra pris.

Jag antar att inte många vill promenera (kan ju vara >30 min ToR) tillbaka till parkeringen för att flytta bilen till/från en snabbladdare mellan förrätt/huvudrätt, mitt under bion etc. Och på en resa som tar t.ex. 2-3h vill jag inte ha extra laddstopp om jag spenderat dagen nånstans. Jag tror inte heller man vill betala 30 kr/kWh för att få parkeringarna fyllda med underutnyttjade snabbladdare. Därför gärna 22 kW. 22 kW AC hittas också lite överallt på utflyktsmål redan idag.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag håller inte alls med om 2. För det första är det bara långa dagsutflykter som kräver laddning på destinationen, och du kom troligen inte dit med tomt batteri. Jag tror jag kan köra en dryga 4 timmar på mitt batteri, då är der inte en dagsutflykt vanligtvis.

Nej, med extrakostnaden för dubbla laddare i bilen inräknat ser jag inte alls nyttan av 22 kW, fick jag det gratis javisst. Jag har aldrig upplevt att 11 kW skulle vara för lite. Behöver jag ladda snabbt är det 150 kW som gäller.

Det finns nog en anledning till att man börjar se 11 kW som lite av en standard, även Tesla gick ju från 22 kW till 11 kW efter att deras laddnätverk blivit utbyggt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Håller med, med undantag för att jag tror att även alt. 2 i nästan alla fall funkar utmärkt med 11 kW. Det är väl möjligen de som väljer minsta möjliga batteri som kan få problem då, men de väljer ju rimligen det delvis för att få en billigare bil, och hur många av dem skulle då vilja pynta för en dyrare laddare?

Säg att man har en bil med WLTP-räckvidd på 25 mil, då har den rimligen ett batteri på ca 40 kWh. 15 mils faktisk en vinterdag på motorväg? Säg att det utnyttjas till max enkel väg, är det då sannolikt att man stannar under fyra timmar innan man vänder hem igen?

Jag tror som sagt att 11 kW räcker långt, och i de få fall det inte gör det finns som sagt snabbladdare. De som skaffar 22 kW-laddare tror jag därtill inte är de som faktiskt skulle kunna ha mest nytta av det.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Är 22kwh något som inte längre är aktuellt?
Då behöver jag inte vara ledsen att elektrikern inte säkrade upp min box med mer än 16a (har jag för mig, eller om han ställde boxen på 16 och säkringen på 20)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är inte samma sak eftersom att en moped laddar lika fort per liter som en bil, minus ställtid.

Det är snarare som att köra traktor på en 100-väg. Ibland finns det inga bra alternativ, och då får övriga trafikanter finna sig i hindret, men finns det en alternativ, mindre trafikerad väg är den ett bättre val av traktorn.
Nä, det tar nån minut att fylla på 2 taktsolja om man har en äldre moped. Råkade ut för det förra veckan, en bil tutade på mig när jag efter tankningen tog av mig ryggsäcken för att ta fram oljan. Du kan väl ta den där pumpen sa jag, och pekade på motstående pump, men fick svaret att den stod på fel sida.
Ursäkta OT.
 
  • Haha
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Är 22kwh något som inte längre är aktuellt?
Då behöver jag inte vara ledsen att elektrikern inte säkrade upp min box med mer än 16a (har jag för mig, eller om han ställde boxen på 16 och säkringen på 20)
Det behöver du inte vara ledsen över. :D
 
W witten skrev:
Det finns nog en anledning till att man börjar se 11 kW som lite av en standard, även Tesla gick ju från 22 kW till 11 kW efter att deras laddnätverk blivit utbyggt.
Håller tillverkarna på att gå över till 11kW 3-fas för den svenska marknaden? Jag trodde att man skulle gå mot 7.2kW 1-fas då detta funkar i princip hela Europa.
 
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Exempelvis så här:
  • snabbladdning X kr/kWh
  • långsamladdning 2X kr/kWh
  • parkering (utan pågående laddning) 10 kr/min
InCharge kör väl en enkel variant, som ger ungefär samma resultat.
Vid 50kW laddare så kostar det 2,4/minut.
Dvs snabbladdar man med maximala 50kW så kostar det 2:90/kWh
Laddar man långsamt med 3,6kW så kostar det 40kr/kWh
Parkerar man bara så blir det en dyr parkering på 144kr/timme.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Man ligger ju inte alltid och puttrar i 89 km/h. Vi åker gärna 20 mil enkel över dagen, men då är det inte 89 km/h. Många bilar verkar ligga närmare 3 kWh/mil med kallt ute och momsad motorvägshastighet, så det blir 60 kWh.

Ja, det kan absolut gå bra med 11 kW, men det var just det som var min poäng. Med 22 kW har man helt annan marginal. Och på chargefinder.com ser det ut att finnas fler 22 kW laddare än 11 kW (antagligen för att det är ungefär samma kostnad att sätta upp, till skillnad från en snabbladdare). Dessa finns dessutom väl utspridda lite överallt, typiskt vid olika "attraktioner".

Jag betalar gärna lite mer på bilens pris för att få 20, 25 eller 32A ombordladdare, dock vill jag inte ha dubbla laddare, jag vill ha kraftigare laddare (pga. pris, vikt, utrymme). Med timdebitering och laddning bara de dagar när elen råkar vara jättebillig på natten några timmar är det också trevligt med högre effekt hemma (beroende på elnätbolag, här är 25A huvudsäkring billigt). Men tyvärr är det nog för nischartat som ni är inne på, så det kommer inte slå. Hela branschen verkar satsa på att bevara bensinmacksupplevelsen, dvs att man åker någonstans för att tanka och då behöver det gå på några minuter. Det är inte billigt att bygga snabbladdare till alla överallt (vi betalar). Ska bli intressant att följa utvecklingen.
 
M merbanan skrev:
Håller tillverkarna på att gå över till 11kW 3-fas för den svenska marknaden? Jag trodde att man skulle gå mot 7.2kW 1-fas då detta funkar i princip hela Europa.
Jag trodde 3-fas 16-25A var det vanligaste i Europa för hushåll, precis som i Sverige?
 
F
J JohanLun skrev:
Jag har inte förstått om det överhuvudtaget är rimligt för mig att beställa en ny bil via mitt jobb, då isf en ID4 el Enyaq. Då det är personalbil så tror jag det blir billigare privatleasa med nya förmånsvärdena. Dessutom går min Passat GTE leasing ut i Mars. Frågan är om jag ens skulle kunna få en bil tilldess om jag beställer en om nån månad, om det är sådana förseningar... Jag vill också helst vänta att bestämma mig, om jag får fortsätta jobba hemifrån 2-3-4 dagar per vecka så kommer jag nog överväga klara mig på en mycket billigare bil... Vet inte om det blir än värre om bilen tas ut 2022?


Håller med, det är en styggelse... men jag tror taxan på snabbladdarna är så hög att hybridförarna snabbt inser det är en kass affär. Jag laddade min PHEV idag på ICA (då det är gratis och man får stå precis vid ingången) och då har jag inte dåligt samvete då det både nästan alltid brukar finnas lediga platser OCH inte är snabbladdare, så en elbilsförare får sannolikt tillbringa en heldag och "ullaredsshoppa" på IcaMaxi om det ska bli nåt.
Har ni öht rätt här? Snabbladdare är oftast DC och vad jag vet så laddar inte hybridbilar DC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.