Lite lustigt faktiskt, men vi hade precis strömavbrott.
Hann nästan börja planera familjens toalettbesök, två toaletter, en spolning på vardera fördelat på tre personer. Hm... men näh, strömmen kom tillbaka snabbt så var det ur världen.

Tackar för svaren angående varför ni preppar. Då vet jag(y)
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Lite lustigt faktiskt, men vi hade precis strömavbrott.
Hann nästan börja planera familjens toalettbesök, två toaletter, en spolning på vardera fördelat på tre personer. Hm... men näh, strömmen kom tillbaka snabbt så var det ur världen.

Tackar för svaren angående varför ni preppar. Då vet jag(y)
hur hänger strömavbrott ihop med ev behov att ransonera vatten i toan?
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Gick igenom mitt förråd idag, och konstaterar att jag känner mig ganska så väl förberedd om det skiter sig, har mat för ca 3 månader för en familj på 4, egen brunn och kommunalt, även rinnande vatten i närheten och möjlighet till vattenrening.
100 liter vatten finns på dunk.
Sovsäckar ved och goda möjligheter till att klara ett längre avbrott från el (luftvärmepump)
Har 3 olika sätt att laga mat på utan el.
Det finns massor av batterier, värmeljus etc för att kunna hålla någotsånär belysning kvällstid.
4 st Powerbanks med uppladdning via solcell finns till telefoner.
Sen finns sjävklart ett större sjukvårdskit, med allt från trauma till möjligheter att sy ihop sår.
Hygienartiklar som tandkräm, toapapper, tvål, tvättservetter osv finns också i större mängder

sällskapsspel, böcker osv finns för någon underhållning om krisen kommer.

Känns som att vi börjar närma oss en hyfsad beredskap, är det något ni tycker vi missat ? Eller är vi ”klar”? Det största problemet skulle vara brist på snus, för då är de kris på riktigt
Har du två tjugolitersdunkar med bensin/diesel till bilen?
 
O olofh skrev:
hur hänger strömavbrott ihop med ev behov att ransonera vatten i toan?
För att pumpen som ger oss vatten kanske går på ström?
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
T
Litengubbe Litengubbe skrev:
För att pumpen som ger oss vatten kanske går på ström?
Eller att man har pump på avloppsvattnet
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Eller att man har pump på avloppsvattnet
Hämta vatten o hinkar och spola med…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hämta vatten o hinkar och spola med…
Ja jo absolut. Vi hade så klart löst det om det blivit långvarigt...
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Har du två tjugolitersdunkar med bensin/diesel till bilen?
Nej inte i dagsläget, bara bensin till snöslungan finns, men har väldigt sällan under halv tank i bilen, men att ha lite diesel stående också skadar inte
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hämta vatten o hinkar och spola med…
Eller inte, LTP pump kräver ju ström eller hur!
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
För att pumpen som ger oss vatten kanske går på ström?
ok. Jag har ingen koll men så kan det så klart vara. Men brukar inte såna anläggningar ha nödström? Och toan visst är det så att toan kan man spola genom att hälla vatten ner. Är ju synd att vi kör prima dricksvatten till det i vanliga fall men vatten från sjön lär väl funka?
 
Myrstacken
Litengubbe Litengubbe skrev:
För att pumpen som ger oss vatten kanske går på ström?
Och det går inte pissa eller skita i skogen som alla djuren gör??
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Och det går inte pissa eller skita i skogen som alla djuren gör??
ohygglig tanke ;)

jag ser helst att du gräver en grop först annars blir det sån jävla liv i lokala facebookgruppen
 
  • Älska
Myrstacken
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Jag har funderat på att köpa lite fysiskt guld att ha istället för att byta kaffe med grannen. 50 tkr i guldmynt tappar ju inget i värde och är lätt att lagra/gömma
Jo, men vem kan avgöra gulds värde idag? Biter man i mynten eller vad? Bättre då bunkra upp med sånt som motparten kan behöva och lättare värdera. Tex sjukvårdsutrustning och finsprit. I alla fall om du tänker överleva i en samhällskollaps.
 
buspojken buspojken skrev:
skulle vilja påstå den totala motsatsen, Sverige och svenskarna är totalt invaggad i sin trygghet att Ica är öppet och strömmen kommer när man trycker på knappen. Det skulle bli total panik om en kris drabbade landet, skulle räcka med att strömmen stannade en vecka.
Bara att kolla på butikerna under pandemins första månader, slut på pasta, konserver, toapapper hysterin var ju löjlig. Tvärslut på handsprit, långa leveranstider på medicin, inte ens Alvedon fanns att uppbringa. ansiktsmasker fanns inte i hela Europa. Tom i Sverige fick (vårt lokala) xxl slut på ammunition, Hos oss finns, och fanns allt som behövdes.
Jag kommer ihåg gudrun. Och det funkade faktiskt riktigt bra för de som inte preppade som bodde på landet. Utan det var det vanliga inköpen som dög. En släkting var utan ström i 2-3 veckor. Duschade på jobbet och tog med vatten hem.
I med de då bodde på landet på en liten gård så var inte matlagning några bekymmer då de hade gas.
Maten var inga problem heller då de hade gas, mannen är jägare och hade en del kött.

Det som stabor och andra menar är prepping är oftast normal vardag för folk som bor på landet (glebygd)

Pandemins början var inte något problem alls för vår del. Vi har standard att ha minst en vecka på färskvaror och övrigt klarar alltid en månad om vi slutar handla idag, att köpa paket pasta för en veckas tid är ju meningslöst.

Så att folk inte ens har i normaltid för en eller två veckor minst är ju kass. Samma med värktabletter, jag tror jag hade en 100-200 tabletter i medicinskåpet :p

Vi har jäkligt bra gällande vatten. 15 minuters promenad så kommer jag åt rent vatten från rinnande källa, godare är de man får i kranen dessutom.
 
O olofh skrev:
ohygglig tanke ;)

jag ser helst att du gräver en grop först annars blir det sån jävla liv i lokala facebookgruppen
Ge tusan i slingorna och svampskogen så märker inte någon det =)
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.