Litengubbe Litengubbe skrev:
Vad är det för scenarier vi kan tänka oss som får er att preppa? Jag har ingen åsikt egentligen om det hela och vill man bunkra så visst, men vad kan hända liksom?

(Jag vet, har egentligen inte med tråden att göra och vill inte byta spår, så jag är inte ute efter att argumentera kring prepping, men lite nyfiken är jag...)
Pandemi, översvämningar och skogsbränder är ju tre saker som är högaktuella ;) Sen om man bor avlägset med nedprioriterad infrastruktur så kanske det är bra att klara sig en vecka eller två utan anslutet el/vatten/avlopp.
Men detta handlar nog mer om helt vanlig medborgerlig beredskap.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Vad är det för scenarier vi kan tänka oss som får er att preppa? Jag har ingen åsikt egentligen om det hela och vill man bunkra så visst, men vad kan hända liksom?

(Jag vet, har egentligen inte med tråden att göra och vill inte byta spår, så jag är inte ute efter att argumentera kring prepping, men lite nyfiken är jag...)
Ganska ofta är det helsidesannonser i Göteborgs-Posten om att man ska klara sig relativt självständigt i 72 timmar.

http://www.72timmar.se

Troligast scenario i stan där jag bor är strömavbrott eller vattenläcka.

Strömavbrott påverkar (så klart) alla eldrivna funktioner som lampor, kyl, frys, spis, ugn, men även cirkulation för värme osv. Så maten kan bli dålig och det blir besvärligt att laga den mat man har. Plus att det blir mörkt och kallt relativt fort.

Efter några timmar kan strömavbrott leda till vattenbrist när inte vattentornet fylls på längre. Pumparna i höghus har inte heller ström.

Med enkla medel kan man göra avbrottet lite bekvämare för hela familjen :)
 
  • Gilla
Klaugust och 1 till
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Vad är det för scenarier vi kan tänka oss som får er att preppa? Jag har ingen åsikt egentligen om det hela och vill man bunkra så visst, men vad kan hända liksom?

(Jag vet, har egentligen inte med tråden att göra och vill inte byta spår, så jag är inte ute efter att argumentera kring prepping, men lite nyfiken är jag...)
massor av anledningar, klarast är väl en pandemi nu, jag tror ju knappast vi ser en zombie apokalyps i närtid, men preppa handlar mer för mig om en form av trygghet. Ex 1998 när vi i Gävle fick 2 m snö på en helg, och kom inte utanför dörren på nästan 4 dagar,

jag tycker samhället har blivit alldeles för känsligt, och det var anledningen till att jag började preppa en gång i tiden. Se bara på hacker attacken mot coop. elnätet i Sverige är under all kritik. Vad händer om reningsverket lägger ner pga en pandemi? Strömbrist ? Vad sker om strömmen slås ut en vecka pga stormar, solstormar, snöfall eller liknande vid 20 minus? Jag gillar att känna mig förbered oavsett vad som sker, eller i den mån man kan vid en eventuell kris.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Jag har funderat på att köpa lite fysiskt guld att ha istället för att byta kaffe med grannen. 50 tkr i guldmynt tappar ju inget i värde och är lätt att lagra/gömma
Momsfrittmen om det tappar i värde kan man inte veta.

Silver (gärna mynt) är annars mycket mer praktiskt om man tänker sig att använda det istället för kort och kontanter vid kris och då el och internet ligger nere.
 
T
F fribygg skrev:
Momsfrittmen om det tappar i värde kan man inte veta.

Silver (gärna mynt) är annars mycket mer praktiskt om man tänker sig att använda det istället för kort och kontanter vid kris och då el och internet ligger nere.
Varför är silver mer praktiskt?
 
A
Var ska man handla med guld eller silver, hur många skulle ha kunskap och vilja att ta emot det? själv kan jag inte avgöra om det är kattguld eller äkta:geek:
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Myrstacken
Vi bor i sverige och inget u-land..
Finns ingen som helst anledning att syssla med prepping här..
Om man inte bor långt uppe i norr enskilt med risk att bli insnöad.
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Varför är silver mer praktiskt?
Det passar att betala såväl en limpa som en halv gris med och det går att dela ett mynt för hundra kr i två rimligt lika delar om man behöver, inga avancerade vågar krävs.

Guld kanske funkar om du tror att du behöver flytta ditt kapital över en landsgräns eller köpa ett slott men är såvitt jag ser det odugligt till vardagsutgifter. Behöver du och din familj smugglas utomlands kanske guld är det rätta, jag tror mer på en bunt 500EUR eller stora dollarsedlar.
 
Myrstacken Myrstacken skrev:
Vi bor i sverige och inget u-land..
Finns ingen som helst anledning att syssla med prepping här..
Om man inte bor långt uppe i norr enskilt med risk att bli insnöad.
skulle vilja påstå den totala motsatsen, Sverige och svenskarna är totalt invaggad i sin trygghet att Ica är öppet och strömmen kommer när man trycker på knappen. Det skulle bli total panik om en kris drabbade landet, skulle räcka med att strömmen stannade en vecka.
Bara att kolla på butikerna under pandemins första månader, slut på pasta, konserver, toapapper hysterin var ju löjlig. Tvärslut på handsprit, långa leveranstider på medicin, inte ens Alvedon fanns att uppbringa. ansiktsmasker fanns inte i hela Europa. Tom i Sverige fick (vårt lokala) xxl slut på ammunition, Hos oss finns, och fanns allt som behövdes.
 
  • Gilla
  • Haha
farbrordane och 5 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Vi bor i sverige och inget u-land..
Finns ingen som helst anledning att syssla med prepping här..
Om man inte bor långt uppe i norr enskilt med risk att bli insnöad.
Civilförsvaret håller inte med dig. De informerar ganska kraftfullt om att vara förberedd, bland annat med helsidor i GP.

http://www.72timmar.se
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Vi bor i sverige och inget u-land..
Finns ingen som helst anledning att syssla med prepping här..
Om man inte bor långt uppe i norr enskilt med risk att bli insnöad.
Minns du stormen Gudrun, det är 16 år sedan, stora delar av Götaland var strömlöst. Vi bor granne med Putin, har underdimensionerad elförsörjning, banker som inte fungerar utan internet, Coop har nyligt hållit affärerna stängda pga hackeratack om jag fattat det rätt.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Myrstacken
buspojken buspojken skrev:
skulle vilja påstå den totala motsatsen, Sverige och svenskarna är totalt invaggad i sin trygghet att Ica är öppet och strömmen kommer när man trycker på knappen. Det skulle bli total panik om en kris drabbade landet, skulle räcka med att strömmen stannade en vecka.
Bara att kolla på butikerna under pandemins första månader, slut på pasta, konserver, toapapper hysterin var ju löjlig. Tvärslut på handsprit, långa leveranstider på medicin, inte ens Alvedon fanns att uppbringa. ansiktsmasker fanns inte i hela Europa. Tom i Sverige fick (vårt lokala) xxl slut på ammunition, Hos oss finns, och fanns allt som behövdes.
Ok ja jag märkte inte av detta om jag skall vara ärlig.
Men jag bor i göteborg kanske var det annorlunda här.
Minns att en bekant inte fick tag i alvedon men tror inte det finns några dödliga sjukdomar som kan botas med alvedon så det klarar man sig utan..
Tror faktiskt man klarar sig utan alla dom sakerna du räknade upp..
vet inte hur folk generellt gör men jag brukar köpa dasspapper så att jag klarar mig säkert en månad om inte mer åt gången.
Att folk reagerade och började bunkra var skrattretande.
Och jag undrar faktiskt vilka dessa människor var.
Vi pratade om detta på jobbet och inte en enda av mina kolleger släkt eller vänner bunkrade upp med något av dessa prylar du nämnt.
Men alla har väl normalt mat hemma så man kan klara sig 1 vecka om det skulle vara så att saker och ting krånglar några dagar ..


F fribygg skrev:
Minns du stormen Gudrun, det är 16 år sedan, stora delar av Götaland var strömlöst. Vi bor granne med Putin, har underdimensionerad elförsörjning, banker som inte fungerar utan internet, Coop har nyligt hållit affärerna stängda pga hackeratack om jag fattat det rätt.
Minns gudrun ganska väl många båtar välte här i hamnen framför mig som stod uppställda på land.
Som sagt man klarar sig länge utan el om du inte bor långt i norr mitt i vintern utan kamin.
Men vad har Putin med detta att göra?? Finns det på riktigt folk som fortfarande tror att ryssen skulle invadera sverige? Finns nog andra länder i sådana fall han skulle vilja införliva (annektera) till ryssland innan det är dags för sverige.
Ja coop hade problem men det finns ju massa andra varuhus och småbutiker att handla i-
Samt att även om några hackers skulle knäcka allt så kommer de ju inte kunna stänga ner allt i flera veckor.
nu var det ju coop själva som valde att stänga ner och inte hackersgänget..
 
Det enda som var slut på mitt ica under början av pandemin car storpack av toapapper samt lågprispasta och en del konserver, Färsk mat som fisk, kött, frukt, grönsaker och delikatesser fanns det hur mycket som helst av. Helt uppenbart många som började proppa när skiten redan träffat fläkten så att säga. Lite sent påkommet och som det visade sig onödigt eftersom det fanns gott om mat. Sedan kan man undra vem som väntar med att köpa mer dasspapper tills sista rullen är slut och man sitter med byxorna nere.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
vatten förvaras svalt och mörkt. Ja roterar vattnet var 6;e månad. Maten roteras så den inte blir ”för gammal” men en 2-3 år gammal konserv är inga konstigheter
Vill minnas att såväl scouterna som militären hade dricksvatten i dunkar som inte släppte in solljus - antingen mörk plast eller så var de målade med svart färg.
 
Myrstacken
B b8q skrev:
Vill minnas att såväl scouterna som militären hade dricksvatten i dunkar som inte släppte in solljus - antingen mörk plast eller så var de målade med svart färg.
Dricksvatten i sverige hur kan det ens vara ett problem..
är det kris är det bara att gå ut och hämta i en sjö damm eller bäck..
Koka det om du är rädd för bakterier.. Vi bor inte i Gobi öknen
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.