Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
G Glofinken skrev:
Nej, det handlar såklart om pass, du måste uppge vem du är när du gör vardagliga saker. Allt sker elektroniskt och kan lagras. Folk förstår ingenting och sväljer all kontroll.
Nu har vi en regering man skrattar åt, men om tio år kanske vi har fullblods fascister/kommunister som har obegränsade kontrollmöjligheter av befolkningen.
Du förlorar inget på att vaccinera dig. Det är i så fall när ditt så kallade vaccinpass (ett idiotiskt namn förresten) registreras på Liseberg som du ligger farligt till.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
9,2% som inte tänker vaccinera sig...

Varför kan man undra, tillhör ni de som bara handlar med kontanter?


Suddig bild av människor sittande på stolar i väntrum, möjligtvis väntandes på vaccination.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/P
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
9,2% som inte tänker vaccinera sig...

Varför kan man undra, tillhör ni de som bara handlar med kontanter?


[bild]

/P
Jag är dubbelvaccinerad och älskar kontanter. Det är en tramsig uppfattning att folk som gillar personlig integritet inte tror på vetenskap och vaccin. Min son har tagit alla vaccinationer som finns. Frugan likaså. Jag är dock så gammal att på min tid fick vi en uppmaning att komma till skolan när klassen hade lyckan att ha ett fall av mässling så vi kunde bli smittade som barn. Detta eftersom mässling, röda hund och påssjuka helst skall genomlidas som barn om man nu måste genomlida sjukdomarna. Men det vara alltså för att vaccin mot dessa sjukdomar inte användes generellt på 70-talet.
 
  • Gilla
garvin och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
A Anders_Nilsson skrev:
Jag är dubbelvaccinerad och älskar kontanter. Det är en tramsig uppfattning att folk som gillar personlig integritet..... .
Ha ha... Triggade någon till å svara iaf.

Älskar du kontanter kanske du jobbar som snickare eller elektriker?

Så länge du inte håller på med något fuffens så lär det väl knappast vara någon som granskar dina köp som du betalar elektroniskt då de just dina köp garanterat drunknar i alla andra tusentals kortköp som genomförs varje minut.



/P
 
Att sitta på internet och håna, förlöjliga eller spy galla över folk som har en annan uppfattning är inte bara fegt, det är riktigt lågt. Att göra det bara för att trigga folk är än lägre. Vilken kategori tillhör du?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
T ToRy skrev:
Att sitta på internet och håna, förlöjliga eller spy galla över folk som har en annan uppfattning är inte bara fegt, det är riktigt lågt. Att göra det bara för att trigga folk är än lägre. Vilken kategori tillhör du?

T ToRy skrev:
Att sitta på internet och håna, förlöjliga eller spy galla över folk som har en annan uppfattning är inte bara fegt, det är riktigt lågt. Att göra det bara för att trigga folk är än lägre. Vilken kategori tillhör d
Får man fråga lite nyfiket varför du är osäker över att vaccinera dig? (Det skulle jag kunna fråga IRL också men känner inte till någon i min närhet som gett sig till känna)


Kanske skulle haft mer smileys i inläggen ovan? Jag skall tänka på det till nästa gång.
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Får man fråga lite nyfiket varför du är osäker över att vaccinera dig?
Fråga får man alltid, men det är inte säkert man får något svar. Just i det här fallet motiverade jag min inställning i mitt första inlägg i tråden, plus att jag sällan blir sugen på att svara någon som undviker att själv svara på frågor som redan ställts.

Sen vet jag inte om smileys hade dolt din avsikt med det tidigare inlägget nåt vidare... ;)
 
BirgitS
T ToRy skrev:
ust i det här fallet motiverade jag min inställning i mitt första inlägg i tråden
Eftersom du tar upp det så finns det ju en del problem med ditt resonemang i det inlägget.

T ToRy skrev:
De för mig tydligaste är väl dels att jag är rätt säker på att jag hade corona tidigt förra våren, men då med väldigt milda symptom. Mao, jag tror inte jag personligen skulle drabbas speciellt hårt om jag får det igen.
Tyvärr så är skyddet mot att bli infekterad igen inte så bra i och med deltavarianten. Enligt forskningen så är tidigare infektion i klass med vaccinet från Astra Zeneca vilket ju ger sämre skydd än vaccinerna från Pfizer och Moderna. Under mer än ett år kan du dessutom ha tappat dina antikroppar helt.

Man vet aldrig hur allvarligt sjuk man blir för det beror på alldeles för många skäl. Risken för att bli allvarligt sjuk med delta är betydligt högre än med de varianter som var i omlopp förra året. Redan med alfa hade risken för att hamna på sjukhus gått upp med drygt 50 %, från 2 % till drygt 3 % om jag kommer ihåg rätt vad Socialstyrelsen hade räknat fram under andra och tredje vågen. Med delta vet man inte riktigt än men det finns en del som tyder på att risken har gått upp ytterligare.

T ToRy skrev:
Jag vet att jag hängt med smittade personer men inte fått något själv. Mao tror jag inte jag är speciellt mottaglig.
Det kan ju lika gärna vara de personerna som inte var särskilt smittsamma, särskilt om det var förra året. Man vet att de flesta sjuka inte smittade någon alls och att typ 20 % av de sjuka står för 80 % av de smittade i nästa led, under förra året.

T ToRy skrev:
Jag tror att om man bara får vaccinerat en tillräckligt stor del av befolkningen så kommer problemet vara löst. Alla behöver inte vaccineras, men tillräckligt många.
Alldeles riktigt, men för att uppnå flockimmunitet med deltavarianten behöver mer än 80 % av befolkningen vara immun och med tanke på att vaccinet bara skyddar till 90 % så innebär det att typ 90 % av befolkningen behöver vara vaccinerad eller ha varit sjuk någorlunda nyligen. 10 % av befolkningen är ungefär alla barn under 10 år.

T ToRy skrev:
Men då undrar jag lite grann; om jag tar vaccinet, kan jag då inte fortfarande bära smittan och smitta andra?
Risken finns men blir mycket lägre. 2 doser av Pfizers/Modernas vaccin plus 2 veckor innebär att du är skyddad till 80 % mot att bli smittad. Att bli smittad är förstås ett krav för att kunna smitta någon annan. Så bara där har man fått bort 4 av 5 smittspridningskedjor, vilket ju förstås gör väldigt stor skillnad på hur många som blir smittade framöver. Dessutom om du trots allt skulle vara en av de 20 % som blir smittade så får du lägre virushalter i luftvägarna vilket betyder att risken för att du ska smitta någon annan är lägre.

T ToRy skrev:
Men om 95% vaccineras kommer sjukvården inte längre vara ansträngd...
Men om 10 % av befolkningen inte vill vaccinera sig för att de resonerar som du, vad händer då?

T ToRy skrev:
Har tänkt ett tag att i och med att det varit svårt att få tider så kan de som verkligen vill få ta vaccinet före mig.
I de flesta regioner var det lätt att få en tid förra veckan. I och med att man denna vecka börjat vaccinera 16- och 17-åringar så är det mer ont om tider igen. Men snart har även de två årskullarna fått sina doser och då blir det fler tider igen. Så passa på då :)
 
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Ha ha... Triggade någon till å svara iaf.

Älskar du kontanter kanske du jobbar som snickare eller elektriker?

Så länge du inte håller på med något fuffens så lär det väl knappast vara någon som granskar dina köp som du betalar elektroniskt då de just dina köp garanterat drunknar i alla andra tusentals kortköp som genomförs varje minut.



/P
Det där var ju ett tänkande som totalitära regimer gillar. Snart så har du något att dölja med tanke på all den information som samlas in.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jag hade covid i November förra året, tog två doser Sinopharm vaccin i februari och nästa vecka ska jag ta första av två doser Pfizer pga att europa inte accepterar Sinopharm när man ska resa. Det är ju trots allt bara 1 miljard kineser och andra människor som tagit det vaccinet.
Alla anti vaccin foliehattar ni kan stå inom en radie på 10km från mig så har ni bra skydd om ni inte vill ta själva :ok:

MVH
Daggen
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Nissens
Daggen84 Daggen84 skrev:
Jag hade covid i November förra året, tog två doser Sinopharm vaccin i februari och nästa vecka ska jag ta första av två doser Pfizer pga att europa inte accepterar Sinopharm när man ska resa. Det är ju trots allt bara 1 miljard kineser och andra människor som tagit det vaccinet.
Alla anti vaccin foliehattar ni kan stå inom en radie på 10km från mig så har ni bra skydd om ni inte vill ta själva :ok:

MVH
Daggen
Det Kinesiska vaccinet har låg skyddsgrad och effekten avtar dessutom efter ett halvår. Thailand har tex mängder med sjukvårdspersonal som insjuknat trots att de varit fullvaccinerade med Sinovac…

Så det är nog bra på flera sätt att ta ett par Pfizer. Det verkar ju vara godkänt ”överallt” dessutom.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det Kinesiska vaccinet har låg skyddsgrad och effekten avtar dessutom efter ett halvår. Thailand har tex mängder med sjukvårdspersonal som insjuknat trots att de varit fullvaccinerade med Sinovac…

Så det är nog bra på flera sätt att ta ett par Pfizer. Det verkar ju vara godkänt ”överallt” dessutom.
Ja du kan ha rätt olika tidskrifter rapporterar olika hur bra diverse vaccin är jag lägger mig inte i den debatten eftersom jag inte är en vaccinexpert. Jag har inga problem att ta Pfizer ska bli kul att testa något nytt också.

MVH
Daggen
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fick störingar på hjärtrytmen efter bägge sprutorna (Moderna). Har dessutom fått störningar i flera timmar på hjärtat varannan vecka (i snitt) sedan dess. Kan vara en tillfällighet, men jag tror inte det...

Jag hade nog anlag för störningar på hjärtrytmen (hade problem med detta vid en infektion förra året), hade nog fått det av ett influensavaccin också. Extremt jobbigt att ha detta dock, man blir väldigt handikappad när man aldrig vet när det skall slå till.

Trots detta så vaccinerade jag bägge tonåringarna (under 18) igår.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
A Anders_Nilsson skrev:
Det där var ju ett tänkande som totalitära regimer gillar. Snart så har du något att dölja med tanke på all den information som samlas in.
Kanske bäst å se om jag kan få ut lönen kontant så de inte kan se vilka uttagsautomater jag besöker och vilka summor jag tar ut vid de olika tillfällena.

Tankar diesel för 1500 i månaden å bensin för några tusen.
Tacos, hmm då skall vi se, inte köpt några tacostillbehör i år hittills men kortdragningar på pizza 2-3 gånger i månaden och en viss överkonsumtion av pågens gifflar under semestern.
Inte en endaste tub Kalles, Räkost eller liknade under tre veckor, hmm ha, då äter han nog det som pålägg på jobbet.

För att inte tala om rörelsemönstret på mobiltelefonen..
När jag var utan telefon en vecka i våras för att displayen spruckit så såg jag en svart bil med tonade rutor smygandes nere på parkeringen, undrar om det inte flög över en helikopter lågt över huset också efter några dagar..

Nja, men den som lever får se. Om 50år har vi säkert riktiga stollar vid makten i Sverige också ( Om de vi har idag kallas normala vill säga.. ).


/P
 
Patrik440
T ToRy skrev:
. Just i det här fallet motiverade jag min inställning i mitt första inlägg i tråden,
Ok, är det det som någon citerat nu under eftermiddagen kanske?

Att spekulera i hur sjuk man nog blir utav Corona känns ju mest som att det blir en gissning.

"Tjockisar" på 50+ låg pyrt till hette det ett tag men rätt vad det är har det dött 20-30-åringar också som försökt att hålla en sund livstil.

Såg förresten en tråd nyss där de som inte tänker attcvaccinera sig kunde yttra sig om varför de väljer att avstå men där hade inte någon vågat svara ännu.

/P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.