M
Vi har ett hus från 1909/1927 där vi häromdagen upptäckte en stående sten bakom/i ett träd i utkanten av trädgården. Enligt lantmäteriet är det inte en tomtgränsmarkering som vi funderade på. Istället ska våra tomtgränsen vara markerade med Rg som enligt dem står för Rör i betong.

Vi har inte sett något i något hörn av tomten men vi vet inte riktigt vad vi letar efter.

Har tre huvudsakliga frågor
1. Kan någon visa hut denna gränsmarkering ser ut?
2. Vill någon gissa vad stenen vi hittade är för något?
3. Vad innebär det blå fältet? Någon som vet vad det "brukar" innebära? (Lantmäteriet vet ingenting)
 
  • Gammal handritad karta med markerade tomtgränser och mått, samt områden i olika färger och anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stående sten upptäckt bakom träd, misstänkt ej vara tomtgränsmarkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal markering från 1946 med 15mm kopparrör i en grop med betong, omgiven av mossa och bladlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser min markering ut från 1946. Grop i backen med betong som de ställt en rörbit i. Som referens är kopparröret 15mm
 
M
Tack snälla, det är hjälpsamt att se hur det skulle kunna se ut. Frågan är vart dessa rör gömmer sig hos oss.

dof dof skrev:
[bild]
Så här ser min markering ut från 1946. Grop i backen med betong som de ställt en rörbit i. Som referens är kopparröret 15mm
A
 
Rören brukar vara rätt korta så det är inte helt omöjligt att de ligger en bit under ytan om de suttit länge. Går det att hitta ett ungefärligt läge med hjälp av kartan får du ta en spade eller något och peta runt lite.
 
Claes Sörmland
M Tomine Griffin skrev:
Tack snälla, det är hjälpsamt att se hur det skulle kunna se ut. Frågan är vart dessa rör gömmer sig hos oss.


A
Mina gränsmarkeringar (rör i mark) från 1919 är i mycket dåligt skick. Ett rör var som ett rör av tunn rost och hade rostat av på toppen. Ett annat hittade jag som en rostmarkering i marken. Fick göra en närmast arkeologisk utgrävning för att frilägga rostmarkeringen (eller vad man ska kalla ett rör som enbart består av rost) i jorden. Båda var nedslagna i lera.

Bara så du vet vad du kan förvänta dig.

Men betonggjutningen finns ju alltid kvar med röret i.
 
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mina gränsmarkeringar (rör i mark) från 1919 är i mycket dåligt skick. Ett rör var som ett rör av tunn rost och hade rostat av på toppen. Ett annat hittade jag som en rostmarkering i marken. Fick göra en närmast arkeologisk utgrävning för att frilägga rostmarkeringen (eller vad man ska kalla ett rör som enbart består av rost) i jorden. Båda var nedslagna i lera.

Bara så du vet vad du kan förvänta dig.

Men betonggjutningen finns ju alltid kvar med röret i.
Det va också intressant att höra. Min misstanke är att det är något i den stilen jag kommer få genomföra fpr att hitta dem. "Problemet" här är att det står ett bullerstaket utmed hela sidan inkl 2 hörnen, sen ett vanligt staket med en en i nästa hörn och sen en förfallen mur (tror det varit en stenmur iallafall). Och sen en felplacerad häck på den andra kortsidan vilken avslutas i två stora almar som delvis står på vår tomt.

Så dessa markeringar kanske grävts bort tänker jag... men jag får ju börja gräva och ta reda på mer
 
M
Det finns en utgångspunkt att utgå ifrån men det är i den gamla muren...

dof dof skrev:
Rören brukar vara rätt korta så det är inte helt omöjligt att de ligger en bit under ytan om de suttit länge. Går det att hitta ett ungefärligt läge med hjälp av kartan får du ta en spade eller något och peta runt lite.
 
Skaffa en billig metalldetektor. Kostar några hundra på Jula.
 
M
H hempularen skrev:
Skaffa en billig metalldetektor. Kostar några hundra på Jula.
Smart! Men detta ska ju vara rör i betong.... är det ett metallrör då?
 
Claes Sörmland
M Tomine Griffin skrev:
Smart! Men detta ska ju vara rör i betong.... är det ett metallrör då?
Yes, stål.
 
M Tomine Griffin skrev:
Smart! Men detta ska ju vara rör i betong.... är det ett metallrör då?
Stålrör nedgjutet i en betongklump i marken. Endast röret brukar synas ovan mark.
 
M
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Stålrör nedgjutet i en betongklump i marken. Endast röret brukar synas ovan mark.
Ja ok. Det syns inga rör här överhuvudtaget. Så det är väl isf om det finns under marken.

Sen kollade vi upp metalldetektor men det får man tydligen inte använda ens på egen mark utan tillstånd från länsstyrelsen. Spännande. Typ 800 kr att ansöka
 
Hittar du ingen på din tomt så kan en eventuell grannes rör vara till hjälp om de hittas.
Annars ta fram gräsklipparen då kommer du garanterat tjonga i röret så de står härliga till och då lär det inte vara fråga om en nästan upprostat rör heller;)
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
M
A Alexn72 skrev:
Hittar du ingen på din tomt så kan en eventuell grannes rör vara till hjälp om de hittas.
Annars ta fram gräsklipparen då kommer du garanterat tjonga i röret så de står härliga till och då lär det inte vara fråga om en nästan upprostat rör heller;)
Det finns inget i något av hörnen varken innanför eller utanför staketet eller i stenmuren. Det finns EN granne, samt kommunens mark och det är mot grannen jag vill få bättre koll då han och föregående ägare trodde häcken tillhörde vår fastighet men det gör den definitivt inte (det syns på den juridiska kartan).

Så det kommer sannolikt inte säga tjong utan får i så fall bli att gräva om de överhuvudtaget finns kvar. Huset är från 1909 och avstyckningen skedde 1934 vilket också är året kartan på bild högre upp kommer ifrån. Har även bett lantmäteriet förtydliga om det finns koordinater eller inte.

Sen är jag väldigt nyfiken på det blå fältet. Störande att ingen vet betydelsen
 
A Alexn72 skrev:
Hittar du ingen på din tomt så kan en eventuell grannes rör vara till hjälp om de hittas.
Annars ta fram gräsklipparen då kommer du garanterat tjonga i röret så de står härliga till och då lär det inte vara fråga om en nästan upprostat rör heller;)
Det har jag prövat.. Det blev aldrig klippare av den maskinen igen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.