1 093 248 läst · 10 758 svar
1093k läst
10,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 691 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 691 inlägg
Måste sätta med foten här! Bilden är från nån sida med 70-talsfenomen, oklart om texten har ett direkt samband med bilden. Har den det är den fel.Maria T skrev:
Det där är mockasiner, stickad strumpa och påsydd underdel i läder. Använde dem på lekis och hemma.
Sockiplast var vita, lite tunnare strumpor och liksom doppade i nåt gummimaterial. Man använde dem på gymnastiken eftersom de inte var hala.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 691 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 691 inlägg
Det är enkelt att åka utan karta mellan städer bara man vet var i Sverige de ligger, men hopplöst att hitta till en specifik gatuadress.Jonas Persson skrev:Minns fortfarande när jag åkte via E20 och Uddevalla till Västkusten i början av 90-talet. Man byggde om 44:an och vi var någon mil från Trollhättan och Vänersborg, men kunde inte få verkligheten att stämma med kartan. Stockholm har också förändrats otroligt mycket i och med arbetena med söderledstunneln och norra länken. En gammal karta fungerar inte alls.
Så en karta från 75 fungerar mellan städer och för gator som fanns redan då. Men det kan bli nog så krångligt med alla förändrade enkelriktningar mm. Du vet vart du ska, men hittar inte den lagliga vägen dit.
Exostor skrev:
Ta E22an som exempel, tidigare hette delar av den E6 å andra delar E66, den döptes om 1992. Innan den hette E66 så var det en RV.P Pin skrev:
Sedan har sträckningen byggts om på flera ställen, man åker inte genom småsamhällen utan man åker utanför. Flera sträckor av gamla E22an är märkt som ”gamla E22”.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 691 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 691 inlägg
Har inte de flesta stora vägarna lagts om sedan 70-talet? Då gick de genom städerna och var krokiga, idag går de utanför. Till exempel stora delar av E4:an söder om Stockholm hela vägen till Skåne och samma upp till Gävle. De gamla vägarna finns kvar, är utan trafik och mycket breda, men går genom en massa samhällen.Demmpa skrev:
Men man ”sparade” fem timmar i restid. Kanske kunde åka fram och tillbaka samma dag och spara en hotellnatt i NY som oftast är i paritet med Concorde vad gäller pris/kvalitet.Jonas Persson skrev:
Den eran är nog definitivt slut med nutida miljöhänsyn. På det temat lägger jag serieproducerade tyska bilar som gick snabbare än 250 km/h. Vapenvilan mellan BNW, Mercedes och Audi mfl berodde kanske även på annat såsom säkerhet och att avsluta denna ”pissing contest” utan att någon kände sig som förlorare.
"Ge mig en kvart om dagen" – Arne TammerJonas Persson skrev:
https://www.body.se/wp-content/uplo...OGQyZmQ1Y2FiNzQ1NjFmYjczNTUzNDhlOGUiO30=.jpeg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 298 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 298 inlägg
Det vore bra med en länk så man slipper sökaÅkeSun skrev:Lite vid sidan av ämnet, men ack så viktigt
VI bor lite avsides på landet och hade minst en gång i månaden bilar som kom in på gården, saktade in och åkte vidare över bakvägen bort i skogen- Ibland vände dom också.
Så småningom ramlade polletten ner så jag testade min egen GPS på några olika vägval i närheten. Klart som korvspad, GPS tyckte att man skulle åka igenom vår gård för att ta sig till närmaste stad.
Rotade lite i datorn, och hittade knappen "Rapportera felaktigheter". Skrev in och markerade vår bakre utfart som "Parkväg"
Två uppdateringar senare slutade GPS att föreslå genvägen genom vår gård. Sedan dess har vi MYCKET få bilar som försöker använda vår gård som genväg (dåligt uppdaterade?)
Poängen är att markägare som upplever udda trafik borde titta på ifall databasen i GPS behöver uppdateras. Det är bara markägarna som vet ifall vägarna på deras mark är användbara. Och det är enkelt att fixa, men det tar lite tid.