Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilken bisarr studie. Vad menar de ens att underhållskostnaden på en elbil består i? Det där synes ju mer handla om reparationer än service, vilket väl är vad vi normalt menar med underhåll, eller?
Det spelar väl ingen roll vad vi kallar kostnaderna? Det måste väl vara totalkostnaden för bilägandet som är mest relevant?
 
F Fields of Anfield Road skrev:
På vilket sätt skulle man kunna klara sig med kollektivtrafik bara för att man har egen parkering och två bilar?
Nu blandar du nog ihop argumenten.

Det jag menade är att påståendet att elbil skulle passa för 90% måste modifieras med att det bara gäller för de som har möjlighet att ladda hemma och har två bilar.

För enbilshushåll med gatuparkering fungerar elbilen inte särskilt mycket bättre än kollektivtrafiken.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hade jag varit elbilsförare (vilket jag snart är) hade jag blivit tokig på att någon ”passat på” att långsamladda sin hybrid på snabbladdaren medan de gick in och käkade på värdshuset där.
Det är ju precis det elbilsförespråkarna propagerar för? Ladda när du behöver stanna, stanna inte för att ladda.
 
N Nerre skrev:
Det är ju precis det elbilsförespråkarna propagerar för? Ladda när du behöver stanna, stanna inte för att ladda.
Men en laddhybrid är ingen elbil och på snabbladdarna hör dom inte hemma.
Tack och lov kan de flesta laddhybrider inte stå på snabbladdarna.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane
Man kanske borde ändra prisbilen på snabbladdningsstationerna för att öka effektiviteten.
Exempelvis så här:
  • snabbladdning X kr/kWh
  • långsamladdning 2X kr/kWh
  • parkering (utan pågående laddning) 10 kr/min
Den senaste punkten är för att man inte ska lämna bilen för länge medan man äter. När bilen laddat klart får man masa sig ut från restaurangen och flytta på den så någon annan kan ladda. Ungefär som när man tankar bensin/diesel, man flyttar bilen så fort som möjligt (även om det finns några få pantskallar även där som kan lämna bilen vid pumpen 20 minuter medan de sitter och fikar/äter korv)
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Stannade idag och tankade vid Stavsjö vid E4 mellan Norrköping och Nyköping och kastade ett getöga på elbilsladdaren under tiden.

Där stod en BMW I3 och en Mitsubishi Outlander (hybrid) på de två snabbladdarplatserna. Hade jag varit elbilsförare (vilket jag snart är) hade jag blivit tokig på att någon ”passat på” att långsamladda sin hybrid på snabbladdaren medan de gick in och käkade på värdshuset där.

Hur vanligt är sånt här, alltså att det står hybrider och ockuperar snabbladdarna för att det inte finns några långsamladdare längs landsvägarna och hybridförarna vill passa på?
Har varit med om en kontrovers längs E22an när vi kom till snabbladdaren (finns 1) så var en elbil på väg att avsluta laddningen. Men en Outlander Phev stod på tur och väntade. De menade att de måste ladda bilen. Vi var tvungna att åka vidare. Känns lite märkligt att ta upp dessa, än så länge fåtal ej-tesla laddare, med bilar som inte behöver ladda där för att komma vidare. När jag hade en Phev funderade jag aldrig själv på att ställa mig på en av dessa snabbladdare. Kändes självklart att jag inte tar upp platsen med en laddhybrid, även om jag försökte köra så mycket som möjligt på el. Har även noterat att det står laddhybrider på snabbladdarna när jag inte behövt ladda själv, känns som det blivit vanligt sista året i och med fler laddhybrider på vägarna. Vi får hoppas att utbyggnaden av snabbladdare accelererar nu i och med att det säljs fler elbilar. När vi körde elbil 2017 var det i princip inga problem att laddarna längs vägen var upptagna, numera är det ofta det redan står någon bil och laddar när man kommer (tur att nuvarande långkörsbilen går 3 ggr så långt på el som vår 24kwh Leaf).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det måste vara försvinnande få som laddar sin laddhybrid på resande fot. Aldrig någonsin stött på det och då åker jag ändå sträckan Sthlm - Göteborg 2 ggr i månaden. Det stora problemet som jag ser det är att det redan nu ofta är köer där man kan stanna för att äta något samtidigt man laddar. Nu får man stanna och göra ingenting för att slippa kö. Sen är det alldeles för ofta som man möts av texten avstängd. Vad detta beror på kan man spekulera i men tillgängligheten måste bli bättre om det skall fungera smidigt att pendla med elbil.
 
  • Älska
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det spelar väl ingen roll vad vi kallar kostnaderna? Det måste väl vara totalkostnaden för bilägandet som är mest relevant?
Där håller jag väl meed dig, men det är ju lite märkligt att kalla det för underhållskostnader när det är något helt annat. Några citat från artikeln:
Studien visar att elbilarna kostar 2,3 gånger mer än de bilar som är fossildrivna, efter tre månader. Efter ett år har elbilarna knappat in avståndet och kostar 1,6 gånger så mycket än den bensindrivna motsvarigheten.
Här undrar man ju vad det är som kostar på en 3 månader gammal bil. När min bil var tre månader gammal så tror jag mina enda utgifter på den förutom inköpspris och försäkring var bränsle och spolarvätska.

Underhållskostnaden låg på 801 kronor per Mach-E efter tre månader. Jämför det med Audi e-tron, som kostade hela 3 153 kronor per bil i underhåll.

Återigen funderar man på hur underhållskostnaden kan vli över 3000 kr på tre månader.


Den andra artikeln med jämförelser mellan Tesla 3 och några andra bilar var också märklig. Man fick byta däck på bilen efter knappt 5000 mil (svenska mil) för att orginaldäcken hade mindre slitageyta än motsvarande däck från hyllan (Jag har iofs hört det om andra bränslebilar också, att man haft mjukare gummi för att det ska upplevas tystare som ny bil). Så verkar man ha räknat in full kostnad för en uppsättning nya däck och jämfört med en bil som fortfarande kör orginaldäcken. Skulle man väntat några mil till så skulle bränslebilen också fått byta däck och så skulle den raskt blivit mycket dyrare. Däckskostnad kommer med viss periodicitet och att då jämföra en bil som bytt däck med en som inte bytt är enligt mig märkligt. För övrigt tycker jag nog det bör vara dags att titta på nya däck efter 5000 mil oavsett, men där vet jag att andra tänker annorlunda. Särskilt när det kommer till vinterdäck så ser jag många som tycker att mönstret på deras 10 år gamla däck är bra och då måste däcken vara bra, men det är en sidodiskussion.

Sen kan det generellt vara svårt att jämföra kostnader i USA och Sverige. Bilar är normalt billigare i USA och samma sak gäller med olja etc. $1100 för en ny vindruta kan det säkert kosta i Sverige också, om man saknar försäkring, men det har man ju på en så ny bil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Man kanske borde ändra prisbilen på snabbladdningsstationerna för att öka effektiviteten.
Exempelvis så här:
  • snabbladdning X kr/kWh
  • långsamladdning 2X kr/kWh
  • parkering (utan pågående laddning) 10 kr/min
Den senaste punkten är för att man inte ska lämna bilen för länge medan man äter. När bilen laddat klart får man masa sig ut från restaurangen och flytta på den så någon annan kan ladda. Ungefär som när man tankar bensin/diesel, man flyttar bilen så fort som möjligt (även om det finns några få pantskallar även där som kan lämna bilen vid pumpen 20 minuter medan de sitter och fikar/äter korv)
Är inte endel snabbladdare så att man betalar minuttaxa, så elen ingår. Laddar man långsamt så blir kwh priset högt. Att höja det ytterligare känns nästan onödigt. Men jag kan tänka mig att om det är ont om pplats och den enda lediga platsen är med snabbladdare så kan någon med phev tänka att hen tar den bara för att överhuvudtaget få parkera. Liknande dilemma fanns på SJ när jag för många år sen skulle boka tågbiljett. Bara handikapp platser fanns lediga, och flera stycken. Inget säger man måste ha ett handikapp för att boka. Ska jag då vara ädel och tänka att ett antal senbokande rullstolsburna ska eventuellt få chansen att åka, eller ska jag nypa en plats själv (alternativ stå över resa den dagen).

Är det gott om lediga laddplatser så tycker jag phev ska få ladda. Är det ont om dem borde även Tesla, id4 mm med stora batterier ädelt stå över till förmån för de med mindre batterier.

Kanske en rutt/laddplanerare som vet laddnivå/kapacitet + destination som optimerar samtliga bilars laddbehov på ett rättvist sätt. Nästan så jag känner jag fått en sovjetisk guldmedalj för den idén om jag levt i öst och problemet funnits då. :)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag kör rav4 PHEV, har laddat en gång på 43kw laddare då det bara fanns 43 och 50kw vid hotellet då la jag upp en lapp i rutan med namn och nummer där jag skrev att jag gärna flyttade mig om nån elbil behövde ladda, flyttade bilen direkt när den var klar inget telefonsamtal och ingen annan laddade enligt appen på de andra 2 lediga. Har aldrig laddat på vägen med den, får ju dåligt samvete när jag står på en 22kw även om det finns flertalet lediga bredvid. Försöker alltid att hitta en 11kw eller mindre om möjligt. Dock har jag nu på semestern sätt både på Öland och i Halmstad väldigt många diesel eller bensinbilar som parkerar på laddplatser, gissningsvis för att de hade bra läge och ofta är tomma. Även sätt massvis med phev bilar som bara stoppar i sladden men aldrig startar laddningen. Är såhär i efterhand glad att jag avbeställde VW id4 och gick på en PHEV istället med tanke på hur det ser ut på laddplatserna i landet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är ju precis det elbilsförespråkarna propagerar för? Ladda när du behöver stanna, stanna inte för att ladda.
Visst är det så. Problemet är att laddhybrider normalt inte kan ta emot snabbladdning, så potentiellt kan de stå tio gånger så länge på en laddplats och ändå bara få i sig en tredjedel så mycket energi som en elbil. Vilket du säkert förstår kan skapa vissa köproblem.

Men nu hade jag fel, för Outlandern kan snabbladda (-ish), med Chademo. Och de flesta andra laddhybrider kan inte ladda alls i en snabbladdare, för de har inte rätt uttag på bilen.

Därtill var Stavsjö inte mycket att hänga i julgran som laddställe, så planerar man sitt laddande hamnar man nog helst inte där. Vilket är lite synd, för det är en dräglig vägkrog med lekplats. Lite för nära Stockholm dock, om det är därifrån man kör.

Hur som helst kan jag nog svara på min egen fråga att problemet med laddhybrider som tränger ut elbilar vid snabbladdare måste vara rätt litet vid dedikerade snabbladdare, men nog kan förekomma vid gamla kombiladdare som har CCS, Chademo och Typ 2 på samma laddare.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
ecb182 ecb182 skrev:
Har även noterat att det står laddhybrider på snabbladdarna när jag inte behövt ladda själv, känns som det blivit vanligt sista året i och med fler laddhybrider på vägarna.
Jag gissar dock att det främst är just Outlander. Eller finns det fler som har snabbladdare, alternativt är det vanligt med kombistolpar CCS/typ 2?
 
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
Fairlane
J JohanLun skrev:
Är inte endel snabbladdare så att man betalar minuttaxa, så elen ingår. Laddar man långsamt så blir kwh priset högt. Att höja det ytterligare känns nästan onödigt.
Det vet jag ärligt talat inte då jag (tyvärr) fortfarande kör bränslebil. Min tanke var inte direkt att höja priset utan att fundera på vilken debiteringsmodell som skall användas. Det är självklart upp till leverantören, men jag tänker mig att det ligger i deras intresse att maximera utnyttjandet. Om det är samma taxa per kWh för en långsamladdande hybridbil som för en snabbladdande elbil så vill ju företaget helst ha elbilar som laddar om det närmar sig full beläggning. Var gränsen går får man klura på och kanske justera löpande beroende på olika faktorer, helg/vardag/storhelg/semester. Man kan även lägga in att det blir billigare om endast en liten andel av laddarna används och dyrare om det är högre beläggning.
 
Tesla har väl (har haft kanske?) någon sådan modell. Alltså att det är dyrare per kWh om man toppar upp det sista och att det är en straffavgift för att stå fulladdad vid en laddare om det inte finns andra lediga laddare på platsen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst är det så. Problemet är att laddhybrider normalt inte kan ta emot snabbladdning, så potentiellt kan de stå tio gånger så länge på en laddplats och ändå bara få i sig en tredjedel så mycket energi som en elbil. Vilket du säkert förstår kan skapa vissa köproblem.
Ja, men som jag ser det är det nåt man lär få räkna med som elbilsägare.

Det är samma problem för oss som tankar bensin, det händer regelbundet att den som står vid pumpen går in på macken och ska handla efter att ha tankat klart.

Skillnaden är ju såklart att för bensinbilen så kan det handla om att jag måste vänta 5 minuter i onödan (om jag inte kan välja en annan pump).

Råkade t.o.m. ut för det när jag skulle fylla luft i däcken sist. Macken har en sån här modern grej med lång slang man drar ut, så man måste stå bredvid för att slangen ska räcka. Det var ju inte särskilt hänsynsfullt av dem, eftersom det dessutom stod en bil bakom mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.