A andersmc skrev:
Alla var mer aningslösa.

Jag blev kallad till en förtvivlad företagare som undrade om jag kunde få tillbaka hans bokföring. Han hade lånat ut sin dator (det var inte en en laptop, det var en stationär) till sin son som tog den med till ett LAN-party. Där kunde han inte spela det önskade spelet, så någon annan deltagare "hjälpte" honom genom att helt enkelt installera om operativsystemet.

Hela årets bokföring försvann i ett naffs.
Alla var inte mer aningslösa. För att spela spel på min tid var man tvungen kunna doskommandon, installera spel, irq-adresser, utökat minne och minneshanterare som QEMM, osv, osv.

Min barn har det för enkelt de bara spelar, kan inget om datorer
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Och man kan inte längre se på stolpen inifrån bilen om man står rätt i fickan ! Egentligen borde man dubbelparkera ordentligt så fort man under vintern inte längre med säkerhet kan säga var strecken är.
På tal om att stå rätt i fickan. Farsan undrade hur det egentligen stod still med hans bil då alla fickor är i format små. Visst behöver bara hjulen stå inne? ;)
På tal om saker vi glömt bort
(ej hans bil på bilden men likadan)
R.f62422c3d816dee860bec7baee918ed4
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
K
Mockajackor med fransar på förekommer kanske fortfarande, men var väl mer poppis på nittonhundratalet. Minns inte om de kallades något särskilt?
 
A
Kanske "töntigt" ? ☺️
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
P Pin skrev:
Är det för någon sorts nya band man kan spela i bilen?
[bild]
Det kanske dyraste ljudformatet någonsin. Du borde egentligen
titta på denna

Fundera sedan på hur bra din mobiltelefon är jämförelsevis med en välskött rullbandspelara och en bra anläggning. Och jo jag kan lova att 1812 ouvertyren med sitt kanonskott låter som om man har kanonen i knät sedan finns det en inspelning på rullband av en Concorde-start....
 
P Pegasusus skrev:
Jag kommer ihåg en juice i koncentrat som var frusen i en sorts papp förpackning som såg ut ungefär som en 33 cl burk. Jättegod!
Ja, den klassiska frysta apelsinjuicen med mycket fruktkött. Man blev mätt om man blandade till en sådan och sen drack upp hälften....
 
Demmpa Demmpa skrev:
8” diskett,
Det användes i den simulator som fanns på Lars Kagg / Sjöbefälsskolan i Kalmar på 90-talet.

[bild]
8”, 5.25”, 3,5”
Många 8 tum diskar är fortfarande om man först kontrollerar diskstationen ordentligt helt läsbara. 35 år efter att de skrevs.....
Ett område där man hittar de är IBM:s (och andra) styrenheter för olika grunkor.
 
S skaraborgsfakir skrev:
Ja, den klassiska frysta apelsinjuicen med mycket fruktkött. Man blev mätt om man blandade till en sådan och sen drack upp hälften....
Jag vill minnas att det var en bild av Kalle Anka på etiketten?
 
P
S skaraborgsfakir skrev:
Det kanske dyraste ljudformatet någonsin. Du borde egentligen
titta på denna [media]
Fundera sedan på hur bra din mobiltelefon är jämförelsevis med en välskött rullbandspelara och en bra anläggning. Och jo jag kan lova att 1812 ouvertyren med sitt kanonskott låter som om man har kanonen i knät sedan finns det en inspelning på rullband av en Concorde-start....
Jag har två stycken. Här är den ena.
Sony bandspelare med två rullband och VU-mätare tända, placerad över vinylskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag kommer på saker hela tiden.
En sak som just slog mig var ett par skor jag hade.
Jag skäms nästan för att säga det, men jo, jag hade ett par näbbstövlar!:oops:
Skyller på att det var på det glada 70-talet.:D

[bild]
Ett par nytillverkade Kero-näbbstövlar är något dyrare än det där priset (ca minst 40 ggr, du kan räkna med 4000 för ett par nya.)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla var inte mer aningslösa. För att spela spel på min tid var man tvungen kunna doskommandon, installera spel, irq-adresser, utökat minne och minneshanterare som QEMM, osv, osv.

Min barn har det för enkelt de bara spelar, kan inget om datorer
har du inte lärt dem att koda :) ?
 
C claym skrev:
har du inte lärt dem att koda :) ?
Inte än faktiskt. Äldsta är åtta så ungefär samma ålder som när min pappa började lära mig. Tänkte kanske göra ett enklare spel i Unity eller så med honom. Passar ju bra då jag gör ett VR-spel i just Unity och det är ju C# vilket är ett relevant språk
 
  • Gilla
NorraS och 1 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Ett par nytillverkade Kero-näbbstövlar är något dyrare än det där priset (ca minst 40 ggr, du kan räkna med 4000 för ett par nya.)
Vilket pris?

Ok. Såg nu.
Tog bara en bild på nätet när jag sökte på näbbstövlar.
Så de var säkert billiga.
 
Det här är min (inre) bild av mockasiner, men röda eller blå, inte randiga.
 
  • Fötter i stickade sockar med randigt mönster i rött, vitt och grått som liknar mockasiner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.