AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Japp, om mp3 är internet music
Det är väl ungefär lika kul som när farmor säger att hon har senaste versionen av internet hemma.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Själva vitsen med MiniDisc var väl att man kunde kopiera CD i bra kvalitet?
 
K
Någon nämnde mockasiner? Det var väl en kortlivad trend i slutet på sjuttio eller början på åttiotalet, i samma veva som det förekom pärlor inflytade i frisyre, Bo Derek-style. Mockasinerna skulle nog ha pärlor också tror jag.

Men det glömdes nog bort redan under åttiotalet, var knappast något som fanns någon längre tid.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
[bild]
Det är inte så många år sedan jag använde en sån där för att få Spotify kompatibelt med båtstereon… :crysmile:
 
  • Gilla
Rkarlsson och 2 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Jag ska sluta tjata om ett visst rockband men jag avslutar med denna klassiker som säkert alla sett, påstås den är från Schweiz, de mindre planen frankrikes och tysklands plan för transport av sina ledare.[bild]
Dassault Falcon 50 Interkontinentalräckvidd i stor-affärsjet format.
En aning bättre räckvidd än exv en Airbus 300.
och
Canadair CL 600. Har tom lite mer räckvidd än Falcon 50.
 
elpaco elpaco skrev:
Det är väl ungefär lika kul som när farmor säger att hon har senaste versionen av internet hemma.
Du menar ”F5”?
 
Maria T
K Kjell K. skrev:
Någon nämnde mockasiner?.
Mockasinerna, jag minns dem, och också blusarna/tröjorna med broderier som jag inte lyckats finna namnet på. Trodde det var Pashmina... men får inte upp rätt bilder när jag söker, och Pashminasjalar blir ju aldrig omoderna så måste vara nåt annat.
Ett par bruna mockasiner med fransar och platt sula mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade två par såna mockasiner, svarta och bruna, helt platta och inte sköna att gå i men som tonåring kvittar det bara en är snygg.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Fransade jeans, basketdojor och armejackor är så bortglömda att dom inte ens finns på google (1965?)
 
A Alfons3301 skrev:
Neurosedyn
Neurosedyn är lite speciell:
den molekyl som orsakade fosterskadorna är en spegelvänd tvilling till den molekyl som man egentligen vill ha men kroppen självt kan konvertera den "ofarliga" versionen till den "elaka".

Neurosedyn används sedan länge för behandling av lepra och vissa cancer och i kombination med för kvinnor p-piller/spiraler och för män kondom så ses den som säker.

Jo, medicinen följer med sperman, vilket då i sig kan orsaka fosterskada.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Svärfar har vev till markisen

[bild]
Konstigt, tycker att det är ganska så skönt att veva upp och ner den...
 
Sjöhästen Sjöhästen skrev:
Televerket
Men den där måste väl ändå vara hyfsat nytagen ?
 
S skaraborgsfakir skrev:
Men den där måste väl ändå vara hyfsat nytagen ?
Det kanske är två replika? Gubbe och bil.
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vår såg ut såhär.
Fan så mycket bättre med mynten, det visade sig även i vår kommun att de drog in mer pengar och förlorade med detta nya sketna system.
Bolagen som håller i parkeringstjänster skickar ut fakturor med groteska avgifter.

Nu kan man inte bli av med enkronor längre.

[bild]
Och man kan inte längre se på stolpen inifrån bilen om man står rätt i fickan ! Egentligen borde man dubbelparkera ordentligt så fort man under vintern inte längre med säkerhet kan säga var strecken är.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Alla var mer aningslösa.

Jag blev kallad till en förtvivlad företagare som undrade om jag kunde få tillbaka hans bokföring. Han hade lånat ut sin dator (det var inte en en laptop, det var en stationär) till sin son som tog den med till ett LAN-party. Där kunde han inte spela det önskade spelet, så någon annan deltagare "hjälpte" honom genom att helt enkelt installera om operativsystemet.

Hela årets bokföring försvann i ett naffs.
Ungjävel !
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kommer ni ihåg världen innan internet och mobiltelefonerna? Då var det svårt att nå varandra och information spreds mycket långsammare.

Du skulle träffa polarn, men porten där han bodde var låst och portkod fanns inte, ropa eller kasta sten var nödlösningen om ingen kom ut från huset.

I slutet av 80-talet var min chef ofta ute med bilen på stan. Ibland hände det att vi akut behövde få tag på honom. Vad gör man då han inte är i bilen där NMT450 mobiltelefonen fanns? Man ringer runt till olika fik, lunchrestauranger eller företag där han kan tänkas vara. Just de offentliga platserna var kul när man förklarade sitt ärende och gav ett signalement.

Min far arbetade på ett litet familjeföretag under 70-talet. Automatic alarm monterade tjuvlarm i hus och deras montörer hade komunikationsradio i bilarna. En egen kanal i Stocholm som de kunde prata med varandra över. Varför montörer inte använda en vanlig telefon vet jag inte. Det kändes lyxigt då det så vitt jag vet detta inte var vanligt. Det kan ju inte ha funnits så många kanaler.

Berättelsen i många deckare och thrillers höll uppe spänningen då de nya livsviktiga informationen inte kom fram, polisradion i bilen eller telefonen i huset var obemannad. Ofta var hela berättelsen mycket enklare då information inte spreds lika fort.

Då inget samband fanns var man tvungen att bestämma på förhand var man skulle träffas. Svampen eller entrén vid Åhléns i Stockholm var klassiska om man inte bestämt att mötas direkt vid en restaurang eller biograf. Det fungerade utom när någon inte dök upp, skulle man vänta eller gå? Gick man blev det svårt att sluta upp senare. Än värre var det om en tid måste hållas; bion börjar nu och vi har hans biljett.

Nyheter spreds via tryckta kvälls- eller morgontidningar. Bortsett från förstasidan var nyheterna många timmar gamla då det tog tid att sätta en tidning. Förstasidan (ettan), tror jag sattes minst en timme innan tidningen gick i tryck, även känt som stoppa pressarna! Därefter skulle tidningen ut över Sverige och du köpa den. Timmarna gick...

Radio och TV var självklart snabbare. Radions nyheter från TT var snabbast, TV var normalt bara på kvällen, men hade förhoppningsvis bilder eller film. Ofta var det dock bara någon utlandskorrespondent som rapporterade utländska nyheter via en dålig telefonlinje.

Av en slump hade en tidigare ägare gömt detta nummer på vinden. Expressen 11 juli 1962, dagen efter den första satelitsändningen från USA till Europa. Telstar låg inte fast över Atlanten, utan for förbi så att det bara gick att sända i cirka 30 minuter.

Läs gärna nyheten om flickan som dog vid tjuvjakten längst ner, det är inte vad ni tror. Språket har förändrats.
[bild]

Så nu kan ni fundera på hur samhället fungerade innan radio, telegraf och telefon fanns...
Läs slutklämmen i notisen om biljakten ... det är inte längre (tack och lov) som tidningarna behöver skriva den slutklämmen. TACKA bättre bilar med flera magnitud bättre säkerhet, högertrafik och mötesfria landsvägar för den utvecklingen.
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.