Har tänkt att köpa en ny ASKO diskmaskin nu i veckan då jag gillar deras inredning som ger ett bra kvalitétsintryck. Underbyggd modell 60 cm och vit ska den vara. Är det några modeller som man ska undvika? Har tittat på DBI2348IB och DBI2448IB. Men vad är det för skillnad på dessa? Den senare har 2 db lägre ljudnivå.
 
A
L LJN1954 skrev:
Har tänkt att köpa en ny ASKO diskmaskin nu i veckan då jag gillar deras inredning som ger ett bra kvalitétsintryck. Underbyggd modell 60 cm och vit ska den vara. Är det några modeller som man ska undvika? Har tittat på DBI2348IB och DBI2448IB. Men vad är det för skillnad på dessa? Den senare har 2 db lägre ljudnivå.
Det är lika mycket kinesiskt i alla så det kan ju kvitta
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tack, får avvakta om någon har erfarenhet av dessa modeller.
 
Asko är vad jag har förstått inte vad de har varit.
Uppköpt och utflyttat till något östland.

Utan att veta så skulle jag köpa något annat idag.
 
A
L LJN1954 skrev:
Tack, får avvakta om någon har erfarenhet av dessa modeller.
jag har massor av erfarenheter från alla garantireparationer där kretskort och motorer från kina byts på löpande band, alla asko är lika dana i min värld alla ser lika ut under sminket. olika modeller är bara olika bling
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Låter inte bra, då kanske det är bättre att satsa på en Bosch / Siemens produkt ?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi slängde nyligen ut en Siemens diskmakin efter bara 5 år med upprepande fel. Makinen var felkonstrurerad då den läckte och Siemens ville inte åtgärda felet.
Att diskmaskiner skall hålla tätt är den viktigaste egenskapen hos en diskmaskin, nästan viktigare än att den diskar rent.
Asko känns mer gediget byggda.
 
Synd, ser att det finns Siemens iQ700 maskiner med zeolithtorkning för under 8kkr?
 
Om maskinen för 8000:- hållet längre kanske det blir billigare. ;)
 
Jag har fått byta elektroniken 2 ggr på min Asko under loppet av 3 år, skulle nog inte rekommendera märket. Men den diskar bra, och 5 års garanti så jag har ju inte behövt stå för kalaset själv.
 
E
För att ge lite nyans på erfarenheterna av Asko, min Asko har fungerat fint under de 4 eller 5 år jag haft den. Körs dagligen. Håller tummarna för att den överlever ett tag till :)
 
B basseman skrev:
Vi slängde nyligen ut en Siemens .....Makinen var felkonstrurerad då den läckte.....
Ja, Siemens/Bosch har haft ett standardfel och det är att gummipackningen som ska täta ner till sumplådan läcker efter ett par år. Speciellt om man kör varma diskar.
Nu är det en billig och enkel reservdel att byta själv, men det är j-ligt dåligt av något som ska vara ett kvalitetsmärke att det konstrueras med sådana brister.
Men det kanske är svårt med o-ringar :thinking: Challenger störtade ju p g a det.
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
Jag har köpt Asko DM och torktumlare för 10 år sedan. Även om jag kallade dom för fi-asko ibland har dom hållit sedan dess. I våras fick jag byta magnetventil på DM, det var allt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har köpt Asko DM och torktumlare för 10 år sedan. Även om jag kallade dom för fi-asko ibland har dom hållit sedan dess. I våras fick jag byta magnetventil på DM, det var allt.
Om de är så gamla så kan de mycket väl vara svenskbyggda. Det gick visst utför efter flytten.
 
M MagHam skrev:
Ja, Siemens/Bosch har haft ett standardfel och det är att gummipackningen som ska täta ner till sumplådan läcker efter ett par år. Speciellt om man kör varma diskar.
Nu är det en billig och enkel reservdel att byta själv, men det är j-ligt dåligt av något som ska vara ett kvalitetsmärke att det konstrueras med sådana brister.
Men det kanske är svårt med o-ringar :thinking: Challenger störtade ju p g a det.
Egentligen sätter man dit en extra packning och som du skriver, det var relativt enkelt att sätta dit den extra silikonpackingen som Siemens tagit fram. Dock tar Siemens betalt för packningen och dessutom hutlöst betalt,
När maskinen 6 månader senare larmade för nytt fel så slängdes den bokstavligt talat ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.