Batterierna är ett problem som gör att man inte alls kan förvänta sig samma livslängd som ens gamla Klippo med bensinmotor. Trots detta gick jag i dagarna och köpte mig en batterigräsklippare på Bauhaus rea. Främsta anledningen är att få något som är tystare och diskretare i grannskapet. En Powerworks på 60V, framdrift, uppsamlare, mulchplugg osv, 3500kr och 5 års garanti. Jag tror absolut inte att maskinen kommer vara hel om 5 år eller att batteriet fungerar tyvärr så då får man väl se vad garantin är värd då =)
https://www.bauhaus.se/grasklippare-powerworks-pd60lm46spk4-60v

Robotgräsklippare kommer jag nog gå över till på sikt men drar mig för det ännu tyvärr. Vill såklart ha en välansad gräsmatta när man kommer hem från jobbet men hör om folk som har så mycket problem med sina robotar - batterier som är dåliga, sensorer som ger upp, hjul som lossnar osv osv så därför räknar jag med ännu mer problem där...
 
Redigerat:
Jag köpte mig en Multiclip 547 AE i början av sommaren och är nöjd med den. Förvånansvärt tyst tycker jag, man kan utan problem prata i normal samtalston med någon som står ett några meter bort. Batterikapaciteten är också bra, efter våra ca 500m2 gräsmatta så är det fortfarande mellan 10-30% kvar på batteriet. Chassit känns robust och att man justerar höjden för alla hjulen med ett enkelt grepp fungerar är smidigt (även om jag aldrig använder det i praktiken).
Så då är det bara livslängden på batteriet som återstår att se hur bra den är...
 
Jag har också 500m2 och när jag kört klart har jag 50% batterikapacitet kvar. Då kör jag även med uppsamlare samt att gräsklipparen har självdrivning så jag är ganska imponerad. Variabel hastighet på självgången var ett väldigt plus i kanten. Högsta fart är en lättare joggtur =)
 
C
En av de främsta anledningarna till att jag personligen inte är så förtjust i batteridrivna maskiner. Problemet är ju egentligen att batterierna är svinigt dyra när man köper dem separat, att de inte följer någon standard och att eftermarknaden domineras av skräp så att man inte har någon aning om vad man får om man köper något annat än originalbatterier.
 
Mm tyvärr är de sällan en bra affär att köpa nytt batteri men krasst är det dit marknaden går och tillverkarna kommer successivt fasa ut bensinklipparna. Idag kör du ju ett och samma batteri till flera av trädgårdsmaskinerna men livslängden blir aldrig densamma. Tänk dig att förr sälja en Klippo som håller i 25 år mot en batteridriven som håller 3 år. Tillverkarna måste jubla och från ett miljöperspektiv kan man ju fundera hur ”rent” det är att byta klippare oftare..
 
C
R Rolle85 skrev:
Mm tyvärr är de sällan en bra affär att köpa nytt batteri men krasst är det dit marknaden går och tillverkarna kommer successivt fasa ut bensinklipparna.
Tror du?
Jag vet inte, batteridrivet kommer säkert att ta större marknadsandelar, men ibland, inte minst för proffsbruk duger helt enkelt inte tekniken. Alldeles på tok för dyrt och för tungt om du skall köra maskinen non-stop i flera timmar i fält. Bensinmaskinerna kommer nog att finnas kvar under överskådlig framtid.

Men inte kör man samma batteri till gräsklipparen som till övriga trädgårdsmaskiner? Gräsklipparna brukar ju ha rejäla klunsar till batterier. Inget man vill ha hängande på något handverktyg.
 
C cpalm skrev:
Tror du?
Jag vet inte, batteridrivet kommer säkert att ta större marknadsandelar, men ibland, inte minst för proffsbruk duger helt enkelt inte tekniken. Alldeles på tok för dyrt och för tungt om du skall köra maskinen non-stop i flera timmar i fält. Bensinmaskinerna kommer nog att finnas kvar under överskådlig framtid.

Men inte kör man samma batteri till gräsklipparen som till övriga trädgårdsmaskiner? Gräsklipparna brukar ju ha rejäla klunsar till batterier. Inget man vill ha hängande på något handverktyg.
Jag har en Makita som går på två vanliga 18v batterier.. Jag har väl inte så mycket gräs på tomten, men jag klipper lätt allt tre gånger på samma laddning...
 
C cpalm skrev:
Tror du?
Jag vet inte, batteridrivet kommer säkert att ta större marknadsandelar, men ibland, inte minst för proffsbruk duger helt enkelt inte tekniken. Alldeles på tok för dyrt och för tungt om du skall köra maskinen non-stop i flera timmar i fält. Bensinmaskinerna kommer nog att finnas kvar under överskådlig framtid.

Men inte kör man samma batteri till gräsklipparen som till övriga trädgårdsmaskiner? Gräsklipparna brukar ju ha rejäla klunsar till batterier. Inget man vill ha hängande på något handverktyg.
Mitt Powerworksbatteri på 60V går till gräsklippare, röjsåg, motorsåg.
Proffsmaskinerna kommer säkert finnas kvar på bensin för de som jobbar på fältet med trädfällning men majoriteten blir nog battteri. Samma resa som bilar gör nu..

Sen får jag erkänna att jag också har Julas egna batteriprylar, en grästrimmer och en häcksax som båda går på samma batteri. Då jag inte har en jätteträdgård fungerar faktiskt dessa riktigt bra och har iaf 3 års garanti. Nypris på trimmer med batteri och laddare var 699kr så håller de tre år blir jag förvånad =)
 
Redigerat:
Främsta orsaken är ljudet så idag sålde jag min Klippo…bästa klipparen jag haft men nu tar batteriklipparen över…!
 
Ser nu att Greenworks och Powerworks är exakt samma gräsklippare, bara färgen som skiljer?!
 
Ja jag hade en Klippo tidigare med en Honda motor men jag måste säga att efter att ha kört min batteridrivna ett par gånger så känns den riktigt bra. Att kunna klippa när som helst utan så mycket ljud är verkligen härligt kl 20.00 på kvällen :)
 
A
R Rolle85 skrev:
Ja jag hade en Klippo tidigare med en Honda motor men jag måste säga att efter att ha kört min batteridrivna ett par gånger så känns den riktigt bra. Att kunna klippa när som helst utan så mycket ljud är verkligen härligt kl 20.00 på kvällen :)
Det gör jag ändå... Och dricker öl samtidigt...
klipparn har ölburkshållare (y):cool:
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Aha nä jag bor i tätbebyggt område och där klipper man på tider som tar hänsyn till grannar :)
 
A
R Rolle85 skrev:
Aha nä jag bor i tätbebyggt område och där klipper man på tider som tar hänsyn till grannar :)
:rofl:(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.