Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
P
Snigla Snigla skrev:
Håll det simpelt, med lätta ord utan att dra in för mycket vetenskap i det hela (som vissa ändå inte lyssnar på/förstår/bryr sig om).
Där har skolan en stor brist att åtgärda.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
BirgitS
Den tyska smittskyddsmyndigheten beräknar att ungefär 38 000 dödsfall i covid har förhindrats genom vaccinationerna och dessutom kring 700 000 insjuknade och 20 000 inläggningar på IVA.
TT via t.ex. https://www.svd.se/vaccin-har-raddat-38000-liv-i-tyskland

Omräknat till den svenska befolkningsstorleken (för att det ska vara lättare att jämföra) motsvarar det ungefär:
4800 färre avlidna
89 000 färre sjuka
2500 färre på IVA
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Menar att andra kommer hamna där pga att jag inte har tagit vaccinet än? Är dom vaccinerade, håller avstånd och följer alla restriktioner ändå blir så pass sjuka att dom hamnar på IVA...

Tänker man i dom banorna så kan jag inte förstå hur en sån person kan köpa produkter som är tillverkade av människor som lever som slavar.

Absolut har sympati för dom i våden. Men det är inte pga mina handlingar som det varit så utan en regering som tog beslut försent.
jaha så regeringen tog beslut för sent, men när regeringen sedan länge säger att man ska vaccinera sig väljer du att låta bli. Foliehatts ⚠️ på den.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Spruta två check!
Fick sitta med sköterska i 30 min för säkerhetsskull.

Kön utanför störde mig mer än sprutan.
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
MaxHugo
K Kromo skrev:
jaha så regeringen tog beslut för sent, men när regeringen sedan länge säger att man ska vaccinera sig väljer du att låta bli. Foliehatts ⚠️ på den.
Slutat lägga ord i min mun eller vrida min inlägg så dom passar ett argument som passar dig. Kan du citerar det inlägget jag gjorde där jag skriver att jag inte tänker vaccinera mig? Undvik gärna kommentaren "man skulle kunna tro".

Är inte emot vaccinering. Ända jag är emot är när folk använder argument som inte stämmer. Har läst gång på gång här inne "tänk på dom runt om kring dig" men ingen visar några siffror på hur en vaccinerad person minskar spridningen. Hade gärna sätt siffror från WHO eller folkhälsomyndigheten där man kan se detta.
 
A
MaxHugo MaxHugo skrev:
Slutat lägga ord i min mun eller vrida min inlägg så dom passar ett argument som passar dig. Kan du citerar det inlägget jag gjorde där jag skriver att jag inte tänker vaccinera mig? Undvik gärna kommentaren "man skulle kunna tro".

Är inte emot vaccinering. Ända jag är emot är när folk använder argument som inte stämmer. Har läst gång på gång här inne "tänk på dom runt om kring dig" men ingen visar några siffror på hur en vaccinerad person minskar spridningen. Hade gärna sätt siffror från WHO eller folkhälsomyndigheten där man kan se detta.
Skärmbild av en artikel om vaccinationers effekt på smittspridning från Folkhälsomyndighetens webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
MaxHugo MaxHugo skrev:
Ända jag är emot är när folk använder argument som inte stämmer. Har läst gång på gång här inne "tänk på dom runt om kring dig" men ingen visar några siffror på hur en vaccinerad person minskar spridningen. Hade gärna sätt siffror från WHO eller folkhälsomyndigheten där man kan se detta.
Det finns referenser till forskningsrapporter under den senaste månaden i nyhetstråden där man har kommit fram till att vaccinering skyddar 80 % från att smittas av deltavarianten (ändå mer när det gällde tidigare varianter) och att smittas är en förutsättning för att kunna smitta andra. Lite mer än hälften av dem som smittas får inga symtom och smittar därför andra i mindre utsträckning än de som har symtom.

På äldreboenden screenar man både personal och boende, dvs. man testar även folk utan symtom, så fort någon i personalen eller bland de boende får symtom. Trots att de på äldreboenden alltså testas fast de inte har symtom hittar man mycket få fall bland dem under tredje vågen då de är vaccinerade. Denna graf från Region Stockholm visar det:
Graf som visar antal Covid-19 fall per månad på SÄBO i Region Stockholm fram till augusti 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/antal-fall.pdf
Det går inte att se någon tredje våg under mars och april. När någon (personal eller boende) blir smittad så sprids det inte längre till en stor del av avdelningen. Det är vad vaccinering åstadkommer.

Edit: stavfel
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
A
Inte WHO eller Folkhälsomyndigheten men väl Nature, ansedd vetenskaplig tidskrift. Nu är det data före Delta-varianten. Men om man som vaccinerad trots allt blir sjuk så minskar risken med 78 procent att man smittar någon i sin närhet. Som kanske inte kan vaccinera sig sv tex medicinska skäl. Så jag tycker siffrorna väl finns det för att om jag vaccinerar mig så skyddar jag andra.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02054-z

Skärmdump från Nature artikel som diskuterar studier om effektiviteten hos Pfizer-BioNTech COVID-19-vaccin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
MaxHugo
A Alfons3301 skrev:
Inte WHO eller Folkhälsomyndigheten
[bild]
A Alfons3301 skrev:
. Men om man som vaccinerad trots allt blir sjuk så minskar risken med 78 procent att man smittar någon i sin närhet.
[bild]
Artiklen säger hushåll inte närhet. Även till dig sluta ända ord för att passa ditt eget argument.

Även här, är inte emot vaccinering utan folk som manipulerar artiklar och folks inlägg till deras vinning.
 
A
MaxHugo MaxHugo skrev:
Artiklen säger hushåll inte närhet. Även till dig sluta ända ord för att passa ditt eget argument.

Även här, är inte emot vaccinering utan folk som manipulerar artiklar och folks inlägg till deras vinning.
Hushåll och personer i ens närhet tror jag dom flesta tolkar som synonyma ord. Hur definerar du annars personer i din närhet?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
MaxHugo MaxHugo skrev:
Artiklen säger hushåll inte närhet. Även till dig sluta ända ord för att passa ditt eget argument.

Även här, är inte emot vaccinering utan folk som manipulerar artiklar och folks inlägg till deras vinning.
Men vad tror du själv om man nu i mycket mindre utsträckning smittar dem man umgås mest och närmast med, hur blir det då med smittsamheten mot kollegor och andra man träffar mindre och på lite längre håll?

Sen minskar förstås smittspridningen om 80 % inte blir smittade längre. Eller hur?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
A Alfons3301 skrev:
Hushåll och personer i ens närhet tror jag dom flesta tolkar som synonyma ord. Hur definerar du annars personer i din närhet?
I mitt inlägg skrev jag "tänk på dom runt om kring dig". Du använder en artikel som säger "personer i ditt hushåll".

Igen sluta ändra orden i mina inlägg eller länka något som inte är relevant till mitt inlägg.
 
BirgitS
MaxHugo MaxHugo skrev:
I mitt inlägg skrev jag "tänk på dom runt om kring dig". Du använder en artikel som säger "personer i ditt hushåll".

Igen sluta ändra orden i mina inlägg eller länka något som inte är relevant till mitt inlägg.
Men att risken att smitta någon i ens hushåll minskar rejält hänger väl ihop med risken att smitta kollegor och andra man träffar. Håller du inte med om det?
Om inte så får du nog förklara hur du tänker.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
BirgitS BirgitS skrev:
Men vad tror du själv om man nu i mycket mindre utsträckning smittar dem man umgås mest och närmast med, hur blir det då med smittsamheten mot kollegor och andra man träffar mindre och på lite längre håll?

Sen minskar förstås smittspridningen om 80 % inte blir smittade längre. Eller hur?
Jag argumenterar med fakta och förväntar mig en källa när folk argumenterar.
Att gissa och tro är väldigt farligt när det kommer till dessa ämnen. Därför avstår jag det. Igen kommer vaccinera mig, så talar det nog en del var jag står.

BirgitS BirgitS skrev:
Men att risken att smitta någon i ens hushåll minskar rejält hänger väl ihop med risken att smitta kollegor och andra man träffar. Håller du inte med om det?
Om inte så får du nog förklara hur du tänker.[/QUOTE

Varför nämner inte artiklen något om kolleger. Dom säger specifikt hushåll.



]]
 
A
MaxHugo MaxHugo skrev:
I mitt inlägg skrev jag "tänk på dom runt om kring dig". Du använder en artikel som säger "personer i ditt hushåll".

Igen sluta ändra orden i mina inlägg eller länka något som inte är relevant till mitt inlägg.
Jag har inte ändrat något ord i ditt inlägg, dom redigeringsmöjligheterna har jag inte i detta forum. Jag lade upp siffror som jag tycker stödjer det du efterfrågade. Jag tycker sifforna är relevanta för din frågeställning. Hur du gör med den informationen är upp till dig.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.