Krilleman Krilleman skrev:
Men som sagt, det finns många parametrar som vi inte vet om och vi kommer aldrig att få reda på det heller verkar det som.
Jo då, om TS bara frågar snickaren. Det är väl ändå inte hela världen att göra, eller för den delen att svar på för hantverkaren.
 
A Ade09 skrev:
Hej,
Jag flyttade från en lägenhet men behövde fixa bänkskivan på grund av några knivskrapor på bänkskivan. Jag har nu fått fakturan och det står att hantverkaren har gjort jobbet i 14 timmar. Jag tycker att timmarna är för mycket jämfört med det utförda jobbet. bänkskivan var cirka 140 cm lång och var ansluten till diskbänken. köket har också kakel. hur många timmar tycker ni att jobbet borde ha varit för att jag känner mig lite lurad. tack för dina insikter
Jag har en fundering; hur många timmar anser du själv att det borde ha tagit. Alltså, vad är enligt dig själv rimligt?
Hur mycket av din egen tid hade gått för att göra samma jobb? Lika mycket, halva tiden, eller, 40 timmar?
Om det blir en "nästa gång" gör du då arbetet själv, begär pris från fler entreprenörer, accepterar löpande räkning eller inte?

Själv skulle jag kontakta den i tråden som lätt fixat jobbet på tre timmar utan att veta förutsättningarna...
Alla vi hempulare "vet" nämligen hur vi snabbt och enkelt får lös en befintlig bänkskiva, demonterar blandare och ho, drar till Ikea och köper nytt, tillbaka, återansluter allt korrekt utan skador på blandare, kakel, diskho och själva bänken, städar, plockar ihop, grunkset och drar före lunch. Vi kommer sju på morgonen och drar långt före lunch. För det är så att begagnad vvs är extremt mycket lättare att montera in jämfört med nya grejor. Man slipper ju sprätta förpackningar (och behöver inte ens byta klämringar eller andra petitesser).
Dessutom är bänkskivor från Ikea extremt lätta att kapa ur och i samt att fräsa i - lite som Bregott.
Den erfarne fixar det med fogsvans, handjagad drillborr och raspen vi snodde i slöjden i åttan. Plus synvinkeln. Vill nu inte snickaren göra allt själv får hen lätt tag på en vvs-are som accepterar ersättning motsvarande en halvtimmes jobb för sin del. Eller inte...
Ursäkta ett stänk av ironin, men svaret på frågor om hur lång tid arbetet tog eller borde ha tagit är samma som längden på ett snurr. På ett ungefär.
 
  • Gilla
  • Haha
OCDennis och 16 till
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Du har så fel så du vet inte
Det är ju isåfall ett symptom på ett större problem där det hela tiden handlar om vem som sitter med svarte petter ifall någonting skulle gå fel och försäkringsbolaget ska kontaktas. Du som snickare måste ju isåfall kunna bevisa att jobbet var fackmannamässigt utfört.

En snickare som gör den typen av uppgifter själv kan ju själv ta hem en större del av arbetskostnaden istället för att leja ut det till någon annan, men han måste ju samtidigt vara beredd att antingen stå för eventuella konsekvenser eller bevisa att det installerades korrekt. Är man osäker på ifall man kan få det lika tätt som en rörmokare kanske man ska leja bort det, men det är helt klart görbart även som snickare.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
vad långt har han om du får gissa att resa till lägenheten från firman?
Långt är det till Ikea?
Timmarna springer på när man ska handla och åka.
Så blir det lite bilkö.
Men ja 2 dagar kan kanske låter rimligt.

Åka ut till dig, plocka bort gamla skivan och va försiktig så inte kaklet följer med.
Åka till Ikea och köpa skivan.

Fräsa ut för hon och limma in den.
Montera skivan
Montera blandaren.
Tätning mot kakel.
Städa efter sig och åka hem.

Många bäckar små blir fort en stor å.

sen vet man inte om skivan är för bred då kaklet inte behövde bort eller om det gick att få under.
Tänkte på om snickaren måste klyva av en bit av skivan med.

svårt när man inte är där och ser vad länge snickare. Håller på.

hade han bara kommit ut och bytt skiva och allt funnits på plats hade det gått fortare.
Skivan materialet ser man ju till att ha med sig när man kommer, så slipper man åka iväg igen efter man tagit bort gamla skivan, det sparar ju både sin egen och kundens tid.
 
H
A Andy78 skrev:
Skivan materialet ser man ju till att ha med sig när man kommer, så slipper man åka iväg igen efter man tagit bort gamla skivan, det sparar ju både sin egen och kundens tid.
ja men tiden för att handla går ändå.
Vi vet fortfarande inte längd till kunden, längd till Ikea.
Sen ska skräpet slängas.
Tiden går.
Det är många lösa trådar för att ens kunna säga att det tar 3 timmar att göra eller 20 timmar.
Står allt i köket och bara byte går fort.
Men du ska såga ur.
Silikon städa.
3 timmar som någon sa är glädje siffror.
Lägenheten ligger den på botten där du kan parkera bilen vid dörren eller måste du springa sex trappor upp?
Svårt att säga om 14 timmar är rimligt
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Jo visst är det så.
Men dock ser det ganska modern och enkelt ut, inte som 60 tals kök när det var spikat överallt.
Att stänga av vattnet, montera bort blandaren och såga till bänkskivan för en professionell hantverkare borde inte ta speciellt många timmar det bör denna klara av på en arbetsdag.
Ja så det vore intressant att se vad som ingår i dessa 14 timmar.
 
14 timmar behöver inte vara för mycket.

Rot-jobb tar alltid längre tid än att montera något på ett bygge.
Småjobb tar alltid längre tid totalt för ett moment.
Jobb i lägenheter är oftast omständigare än i villor.
Går det att bara stänga av vattnet med ballofixerna under bänken eller måste man ringa en telefonsvarare på ett fastighetsbolag, vänta på att någon ringer upp, bestämma tid osv? Tar det fem sekunder eller på fredag?
Går det att ställa bilen utanför och gå in på första våningen eller måste man köra fram till en port, lasta av i trapphuset, köra bort bilen, gå 5-10 minuter tillbaka, bära upp i ett trapphus till sjätte våningen? Hur lång tid tar det att hämta något i bilen, 20 sekunder eller 15 minuter?
Hur lång tid tar det att handla något på ikea? Ikea är inte gjort för att någon ska in och handla på tid någon annan betalar...hur lång tid tar det dit förresten?

Osv...

Faller mycket av detta extrakrångel ut tar det tid.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
B
Jonas Lundholm Jonas Lundholm skrev:
Det är ju isåfall ett symptom på ett större problem där det hela tiden handlar om vem som sitter med svarte petter ifall någonting skulle gå fel och försäkringsbolaget ska kontaktas. Du som snickare måste ju isåfall kunna bevisa att jobbet var fackmannamässigt utfört.

En snickare som gör den typen av uppgifter själv kan ju själv ta hem en större del av arbetskostnaden istället för att leja ut det till någon annan, men han måste ju samtidigt vara beredd att antingen stå för eventuella konsekvenser eller bevisa att det installerades korrekt. Är man osäker på ifall man kan få det lika tätt som en rörmokare kanske man ska leja bort det, men det är helt klart görbart även som snickare.
Det är inger problem. De fungerar bara inte så som du skriver.

"Extremt enstaka alltjänstare" jobbar som du beskriver.

Annars kopplar inte röris eluttag
Snickare byter inte blandare
El bilar inte upp golv inför grod byte
Etc

Man gör de inte för att man inte kan utan för att de inte ingår i din arbetsuppgift oxh man därmed inte är försäkrad för det. Så enkelt är de.

Känner massor av snickare o elektriker som grejar med rör hemma o som rådfråga mig, men aldrig i "tjänst"
 
  • Gilla
Krille-72 och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
14 timmar behöver inte vara för mycket.

Rot-jobb tar alltid längre tid än att montera något på ett bygge.
Småjobb tar alltid längre tid totalt för ett moment.
Jobb i lägenheter är oftast omständigare än i villor.
Går det att bara stänga av vattnet med ballofixerna under bänken eller måste man ringa en telefonsvarare på ett fastighetsbolag, vänta på att någon ringer upp, bestämma tid osv? Tar det fem sekunder eller på fredag?
Går det att ställa bilen utanför och gå in på första våningen eller måste man köra fram till en port, lasta av i trapphuset, köra bort bilen, gå 5-10 minuter tillbaka, bära upp i ett trapphus till sjätte våningen? Hur lång tid tar det att hämta något i bilen, 20 sekunder eller 15 minuter?
Hur lång tid tar det att handla något på ikea? Ikea är inte gjort för att någon ska in och handla på tid någon annan betalar...hur lång tid tar det dit förresten?

Osv...

Faller mycket av detta extrakrångel ut tar det tid.
Hur lång tid tar det att såga till bänkskivan och montera den samt diskhon?
 
A Andy78 skrev:
Hur lång tid tar det att såga till bänkskivan och montera den samt diskhon?
Nån timme eller två.

Sen ska blandaren monteras och kopplas in, avloppet ska dit, silikon mot kaklet, plocka ihop och städa av.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
T
Nu är jag bara en simpel plattsättare men jag hade gjort det jobbet på mindre än halva tiden som har fakturerats. Eller max 4-5 timmar ska det ta.........

Jag verkar vara den enda hantverkaren som får dåligt samvete om jag vet med mig om att ett jobb tar för lång tid enligt mig och brukar då dra av timmar på fakturan även om det i verkligheten har tagit längre tid.
 
  • Gilla
twistandshout och 6 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Det borde rimligen finnas hantverkare som är bra på alla moment i ett så pass enkelt uppdrag, men jag vet inte eftersom jag gör sånt själv.
I Sverige har vi ganska specifika hantverkare för varje del av ett bygge. Jag var till en kund som var från Österrike och han var förvånad över att inte snickaren gjorde allt förutom el och VVS här.
I Österrike är snickaren både snickare, målare, plattsättare, murare, ventilationsinstallatör m.m.

Jag kan ju dock personligen tycka att det är bättre att ha fler hantverkare som är väldigt bra på lite än färre hantverkare som är lite bra på mycket.

//Patrik
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Nu är jag bara en simpel plattsättare men jag hade gjort det jobbet på mindre än halva tiden som har fakturerats. Eller max 4-5 timmar ska det ta.........

Jag verkar vara den enda hantverkaren som får dåligt samvete om jag vet med mig om att ett jobb tar för lång tid enligt mig och brukar då dra av timmar på fakturan även om det i verkligheten har tagit längre tid.
Så gör jag med, men jag håller på med data. Om jag sovit dåligt och gör helt fel saker innan jag inser hur dum jag är och gör rätt, så är ju inte det kundens problem, utan jag får skylla mig själv. Jag har också ett ganska stort lager hemma med prylar som jag tar med till kunden direkt för att i möjligaste mån slippa ta tid med att åka och köpa sådant. Vet jag inte riktigt vilken kabel tex som passar till kundens skärm, så tar jag med alla tänkbara. Ska det dras nätverkskabel så meddelar jag kunden att det troligen går snabbare och blir billigare om en som gör det hela dagarna gör det. Men det förutsätter att det är flera kablar eller att han ska dit och göra annat. Annars drar jag nätverkskabel. Behövs något specialfäste till någon kamera eller för att fästa ett NAS på väggen tex så bygger jag såklart det innan och tar med osv. Finns ju ingen anledning att ta dit andra för småjobb om jag ändå är där. Det är ju även variationen som gör jobbet roligt. (y)
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Vad hade ni kommit överens om? Vad är det hantverkaren gjort med bänkskivan?
Bestrid o betala skälig summa låt hantverkaren göra resten.....
 
  • Gilla
Ade09
  • Laddar…
B
K Kenta1950 skrev:
Bestrid o betala skälig summa låt hantverkaren göra resten.....
Vem anser vad som är skäligt. "Den snåle kunden"?

Riktigt så enkelt är de ju inte. Då kär ju ts ta in någon som sätter en peng på jobbet

Skäligt är inte detsamma som marknadsmässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.